Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › július 14.
1989  1990
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1989. június
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A debreceni ellenzéki kerekasztal állásfoglalása a Világifjúsági találkozóról

"Felháborodással vettük tudomásul, hogy több független demokratikus szervezet előzetes tiltakozása ellenére is a kisz utódszervezetei nagylétszámu küldöttséggel vettek részt a VIT-en, s az ország jelenlegi sulyos gazdasági helyzetében erre a célre 22 millió forintot elherdáltak."
Amerika Hangja, Esti híradó:

Mark Palmer nyilatkozata

"...a hatvanas évek elején és a hetvenes években Kádár János volt a világ eme részén tapasztalható reformmozgalom, reformtörekvések elvitathatatlan vezetője. Neki volt a legtöbb bátorsága és elképzelése arról, hogy milyen irányban kell haladni, és éppen ezért ő érdemli meg a legtöbb elismerést..."

Új vámszabályozás

(Vadász János)
München, 1989. április 12. (SZER, Mérlegen) - Április első
napjaiban a magyar turisták példátlan méretű bevándorlási hulláma
zúdult végig Burgenlandon, Bécsen, nem utolsó sorban a bécsi
Mariahilferstrassen és környékén. Nem véletlenül április első
napjaiban, 8-án lépett ugyanis életbe az új magyarországi
vámszabályozás melynek legfontosabb célja a lakosság magán
behozatalának visszaszorítása.
    
    1987-ben 990 ezer magyar állampolgár utazott nyugati, azaz
konvertibilis valutával rendelkező országokba. Ez a szám tavaly 3
millió 325 ezerre szökött fel. Ez volt a természetes következménye
az 1988. január elsején életbe lépett világútlevélnek, amely a
korlátozott - három évre kiadagolt - valutaellátmány fenntartása
mellett a gyakori nyugati utazások lehetőségét biztosította.
    
    A kiutazók hatalmas száma azt is jelzi, hogy pusztán a
valutaellátmány kiváltása, révén háromévenként négymilliárd dollár
értékű valuta áramlik ki az országból. A ténylegesen kiáramló
összeg azonban ennél jóval nagyobb. Nem beszélve az egyéb legális
forrásokról: devizaszámla, utazási bc-számla, személyenként
kivihető 4000 forint értékű valuta - a lakosság igénybe veszi az
illegális valutaszerzés lehetőségeit is, elsősorban forintkiajánlás
révén, hogy a külföldre kivihető valuta mennyiséget szaporítsa.
    
    A lakosság ez irányú erőfeszítése teljesen logikus. Ha a forint
konvertibilis valuta lenne, a forintjait költené el külföldön, nem
kényszerülne illegális valutaszerzésre. Továbbá: egy normálisan
működő piacgazdaság biztosítaná azt a külföldi árubehozatalt, amely
iránt társadalmi kereslet mutatkozik. A lakosság magyarországi
üzletekben, forintért vásárolná meg azt az árutömeget, amelyhez a
jelenlegi körülmények között csak a Mariahilferstrasse és kapcsolt
részei felkeresésével tud hozzájutni.
    
    Az adott helyzetből következik az is, hogy a magánimportőrök egy
része hazai újra eladás céljából bonyolítja le a külföldi
beszerzést, így kíván jövedelemhez jutni. És ha ez a jövedelem
viszonylag magas ennek az az oka, hogy az illető áru Magyarországon
hiánycikk, vagy ha éppen kapható, magasabb az ára mint amennyiért a
magánimportőr kínálja.
    
    A lakosság tehát logikus piaci viselkedéssel hidalja át azt az
ellentmondást, amely a világútlevél használatának normális mivolta,
és a konvertibilitást nélkülöző,, importot korlátozó parancsuralmi
gazdaság abnormális mivolta között keletkezett. A hatalom
illetékesei kezdettől fogva jellegzetes rövidlátással és korlátozó
reflexekkel reagáltak erre a viselkedésre. Tavaly szaporították, az
országban működő valutás boltok számát - ez még viszonylag
liberális válasznak számított, de nem oldott meg semmit. Hiszen
csak annyi történt, hogy a hiánycikkek amúgy is elenyésző
mennyisége a valutás boltokba került. A forintért árusító
üzlethálózatban a hiány még égetőbb lett.
    
    Aztán jött a hírhedt rendelet, amely megtiltotta a vállalatoknak,
hogy magánimportőrtől 25 ezer forintot meghaladó értékű cikket
vásároljanak a vámkezeléstől számított három éven belül. Ez a
próbálkozás is csúfosan megbukott. A magánimportőrök részegységekre
szedték szét a külföldön beszerzett árukat - például a
számítógépeket - gondosan ügyelve arra hogy az egyes részegységek
értéke ne érje el a 25 ezer forintot. A magánimport tovább folyt -
azzal a különbséggel, hogy az így érintett gépek jelentősen
megdrágultak a hazai piacon, hiszen a vásárlónak a szét- és
összeszerelés költségét is meg kellett fizetni.
    
    Az április 8-án életbe léptetett korlátozó reflex, a vámszabályozás
segítségével próbálja a magánimportot visszaszorítani. A változás
előtt három fajta vámtarifa volt érvényben: kereskedelmi tarifa,
amely a vállalatok termelői importjára vonatkozott, valamint külön
utas-tarifa, és ajándékáru-tarifa. Az utóbbi kettő érintette a
magánimportőröket.
    
    Minden személy utazásonként 10 ezer forint vámkedvezményt kapott,
ami családok utazása esetében megtöbbszöröződött. A családok mind
gyakrabban magukkal vitték a nagymamát vagy az anyóst is - csak
hogy a tízezer forintos vámmentesség szorzószáma nagyobb legyen. A
vám-tarfiák nemzetközi viszonylatban rendkívül magasak voltak -
ajándékáruk esetében átlagosan 30 százalék, az utastarifáknál 45
százalék. Ráadásul a magyar vámhatóság önkényes becsléssel szabta
meg a vám alapjául szolgáló áruértéket - ami a nyugati beszerzési
árat általában jóval meghaladta.
    
    A most életbe léptetett változások ürügye az átfogó vámreform
végrehajtásának megkezdése, amire a magyar kormány a GATT legújabb
tárgyalási fordulója során kötelezettséget vállalt.
    
    A kötelezettség abban áll, hogy a kereskedelmi forgalomban
alkalmazott jelenlegi 15-16 százalékos - és rendkívül magasnak
tekintett - magyar vámszintet csökkentik, majd a tarifákat ezen az
alacsonyabb szinten egységesítik. Ami viszont 8-ikán életbelépett
annak vajmi kevés köze van ehhez a kötelezettséghez. A változás
egyetlen pozitív eleme, hogy a jövőben a nyugati beszerzési ár, -
illetve az azt igazoló számla - alapján vetik ki a vámot, ami a vám
összegét azonos százalékot feltételezve majdnem minden esetben
csökkenti. Illetve csak csökkentené mivel egyúttal egységes utas-
tarifa is életbelépett, amelynek átlagos vámtarifája 45 százalék.
    
    Az ajándék áruk viszonylag alacsonyabb 30 százalékos tarifája
megszűnt. Végeredményben tehát lényegesen magasabb lett az
utasokra, magánszemélyekre kivetett vámtarifa, ami pontosan
ellenkezője annak, mint amire a magyar kormány a GATT-fordulón
kötelezettséget vállalt.
    
    További korlátozás, hogy a tízezer forintos vámkedvezmény ötezerre
csökkent, és az utazó családtagok száma sem szaporítja, tehát -
legalábbis vámszempontból - a nagymamák, anyósok utaztatása
céltalanná válik. Egy pillanatig sem kétséges, hogy a változások
nyomán a hatóságok további terheket hárítanak a lakosságra. Míg
tavaly a költségvetés 2,5 milliárd forintot bevételezett a
magánimport megvámolása révén - idén annak ellenére, hogy az új
szabályozás csak háromnegyed évben érezteti majd hatását 4
milliárdos bevételt kalkulálnak ebből a forrásból. A különbség: 1,5
milliárd - kilenc hónap alatt. Havonta további 166 millió forinttal
terheli meg a lakosságot. Ennyivel terheli meg - feltéve, hogy a
magánimport fennmarad a jelenlegi szinten. Jellegzetes, hogy a
hatóságok pontosan ezzel számolnak. Ezért is kalkulálják a 1.5
milliárdos plusz bevételt - tehát ők maguk is biztosra veszik, hogy
a magánimportot az új szabályozás sem lesz képes visszaszorítani -,
vagyis hangoztatott célját nem éri el. Csupán a 1,5 milliárd lesz a
következmény - az állam javára, a lakosság rovására.
    
    E változásokkal egy időben a kereskedelmi import liberalizálását is
meghirdették az illetékesek. Azt állítják, hogy a liberalizált
behozatal növeli majd a külföldről származó hiánycikkek hazai
kínálatát - ennek következtében az áruk is mérséklődni fog - tehát
kevesebb magánimportra lesz szükség.
    
    Ez az állítás meglehetősen képmutató. Mivel a bejelentett
liberalizálás csak az import egy részére vonatkozik - és azon belül
is elenyésző mértékben érinti a lakosság fogyasztási cikkeit.
    
    Aligha várható tehát a magánimport csökkenése.
    
    Várható viszont, hogy a lakosság ezután is megtalálja majd azokat a
kiskapukat, amelyeken keresztül a magánbehozatal - az új
körülmények között is - viszonylag kevesebb áldozattal -
lebonyolítható. És nem is lehet másként, mert a magánimport nem
egyéb, mint a piacgazdaság pótléka egy fontos területen. Csak akkor
enyészhet el, amikor a magyar piacgazdaság - végre - gyakorlati
valósággá válik. +++


1989. április 12., szerda


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"Jó napot kívánok! Sasvári István vagyok. Délelőtt szerettem volna beszélni az üzenetrögzítőre, csak megzavartak és nem tudtam beszélni, elkezdtem a mondatot és befejeződött. Többen készülünk a jövő héten Riminibe Pécsről. Szeretném megkérdezni önöket, hogy Riminiben valóban fennáll-e ez az alga szennyeződés a tengerparton. Tehát: biztonságos-e a fürdőzés vagy sem? Ezt szeretném önöktől kérdezni. Szeretném, ha a Hallgatók Fórumában most szombaton válaszolnának, mert a jövő héten már késő. Nagyon szépen köszönöm, viszonthallásra."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD