Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › augusztus 03.
1989  1990
1989. június
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
1989. augusztus
HKSzeCsPSzoV
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Phralipe Független Cigány Szervezet Ügyvivő Testületének nyilatkozata

"Megrendülten értesültünk arról, hogy 1989. július 24-én a ,,szigorított őrizet,, elleni tiltakozásképpen a váci börtönben öngyilkosságot követett el Kalányos Sándor 36 éves őrizetes."
Amerika Hangja, Esti híradó:

Szovjet katonai költségvetés

"Amerikai becslések rávilágítanak, hogy a szovjet katonai kiadások évente 3 százalékkal emelkedtek Mihail Gorbacsov 1985-ben történt hatalomra jutása óta."

felcím. "A takarékosságot el kell fogadni, az értetlenséget nem" főcím. A magyar repülés újabb elismerése

A repülés szerelmeseinek figyelme péntektől ismét Magyarországra
irányul. Augusztus 4 és 14 között Békéscsabán rendezik meg a VII.
Motoros Műrepülő Európa-bajnokságot.

    Mi is a műrepülés? Ember és gép különleges repülőhelyzete, az
ember és gépe tűrőképességének próbatétele. A kötelező és szabadon
választott gyakorlatokat a pilóták egy ponyvákkal megjelölt ezerszer
ezer méteres terület felett hajtják végre, a teljesítményüket
nemzetközi zsűri értékeli. A magyar csapatot hat férfi és egy női
versenyző alkotja. A repülés nem tömegsport, nálunk nincs
repülőgépgyártás, ám Magyarországot mégis "jegyzi" az aviatika.
Ennek egyik bizonyítéka, hogy a Nemzetközi Repülő Szövetségnek (FAI)
magyar alelnöke van, Szepesi József személyében, aki a Magyar Repülő
Szövetség főtitkára. Vele beszélgettünk.

    - Néhány hónap telt el azóta, hogy a repülő világversenyek
történetében politikai szempontból is egyedülálló esemény részesei
voltunk: az osztrákokkal közösen rendezett vitorlázórepülő
világbajnokságé. Most már elmondható, hogy a légtér nyitott volta
miatt korábban az aggályok egész sora merült fel. Kiket igazolt az a
verseny?

    - Azokat, akik hittek abban, hogy ilyen versenyeket lehet és
kell is rendezni. Ez esetben az történt, hogy két eltérő társadalmi
rendszerű ország vállalta ezt a nagy versenyt. Közel száz gép
berepülhetett hozzánk, leszállhatott, visszarepülhetett; szabaddá
vált a határ. Ilyenre nem volt példa 1945 óta. A nemzeközi Repülő
Szövetség elnöke a júniusi tanácsülésen példaértékűnek minősítette.
Valóban az is volt. Hiszen a kis országok egyedül képtelenek olyan
versenyt rendezni, amely nagy légteret igényel. A másik fontos
tanulság: a VB bebizonyította, hogy sem a repülésbiztonságot, sem az
államérdeket nem sérti az ilyen rendezvény. Tehát fölösleges volt az
aggályoskodás, melyet leginkább azzal szemléltethetnénk, hogy 1983,
az előkészítés kezdete után három évvel a legfelsőbb politikai
vezetésnek kellett kimondani az igent. Korábban és más szervek ezt
nem merték vállalni.

    - A Műrepülő EB nagy technikai felkészültséget kívánó verseny.
Abban, hogy Magyarországra bízták, a hazai repülés, vagy -
képletesen szólva - a nyitottabb légkör is szerepet jászott?
(folyt.)


1989. augusztus 3., csütörtök 13:23


Vissza »


A magyar repülés 2.

- A kettőt kétségkívül nem nehéz összekapcsolni, de a döntő a
magyar repülés elismerése volt. Itt említem meg, hogy Magyarország
már 1910 óta tagja az öt évvel korábban alakult FAI-nak. A
történelem viharos szakaszai után, 1960-tól ismét számoltak velünk,
amit olyan események bizonyítanak, mint a II. Motoros Műrepülő VB,
az I. Női Vitorlázórepülő VB, a Sárkányrepülő EB megrendezése. És
szívesen utalok a napokban zárult Oldt Timer találkozóra - az elsőt
is mi rendeztük 1983-ban - a régi gépek bemutatójára, amelyen
Brazíliától Új-Zélandig közel száz gép vett részt Farkashegyen. A
kisérők, érthetően az ország változásai iránt is megkülönböztetett
figyelemmel érdeklődtek. Ez a fokozott érdeklődés tapasztalható a
Műrepülő EB iránt is, hiszen a világbajnokságon, az USÁ-ban 12
ország vett részt, Békéscsabára pedig 15 országból jönnek. Tehát a
kérdésre azt válaszolnám, hogy a magyarországi változások elismerése
is benne van abban a képben, melyet sajátos módon segíti formálni a
magyar repülés. Szívesen említem meg ezzel kapcsolatban, az
elismerés bizonyítékaként, hogy egy év múlva mi rendezzük a
Nemzetközi Repülő Szövetség III. kongresszusát és az érdeklődés
máris minden eddigi, hasonló eseményt felülmúlt.

    - Ugyanakkor tény, hogy két szocialista ország tüntetően távol
marad az EB-től, az NDK és Románia.

    - Nézze, nemzetközi kapcsolatainkat nem kis erőfeszítések és
gyanakvások közepette építettük. Azt mondhatom, hogy igen jó
viszonyban vagyunk a nyugat-németekkel, az osztrákokkal, a
jugoszlávokkal. Keressük az együttműködést a szocialista
partnerekkel is, kapcsolatainkban azonban sok a formális elem és
olykor úgy tűnik, némely országban a politika gördít akadályt az
együttműködés elé.

    - Ön, mint a FAI alelnöke, a világszervezet egyik vezetőjeként
mit emelne ki a Nemzetközi Repülő Szövetségben végzett
tevékenységéből?

    - A tervezőmunka mellett azt hangsúlyoznám, hogy a dinamikusabb
szervezet, az élethez közelebb kerülő FAI érdekében tevékenykedem a
magam módján. Például azon, hogy a közel 90 éves FAI és a Nemzetközi
Olimpiai Bizottság között alakuljon ki kapcsolat. Hogy a repülés
kerüljön be az olimpiai sportágak közé. Most ott tartunk, hogy a
szöuli olimpia megnyitóján aratott sikere nyomán az ejtőernyőzés
Barcelonában már bemutató sportágként jelen lesz.

    - Térjünk vissza a magyar repüléshez. Ez a sport nem olcsó, nem
elég hozzá a puszta szeretet. Sok pénzt igényel. Az ország viszont
mundenütt takarékoskodik. A nadrágszíjhúzó időben hogyan látja Ön a
magyar repülés jövőjét? (folyt.)


1989. augusztus 3., csütörtök 13:24


Vissza »


A magyar repülés 3.

- Arra törekszünk és ezt többször, hivatalosan is elmondtuk,
hogy nekünk repülőknek el kell tartanunk a repülést, benne a
sportrepülést is. A pénz megkereséséhez javaslatokat is adtunk.
Például kezdeményezői voltunk a repülőturizmusnak, amely az
idegenforgalomhoz kapcsolódik. Megjegyzem, eleinte ezt a javaslatot
is különböző ürügyekkel eltanácsolták, fenntartásokkal fogadták. De
most már elmozdult a holtpontról. Aztán repülési lehetőséget
biztosítunk, akik ezt megfizetik. Kiképzést vállalunk.
Szolgáltatásokat végzünk, reklámtevékenységet és minden olyan
munkát, ami a tevékenységünkkel összefügg. A költségvetés csakugyan
csökken. A takarékosságot a józan határig el kell fogadni, az
értetlenséget azonban nem. Tudnivaló, hogy mi végezzük a pilóták
kiválasztását és előképzését valamennyi magyar repülőszerv számára,
kezdve a MALÉV-tól a hadseregig. Tény azonban, hogy a nehezedő
idővel mi is számolunk és előfordulhat, hogy lesz olyan klubunk,
amely nem képes átvészelni a kritikus időt. Ez azonban csak azt
jelentheti, hogy megfogyva, de nem megtörve jutunk túl a
nehézségeken. (MTI-Press)


ág/pé K. E.


1989. augusztus 3., csütörtök 13:24


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"Délvidéki hallgató jeligére kérdem a SZER tisztelt szerkesztőségét van-e Magyarországon jelenleg Pan-turan eszmét ápoló mozgalom. Létezik-e egyáltalánban egy az Ural-Altáji népek együttműködése mellett valamilyen formában ténykedő szervezet. Előre is köszönöm válaszukat várva."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD