|
|
|
|
Óriáshajó a történelem hajnalán (1. rész)
|
1989. július 27. csütörtök (MTI-Panoráma) - Ez pedig nem más, mint a történelem hajnalán készült óriás teherhajó - mutat az idegenvezető Nagy-Britannia egyik legfurcsább múzeumi tárgyára. Az egyetlen tölgyfa törzséből hihetetlen ügyességgel kivájt hatalmas csónak ,,mindössze,, 2400 éves...
Amit a látogató Hull város múzeumában először megpillant, az olyan, mint egy kerekek nélküli autóbusz: hosszú, sokablakos fémszerkezet. Az ablakok mögött pedig az ugynevezett Hasholme csónak nedvesen csillogó teste látható. Mind a ,,tartály,,, mind annak tartalma egyedülálló. A ,,tartály,, voltaképpen tudományos laboratórium, amelyet egyetlen tárgy megóvására terveztek és készítettek. A ,,hajólabor,, maga is kiállítási tárgy, amely - a kiváncsiskodók pillantásaitól nem zavartatva - óvja, tartósítja a Hasholme csónakot, a brit szigetek legrégebbi vizijárművét. - A világon először mi készítettünk ilyen méretű tartósító laboratóriumot - magyarázza David Crowther régész-szakértő. - Mai tartósítási ismereteink és módszereink csúcspontjára jutottunk el vele, és állandó ellenőrzéssel igyekszünk meggyőződni arról, hogy nem követtünk el hibát. Crowther és munkatársai tavaly kezdték tartósító vegyszerekkel permetezni a 12,4 méter hosszú, feketére pácolódott hajót, amelyet 24 évszázaddal ezelőtt áruszállításra használtak a Humber folyón. A szakértők megállapítása szerint Közép-Anglia keleti felének akkori lakóiról mindent lehet mondani, csak azt nem, hogy vademberek lettek volna. - Egészen modernnek nevezhető társadalom létezhetett akkoriban - mondja Crowther. - A legkülönbözőbb dolgokkal kereskedtek a folyók mentén. A mai Hull maga valamiféle nehézipari központ lehetett, vas-megmunkálással, kerémiakészítéssel és más iparágakkal. A történelem előtti óriáshajót Hulltól északra, a Hasholme farmon öt éve találták - merő véletlenségből - csatornázás közben. Az ottani nedves agyag két évezredig megőrizte a csónakot, de aztán gyors közbelépésre volt szükség, nehogy száradás közben szétporladjon a szabad levegőn. Először egy uszómedence vizébe merítették az értékes leletet, aztán készítették el a csónak méreteihez igazodó labort, amelyet csak az épület egyik falának kibontásával tudtak bejuttatni a múzeumba. (folyt.)
1989. július 27., csütörtök 15:08
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SZER-hallgató telefonja:
"Kedves Rádió. A múltheti adásukban ugyancsak egy hallgató kifogásolta Orbán Viktor június 16-i gyászbeszédét, pontosabban a párt hirtelen reformpolitikusairól alkotott nézetét. Elgondolkoztató és megdöbbentő, hogy a telefonáló még a nyilvános kritika jogát is megkérdőjelezi, a fenti reformkommunistákat illetően, kiknek 1956-ról alkotott mai nézete, miszerint jogos népfelkelés, Nagy Imre és sorstársainak ártatlansága, már-már példamutatás, nos, úgy 20, esetleg 10 évvel ezelőtt, vagy akár az elmúlt években is vajon miért nem volt ismeretes. Legalább a szűkebb közvélemény számára, mint tetti ezt például Vas Zoltán, Hegedűs András, évekkel ezelőtt vállalt visszaemlékezéseiben. Habár Orbán Viktor személye és munkássága majdhogy nem ismeretlen előttem, engedtessék meg nekem, ogy vele egyetértve a kétkedés jogát is megemlítsem, amit az elmúlt 40 esztendő számtalan torzítása, iszavirág életű igazságai, töménytelen hazudozásai, igensak aláhúz és igazol."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|