Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › augusztus 12.
1989  1990
1989. június
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
1989. augusztus
HKSzeCsPSzoV
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER, Nyitott szemmel:

Mélypontok

"Tessék mondani, van önnek ünneplő ruhája, önálló lakása, tévéje, 10 évesnél fiatalabb télikabátja, olvas Ön napilapot, eszik gyümölcsöt, húst, és egyáltalán eszik naponta meleg ételt, vásárol könyvet, jár színházba, moziba? Ezek a kritériumai a szegénységnek, és persze az örökös gond, mely a nyomort kíséri és az anyagi nincstelenséget lelki kifosztottsággá teszi. Ma már ott tartunk, hogy az utcaképet is jellemzik a csoszogó, elhanyagolt külsejű öregemberek, a rongyos ruhák, széteső cipők, a gondozatlanság. Még jó, hogy nyáron mindez nem olyan feltünő. S ami a legszomorúbb, hogy a jövőben sem a szegénység enyhülésére, hanem fokozódására lehet számítani."

Még mindig csak edzések (1. rész)

1989. augusztus 12. szombat (MTI) - Szombaton délelőtt a
Hungaroringen több tizezer érdeklődő előtt folytatódtak a IV. Magyar
Nagydij autós gyorsasági világbajnoki futam előcsatározásai. A
másfél órás szabadedzésen az olasz Alessandro Nannini (Benetton)
érte el a legjobb eredményt 1:21.231 perccel, megelőzve az előző nap
is remeklő két másik itáliai pilótát, Alex Caffit (Scuderia Italia,
1:21.291) és Riccardo Patresét (Williams, 1:21.478). (folyt.köv.)


1989. augusztus 12., szombat 11:42


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Még mindig csak edzések (2. rész)

Második szabadedzés:
--------------------

1. Alessandro Nannini (olasz, Benetton-Ford) 1:21.231 - 175.854
     km/órás átlagsebesség
2. Alex Caffi (olasz, Scuderia Italia-Ford) 1:21.291
3. Riccardo Patrese (olasz, William-Renault) 1:21.478
4. Gerhard Berger (osztrák, Ferrari) 1:21.907
5. Thierry Boutsen (belga, Williams-Renault) 1:21.919
6. Ayrton Senna (brazil, McLaren-Honda) 1:21.977
7. Alain Prost (francia, McLaren-Honda) 1:22.066
8. Stefan Johansson (svéd, Onyx-Ford) 1:22.247
9. Martin Brundle (brit, Brabham-Judd) 1:22.278
10. Nigel Mansell (brit, Ferrari) 1:22.373
11. Andrea de Cesaris (olasz, Scuderia Italia-Ford) 1:22.535
12. Emanuele Pirro (olasz, Benetton-Ford) 1:22.538
13. Mauricio Gugelmin (brazil, March-Judd) 1:22.641
14. Eddie Cheever (amerikai, Arrows-Ford) 1:22.972
15. Szatoru Nakadzsima (japán, Lotus-Judd) 1:22.995
16. Derek Warwick (brit, Arrows-Ford) 1:23.066
17. Ivan Capelli (olasz, March-Judd) 1:23.076
18. Stefano Modena (olasz, Brabham-Judd) 1:23.103
19. Jean Alesi (francia, Tyrrell-Ford) 1:23.142
20. Nelson Piquet (brazil, Lotus-Judd) 1:23.305
21. Piercarlo Ghinzani (olasz, Osella-Ford) 1:23.752
22. Pierluigi Martini (olasz, Minardi-Ford) 1:23.799
23. Bertrand Gachot (belga, Onyx-Ford) 1:23.986
24. Jonathan Palmer (brit, Tyrrell-Ford) 1:23.995
25. Olivier Grouillard (francia, Ligier-Ford) 1:24.376
26. Michele Alboreto (olasz, Larrousse-Calmels) 1:25.330
27. Christian Danner (nyugatnémet, Rial-Ford) 1:25.765
28. Volker Weidler (nyugatnémet, Rial-Ford) 1:26.172
29. Luis Perez-Sala (spanyol, Minardi-Ford) 1:27.186
    x x x
(folyt.köv.)


1989. augusztus 12., szombat 12:36


Vissza »


Még mindig csak edzések (3. rész)

Tulajdonképpen az lett volna a nagy meglepetés, ha délelőtt
bárki is Patrese péntek délutáni szenzációs időeredménye (1:19.726)
közelébe kerül. Arra azonban talán csak kevesen számitottak, hogy
sokáig 1:23 percen belül sem tudnak kerülni a még versenyben levők.
(39-en kezdték meg a küzdelmeket, de már péntek reggel kilencen
azonnal befejezték a magyarországi szereplést, s a szombat délutáni
második időmérő edzés után ujabb négy pilóta készül majd bucsura,
hiszen vasárnap már csak 26-an körözhetnek.)

    Félóra után Prost állt a legjobban 1:23.098 perccel, őt Patrese
követte 1:23.277-tel és Cheever 1:23.398-cal. Az igazi szenzációt a
rendre kiváló edzéseredményeket elérő Senna szokottnál halványabb
produkciója jelentette: 1:25.026-tal csak a 13. poziciót foglalta
el.

    Elsőként a ,,professzor,,, a már 38 futamgyőzelmet számláló
Prost törte át az 1:23-as határt (1:22.971), aztán az igen
tehetséges Gugelmin ment két nagyon jó kört (1:22.908, 1:22.728) a
3967 méteres pályán, s állt - rövid időre - az élre. Az egyórás
részszakasznál azonban már Boutsen nevével kezdődött a lista, ő
1:21.919-et teljesitett, aztán Gugelmin jött az 1:22.728-cal, majd
Mansell 1:22.756-tal.

    A világbajnoki cimvédő Senna ugyan többször is próbálkozott, de
csak nem tudott megbirkózni a feladattal, egyre hátrább és hátrább
csuszott, nem sokkal az edzés vége előtt 1:24.400-al már csak a 25.
helyen állt.

    Az utolsó félórában megint egymást érték a jobbnál jobb
eredmények. Előbb a Ferrari csapat figyelmét is felkeltő Caffi
száguldott 1:21.291-et, majd Nannini vette át a vezetést 1:21.231
perccel. Az utolsó másodpercekben - amikor már viszonylag üres volt
a pálya - Senna 1:21.977-et futott, s ezzel feltornázta magát az 5.
helyre. Pozicióját azonban nem tudta megtartani, mert utána a
magyarországi körrekordot tartó Patrese gyorsabb volt (1:21.478), de
ezt követően már nem változott a sorrend.

    A versenyzők közül nem élt a szabadedzés kinálta lehetőséggel a
francia Rene Arnoux (Ligier), az ő neve mellé egyetlen időeredmény
sem került. (folyt.köv.)


1989. augusztus 12., szombat 12:39


Vissza »


Még mindig csak edzések (4. rész)

Megszakadt a McLarenesek egyeduralma, legalábbis ami az
edzéseken nyujtott csucsteljesitményeket illeti: idén először fordul
elő, hogy nem Senna vagy Prost indul a legkedvezőbb startkockából. A
vasárnap 14.30 órakor kezdődő magyar Grand Prix-n ugyanis Patreséé
lesz az egyes rajtrács, a 35 esztendős pilóta pályafutása során -
1981 és 1983 után - most harmadszor szerezte meg a pole position-t.
(folyt.köv.)


1989. augusztus 12., szombat 14:38


Vissza »


Még mindig csak edzések (5. rész)

A két időmérő edzés összesitése alapján Arnoux, Grouillard,
Danner és Weidler nem került be a legjobb 26 közé, igy négyük
számára már szombaton délután befejeződött a magyarországi verseny.

    Második időmérő edzés:
    ----------------------

1. Ayrton Senna (brazil, McLaren-Honda) 1:20.039 p
2. Riccardo Patrese (olasz, William-Renault) 1:20.644
3. Alex Caffi (olasz, Scuderia Italia-Ford) 1:20.704
4. Thierry Boutsen (belga, Williams-Renault) 1:21.001
5. Gerhard Berger (osztrák, Ferrari) 1:21.270
6. Alessandro Nannini (olasz, Benetton-Ford) 1:21.301
7. Stefano Modena (olasz, Brabham-Judd) 1:21.472
8. Derek Warwick (brit, Arrows-Ford) 1:21.617
9. Jean Alesi (francia, Tyrrell-Ford) 1:21.799
10. Nigel Mansell (brit, Ferrari) 1:21.951
11. Mauricio Gugelmin (brazil, March-Judd) 1:22.083
12. Ivan Capelli (olasz, March-Judd) 1:22.088
13. Alain Prost (francia, McLaren-Honda) 1:22.267
14. Martin Brundle (brit, Brabham-Judd) 1:22.296
15. Eddie Cheever (amerikai, Arrows-Ford) 1:22.374
16. Nelson Piquet (brazil, Lotus-Judd) 1:22.406
17. Andrea de Cesaris (olasz, Scuderia Italia-Ford) 1:22.410
18. Jonathan Palmer (brit, Tyrrell-Ford) 1:22.578
19. Szatoru Nakadzsima (japán, Lotus-Judd) 1:22.630
20. Piercarlo Ghinzani (olasz, Osella-Ford) 1:22.763
21. Stefan Johansson (svéd, Onyx-Ford) 1:23.148
22. Emanuele Pirro (olasz, Benetton-Ford) 1:23.399
23. Bertrand Gachot (belga, Onyx-Ford) 1:23.720
24. Rene Arnoux (francia, Ligier-Ford) 1:24.003
25. Luis Perez-Sala (spanyol, Minardi-Ford) 1:24.188
26. Christian Danner (nyugatnémet, Rial-Ford) 1:25.017
27. Olivier Grouillard (francia, Ligier-Ford) 1:25.169
28. Michele Alboreto (olasz, Larrousse-Calmels) 1:25.660
29. Volker Weidler (nyugatnémet, Rial-Ford) 1:26.320
30. Pierluigi Martini (olasz, Minardi-Ford) 1:32.546
    x x x
(folyt.köv.)


1989. augusztus 12., szombat 15:03


Vissza »


Még mindig csak edzések (6. rész)

A hivatalos edzések alapján kialakult rajtsorrend:

1. sor:
Patrese 1:19.726 p
Senna 1:20.039

    2. sor:
Caffi 1:20.704
Boutsen 1:21.001

    3. sor:
Prost 1:21.076
Berger 1:21.270

    4. sor:
Nannini 1:21.301
Modena 1:21.472

    5. sor:
Warwick 1:21.617
Martini 1:21.746

    6. sor:
Alesi 1:21.799
Mansell 1:21.951

    7. sor:
Gugelmin 1:22.083
Capelli 1:22.088

    8. sor:
Brundle 1:22.296
Cheever 1:22.374

    9. sor:
Piquet 1:22.406
Cesaris 1:22.410

    10. sor:
Palmer 1:22.578
Nakadzsima 1:22.630

    11. sor:
Gachot 1:22.634
Ghinzani 1:22.763

    12. sor:
Perez-Sala 1:23.017
Johansson 1:23.148

    13. sor:
Pirro 1:23.399
Alboreto 1:23.733
(folyt.köv.)


1989. augusztus 12., szombat 15:14


Vissza »


Még mindig csak edzések (7. rész)

A szombat délutáni időmérő edzésen többen várakozó álláspontra
helyezkedtek, s jó ideig csak a boxutcából figyelték a társak
próbálkozásait. Már 20 perc is eltelt a rendelkezéssre álló egy
órából, de a pénteki eredmény alapján éllovas Patrese, valamint
Berger, Martini, Pirro és Grouillard még mindig nem hajtott ki a
pályára.

    Félidőben Senna neve mellett 1:20.209 percet, Boutsené mellett
1:21.001-et, Bergeré mellett pedig 1:21.270-et jegyeztek. Nem sokkal
később Senna hajtott egy remek kört, de nem tudott 1:20 percen
belülre kerülni - igaz, csak 39 századmásodperccel maradt el a büvös
határtól. Ezt már nem hagyta annyiban Patrese sem, s
bemutatkozásként - remek formáját igazolva - 1:20.644 percet
autózott. A szakemberek szerint teljesitményének értékét növeli,
hogy csapattársához, Boutsenhez hasonlóan még mindig a tavalyi
kocsival versenyez, mert a régóta beigért uj tipus nem készült el.

    Mult az idő, s mire az 50. perchez érkezett az óramutató,
utólsóként Grouillard is elhagyta a boxutcát. Közben Senna levetette
versenyruháját, s rövidnadrágban, röviduju pólóban már csak az
időeredmények alakulását figyelgette az egyik monitoron.

    A hajrában még a fiatal Caffi is ment egy remek 1:20.04-es időt,
s ezzel Patrese és Senna mögött kibérelte magának a 3. rajtkockát.
Ugyanakkor meglepetés, hogy a pontversenyben vezető Prost
összesitésben csak az ötödik legjobb időt érte el - szombaton nem
volt képes 1:22-őn belül kerülni, igy a 3. sorból kell nekivágnia a
77 körös, valamivel több, mint 305 km-es erőpróbának.

    Pénteken bucsuzott négy csapat, a Coloni, az EuroBrun, a
Zakspeed és az AGS, szombaton csatlakozott hozzájuk a Ligier és a
Rial, igy a vasárnapi folytatásra már csak 14 versenyistálló
készülődik.
    x x x
(folyt.köv.)


1989. augusztus 12., szombat 15:52


Vissza »


Még mindig csak edzések (8. rész)

Ecclestone rosszkedvüen távozott
--------------------------------

Pénteken délután Bernie Ecclestone, a Forma-1-es Konstruktőrök
és Gyártók Szövetsége (FOCA) elnöke, valamint a Nemzetközi Autós
Szövetség (FIA) alelnöke a Kereskedelmi Minisztériumban tárgyalt
Dunai Imre kereskedelmi minisztériumi államtitkárral és dr. Udvari
László közlekedési, hirközlési és épitésügyi minisztériumi
államtitkárral. A megbeszélésről, amelyen a magyarországi Forma-1
jövője volt a téma, még szombaton sem adtak ki közleményt. A 40
perces eszmecseréről mindössze annyi szivárgott ki, hogy a
Forma-1-es futamok elsőszámu szervezőjének számitó Ecclestone a
tervezettnél jóval korábban, igen rosszkedvüen távozott.

    x x x

    Módosul a felállás
    ------------------

    Ha a sajtó munkatársait nem is, legalább az érintett csapatokat
értesitették: a sportfelügyelői testület ugy döntött, hogy a korábbi
évek gyakorlatával ellentétben ezuttal változtat a rajtrácsok
számozásán. A belső ivnél lévő 1-es kocka üresen marad, s igy a
többi egyet ,,előrelép,, tehát Patrese az élről, de az eddigi 2-es
helyről indul.

    Azért határoztak igy, mert a kocsik általában ezen az egyenes
szakaszon, a külső iven haladnak, ott jobb a gumik tapadása, igy
nyilvánvalóan kedvezőbb is lehet onnan startolni. Patrese a
következő szavakkal kommentálta a változtatást:

    - Az a fontos, hogy legelőlről indulhatok. Különösebben nem
számit, hogy jobbról, vagy balról. Egy a lényeg: jól rajtoljak, s
elsőként érjem el az első kanyart. A tapadás miatt talán valamivel
mégis szerencsésebb, hogy a külső iven lévő starthely lesz az enyém.
    x x x
(folyt.köv.)


1989. augusztus 12., szombat 16:23


Vissza »


Még mindig csak edzések (9. rész)

Patrese célja: gumicsere nélkül hajtani
---------------------------------------

A pole positiont elérő Patrese a Forma-1 hagyományainak
megfelelően rövid ideig az ujságirók rendelkezésére állt, s
láthatóan felszabadultan, szivesen válaszolt a kérdésekre.

    - Sokáig csak az foglalkoztatott, mire lesznek képesek az
ellenfelek. Amikor azonban láttam, hogy a legnagyobb vetélytársak
már elhasználták egyik készlet gumijukat, s még mindig az én péntek
délutáni eredményem a legjobb, akkor kezdtem megnyugodni, bizni
abban, hogy a hátralévő időben sem szárnyalnak tul. A két edzésnapon
nagyjából megegyeztek a körülmények, s igy külön öröm, hogy a
szombati időmérő edzésen is sikerült megközeliteni legjobb időmet.
Nagyon boldog vagyok, hogy hat év után ismét az első helyről
indulhatok, ezért köszönet a Williams és a Renault szakembereinek.
Ami a vasárnapi versenyt illeti, szerintem sok függ a gumik
megválasztásától. Én például azt szeretném, ha egyszer sem kellene
kiállnom kerékcserére. Bizom a jó szereplésben, de a versenyen bármi
történhet. Véleményem szerint mindenképpen számolni kell a
McLarenekkel, a Ferrarikkal és a Benettonokkal, vagy éppen a fiatal
Caffival is. Egyáltalán nem lennék meglepve akkor sem, ha valamilyen
váratlan eredmény születne a Hungaroringen - fejezte be a ropppant
szimpatikus, 35 esztendős olasz pilóta, aki azt is elmondta, hogy
még 1990-re is szerződés köti a Williamshez, igy neki nem áll
szándékában megválni a csapattól.

    x x x

    Zsembery tart a rajttól
    -----------------------

    - Nagy érdeklődés, mintegy 40-45 ezer néző, a vártnál
izgalmasabb küzdelmek, zökkenőmentes lebonyolitás - e szavakkal
jellemezte a szombati edzésnapot Zsembery Jenő versenyigazgató, majd
hozzátette: - A rendezők helyzetük magaslatán állva ez idáig remekül
látják el a rájuk bizott feladatokat, igy a vendégek továbbra is
dicsérőleg nyilatkoznak a lebonyolitásról. Mondtam is, ha a
gazdasági háttér csak feleennyire lenne kidolgozott, akkor most nem
fájna a fejünk a magyarországi futam jövőjét illetően. Azt sem
titkolom, hogy kicsit tartok a vasárnapi rajtceremóniától, mert az
nem a legszerencsésebb, hogy a jól startolók a hátsóbb sorokba
kényszerültek. Valahogy az az érzésem, ezuttal nem lesz olyan sima a
rajt, mint az előző három évben.
    x x x
(folyt.köv.)


1989. augusztus 12., szombat 17:14


Vissza »


Még mindig csak edzések (10. rész)

Néhány versenyzői vélemény
--------------------------

Alex Caffi:

- Azt hiszem, a vasárnapi világbajnoki futamon még gyorsabb is
lehetek, legalábbis az utolsó körök, amelyeket már versenygumikkal
tettem meg, erre engednek következtetni. Sajnos, a végén elromlott a
motorom, s emiatt be sem tudtam fejezni az utolsó kört. Az
mindenesetre biztató, hogy jól megy a kocsi, s ugy tünik, sikerült
eltalálnunk a megfelelő kiegyensulyozást is.

    Alain Prost:

    - Még mindig katasztrófálisan rossz a beállitás, ráadásul a gép
a próbagumikkal egyszerüen nem akart menni. Valamivel biztatóbb volt
ugyan a helyzet a kerékcsere után, de az az igazság, a harmadik
sorból rajtolni ezen a keskeny pályán nem tul nagy öröm.

    Gerhard Berger:

    - Szinte mindent kicseréltünk a kocsin, próbáltam én menni
kemény rugózással és lággyal is, aztán változtattunk a légterelők
állásán is. Az autó érezhetően jobb lett, csakhát az időeredmények
nem javultak ugy, ahogy szerettük volna.

    x x x

    A vasárnapi nap részletes müsora:

10.00-10.30 ó: Forma-1 bemelegitő edzés
10.40-11.30 ó: Nemzetközi turakocsi verseny a Camel Kupáért
     (10 kör)
11.40-12.25 ó: Nemzetközi kerékpáros verseny (7 kör)
12.30-13.10 ó: Légibemutató
13.15-13.20 ó: Ünnepélyes megnyitó
     14.00 ó: A Forma-1 rajtceremónia kezdete
     14.30 ó: Forma-1 startja zöld zászlóval, felvezető kör
     14.33 ó: A 4. Magyar Nagydij kezdete (77 kör)
16.35-16.50 ó: Forma-1 dijkiosztó ünnepség
17.15-17.45 ó: Ladás amatőrök tehetségkutató viadala a
Vasért Kupáért (10 kör)+++


1989. augusztus 12., szombat 17:34


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
SZER hallgatói telefonok:

"- Jugoszlávia, Szabadka, Dinográcka 42 szám alá kérjük az iujságírókat okvetlenül jöjjön el. - Én Ausztráliából beszélek, azt szeretném csak mondani, hogy jól halljuk az adásukat minden este. Az én telefonszámom: 073411888. Az adás egész tisztán bejön és jól lehet élvezni mindenfélét. A nevem Varga."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD