|
|
|
|
- A magyar adósság problémáiról - 2. folyt.
|
Ahogy egy nyugati diplomata megállapítja: korábban az itteniek 3 százalékos házkölcsön-kamatot fizettek, ugyanakkor, amikor a valóságban 17 százalék volt. A kormány most a valódi házkölcsön-kamatot számítja, de az állami költségvetésből vett szubvencióval támogatja a vevőket. Ez helyes közgazdászat - ugyanakkor azonban fényt derít az eddig rejtett költségekre. A költségvetés csökkentése miatt Budapest beleegyezett, hogy 26 milliárd forinttal redukálja kiadásait, és további 5 milliárd forint jövedelmet teremt elő. A hosszú távú orvosság - és ebben mindenki egyetért - a hatékonyabb iparágak teremtése. Ennek elengedhetetlen kelléke a nyugati tőke, és a nyugati stílusú vezetés. Ezért Beck Tamás a külkereskedelemügyi miniszter beutazta Nyugat-Európát, és megkísérelt eladni 50-et Magyarország nagyobb vállalataiból. Mindeddig csupán egyetlenegyet tudott eladni - osztrák, nyugatnémet és francia befektetők vásárolták meg a Tungsram gyárat, majd nyomban új menedzsereket nevezetek ki élére, és a munkaerő 28 százalékát elbocsátották. 110 millió dollárt fektettek be a cég modernizálásába. Abban reménykednek, hogy a nyugat-eurápai tőzsdén árulják majd a részvényeket három esztendő múlva, amikorra sikerül a céget talpraállítani. Kezdve Dél-Koreától, egy egész sereg befektetővel beszélünk, de nem olyan könnyű a nyugati üzletembereket meggyőzni - mondja Boros Imre, a Hitelbank munkatársa. Ami azt illeti, a magyarokat sem könnyű rábeszélni az eladásra. Mint a Tungsram-gyár esetében, a magyar menedzserek attól tartanak, hogyha eladják üzemeiket, elvesztik állásukat. De még ha vállalnák is ezt a kockázatot: nehéz meghatározni egy magyar vállalat igazi értékét. Boros szerint a magyar menedzserek maguk sincsenek tisztában a valódi érték, vagyis a nett fogalmával. Ezért felkértük a Price Walterhouse céget és más nyugati könyvszakértőket, hogy siessenek segítségünkre, de mire elkészülnek, az időt igényel - mondja Boros Imre. (folyt.)
1989. július 15., szombat
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|