Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › augusztus 04.
1989  1990
1989. június
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
1989. augusztus
HKSzeCsPSzoV
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Nyílt levél Kárpáti Ferenc honvédelmi miniszterhez

"Tiltakozunk az ellen, hogy a román diktátor testvére, aki számtalan cikkében és úgynevezett tanulmányában a magyar népet, mint etnikumot súlyosan megsértette, hazánk földjére lépjen."
DLF, Hírek:

Keletnémet menekültek

" A bonni kancellári hivatali miniszter tekintettel a keletnémet menekültek egyre növekvő számára, felszólította az NDK vezetőségét, ne szigetelje el önmagát saját államában."

A munkavállalói részvénytulajdon

(Balajti Anna)
München, 1989. április 5. (SZER, Mérlegen) - Mostanában már nem
lepődünk meg, ha egy lakásban gyertyával világítanak, s nem tudnak
főzni, mert kikapcsolták a villanyt és a gázt. Ez Újpesten tavaly
mintegy 500 lakásban történt meg - halljuk az újpesti családsegítő
központ vezetőjétől.
    
    Tardos Márton közgazdász általánosabban fogalmaz: lehet, hogy az
emberiség valamikor meg tudja változtatni a fejlett ipari
országokban kialakult hatékony, de nem ellentmondásmentes
gazdasági, politikai és társadalmi formációt, berendezkedést, ehhez
azonban gyakorlatilag semmit nem adott a lenini-sztálini
szocializmus. Az általunk választott út járhatatlan, arról vissza
kell fordulni - így Tardos Márton.
    
    Visszafordulni, de hogyan? Példát egyelőre arra találunk, hogy
hogyan nem. Múlt pénteken reggel 8 órakor a Ganz Danubius
Hajógyárában 1300 dolgozó tiltakozó gyűlésen követelte Angyal Ádám
vezérigazgató lemondását. Egyetlen transzparens volt látható:
Önálló óbudai hajógyárat! A dolgozók követelték, hogy a gyár önálló
részvénytársaságként működhessen, vagyonkezelő központ nélkül.
    
    A vezérigazgató a nagygyűlés időpontjában írta alá a megállapodást
a területen, ahol jelenleg a hajógyártás folyik, más célra
hasznosító új részvénytársaságról, ezzel 1300 hajógyári dolgozó
lába alól, adva el a földet. Tehette, mert a jelenlegi jogilag
zavaros helyzetben a részvények döntő többsége a vagyonkezelő
központ kezében van.
    
    El kell-e adni az óbudai szigetnek ezt a darabját, vagy folytatni
kell a 150 éve működő hajógyártást? Ezt döntse el az az 1300
dolgozó, akit érint, ne a vagyonkezelő központ, amelynek kezében a
résztvénytársasági átalakulással törvénytelenül átjátszották a
tulajdont. Angyal Ádám mondjon le, s az önálló óbudai hajógyár
dolgozói, kezükben a részvénytöbbséggel, válasszanak olyan
vállalati tanácsot és felelős ügyvezető igazgatót, akinek a
következő négy évre bizalmat szavaznak.
    
    Lehet, hogy néhány év múlva majd mégis eladják a gyárat. Lehet,
hogy sikerül nyereségessé tenni a hajóépítést. Mindenesetre ne
kéretlen civilizátorok döntsenek a fejük felett az ő sorsukról.
    
    A kormány májusban terjeszti a parlament elé az átalakulási
törvényt, összekapcsolva vele a vállalati, a szövetkezeti és a
földtörvény módosítását. Kevés idő van, de még van a
törvénytervezet széles körű megvitatására és ellenkoncepciók
kidolgozására. Annyi már most bizonyos, hogy a törvénytervezet
jelenlegi formájában elfogadhatatlan.
    
    A Magyar Gazdasági Kamara állásfoglalása is vitatja a
törvényelőkészítők javaslatát, mely szerint az alakuló társaságok
alaptőkéjének csak 30 százaléka maradjon a vállalat kezében, s a
dolgozói részvények aránya ne haladja meg a 10 százalékot. A Magyar
Gazdasági Kamara ügyvezetősége határozottan ellenzi, hogy a
jelenlegi leányvállalatok ki legyenek zárva a társasággá alakulás
lehetőségéből.
    
    A közel 2000 hazai állami vállalat jelenleg átlagosan három-négy
önálló telephellyel működik. A legfeljebb 100 főt foglalkoztató
vállalatokban a foglalkoztatottaknak csupán 0,2 százaléka dolgozik.
    
    Csak egy példa: az Európában leghíresebb olasz bútoriparban egy
üzem átlagos létszáma 5-6 fő. Magyarországon 370.
    
    Miközben a kis- és középvállalatok hiányáról panaszkodunk, a
pártvezetés, a kormány, a nagyvállalati lobby eddig minden erővel
megakadályozta a mamutok felbontását. Ezt szolgálta az alibi
részvénytársaságok alapítása, mint a Ganz Danubiusé is.
    
    Amikor azok kezébe kívánjuk adni a tulajdont, akik működtetik, azaz
munkás és alkalmazotti részvénytöbbséget követelünk, ezt a
tulajdonformát nem szabad összetéveszteni az úgynevezett jugoszláv
szocialista önigazgatási modellel. Hiszen a jugoszláv gazdaság,
ugyanúgy mint a magyar, mind a mai napig még kommunista párt
irányítása alatt áll.
    
    A Magyar Gazdasági Kamara jogi főosztályvezetőjének becslése
szerint a magyar gazdálkodó szervekre a törvényeken túl közel
hétezer alsóbb szintű rendelet, bürokratikus előírás vonatkozik.
    
    Jelenleg a kecskére van bízva a káposzta. Az adóbevételek
növelésében érdekelt szervek, minisztériumok törvényi kötöttségek
nélkül rendelkeznek, például a Pénzügyminisztérium írja elő az
adóbefizetés alapjául is szolgáló mérlegkészítés valamennyi
szabályát. Világos tulajdoni viszonyuk kialakításához az is
szükséges, hogy a parlament a törvényhozással egyidejűleg hatályon
kívül helyezze a jelenleg még érvényben lévő mind a hétezer
rendeletet és előírást.
    
    A munkavállalói részvénytulajdonról jó, ha tudjuk, hogy nem
működésképtelen ábránd, hanem a demokratikus jogrendszerű fejlett
ipari országok egyik előretörő gazdasági formája. Az Egyesült
Államokban a 100 legdinamikusabban fejlődő középvállalatból 43
működik ebben a formában, és összesen nyolcezer cég 11 millió
alkalmazottja tőketulajdonos és munkavállaló.
    
    Az Egyesült Államokban is leggyakrabban a bezárással fenyegető,
csőd előtt álló vállalatoknál vezetik be ezt tulajdonformát, de
előfordul, hogy a dolgozók sztrájkkal kényszerítik ki a
munkásrészvényeket. Jellemző, hogy az ebbe a tulajdonformába
átalakult cégek 90 százaléka átvészeli a krízist.
    
    A vállalati közgyűlés feladata lenne eldönteni, hogy a munkások,
alkalmazottak és vezetők járandóságaik mekkora százalékát kapják
meg garantált bérként, és hány százalék a várható osztalék, amivel
már a felvett hitelekért felelnek.
    
    Elképzelhető olyan szabályozás, hogy veszteséges működés esetén a
vállalati vezetők is úgy, mint a többi alkalmazott, csak a
mindenkori minimálbérre lennének jogosultak. Ellentétben a
jelenlegi magyar gyakorlattal, amikor a vállalatokat csődbe juttató
vezetőket büntetőjogi felelősségrevonás helyett sok százezer
forintos prémiummal jutalmazzák.
    
    A gazdálkodási stratégia kidolgozásakor hasznos, ha külső szakértők
által kidolgozott, a nyereséges működés lehetőségét vizsgáló
előrejelzésekre támaszkodva dönthetnek az immár részvénytulajdonos
munkavállalók.
    
    A stratégiai döntések felelős végrehajtása már természetesen a
közgyűlés vagy a vállalati tanács által kinevezett ügyvezető
igazgató feladata mindaddig, míg mandátuma tart.
    
    Ám hogy még a nemzetközi szakértői tanulmányok sem tévedhetetlenek,
példázza a Csepel Autógyár esete. Április l-jén jelentették be,
hogy a magyar kormány újabb 95 millió dolláros, 15 évre szóló,
változó kamatozású hitelt vesz fel, a szállítás és közúti
járműgyártás korszerűsítésére a Világbanktól. A hitelfelvétel az
Ikarust, a Csepel Autót és a Rábát érinti elsősorban. A világbanki
hitelt előkészítő szakértői tanulmányt egy bostoni tanácsadó cég
készítette.
    
    A magyar közúti járműgyártás nagyobb hányadát - majdnem egytizedét
- termeli a bruttó nemzeti terméknek, mint az NSZK vagy Svédország
közúti járműipara. Méretét és szerkezetét a Magyarországra a KGST-n
belül kiosztott szerep, a Szovjetuniónak nagy mennyiségben
szállítandó autóbuszok gyártása alakította ki. A Rábától származó
motor és futómű beépítésével a Csepel Autó szállítja az alvázat az
Ikarusnak, mely a kész autóbuszokat az összes értékesítés 80
százalékában a Szovjetunióban értékesíti. Mint tudjuk, a legfőbb
átvevő partner nem hajlandó elismerni az árban sem a rubel és a
forint közötti reális átváltási arányokat, sem az elmúlt évek
költségnövekedését.
    
    Az eddigi hírek szerint sem a Rába, sem az Ikarus nem óhajtott élni
a világbanki hitel lehetőségével, mert abban az esetben, ha az
állami támogatások valóban leépítésre kerülnének, képtelen lenne
visszafizetni tartozását.
    
    A Csepel Autónak eleve azt tanácsolta a szakértő tanulmány: szűnjön
meg, azaz olvadjon be részben a Rábába, részben az Ikarusba. A
vállalati tanács által irányított Csepel Autógyár visszaadta a
zárójelentést a bostoni cégnek azzal, hogy ezt dolgozzák át,
ugyanis a vállalat ragaszkodik önállóságához.
    
    Vajon a hitel valóban a korszerűsítést szolgálja, vagy pedig
bújtatott ártámogatás a szovjet vásárló javára, melyet a magyar
adófizetőnek kell majd fedeznie? +++
    


1989. április 5., szerda


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"Jónapot kivánok. Elég régen foglalkoztat a kivándorlás gondolata és egy olyan rendkivűli lehetőség adódott az életemben, hogy kijuthatok Ausztráliába. Az a kérdésem,hogy ha már ott vagyok kaphatok-e letelepedési engedélyt, vagy esetleg leszállhatok-e a repülőgépről Kanadában?, hogy ott kapjak egy engedélyt, vagy egy ideiglenes tartózkodási engedélyt, máig onnan elintézem a kivándorlásomat, vagy vissza kell jönnöm Európáig?Köszönöm."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD