|
|
|
|
Miért jogtalan még mindig a magyar munkás
|
München, 1989. július 22. (SZER, A munka világa) - Mi köze van a munkajognak a munkáshoz? - merült föl a kérdés néhány éve egy munkajogi szemináriumon a pécsi Janus Pannonius Tudományegyetem néhány hallgatója részéről. A tanár válasza szerint annyi köze van hozzá, amennyit megért belőle. Amennyit érdekében az erre illetékesek érvényesíteni akarnak belőle. Érdekében-e, vagy a javára? - csattant föl immár indulatosabban a következő kérdés, mivel az elvont elméletieskedés területéről a naponta átélt valóság birodalmába szeretett volna a joghallgató eljutni. A konkrét munkás általában nem ismeri pontosan, valójában mi is válik javára, s mi áll érdekében. A konkrét munkás tehát könnyen eshet ideológiai csapdába. Gyakran téveszti össze a hétköznapok látszat érdekeit a társadalom távlati érdekeivel, jóllehet, maga a munkásság mint osztály, a legprivilegizáltabb társadalom alkotó a szocializmusban - magyarázta most már összefüggéseiben a tanár a konkrét munkás és az elvont értelmű, tartalmú, csak fikcióként létező munkásosztály közötti különbséget. Hozzátette: ezért is van szükség olyan körültekintően kialakított intézményhálózatra, mivel maga a munkás csak az ő segítségükkel, még pontosabban, rajtuk keresztül élvezheti és gyakorolhatja jogait. Közöttük azokat a jogokat, melyek a munkajog jóvoltából vonatkoznak a munkásra, mondhatjuk úgy is, a munkásságra. Tehát a munkásosztályra - vágott közbe a vitatkozó. De a munkajogi szakember leintette: a munkásosztály közvetlenül nem így áll kapcsolatban a joggal. A munkásosztály társadalmi, politikai és ideológiai kategória. A szocializmust építő Magyarországon pedig - úgymond - az uralkodó osztály, tehát a népi hatalom jogosítványainak letéteményese. A jó néhány évvel ezelőtti párbeszéd sok tekintetben ma is időszerű. (folyt.)
1989. július 22., szombat
|
Vissza »
|
|
- Miért jogtalan - 1. folyt.
|
Nem csupán azért, mert a tankönyvek állításai nem sokat változtak azóta, miként az úgynevezett ideológiai tárgyak oktatása sem lett még végképp eltörölve az egyetemeken és főiskolákon, de azért is, mert a helyzet belülröl nézve szinte ugyanaz. Vagyis mindazok a termelő egységek, amelyek konkrét, tehát személynévvel megjelölhető munkásokat foglalkoztatnak, magukon viselik a felülről erőszakolt ideológia valamennyi torzulását. A társadalom reformok segítségével történő minél átfogóbb átalakítása pedig igen rövid időn belül zátonyra fut, ha valamiképpen nem teremthet a józan ész és a piaci érdek rendet ott, ahol legnagyobb a politika és a gazdaság összes negatívumának az összefonódottsága. Az okvetetlenkedő munkással, a vezeték és keresztnévvel azonosíthatóval néhány dolgot aránylag könnyen meg lehetett értetni jóideig. Megértette, hogy a háború kártételeinek helyrehozataláig tűrni kell és áldozatokat hozni. De van értelme, lesz látszata a tűrésnek és az áldozathozatalnak. De rövidesen újabb megértenivaló nyomakodott elő, nevezetesen a parasztság sanyarú helyzete. Mégiscsak megengedhetetlen egy szocializmust építő országban, amelyik ráadásul megbonthatatlan barátsággal kötötte magát és jövőjét a nagy Szovjetunióhoz, hogy a tudatlan és társadalmilag szinte teljesen passzív földművelők ennyire visszamaradjanak a fejlődésben. Pici nadrágszíj parcelláikon igavonó állatokkal szántanak, vetnek és aratnak, miközben a kolhozosítást az egész hatalmas birodalomban végrehajtó Szovjetunióban már mindenki a bőség kosarából markolászhat. A munkásnak, az ideológiailag fejlettebb tesvérnek segítenie kell. Néhány rövid esztendő, ameddig az ígért életszínvonal javulás még késik, de ennek árán fölzárkózhat végre a parasztság. Megindulhat Magyarország is a nagyüzemi mezőgazdaság széles és fényes országútján, s milyen jó is lesz akkor a munkásosztálynak, mint a társadalom vezető erejének. (folyt.)
1989. július 22., szombat
|
Vissza »
|
|
- Miért jogtalan - 2. folyt.
|
Túl a minden bizonnyal elképzelhetetlen gazdasági fellendülés nyújtotta előnyökön, még az osztálybázis is kiszélesedik. A paraszt távlatilag munkássá válik, mialatt a munkásosztály nemcsak erejében, de tömegében is megkétszereződhet. Sőt, mint Révai József kijelentette 1954-ben , a nők a termelő munkába való bekapcsolásával a konyhákban rejtőzködő tartalékhadat is hozzászámíthatjuk a munkásosztályhoz. Így tehát folytatódott a rábeszélés. A munkás mindaddig nem sürgethet, nem követelőzhet, amíg a társadalom többi, eddig elnyomott, vagy legalábbis mellőzött eleme föl nem zárkózik. 1956-ban fogyott ki először a konkrét munkások egyéni türelme és minden ideológiai előkészítés, vagy alátámasztás nélkül is roppant gyorsan rátaláltak egymásra termelő egységen belül és kívül egyaránt. Olyan társadalom átrendezésbe fogtak, ami valóságosan is türtözte jövő építő szándékaikat. Létrehozták a munkástanácsokat, amelyekről nyugodtan megállapíthatjuk, hogy számos vonatkozásban egyedülállóan magyarországi típusok voltak. A jugoszláviai úgynevezett önigazgatási munkaszervezetekre tartalmilag egyáltalán nem hasonlítottak és az a mód, ahogy működésüket alulról építkezve és belülről kiindulva megszervezték, ma is példája lehetne minden demokratikus irányító rendszer fölállításának. Ma Magyarországon vállalati tanácsok képviselik az üzem, a gyár dolgozóit. Pártutasításra állami törvény teremtette meg színrelépésük feltételeit, de arról nem gondoskodott, hogy a munkások abban is dönthessenek, van-e szükségük rá vagy nincs. A probléma abból adódott, mint oly sokszor a szocialista jóakarat törvényes érvényesítése során, hogy a vállalati tanácsok általában nem töltötték ki még a jogilag meglevő keretet sem. Megmaradt tehát a tanár és a diák véleményeltérése. A konkrét munkás és az elvont munkásság, mint olyan, nem állnak közös nevezőn, nincs közük egymáshoz. +++
1989. július 22., szombat
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|