|
|
|
|
Mégis kinek az érdeke? 2.
|
Új munkahelyek pedig nem nagyon "létesülnek", nincs aki létesítsen ilyeneket. A régi reflexek azonban annál inkább működésbe kezdtek. Ki ne emlékeznék a bértarifa rendszerre, amikor a bérek az életkor függvényében emelkedtek egy rosszul kezelt szociálpolitikai szempont okán, a teljesítményektől szinte teljesen függetlenül. Kevés kivételtől eltekintve, a fiatalok ma is alacsony kezdőfizetéssel lépnek ki az életbe, még az olyan munkahelyeken sincs ez másképp, ahol - egy technológia váltás miatt - friss ismereteik miatt - előnyben vannak még az évek óta ott dolgozókkal szemben is. Csakhogy ezek a vállalatok inkább nem vesznek fel új dolgozót, gyakran inkább technológiát sem váltanak, csak hogy elkerüljék az átképzések, elbocsátások okozta konfliktusokat. Ez a gyakorlat eredményez olyan meglepő, bár korántsem ritka helyzeteket, mikor is egyik-másik vállalat szakképzetlen emberek garmadával próbál minőséget termelni, miközben a nála hiányzó szakemberek közhasznú munkán tengenek. A legpechesebbek azonban mégiscsak azok, akik elhitték: minél többet tanul valaki, annál értékesebb tagja a társadalomnak. Ők akik gimnáziumba mentek: mert onnan lehet bizton pályázni a felsőoktatásba. De ha nem is sikerül a felvételi, akkor is, sokoldalúbban képzettek, több mindenre megtaníthatók, mint akik "csak egy sima szakmunkásképzőt" végeztek, vagy mint a szakközépiskolából kikerülők. Hiszen nekik nagyobb az általános műveltségük, következésképpen olyan alaptudással bírnak, amire könnyen építhetnek, aszerint, hogy a későbbiekben milyen speciális ismeretekre lesz szükségük. Mindebből azonban a gyakorlatban csupán az nem igaz, hogy a mai munkaerőpiac értékeli, igényli az általános műveltséget. "Neki" ugyanis olyan munkásra van szüksége, aki a belépése pillanatában mindenhez ért, amihez csak az adott munkapad mellett érteni kell. A gimnáziumokban érettségizők egyike sem ilyen. Még akkor sem, ha valamilyen kideríthetetlen okból kifolyólag, az utóbbi években mindinkább reklámozzák a gimnáziumi fakultációkat, mondván: mégse kerüljön ki a gyerek az alma materből úgy, hogy "semmihez sem ért". No de milyen fakultációkat kínálnak az iskolák? És milyen "papírt" adnak elvégzésükről? Tisztelet a csekély számú kivételnek, a fakultációkon megszerzett ismeretekért egy fillért sem fizetnek a munkaerő piacon. Pláne, hogy fakultatív tantárgyakból teljesített vizsgát igazoló oklevéllel - az érvényes jogszabályok szerint - sehol sem lehet munkába állni. (folyt.)
1989. július 20., csütörtök 12:03
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|