|
|
|
|
Egyelőre zavartalan, de csökkentett ütemű a termelés az Ikarusban - Értékesítési gondok a szocialista piacon (1. rész)
|
1989. augusztus 10., csütörtök - Vihar előtti csend uralkodik ezekben a hetekben a budapesti és a székesfehérvári Ikarus-gyárban. Legalábbis így jellemezte a mostani helyzetet Semsey András vezérigazgató az MTI munkatársának, amikor a nagyvállalat üzleti kilátásairól és exportlehetőségeiről adott tájékoztatást.
Az Ikarusban a legnagyobb gondot ma az okozza, hogy a szocialista exportot a vártnál is jobban vissza kell fogniuk; ez azt jelenti, hogy az idei szovjet exportra tervezett 6600 járműből 1300 busz szállítására nem köthették meg a szerződést. Hasonló a helyzet a lengyel a piacon is, ahol a tervezett 600 busz helyett csak 400-at értékesíthetnek, bolgár partnerünknek pedig szinte egyáltalán nem szállíthatnak ebben az évben. A gyár vezetői arra számítanak, hogy ha ez a helyzet nem változik az év végéig, decemberben már nem lesz kinek gyártani a buszokat. Még bíznak abban, hogy a külkereskedelmi vállalatok, mint például a MOGÜRT, a Technoimpex, sőt az Autóker is valamilyen barter üzletet hoznak tető alá, és így körülbelül ezer busz év végi exportjára aláírhatják a szerződéseket. Közben az Ikarus néhány más piacán is értékesítési gondok jelentkeztek. A pekingi események miatt legalább négy hónapos csúszással tudnak csak megállapodni ottani vevőjükkel több száz jármű eladásáról, de ez az üzlet, úgy tünik, már csak jövőre érik be. Az Ikarus üzletembereinek kitartó munkája nyomán valószínűleg az iraki piac újraéled az autóbuszgyár számára, és ígéretes vásárlónak számítanak az egyesült államokbeli cégek is, amelyek a következő három évre 400 buszt rendeltek, a legújabb típusokból. Ezek szállítása megkezdődött. Az Ikarus folyamatos termelése is csak időlegesnek tekinthető, hiszen az első félévben napvilágot látott árvita a beszállító partnerekkel, főleg a Csepel Autógyárral még ma sem zárult le; akkor az első félévre szólóan ideiglenes megállapodást kötöttek. Refinanszirozási hitelre is kaptak ígéretet a bankoktól. Egyelőre egyik fél sem vette komolyan a szerződés lejártát, a részegységek szállítása ütemes. A bankoktól viszont különböző egyéb okok miatt jórészt még nem folyt be az ígért hitel az Ikarushoz. (folyt.köv.)
1989. augusztus 9., szerda 21:32
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Egyelőre zavartalan, de csökkentett ütemű a termelés az Ikarusban - Értékesítési gondok a szocialista piacon (2. rész)
|
Az Ikarus gyáraiban ezekben a nyári hónapokban a gyártósorok kapacitásai csökkentett terheléssel dolgoznak, a folyamatos munkát kizárólag így tudják biztosítani. A mátyásföldi üzemben napi 20 busz helyett 16-ot készítenek, Székesfehérvárott pedig hasonló arányu a termelés visszafogása. Igaz, jelenleg még több ezren szabadságon vannak, de szeptembertől sem számítanak változásra, amikor szinte mindenki ismét munkába áll. Az alacsonyabb teljesítményszázalék érződik a dolgozók keresetében, ami feszültségeket okoz. A vezérigazgató szerint a kilátások 1990-re nem túl kedvezőek a szűkülő szocialistaexport-lehetőségek, a honi infláció és a szocialista piac alacsony árai következtében. A gondokat jól mutatja, hogy a nagyvállalat tavalyi 1 milliárd forintos nyeresége megcsappant: az idén az első félévben már csak 100 millió volt a nyereség. Kiutat jelenthet, ha a hazai beszállítókkal valamiféle érdekközösséget alakítanak ki, ám egyelőre még teljesen eltérő szervezeti elképzelése van az Ikarusnak és a Csepel Autógyárnak. Szó van egy nyugati céggel való széles körű kooperációról is, az erre vonatkozó tárgyalások már megkezdődtek. Emellett az egyesült államokbeli Boston cég szakembereivel átvilágíttatják az autóbuszgyártás teljes vertikumát, és az amerikai szervezők ajánlásait figyelembe véve dolgozzák majd ki végső elgondolásaikat az Ikarus jövőjére vonatkozóan. X X X Újabb 40 autóbusz kuvaiti értékesítésére született szerződés. Ennek értelmében az Ikarus 263-as típusú, 12 méter hosszú, holland DAF motorral és NSZK-beli automata sebességváltóval felszerelt városi buszt szállít a közel-keleti államba, 1990-ben. A 3,5 millió dollár értékű szerződést az Ikarus a kuvaiti Public Transport Company-val kötötte meg. Az autóbuszgyár az idén már szállított Kuvaitba 50 városi autóbuszt és októberben ad át további 30-at; ez utóbbiak légkondicionált, luxus távolsági járművek. (MTI)
1989. augusztus 9., szerda 21:33
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|