|
|
|
|
A MÁV ragaszkodik az úttörővasúthoz (1. rész)
|
1989. augusztus 9., szerda - Az utóbbi időben többen is megkongatták a vészharangot a Széchenyi-hegyi Úttörővasút fölött. Urbán Lajos a MÁV elnök-vezérigazgatója az MTI-nek elmondta: alaptalanok a híresztelések, a MÁV nem szándékozik felszámolni a kisvasutat, s korábban sem voltak ilyen elképzelések, bár illetéktelenek ez ügyben már adtak félreérthető nyilatkozatokat.
Az azonban bizonyos, hogy az úttörővasút leromlott műszaki állapotán mindenképpen segíteni kell. A pályán tartós sebességkorlátozásokat kellett bevezetni; vannak olyan szakaszok, ahol a maximális óránkénti sebesség csupán 10 kilométer. A MÁV Tervező Intézet két évvel ezelőtt elkészített egy rekonstrukciós tervet, ám ez meglehetősen túlzott volt: a MÁV anyagi helyzetéhez képest irreális, több mint 300 millió forintos ráfordítást irányzott elő. Az idén a MÁV vezetője műszaki szakemberekkel megvizsgáltatta a pályát, s kiderült, jóval szerényebb mértékű felújítás is elegendő a biztonságos közlekedéshez. A rekonstrukció már megkezdődött, ennek során elsősorban a pályát korszerűsítik, hiszen az alagút és a hidak, sőt maguk a szerelvények is jó állapotban vannak. Nagyobb teherbírású síneket fektetnek le, s ahol szükséges, átrostálják az ágyazatot, kicserélik a talpfákat. Eddig már több mint 2,5 kilométeren felújították a pályát, a munka jövőre befejeződik. A MÁV tehát mindenképpen fenntartja a kisvasutat, amely barátságos szerelvényeivel már szerves részévé vált a budai hegyvidéknek, de keresi a lehetőségeket a gazdaságosabb üzemeltetésre. Egyelőre ugyanis csak veszteséget termel az úttörővasút, mégpedig évente növekvő mértékű veszteség keletkezik, tavaly már több mint 15 millió forint volt. Ennek egyik oka, hogy az igen alacsony menetjegy-árak ellenére csökken az utasok száma. Valamikor évente 750 ezer látogatót fogadott az erdei vasút, 1987 óta pedig alig 350 ezret. A MÁV vezetése úgy döntött: az eddigiktől eltérő módon kell a kisvasutat üzemeltetni, reklámozni s vonzóbbá tenni. A fő tevékenység - a személyszállítás - nem tehető nyereségessé, ám a kapcsolódó szolgáltatások, az idegenforgalmi szerep erősítése révén igenis csökkenteni lehet a veszteséget. Már folynak az előkészítő munkálatok az új szervezeti forma kidolgozására. (folyt.köv.)
1989. augusztus 8., kedd 21:00
|
Vissza »
|
|
A MÁV ragaszkodik az úttörővasúthoz (2. rész)
|
A tervek szerint 1990. január 1-jétől a MÁV leányvállalataként, vagy más önálló elszámolású egységként működik a kisvasút, s tág lehetőségeket kap arra, hogy megteremtse a színvonalas, s egyúttal jól jövedelmező idegenforgalmi, vendéglátó és egyéb szolgáltatások feltételeit. Sokféle, eddig nem kellőképpen vagy egyáltalán nem kihasznált lehetőség kínálkozik: lehet például ajándéküzletet, gyorsbüfét nyitni, panziót kialakítani, sportpályát létesíteni. A két végállomáson lévő, hosszú idő óta zárva tartó éttermet is hasznosítani kell. Az ötletgazdag üzemeltetéssel belátható időn belül önfinanszírozóvá válhat a kisvasút. Az ötletgazdákat, a társadalmi munkát vállalókat, a befektetni szándékozó partnereket várja a MÁV, néhánnyal, így például a Hungária Biztosítóval már meg is kezdte az üzleti tárgyalásokat. Ám továbbra is megmarad a kisvasút oktató, nevelő funkciója. A cél változatlan: minél több gyermek ismerje, kedvelje meg a vasutat, s szokja meg a pontos, szorgalmas, lelkiismeretes munkát. Az úttörővasút jövőjével foglalkozó tanácskozáson több ízben felvetődött, indokolt-e ezt a nevet megtartani. A MÁV vezetője szerint a kisvasút nyitva áll minden 10-14 éves kisgyerek előtt, a felvételnél nem a (bármilyen) mozgalmi tagság alapján kell dönteni. Természetesen mindenki szabadon élhet mozgalmi életet, de szigorúan a szolgálati időn kívül. Gondolkodnak a névváltoztatáson, ám a névadást nem sajátítja ki magának a MÁV. Bárki beküldheti ötletét a vezérigazgatóságra, s a legtalálóbb nevet viseli majd a jövőben a budai hegyvidéken kanyargó kisvasút. (MTI)
1989. augusztus 8., kedd 21:01
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|