|
|
|
|
Gazdasági segély
|
London, 1989. augusztus 2. (BBC, Késő esti panoráma) - Bush amerikai elnök egyáltalán nem ment üres kézzel Magyarországra, és abból, amit hozott, talán legfontosabb az, hogy nemzetközivé tette Magyarország és természetesen Lengyelország megsegítésének az ügyét. A kérdést tehát vitatják, latolgatják és így ismertté válnak a problémák és személyiségek, igaz, hogy mint segítségre szorulók. De Bush bevezette a magyarokat több nemzetközi klubba. Ennek fontosságát alig lehet túlbecsülni. A nemzetközi segély és az országok közötti kapcsolatok világának a hajtórugói, a bizottságok, az értekezletek. Minél több fórumon kerül a lengyel-magyar segély hivatalosan is napirendre, annál jobb. De biztosítja ez egyben - már amennyire az ilyesmire egyáltalán van biztosíték -, hogy ami segélyt kap az ország, az jó célzat lesz, aminek felhasználásáról számot kell majd adni. Nagyon is tudatában vannak az illetékesek világszerte, hogy mennyi kárt tett a fejlődő országoknak vaktában odadobott hitel a hetvenes évek végén és azután - a kevesebb több lett volna. Ma már a legszegényebb országoknak sem adnak hitelt csak úgy általában, hanem igyekeznek adott tervekhez kötni a segítséget és ellenőrizni, segíteni a kivitelezést is. Most már kifejezetten a reformfolyamat megsegítése címén támogatják Magyarországot, és a támogatás egész kérdéscsoportja a párizsi hetek találkozójától átkerült az Európa Bizottság által szervezett konferenciára, ahol összesen 24 ország van képviselve. A magyar kormány hosszabb dokumentumban vázolta, hogy elképzelései szerint milyen módon kapott nemzetközi támogatást a reformfolyamathoz. Az emlékiratból idézetteket Pál Miklós kollégám olvassa: (folyt.)
1989. augusztus 2., szerda
|
Vissza »
|
|
- Gazdasági segély - 1. folyt.
|
- A magyar kormány is fontosnak tartja a párizsi csúcstalálkozó álláspontját, a bevezető szerint: véget vet a második világháború utáni konfrontációs folyamatnak, és a nemzetközi kapcsolatok új szellemét jelzi. A magyar emlékirat kijelenti: - Magyarország kész összehangolt lépéseket tenni, hogy integrálódjék a nemzetközi kapcsolatok új, globális rendszerébe. Nem is kell a sorok között olvasni, mert kiderül, hogy a magyar kormány azt jelzi, hogy kész és szeretne a nyugati tömb része lenni gazdaságilag, és ehhez kér támogatást. Bár az irat elsősorban a pénzügyi kapcsolatok, és a gazdasági együttműködés területeit elemzi, kitér röviden az ipari, mezőgazdasági, kulturális és környezetvédelmi területekre is, de inkább csak említve őket: - Nagy fontosságot tulajdonítunk a kézzel fogható eredmények elérésének az emberek közötti mindennapi érintkezésben, az eszmék szabad áramlásában, és a turizmus fejlesztésében - mondja az irat, majd így folytatódik: - Az egypárt monopoliuma helyére pluralizmus lép, és a polgárok autonómiája is intézményesített biztosítékokat kap. Szilárdan megkezdődött a piacgazdaság intézményesített rendszerének létrehozása - mondja rendkívül magabiztos hangon az irat. Radikálisan meg kell változtatni a gazdaságpolitikát is, de több tényező megnehezíti ennek a célnak az elérését. A hátráltató tényezők között szerepel: a külkereskedelem liberalizálása, a korábbi import helyettesítési programmal szemben, a felhalmozott adósság terheinek finanszírozása és a nagy állami beruházásokra vonatkozó korábbi hibás döntések, meg a mostani haladó intézkedések is, például annak biztosítása, hogy minden állampolgárnak van az egész világra érvényes útlevele. A KGST működésének jól ismert hiányosságai is hozzájárulnak ezekhez a nehézségekhez. Továbbá: a kezdetleges piacot megbénítja az állami beavatkozás és a magasszintű monopóliumok miatt nincs gyors alkalmazkodóképessége. Mindez megkívánja a pénzpolitika erős megszorítását. (folyt.)
1989. augusztus 2., szerda
|
Vissza »
|
|
- Gazdasági segély - 2. folyt.
|
A pozitívumok között sorolja a jelentés: a kis- és középnagyságú vállalatok exportképességének a javítását, és hogy versenyképes gépgyártó ipar lép a szűkülő hadiipar helyére. A nemesvaluta kereskedelmi mérleg következetesen javul, a fizetési mérleg romlani fog 1989-ben, és ennek oka a külföldi látogatások liberalizálása. Bár a munkanélküliség nem jelentős, arányszáma fokozatosan növekszik, és ezt is figyelembe kell venni. És itt jön a magyar emlékirat egyik legmesszemenőbb kijelentése: - A magyar politika és gazdaságpolitika központi, stratégiai célja - amit az ellenzék nagy része is támogat -, hogy Magyarország a fejlett demokratikus nemzetek közösségének egyenlő tagjává váljon. A nyilt piacgazdaság létrehozása mellett célkitűzésként említi, hogy transzverábilis valuta kapcsolja a világgazdasághoz. Nem csoda, hogy ennek olvasására Brüsszelben az egybegyűlteknek az volt a véleménye, hogy ezek a javaslatok sokkal messzebbmenőek, mint amire számítottak. Hasonló hangnemben folytatja, amikor a reprivatizálás és a magántőke szerepének jelentős megnövekedéséről ír. Más fejleményeket is felsorol a változások keretében: a pluralisztikus intézmények, vállalkozási- és vallási intézmények és alapítványok létrejöttét, különösen a közoktatás és a társadalmi szolgáltatások terén, és mindez megerősíti a polgárok önkéntes szervezeteinek autonómiáját, a vállalkozási szektoron is túl. Az irat ígéretet tesz, hogy a kormány erős szándéka ezeknek a változásoknak a végrehajtása. A szakértők máris kidolgozták a részletes programot a következő egy-két évre, és most folyik a pénzügyi és jogi szabályok előkészítése. Az irat elismeri, hogy ezeknek az intézkedéseknek a végrehajtása komoly nehézségeket ró a társadalomra. A külföldi segítség nem tudja lényegesen csökkenteni ezeket a terheket, de fel tudja gyorsítani a program megvalósításának ütemét. (folyt.)
1989. augusztus 2., szerda
|
Vissza »
|
|
- Gazdasági segély - 3. folyt.
|
A kormány emlékirata másutt azt mondja: - Abból indul ki, hogy nem akar adósság-átütemezést, de a reformpolitika megkívánja az intenzív együttműködést a fejlett országok részéről. És itt a magyar kormány ígéretet tesz, hogy végrehajtja a reformprogramot, még akkor is, ha kezdetben ez szociális konfliktusokat okoz. És ennek kapcsán kissé baljós módon figyelmezteti a Nyugatot a lehetőségre: - A program végrehajtása során a gazdaságirányítás olyan méretű megszorítások bevezetésére kényszerül, hogy az komoly és távlati csökkentést okoz az életszínvonalban, és emiatt a társadalmi és konzervatív erők aktivizálódnak, s ez gátolná a gazdasági fejlődést és a demokratizálás zavartalan kibontakozását. Ezt el lehet kerülni, ha a 24 ország tekintetbe veszi a tartalékok biztosítását a pénzügyi kívánalmak kidolgozásához. Másszóval: adjatok annyit pénzt, hogy ne jussunk komoly bajba. A külföldi pénztámogatás egyik fontos pontja, hogy biztosítsák a pénzügyi errőforrásokat a magánpiacról is. Azt is hangsúlyozza az emlékirat, hogy a külföldi beruházási tőke Magyarországra áramlása minden eddiginél nagyobb szerepet fog játszani, ami növeli majd a behozatalt, de nem tetézi a külföldi adósságot. Ezzel tehát a magyar kormány új politikájának ad még nagyobb hangsúlyt a magyar vállalatok közös vállalkozássá alakítása terén. Másutt a hosszú lejáratú kölcsönök fontosságát hangsúlyozza, ami csökkentené a magyar adósságok kamatterhét. Egy másik meghökkentő kijelentés a következő: - Magyarország távlati célkitűzése, hogy szabad hozzáférést biztosítson a gazdasági, együttműködési és fejlesztési szervezet európai tagállamai termékeinek, szolgáltatásainak és munkaerő piacának. Ez azt jelenti, hogy Magyarország csatlakozna az európai integrációs folyamatba, anélkül, hogy tagja lenne a Közös Piacnak. Közös erőfeszítésre és alkotó, képzelő erőre van szükség ahhoz, hogy el lehessen érni ezeket a célokat. (folyt.)
1989. augusztus 2., szerda
|
Vissza »
|
|
- Gazdasági segély - 4. folyt.
|
Később pedig ez áll: - Ezért kereskedelmi megállapodására lenne szükség az Európai Közösséggel, és az EFTA-országokkal, ami kiterjedne a mezőgazdaságra is. És a jelentés, mint közvetlen kívánalmat veti fel, hogy a Közös Piac ne kezelje Magyarországot állami kereskedelmet folytató országként. E két tömb várhatólag kiterjeszti az általános preferencia-rendszert Magyarországra. Magyarország továbbá kéri: - A munkaengedélyek megkönnyítését Nyugat-Európában dolgozó magyar vállalatok alkalmazottai részére. Külön sorolja fel a jelentés, hogy mit szeretne az Egyesült Államoktól, Kanadától, Japántól, Ausztráliától és Új-Zélandtól. És itt: - A fő célkitűzés a piac hozzáférhetőbbé tétele. Még egészségügyi, állatorvosi és növényvédelmi akadályokat se gördítsenek a magyar áruk útjába. Ismét felhozza a magánberuházás előmozdítását, és nagyon hasznosnak tartja magas rangú kormánymegbizottak nyilvános kijelentéseit a beruházás kívánatos voltáról Magyarországon. Foglalkozik továbbá a vállalatvezetők, üzletemberek, bankárok képzésének kívánatos voltával, és azzal, hogy Magyarország részt szeretne venni a környezetvédelmi munkákban. A magyar kormány végülis meghívja a 24 ország képviselőit, hogy jöjjenek Budapestre szeptemberben, és ismerkedjenek meg saját maguk a program részleteivel. Az ismertetésből sokat kellett kihagyni, több mint 20 oldalas iratról van szó, nagyon messzemenő változásokat ígér. Már a gazdasági átalakulás folyamata, a meglévő, rendkívül súlyos nehézségek közepette nehéz feladat elé állítja az egész országot. Az ígért változások olyan jellegűek, amiket a nyugati országok örömmel hallanak. A Nyugat-Európához tartozás vágya nagyon erős ebben az iratban. (folyt.)
1989. augusztus 2., szerda
|
Vissza »
|
|
- Gazdasági segély - 5. folyt.
|
A 24 ország képviselői egyébként elvben támogatást ígértek Magyarországnak. Nevezetesen azt, hogy nagyobb teret kell biztosítani piacukon a magyar export számára, bátorítani kell a közös vállalkozásokat és javítani kell az üzleti vezetők képzésén Magyarországon. A jó indulat tehát megvan, de elég lesz-e ahhoz, hogy elhárítsa a változási folyamat veszélyeit, amiknek nagyon is tudatában van a kormány emlékirata. +++
1989. augusztus 2., szerda
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|