|
|
|
|
Ajándékozás japán módra (1.rész)
|
1989. augusztus 9. (dpa/MTI-Panoráma) - Japán emléktárgyipara a múlt évben 10 milliárd dolláros forgalmat ért el. Egy hétvégi utazásról vagy egy mégoly rövid kiruccanásról sem illik üres kézzel visszatérni, a közeli hozzátartozók és a barátok elvárják a megemlékezést. Ezenkívül évente kétszer, nyáron és az év vége felé külön ,,ajándékozási szezon,, is van, amikor szintén különféle figyelmességek dukálnak a jóismerősöknek és az üzletfeleknek. Ezek a figyelmességek a kulcstartótól és az üveg whiskytől a második kocsiig terjedhetnek. Az ajándékok Japánban a jó emberi kapcsolatok fenntartásának kellékei.
A japán szállodák nagy emléktárgyüzleteket üzemeltetnek, amelyekben vendégeik idejük jelentős részét töltik el, mindenféle csecsebecséket vásárolva. Egy kívülálló nehezen értheti meg, miféle vonzerő lehet a sok apró plasztikistenségben és -medvében, a faragott babákban és konyhaeszközökben, az olcsó fémből készült drágakő-utánzatokban. A japánok mégis viszik azokat, mint a cukrot. Így a szállodatulajdonosok eleve kalkulálhatnak azzal, hogy minden egyes vendég kereken 35 dollárra valót összevásárol a szuvenírboltban. Egy japán gazdasági folyóiratban közzétett felmérés szerint a szállodatulajdonosok teljes bevételük 11 százalékát emléktárgy-eladásokból érik el, nyereségüknek pedig a 27 százaléka származik ebből. Így nem csoda, hogy némelyik szálloda-előcsarnok kész zsibvásár. A japánok ezt a jó szokásukat külföldre utazva is megtartják. Buszokkal egyik bevásárlóközpontból a másikba viszik őket, ahol órákhosszat ajándékokat vásárolhatnak. A csendes-óceáni szigeteken, Hongkongban, Szingapurban vagy éppen Hawaiin számtalan üzlet kifejezetten belőlük él. Annyira japán ízlésre álltak rá, ezenkívül annyira drágák, hogy helyi lakos a lábát sem teszi be. A drágaságáról ismert Japánból érkezetteknek azonban még így is minden olcsó. Vásárolnak is eszeveszett módjára. Az ilyesféle árudák sikerének titka, hogy a személyzet japánul beszéljen. A sokmillió külföldre látogató japánból (tavaly 8,5 millió) csak elenyésző hányad beszél idegen nyelveket. Ennek aztán gyorsan híre is ment a szakmában, ezért ma a tokiói újságokban Rio de Janeiró-i, salzburgi és sydney-i szuvenirboltok keresnek japán személyzetet. Fiatal japán lányok ily módon jó kereset mellett világot is láthatnak. (folyt)
1989. augusztus 9., szerda 12:41
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|