|
|
|
|
Óriáshajó a történelem hajnalán (2. rész)
|
A ,,busz,, széles ablakain át megtekinthető az acélbölcsőben nyugvó csónak, amelyre forró polietilén-glykol viaszt permeteznek - a tervek szerint még egy évtizedig - abban a reményben, hogy idővel ez az anyag veszi át a vízmolekulák helyét a fa belsejében. Közben Crowther apró részletekből, ,,mozaikokból,, kikövetkeztette a hajóépítő társadalom bonyolult szerkezetét, és összerakta a csónak utolsó útjának drámai történetét. Mint kitűnt, marhahúst és fát szállított. A régész szerint időszámításunk előtt 450-ben már a hatalmas tölgy kivágása is meglehetősen nagy szervezést igényelhetett. A faóriás akkor nyolcszáz éves és 24 méter magas lehetett... Őseink a 2,8 tonnás fatörzset görgőkön juttatták el a folyóig. Ott vájták ki és faragták meg a törzset: a munka szépsége ma is jól érzékelhető. A csónak egyik végére fardeszkát illesztettek: most is ott van. A hajóorrba pedig kis fedélzettel ellátott bonyolult berendezést szereltek. - Ehhez hasonló csónakok valóságos flottája közlekedhetett akkoriban, bár nyilván nem minden jármű dicsekedett ilyen hatalmas méretekkel - mondja Crowther. - E hosszú, keskeny és nehezen irányítható monstrum kezelése egyáltalán nem volt egyszerű. Valószinűleg az árapállyal végeztették el a munka dandárját. A ,,hajólabor,, falán elhelyezett vázlat szerint 18 evezős hajtotta előre a járművet, de a szakember úgy gondolja, hogy a legénység bizonyára csak 4-5 emberből állt. Ők csupán az irányt igyekeztek tartani, a többit az árapály mozgására bízták. A hattonnás csónakban szétszórva talált fahasábok rendeltetését ma még homály fedi és más rejtélyek megoldása is hátra van. Ám az egy éve kiállított csónak-monstrum máris jelentős érdeklődést keltett, és sokakat odavonz a vámházból átalakított múzeum múltszázadi épületébe. Magában a múzeumban ma zűrzavaros állapotok uralkodnak. Új otthonba költöztetik ugyanis az antik autók és hintók gyüjteményét, mert a régészeti leletekre akarják összpontosítani a figyelmet. A ,,hajólabor,, mögött például remek római mozaikok kaptak helyet. A nyüzsgés és pezsgés egész Hullra jellemző. A Londontól alig 300 kilométernyire északra levő kikötőváros csak most kezd új életre kelni a világháború katasztrofális pusztításai után. Egymás után állítják helyre és csinosítják a régi negyed patinás házait. Nagy-Britannia legrégibb hajója pedig most újabb vonzerőt kölcsönöz az ősi városnak, amelyről írásban 1299-ben történt először említés. +++ Mezei Marianne, MTI-Panoráma
1989. július 27., csütörtök 15:10
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SZER-hallgató telefonja:
"Kedves Rádió. A múltheti adásukban ugyancsak egy hallgató kifogásolta Orbán Viktor június 16-i gyászbeszédét, pontosabban a párt hirtelen reformpolitikusairól alkotott nézetét. Elgondolkoztató és megdöbbentő, hogy a telefonáló még a nyilvános kritika jogát is megkérdőjelezi, a fenti reformkommunistákat illetően, kiknek 1956-ról alkotott mai nézete, miszerint jogos népfelkelés, Nagy Imre és sorstársainak ártatlansága, már-már példamutatás, nos, úgy 20, esetleg 10 évvel ezelőtt, vagy akár az elmúlt években is vajon miért nem volt ismeretes. Legalább a szűkebb közvélemény számára, mint tetti ezt például Vas Zoltán, Hegedűs András, évekkel ezelőtt vállalt visszaemlékezéseiben. Habár Orbán Viktor személye és munkássága majdhogy nem ismeretlen előttem, engedtessék meg nekem, ogy vele egyetértve a kétkedés jogát is megemlítsem, amit az elmúlt 40 esztendő számtalan torzítása, iszavirág életű igazságai, töménytelen hazudozásai, igensak aláhúz és igazol."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|