|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, Nyitott szemmel:
Mélypontok
"Tessék mondani,
van önnek ünneplő ruhája, önálló lakása, tévéje, 10 évesnél
fiatalabb télikabátja, olvas Ön napilapot, eszik gyümölcsöt, húst,
és egyáltalán eszik naponta meleg ételt, vásárol könyvet, jár
színházba, moziba? Ezek a kritériumai a szegénységnek, és persze az
örökös gond, mely a nyomort kíséri és az anyagi nincstelenséget
lelki kifosztottsággá teszi. Ma már ott tartunk, hogy az utcaképet
is jellemzik a csoszogó, elhanyagolt külsejű öregemberek, a rongyos
ruhák, széteső cipők, a gondozatlanság. Még jó, hogy nyáron mindez
nem olyan feltünő. S ami a legszomorúbb, hogy a jövőben sem a
szegénység enyhülésére, hanem fokozódására lehet számítani."
|
|
|
|
|
|
|
Még mindig csak edzések (1. rész)
|
1989. augusztus 12. szombat (MTI) - Szombaton délelőtt a Hungaroringen több tizezer érdeklődő előtt folytatódtak a IV. Magyar Nagydij autós gyorsasági világbajnoki futam előcsatározásai. A másfél órás szabadedzésen az olasz Alessandro Nannini (Benetton) érte el a legjobb eredményt 1:21.231 perccel, megelőzve az előző nap is remeklő két másik itáliai pilótát, Alex Caffit (Scuderia Italia, 1:21.291) és Riccardo Patresét (Williams, 1:21.478). (folyt.köv.)
1989. augusztus 12., szombat 11:42
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Még mindig csak edzések (2. rész)
|
Második szabadedzés: -------------------- 1. Alessandro Nannini (olasz, Benetton-Ford) 1:21.231 - 175.854 km/órás átlagsebesség 2. Alex Caffi (olasz, Scuderia Italia-Ford) 1:21.291 3. Riccardo Patrese (olasz, William-Renault) 1:21.478 4. Gerhard Berger (osztrák, Ferrari) 1:21.907 5. Thierry Boutsen (belga, Williams-Renault) 1:21.919 6. Ayrton Senna (brazil, McLaren-Honda) 1:21.977 7. Alain Prost (francia, McLaren-Honda) 1:22.066 8. Stefan Johansson (svéd, Onyx-Ford) 1:22.247 9. Martin Brundle (brit, Brabham-Judd) 1:22.278 10. Nigel Mansell (brit, Ferrari) 1:22.373 11. Andrea de Cesaris (olasz, Scuderia Italia-Ford) 1:22.535 12. Emanuele Pirro (olasz, Benetton-Ford) 1:22.538 13. Mauricio Gugelmin (brazil, March-Judd) 1:22.641 14. Eddie Cheever (amerikai, Arrows-Ford) 1:22.972 15. Szatoru Nakadzsima (japán, Lotus-Judd) 1:22.995 16. Derek Warwick (brit, Arrows-Ford) 1:23.066 17. Ivan Capelli (olasz, March-Judd) 1:23.076 18. Stefano Modena (olasz, Brabham-Judd) 1:23.103 19. Jean Alesi (francia, Tyrrell-Ford) 1:23.142 20. Nelson Piquet (brazil, Lotus-Judd) 1:23.305 21. Piercarlo Ghinzani (olasz, Osella-Ford) 1:23.752 22. Pierluigi Martini (olasz, Minardi-Ford) 1:23.799 23. Bertrand Gachot (belga, Onyx-Ford) 1:23.986 24. Jonathan Palmer (brit, Tyrrell-Ford) 1:23.995 25. Olivier Grouillard (francia, Ligier-Ford) 1:24.376 26. Michele Alboreto (olasz, Larrousse-Calmels) 1:25.330 27. Christian Danner (nyugatnémet, Rial-Ford) 1:25.765 28. Volker Weidler (nyugatnémet, Rial-Ford) 1:26.172 29. Luis Perez-Sala (spanyol, Minardi-Ford) 1:27.186 x x x (folyt.köv.)
1989. augusztus 12., szombat 12:36
|
Vissza »
|
|
Még mindig csak edzések (3. rész)
|
Tulajdonképpen az lett volna a nagy meglepetés, ha délelőtt bárki is Patrese péntek délutáni szenzációs időeredménye (1:19.726) közelébe kerül. Arra azonban talán csak kevesen számitottak, hogy sokáig 1:23 percen belül sem tudnak kerülni a még versenyben levők. (39-en kezdték meg a küzdelmeket, de már péntek reggel kilencen azonnal befejezték a magyarországi szereplést, s a szombat délutáni második időmérő edzés után ujabb négy pilóta készül majd bucsura, hiszen vasárnap már csak 26-an körözhetnek.) Félóra után Prost állt a legjobban 1:23.098 perccel, őt Patrese követte 1:23.277-tel és Cheever 1:23.398-cal. Az igazi szenzációt a rendre kiváló edzéseredményeket elérő Senna szokottnál halványabb produkciója jelentette: 1:25.026-tal csak a 13. poziciót foglalta el. Elsőként a ,,professzor,,, a már 38 futamgyőzelmet számláló Prost törte át az 1:23-as határt (1:22.971), aztán az igen tehetséges Gugelmin ment két nagyon jó kört (1:22.908, 1:22.728) a 3967 méteres pályán, s állt - rövid időre - az élre. Az egyórás részszakasznál azonban már Boutsen nevével kezdődött a lista, ő 1:21.919-et teljesitett, aztán Gugelmin jött az 1:22.728-cal, majd Mansell 1:22.756-tal. A világbajnoki cimvédő Senna ugyan többször is próbálkozott, de csak nem tudott megbirkózni a feladattal, egyre hátrább és hátrább csuszott, nem sokkal az edzés vége előtt 1:24.400-al már csak a 25. helyen állt. Az utolsó félórában megint egymást érték a jobbnál jobb eredmények. Előbb a Ferrari csapat figyelmét is felkeltő Caffi száguldott 1:21.291-et, majd Nannini vette át a vezetést 1:21.231 perccel. Az utolsó másodpercekben - amikor már viszonylag üres volt a pálya - Senna 1:21.977-et futott, s ezzel feltornázta magát az 5. helyre. Pozicióját azonban nem tudta megtartani, mert utána a magyarországi körrekordot tartó Patrese gyorsabb volt (1:21.478), de ezt követően már nem változott a sorrend. A versenyzők közül nem élt a szabadedzés kinálta lehetőséggel a francia Rene Arnoux (Ligier), az ő neve mellé egyetlen időeredmény sem került. (folyt.köv.)
1989. augusztus 12., szombat 12:39
|
Vissza »
|
|
Még mindig csak edzések (4. rész)
|
Megszakadt a McLarenesek egyeduralma, legalábbis ami az edzéseken nyujtott csucsteljesitményeket illeti: idén először fordul elő, hogy nem Senna vagy Prost indul a legkedvezőbb startkockából. A vasárnap 14.30 órakor kezdődő magyar Grand Prix-n ugyanis Patreséé lesz az egyes rajtrács, a 35 esztendős pilóta pályafutása során - 1981 és 1983 után - most harmadszor szerezte meg a pole position-t. (folyt.köv.)
1989. augusztus 12., szombat 14:38
|
Vissza »
|
|
Még mindig csak edzések (5. rész)
|
A két időmérő edzés összesitése alapján Arnoux, Grouillard, Danner és Weidler nem került be a legjobb 26 közé, igy négyük számára már szombaton délután befejeződött a magyarországi verseny. Második időmérő edzés: ---------------------- 1. Ayrton Senna (brazil, McLaren-Honda) 1:20.039 p 2. Riccardo Patrese (olasz, William-Renault) 1:20.644 3. Alex Caffi (olasz, Scuderia Italia-Ford) 1:20.704 4. Thierry Boutsen (belga, Williams-Renault) 1:21.001 5. Gerhard Berger (osztrák, Ferrari) 1:21.270 6. Alessandro Nannini (olasz, Benetton-Ford) 1:21.301 7. Stefano Modena (olasz, Brabham-Judd) 1:21.472 8. Derek Warwick (brit, Arrows-Ford) 1:21.617 9. Jean Alesi (francia, Tyrrell-Ford) 1:21.799 10. Nigel Mansell (brit, Ferrari) 1:21.951 11. Mauricio Gugelmin (brazil, March-Judd) 1:22.083 12. Ivan Capelli (olasz, March-Judd) 1:22.088 13. Alain Prost (francia, McLaren-Honda) 1:22.267 14. Martin Brundle (brit, Brabham-Judd) 1:22.296 15. Eddie Cheever (amerikai, Arrows-Ford) 1:22.374 16. Nelson Piquet (brazil, Lotus-Judd) 1:22.406 17. Andrea de Cesaris (olasz, Scuderia Italia-Ford) 1:22.410 18. Jonathan Palmer (brit, Tyrrell-Ford) 1:22.578 19. Szatoru Nakadzsima (japán, Lotus-Judd) 1:22.630 20. Piercarlo Ghinzani (olasz, Osella-Ford) 1:22.763 21. Stefan Johansson (svéd, Onyx-Ford) 1:23.148 22. Emanuele Pirro (olasz, Benetton-Ford) 1:23.399 23. Bertrand Gachot (belga, Onyx-Ford) 1:23.720 24. Rene Arnoux (francia, Ligier-Ford) 1:24.003 25. Luis Perez-Sala (spanyol, Minardi-Ford) 1:24.188 26. Christian Danner (nyugatnémet, Rial-Ford) 1:25.017 27. Olivier Grouillard (francia, Ligier-Ford) 1:25.169 28. Michele Alboreto (olasz, Larrousse-Calmels) 1:25.660 29. Volker Weidler (nyugatnémet, Rial-Ford) 1:26.320 30. Pierluigi Martini (olasz, Minardi-Ford) 1:32.546 x x x (folyt.köv.)
1989. augusztus 12., szombat 15:03
|
Vissza »
|
|
Még mindig csak edzések (6. rész)
|
A hivatalos edzések alapján kialakult rajtsorrend: 1. sor: Patrese 1:19.726 p Senna 1:20.039 2. sor: Caffi 1:20.704 Boutsen 1:21.001 3. sor: Prost 1:21.076 Berger 1:21.270 4. sor: Nannini 1:21.301 Modena 1:21.472 5. sor: Warwick 1:21.617 Martini 1:21.746 6. sor: Alesi 1:21.799 Mansell 1:21.951 7. sor: Gugelmin 1:22.083 Capelli 1:22.088 8. sor: Brundle 1:22.296 Cheever 1:22.374 9. sor: Piquet 1:22.406 Cesaris 1:22.410 10. sor: Palmer 1:22.578 Nakadzsima 1:22.630 11. sor: Gachot 1:22.634 Ghinzani 1:22.763 12. sor: Perez-Sala 1:23.017 Johansson 1:23.148 13. sor: Pirro 1:23.399 Alboreto 1:23.733 (folyt.köv.)
1989. augusztus 12., szombat 15:14
|
Vissza »
|
|
Még mindig csak edzések (7. rész)
|
A szombat délutáni időmérő edzésen többen várakozó álláspontra helyezkedtek, s jó ideig csak a boxutcából figyelték a társak próbálkozásait. Már 20 perc is eltelt a rendelkezéssre álló egy órából, de a pénteki eredmény alapján éllovas Patrese, valamint Berger, Martini, Pirro és Grouillard még mindig nem hajtott ki a pályára. Félidőben Senna neve mellett 1:20.209 percet, Boutsené mellett 1:21.001-et, Bergeré mellett pedig 1:21.270-et jegyeztek. Nem sokkal később Senna hajtott egy remek kört, de nem tudott 1:20 percen belülre kerülni - igaz, csak 39 századmásodperccel maradt el a büvös határtól. Ezt már nem hagyta annyiban Patrese sem, s bemutatkozásként - remek formáját igazolva - 1:20.644 percet autózott. A szakemberek szerint teljesitményének értékét növeli, hogy csapattársához, Boutsenhez hasonlóan még mindig a tavalyi kocsival versenyez, mert a régóta beigért uj tipus nem készült el. Mult az idő, s mire az 50. perchez érkezett az óramutató, utólsóként Grouillard is elhagyta a boxutcát. Közben Senna levetette versenyruháját, s rövidnadrágban, röviduju pólóban már csak az időeredmények alakulását figyelgette az egyik monitoron. A hajrában még a fiatal Caffi is ment egy remek 1:20.04-es időt, s ezzel Patrese és Senna mögött kibérelte magának a 3. rajtkockát. Ugyanakkor meglepetés, hogy a pontversenyben vezető Prost összesitésben csak az ötödik legjobb időt érte el - szombaton nem volt képes 1:22-őn belül kerülni, igy a 3. sorból kell nekivágnia a 77 körös, valamivel több, mint 305 km-es erőpróbának. Pénteken bucsuzott négy csapat, a Coloni, az EuroBrun, a Zakspeed és az AGS, szombaton csatlakozott hozzájuk a Ligier és a Rial, igy a vasárnapi folytatásra már csak 14 versenyistálló készülődik. x x x (folyt.köv.)
1989. augusztus 12., szombat 15:52
|
Vissza »
|
|
Még mindig csak edzések (8. rész)
|
Ecclestone rosszkedvüen távozott -------------------------------- Pénteken délután Bernie Ecclestone, a Forma-1-es Konstruktőrök és Gyártók Szövetsége (FOCA) elnöke, valamint a Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) alelnöke a Kereskedelmi Minisztériumban tárgyalt Dunai Imre kereskedelmi minisztériumi államtitkárral és dr. Udvari László közlekedési, hirközlési és épitésügyi minisztériumi államtitkárral. A megbeszélésről, amelyen a magyarországi Forma-1 jövője volt a téma, még szombaton sem adtak ki közleményt. A 40 perces eszmecseréről mindössze annyi szivárgott ki, hogy a Forma-1-es futamok elsőszámu szervezőjének számitó Ecclestone a tervezettnél jóval korábban, igen rosszkedvüen távozott. x x x Módosul a felállás ------------------ Ha a sajtó munkatársait nem is, legalább az érintett csapatokat értesitették: a sportfelügyelői testület ugy döntött, hogy a korábbi évek gyakorlatával ellentétben ezuttal változtat a rajtrácsok számozásán. A belső ivnél lévő 1-es kocka üresen marad, s igy a többi egyet ,,előrelép,, tehát Patrese az élről, de az eddigi 2-es helyről indul. Azért határoztak igy, mert a kocsik általában ezen az egyenes szakaszon, a külső iven haladnak, ott jobb a gumik tapadása, igy nyilvánvalóan kedvezőbb is lehet onnan startolni. Patrese a következő szavakkal kommentálta a változtatást: - Az a fontos, hogy legelőlről indulhatok. Különösebben nem számit, hogy jobbról, vagy balról. Egy a lényeg: jól rajtoljak, s elsőként érjem el az első kanyart. A tapadás miatt talán valamivel mégis szerencsésebb, hogy a külső iven lévő starthely lesz az enyém. x x x (folyt.köv.)
1989. augusztus 12., szombat 16:23
|
Vissza »
|
|
Még mindig csak edzések (9. rész)
|
Patrese célja: gumicsere nélkül hajtani --------------------------------------- A pole positiont elérő Patrese a Forma-1 hagyományainak megfelelően rövid ideig az ujságirók rendelkezésére állt, s láthatóan felszabadultan, szivesen válaszolt a kérdésekre. - Sokáig csak az foglalkoztatott, mire lesznek képesek az ellenfelek. Amikor azonban láttam, hogy a legnagyobb vetélytársak már elhasználták egyik készlet gumijukat, s még mindig az én péntek délutáni eredményem a legjobb, akkor kezdtem megnyugodni, bizni abban, hogy a hátralévő időben sem szárnyalnak tul. A két edzésnapon nagyjából megegyeztek a körülmények, s igy külön öröm, hogy a szombati időmérő edzésen is sikerült megközeliteni legjobb időmet. Nagyon boldog vagyok, hogy hat év után ismét az első helyről indulhatok, ezért köszönet a Williams és a Renault szakembereinek. Ami a vasárnapi versenyt illeti, szerintem sok függ a gumik megválasztásától. Én például azt szeretném, ha egyszer sem kellene kiállnom kerékcserére. Bizom a jó szereplésben, de a versenyen bármi történhet. Véleményem szerint mindenképpen számolni kell a McLarenekkel, a Ferrarikkal és a Benettonokkal, vagy éppen a fiatal Caffival is. Egyáltalán nem lennék meglepve akkor sem, ha valamilyen váratlan eredmény születne a Hungaroringen - fejezte be a ropppant szimpatikus, 35 esztendős olasz pilóta, aki azt is elmondta, hogy még 1990-re is szerződés köti a Williamshez, igy neki nem áll szándékában megválni a csapattól. x x x Zsembery tart a rajttól ----------------------- - Nagy érdeklődés, mintegy 40-45 ezer néző, a vártnál izgalmasabb küzdelmek, zökkenőmentes lebonyolitás - e szavakkal jellemezte a szombati edzésnapot Zsembery Jenő versenyigazgató, majd hozzátette: - A rendezők helyzetük magaslatán állva ez idáig remekül látják el a rájuk bizott feladatokat, igy a vendégek továbbra is dicsérőleg nyilatkoznak a lebonyolitásról. Mondtam is, ha a gazdasági háttér csak feleennyire lenne kidolgozott, akkor most nem fájna a fejünk a magyarországi futam jövőjét illetően. Azt sem titkolom, hogy kicsit tartok a vasárnapi rajtceremóniától, mert az nem a legszerencsésebb, hogy a jól startolók a hátsóbb sorokba kényszerültek. Valahogy az az érzésem, ezuttal nem lesz olyan sima a rajt, mint az előző három évben. x x x (folyt.köv.)
1989. augusztus 12., szombat 17:14
|
Vissza »
|
|
Még mindig csak edzések (10. rész)
|
Néhány versenyzői vélemény -------------------------- Alex Caffi: - Azt hiszem, a vasárnapi világbajnoki futamon még gyorsabb is lehetek, legalábbis az utolsó körök, amelyeket már versenygumikkal tettem meg, erre engednek következtetni. Sajnos, a végén elromlott a motorom, s emiatt be sem tudtam fejezni az utolsó kört. Az mindenesetre biztató, hogy jól megy a kocsi, s ugy tünik, sikerült eltalálnunk a megfelelő kiegyensulyozást is. Alain Prost: - Még mindig katasztrófálisan rossz a beállitás, ráadásul a gép a próbagumikkal egyszerüen nem akart menni. Valamivel biztatóbb volt ugyan a helyzet a kerékcsere után, de az az igazság, a harmadik sorból rajtolni ezen a keskeny pályán nem tul nagy öröm. Gerhard Berger: - Szinte mindent kicseréltünk a kocsin, próbáltam én menni kemény rugózással és lággyal is, aztán változtattunk a légterelők állásán is. Az autó érezhetően jobb lett, csakhát az időeredmények nem javultak ugy, ahogy szerettük volna. x x x A vasárnapi nap részletes müsora: 10.00-10.30 ó: Forma-1 bemelegitő edzés 10.40-11.30 ó: Nemzetközi turakocsi verseny a Camel Kupáért (10 kör) 11.40-12.25 ó: Nemzetközi kerékpáros verseny (7 kör) 12.30-13.10 ó: Légibemutató 13.15-13.20 ó: Ünnepélyes megnyitó 14.00 ó: A Forma-1 rajtceremónia kezdete 14.30 ó: Forma-1 startja zöld zászlóval, felvezető kör 14.33 ó: A 4. Magyar Nagydij kezdete (77 kör) 16.35-16.50 ó: Forma-1 dijkiosztó ünnepség 17.15-17.45 ó: Ladás amatőrök tehetségkutató viadala a Vasért Kupáért (10 kör)+++
1989. augusztus 12., szombat 17:34
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|