|
|
|
|
Ikarus-cáfolat egy osztrák lapjelentésre (1. rész)
|
1989. augusztus 17., csütörtök - Az Ikarus vállalkozási igazgatóhelyettese, Brumbauer József cáfolta azt, a Világgazdaság című lapban is megjelent osztrák hírügynökségi jelentést, amely szerint az NDK 1990-től nem vásárol több magyar autóbuszt, mert a magyar járműgyár csak konvertibilis valutáért akarja azokat eladni.
Az igazgatóhelyettes a hírrel kapcsolatban az MTI munkatársának elmondotta: az NDK-beli Transportmaschinen céggel már márciusban aláírták - a MOGÜRT közvetítésével - az 1990-re szóló szerződést, mégpedig 870 busz szállítására. A szerződést rubelben kötötték meg. A megállapodás érvényben van, csakúgy mint a kétoldalú járműipari kooperációs és szakosítási egyezmény is, s ezeket egyik fél sem mondta fel. Mindezt a Kereskedelmi Minisztériumban is megerősítették. Az viszont tény, hogy a következő öt évre szóló gazdasági együttműködési megállapodás előzetes kormányközi tárgyalásain felmerült a konvertibilis elszámolás bevezetésének lehetősége, s nemcsak az NDK-val, hanem a többi KGST-partnerrel is. Ezeken a megbeszéléseken az NDK képviselői elvben egyetértettek a szabad-devizás vagy a klíringdevizás elszámolás alkalmazásával, de azt kérték, hogy ezt a két ország között csak 1992 után vezessék be. Addigra derül ki ugyanis, hogy az NDK az úgynevezett belnémet-kapcsolatokat és -kereskedelmet miként szabályozza majd az NSZK-val, figyelembe véve az egységes európai piac létrejöttét is. Az Ikarus - ismerve az NDK-beli viszonyokat és szervezeti rendszert - nem is törekedett ilyen jellegű önálló, egyedi vállalati lépésre az autóbuszait vásárló NDK-beli partnerrel szemben - hangsúlyozta a vállalat igazgatóhelyettese. Ugyanakkor néhány más szocialista vevőjükkel már közelebb jutottak hasonló konstrukciójú szerződések megkötéséhez. Valószínű, hogy 1990-ben a lengyel piacon az Ikarus kikerül az államilag szabályozott kontingentált körből, s megkezdik a buszok exportját az úgynevezett zárt konstrukciójú ellentételezés keretében, ami egyfajta keménydevizás elszámolást feltételez. A lengyel partnerrel, a Pol-Mot-tal már megkezdték az ellentételként számításba jöhető cikkek kiválasztását. Ez a fajta megoldás főpróbája lehet a többi KGST-beli partnerrel kialakítandó ilyen jellegű üzletek sikerességének. (folyt.köv.)
1989. augusztus 16., szerda 21:32
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Ikarus-cáfolat egy osztrák lapjelentésre (2. rész)
|
Az Ikarus szovjet vásárlóival is különféle barter-üzletekre törekszik, annál is inkább, mert jövőre az eddigi évi 8.500 busz szállítását előirányzó kontingens előre láthatóan 6 ezer járműre csökken. Nemrég már alá is írtak egy szerződést 300 busz exportjáról, barter-üzlet formájában. Eddig mintegy 80 járműre sikerült szovjet árufedezetet találni. 1990-ben a magyar járműgyár már 1000 autóbuszt kíván hasonló módon értékesíteni ezen a piacon. Ugyancsak a közelmúltban adtak el szovjet ügyfelüknek - még ez évi szállításra - 310 buszt a moszkvai székhelyű ASTO szovjet-angol vegyesvállalat közvetítésével. A vegyesvállalat révén az export ellenértékét fele felerészben dollárban, illetve rubelben kapják majd meg. A partnerek most további ilyen üzletekről is tárgyalnak. (MTI)
1989. augusztus 16., szerda 21:33
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)
Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
|
|
|
|
|