|
|
|
|
Finn katalizátor itthoni kocsikon (1. rész)
|
1989. szeptember 6., szerda - Wartburg, Trabant és Barkas gépkocsinál hamarosan már a közúton is kipróbálják az Eszt-And magyar mérnökiroda közreműködésével a hazai gépkocsikhoz adaptált finn katalizátorokat. A mérnökiroda jövőre - több más résztvevővel együtt - vegyesvállalatot kíván létrehozni a finn Kemira részvénytársasággal a katalizátorok gyártására, felszerelésére. Az Eszt-And már több mint 1 millió forintot költött a fejlesztésre, és sikeres próbaüzem esetén további 4 milliót fordít a gyártás előkészítésére.
Több katalizátortípust tesztelnek a Közlekedéstudományi Intézet szakemberei. A vizsgálatok eredménye alapján dönt majd a Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Minisztérium, hogy melyik változat hazai alkalmazását részesítsse előnyben. A kormányzat feltehetően jövő év elején határoz arról, milyen módon támogassa a költségvetés a katalizátort vásárló gépkocsi-tulajdonosokat. Az Eszt-And tervei szerint mindenesetre jövőre megkezdik a gyártást. Magyarországon a külső köpenyt készítik majd el, s ebbe szerelik be a Finnországból érkező fémvázas katalizátor-részt. Az elektronikus szabályozás nélküli Kemira berendezések felszerelése a kalkulációk szerint 6-10 ezer forintba kerül majd. A kétütemű motoroknál végzett próbamérések azt bizonyították, hogy a készülék az egészségre leginkább veszélyes szénhidrogéneket 80 százalékban semlegesíti, a távozó szénmonoxidból minimáliisan 60, a nitrogénoxidokból 55 százalékot semmisít meg. A katalizátorok sajátossága, hogy nem filterrel szűrik ki a szennyezőket, hanem ártalmatlan anyagokká oxidálják, illetve redukálják a szénmonoxidot, a szénhidrogéneket és a nitrogénoxidokat. Mivel a katalizátorokat tönkreteszi az ólom, eleve csak ólommentes benzinnel közlekedő gépkocsiknál használhatók. Ezzel közvetve hozzájárulnak az ólomszennyezés csökkentéséhez is. A finn berendezés már eddig is jól vizsgázott a kétütemű gépkocsiknál. Ez azért fontos, mert Magyarországon sok az ilyen jármű, s a szénhidrogén-kibocsátásuk 8-10-szerese a négyüteműekének. Ugyanakkor a kétütemű járművek a megfigyelések szerint egyáltalán nem igénylik az ólmot, vagy más oktánszám-javító adalékokat, így a katalizátor használatának nem feltétele az ólom helyett más anyagok alkalmazásával elvégzett költséges oktánszám-növelés. (folyt. köv.)
1989. szeptember 5., kedd 22:47
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)
Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
|
|
|
|
|