|
|
|
|
Nem lesz iskolát 2.
|
Ezek nyomán - de a falvak állapotának további leromlását önmagában is előidézve - számolták fel az iskolákat. A kistelepülések regenerálódásával egyidőben ugyanakkor ma sok helyütt erős és jogos az igény az iskola visszaállítására. Ezt feltétlenül támagatandó folyamatnak tartom, de körültekintő mérlegelés döntheti el, hogy valós igényekről, reális szükségletekről van-e szó, és milyenek a feltételek ennek a megteremtéséhez. Magunk is szorgalmazzuk, hogy a következő tervidőszakban olyan kormányzati program készüljön, amely az önhibájukon kívül rossz helyzetbe került, és önerejükből a szükséges lépéseket megtenni nem tudó községek, települések, önkormányzatok számára alakítsunk ki valamilyen állami segélyrendszert, támogatási lehetőséget. Számolni szeretnénk természetesen az önkormányzatok helyi erőfeszítéseivel, törekvéseivel is. Célszerűnek tartanánk, hogy ennek a nagy programnak - egyfajta nemzeti adósság is ez - a megoldására, vágrehajtására ne csak központi, hanem területi, megyei céltámogatási rendszerek is kialakuljanak. Ugyenez a véleményem a hátrányos helyzetű iskolák kérdésében. alc. Szakmát és érettségit - Minden iskolatípusban túljelentkezés van, kivéve a középiskolát, s ez később komoly gondok forrása lehet. Mi erről a véleménye? - A magyar közoktatás egyik legfájóbb, legkritikusabb pontja a középiskoláztatás optimálisabb feltételeinek a kialakítása. Ez hosszú időn keresztül csak a jelszavakban jelent meg, és lényegét tekintve tabutémának számított, mert összefügg az iskolarendszer struktúrájával. Magyarország elmaradását a nálunk fejlettebb országoktól a gazdasági és egyéb tényezőkön kívül a teljes fokú középiskoláztatás, az érettségizők aránya is jelzi. Nálunk fele annyian érettségiznek, mint a fejlettebb európai országokban. A fiatalok mintegy 40 százaléka részesül teljes fokú iskolai érettségit nyújtó képzésben, a fejlett országokban 80, a legfejlettebbekben pedig közel 100 százalékuk. Nemcsak Nyugat-Európában vagy Japánban van így, a közelmúltban találkoztam egy dél-koreai oktatási szakemberrel, aki elmondta: náluk a teljes érettségit nyújtó szakközép-iskoláztatás aránya 94-96 százalékos. - Reális volna ma kitűzni nálunk ezt a célt akkor, amikor a középiskolák - főleg a gimnáziumok - iránt csökken az érdeklődés? (folyt.)
1989. augusztus 24., csütörtök 12:22
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:
"1989. augusztus 24. Az Országgyűlés képviselői között feszültség volt tapasztalható, mert közülük sokon úgy vélték, hogy a tárgyalások megkérdőjelezik a parlament döntési kompetenciáját. A probléma rendezése érdekében - Antall József javaslatára - az EKA úgy döntött, hogy meghívja a Parlament elnökeit és titkárait."
SZER-hallgató telefonja:
"Bécsből beszélek, Horváth Gyula vagyok. Azt szeretném meg tudni, hogy 18 év után, 18 éve hogy élek Ausztriában, kijövetelem után három évi börtönbüntetésre ítéltek, mert nem tértem vissza Magyarországra. Azt szeretném tudni, hogy ez a 18 év utáni büntetés elévült-e már vagy nem? Erre kérném, szeretném, hogyha válaszolnának. Köszönöm szépen. Viszonthallásra."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|