Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › július 14.
1989  1990
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1989. június
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A debreceni ellenzéki kerekasztal állásfoglalása a Világifjúsági találkozóról

"Felháborodással vettük tudomásul, hogy több független demokratikus szervezet előzetes tiltakozása ellenére is a kisz utódszervezetei nagylétszámu küldöttséggel vettek részt a VIT-en, s az ország jelenlegi sulyos gazdasági helyzetében erre a célre 22 millió forintot elherdáltak."
Amerika Hangja, Esti híradó:

Mark Palmer nyilatkozata

"...a hatvanas évek elején és a hetvenes években Kádár János volt a világ eme részén tapasztalható reformmozgalom, reformtörekvések elvitathatatlan vezetője. Neki volt a legtöbb bátorsága és elképzelése arról, hogy milyen irányban kell haladni, és éppen ezért ő érdemli meg a legtöbb elismerést..."

Forint leértékelés

München, 1989. április 19. (SZER, Mérlegen) - A múlt hét közepén
jelentette be a budapesti kormány, hogy a magyar pénznem 6
százalékos leértékelése vált szükségessé - alig három héttel a
forint előző, 5 százalékos devalvációját követően. Ez a két lépés
egy körülbelül három évvel ezelőtt megindult folyamatba
illeszkedik. A forint mind rohamosabbá váló elértéktelenítése megy
végbe. Az okokat és a következményeket Vadász János vizsgálja.
    
    Felolvassuk írását:
"1986 tavaszán, tehát most három éve indult meg a forint
devalvációk sorozata. A márciusi lépés volt a hatodik, három hétre
rá a múlt heti intézkedés a hetedik. Három éven belül körülbelül 50
százalékkal csökkentették a magyar pénznem hivatalos árfolyamát a
konvertibilis valutákhoz képest. Ez átlagos devalváció, hiszen
egyes nyugati pénznemekhez, például a márkához képest ennél is
nagyobb arányú a forint értéksüllyedése.
    
    A hét sorozatosan bekövetkező leértékelés azt jelzi, hogy a
hivatalos gazdaságpolitika jellegzetes, tudatos módszeréről van
szó. Feltehetően a súlyos gazdasági nehézségek, válságjelenségek
enyhítése érdekében. Más kérdés, hogy valójában milyen
következményekkel jár ez a politika.
    
    Miért kerülhet sor egy pénznem leértékelésére? Ha egy viszonylag
normálisan működő piacgazdaság konvertibilis valutájáról van szó, a
leértékelést általában az váltja ki, hogy az illető gazdaságban más
gazdaságokhoz képest hosszabb időszakon keresztül felerősödött az
infláció, vagyis az illető pénznem vásárlóereje a többihez képest
csökkent. Olyan esetekben viszont, amikor az illető gazdaság súlyos
fizetési és egyensúlyi nehézségekkel küszködik, nem is beszélve
arról, hogy történetesen nem is konvertibilis a pénzneme, a
leértékelés az export és idegenforgalmi bevételek mindenáron való
növelését célozza, ezzel egy időben az import kiadások mesterséges
visszaszorítását is - mondhatni függetlenül attól, hogy az infláció
üteme az illető gazdaságban felgyorsult-e vagy sem.
    
    Magyarországon - sajnos nagyon jól tudjuk - eliramodóban van az
infláció, de ez a körülmény önmagában nem indokolja a sorozatos
leértékeléseket, illetve azok mértékét. A forint ugyanis pusztán a
hazai vásárlóerő összehasonlítását tekintve még mindig alulértékelt
pénznem. Tehát pusztán, az infláció miatt ilyen mérvű leértékelések
nem indokoltak. Meghatározó céljuk, hogy rövidtávon növekedjenek az
ország valutabevételei, illetve csökkenjenek valutakiadásai, hogy a
fizetési mérleg deficitje mérsékelhető és az adósságokból származó
törlesztések, kamatok kifizetése teljesíthető legyen.
    
    Ebben a politikában a hosszútávra szóló meggondolások nem játszanak
szerepet. A forint sorozatos leértékelése tehát jellegzetesen
tüneti kezelése a nehézségeknek, ösztönzi a kivitelt, mivel a
magyar termékek a leértékelés arányában olcsóbbá, könnyebben
értékesíthetővé válnak a világpiacon és korlátozza a behozatalt,
hiszen a külföldről importált cikkek megdrágulnak. Várható tehát,
hogy a fizetési mérlegben - legalábbis rövidtávra - viszonylag több
lesz a bevétel és viszonylag kevesebb a kiadás.
    
    A fizetési mérleget annyiban is javíthatja a leértékelés, hogy az
olcsóbb, illetve még olcsóbb forint fellendítheti az
idegenforgalmat, különösen most, amikor rövidesen kezdetét veszi a
turista szezon.
    
    Az illetékesek külön szempontja a legutóbbi két leértékelés
esetében a lakosság úgynevezett magánimportjának visszaszorítása.
    
    Kiderült ugyanis - éppen ez volt a téma a Mérleg múlt heti
műsorában -, hogy a hatóságok nem számoltak a tavaly január
elsejétől bevezetett világútlevélnek a fizetési mérlegre gyakorolt
hatásával. A tavalyi utazások tömegét figyelembe véve pusztán a
személyenkénti devizaellátmány kiváltása három évenként körülbelül
4 milliárd dollár értékű valutakiáramlást idéz elő. És
természetesen fokozódik a lakosság nyugati árubehozatala is, mivel
sokkal többen és gyakrabban utazhatnak emberek Nyugatra, főleg
Ausztriába e behozatal lebonyolítására. A magánimport tömeges
igénybevételének pedig az az oka, hogy Magyarországon nem működik a
piacgazdaság, amely biztosíthatná azt az árubehozatalt, amely iránt
társadalmi kereslet mutatkozik.
    
    Az idei év kezdetén már érezhető volt a valutakiáramlás erősödése a
fizetési mérlegben. Azóta ez a deficit rohamosan fokozódik. A
márciusban eszközölt első leértékelés már a magánimportot is célba
vette, de ezt az illetékesek szemlátomást nem tekintették
elegendőnek.
    
    Április 8-án életbe lépett az új vámszabályozás. A részleteiről a
múlt héten volt szó, amely összhatásában a magánimport további
csökkentését hivatott előidézni. És az illetékesek szerint úgy
látszik még ez sem volt elég. A múlt héten bejelentették a második
leértékelést is. Ezzel kapcsolatban rendkívül jellemző a kormányfő,
Németh Miklós egyik múlt heti nyilatkozata. Mint elmondotta:
eredetileg április 17-én kívánták az új vámszabályozást életbe
léptetni, a rohamos valutakiáramlás miatt előrehozták a
bevezetését. Valóban előrehozták, pontosan nyolc nappal előre.
    
    Vajon ezen a nyolc napon múlt az ország fizetőképességének a
fenntartása? Úgy látszik, még ezen sem múlt, mindenesetre a
forintot közben leértékelték másodszor is, tehát a magánimportot
még jobban megdrágították a lakosság számára.
    
    Ami a legutóbbi leértékelések hátrányos következményeit illeti,
aligha kétséges, hogy meggyorsítják az infláció ütemét. Egy
budapesti közgazdász számítása szerint az importtermékek ebből
származó megdrágulása 3-4 hónapon belül további 5 százalékkal emeli
az átlagos fogyasztói árszínvonalat. Ha helyes a számítása, az
infláció üteme a nyár folyamán feltétlenül eléri legalább a 20
százalékot. Amennyiben a behozatal valóban csökken a leértékelések
miatt, a lakosság rendelkezésére álló áruválaszték is szűkebb lesz.
    
    De függetlenül attól, hogy a leértékelések mennyi lélegzetvételnyi
időt biztosítanak a folyó fizetési nehézségek áthidalásában, a
fizetési mérleg deficitjének korlátozásában, eléggé egyértelmű,
hogy hosszabb távra ez a politika súlyosbítja az ország gazdasági
helyzetét, mert rendkívül megnehezíti a kedvezőtlen hazai termelési
és termékszerkezet gyökeres átalakítását, ami nélkül nem képzelhető
el tartós kibontakozás, és ezen belül a fizetési helyzet tartós
megerősítése sem.
    
    A forint sorozatos leértékelése ugyanis annyira megdrágítja a
behozatalt, hogy elriasztja a vállalatokat azon szerkezet átalakító
beruházásoktól, rekonstrukcióktól, amelyek megvalósításához
jelentős nyugati import szükséges.
    
    Továbbá: a forint mesterséges olcsóbbítása következtében teljesen
hamis illúziók keletkeznek a vállalatok körében - a központi
illetékesekről nem is beszélve. Minél nagyobb mértékben devalválják
a forintot, annál igazolhatóbbá válik az a tévhit, hogy egyes,
valójában reménytelenül beteg ágazatokat mégsem indokolt leépíteni,
felszámolni, hiszen termékeik hazai előállítása olcsóbb, mint az
illető termékek importból való biztosítása - legalábbis a forint
ismételt leértékeléséig gondoskodnak arról, hogy olcsóbbnak
látszik. Más szóval: a sorozatosan leértékelt forint gazdaságos
színben tüntet fel olyan tevékenységeket, amelyek valójában
gazdaságtalanok és felszámolásuk lenne szüksége.
    
    A végső következmény az, hogy a beruházási erőforrások
koncentrálása az új ágazatok és termékek javára lehetetlenné válik,
mivel a források jelentős része továbbra is lekötve marad az
életképtelen tevékenységek körében, lekötve tartja őket az olcsó
forint illúziója. Beláthatatlanok ennek a rövidlátó politikának a
káros távlati következményei. +++
    


1989. április 19., szerda


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"Jó napot kívánok! Sasvári István vagyok. Délelőtt szerettem volna beszélni az üzenetrögzítőre, csak megzavartak és nem tudtam beszélni, elkezdtem a mondatot és befejeződött. Többen készülünk a jövő héten Riminibe Pécsről. Szeretném megkérdezni önöket, hogy Riminiben valóban fennáll-e ez az alga szennyeződés a tengerparton. Tehát: biztonságos-e a fürdőzés vagy sem? Ezt szeretném önöktől kérdezni. Szeretném, ha a Hallgatók Fórumában most szombaton válaszolnának, mert a jövő héten már késő. Nagyon szépen köszönöm, viszonthallásra."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD