Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › július 10.
1989  1990
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1989. június
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A dunaújvárosi Ellenzéki Kerekasztal szervezeteinek nyilatkozata

"Gertner Sándor a Dunai Vasmű polgári fegyveres őre, apja ,,önvédelmi,, pisztolyával, ittas állapotban, egy lépcsőházablakon kilőtt az ott játszadozó gyermekek közvetlen közelébe. A pisztolygolyó a szemközti falon gellert kapott, és csak hajszálon múlott, hogy nem történt végzetes tragédia. "
BBC, Panoráma:

A román-magyar viszony

"Mindent összevéve a magyar-román konfliktus meglehetősen súlyos. Romániában a mintegy kétmillió főnyi elégedetlen magyar kisebbség egyre növekvő magyarellenes hangulattal találja magát szemben. Magyarországon pedig a Romániából érkezett több tízezer menekült jelenléte a széleskörű románellenes hangulat tüzét szítja."

Részletes tájékoztató az autópálya-használati díjról és az útalapról (1. rész)

1989. április 6., csütörtök - A Közlekedési, Hírközlési és Építésügyi Minisztériumban Nagy Ervin miniszterhelyettes tájékoztatta az újságírókat csütörtökön az autópálya-használati díj és az útalap bevezetésének részletkérdéseiről. Elmondta: a díj bevezetését kényszerhelyzet indokolja. Egyre fejlődik a motorizáció, ugyanakkor a 60-as években megindult hazai autópálya-építés - pénzhiány miatt - csak nagyon lassú ütemben halad előre. A május 1-jei, igen közeli határidő oka: el kívánták kerülni a folyamatban lévő út- és hídépítések munkálatainak leállítását.

A szerdai bejelentésnek megfelelően a nyári idegenforgalmi
idénydíj (július-augusztus-szeptemberre) 800 forint lesz
személygépkocsinként, az I., a II. és a IV. negyedévre pedig 700-700
forint. A teljes évre szóló bérlet 1500 forintba kerül. A
tehergépkocsikra és az autóbuszokra különböző tarifákat állapítottak
meg. A legmagasabb éves díj összege 18 ezer forint lesz. A
motorkerékpárosok éves díja 500 forint.

    A használati díj megfizetését címke igazolja, amelyet a
szélvédőre kell ragasztani. Az útellenőrök távcsővel,
fényképezőgéppel kísérik figyelemmel a forgalmat. Azok, akik az
autópályát használják, de nem fizették meg a díjat, tízszeres
büntetést fizetnek. Jelenleg Magyarországon 210 kilométer az
autópálya és 110 kilométer a félautópálya hossza, erre az alig több
mint 300 kilométerre kell a használati díjat megfizetni.

    Az előzetes számítások szerint mintegy 1,8 milliárd forintra
tehető az autópálya-használati díjakból származó éves bevétel. Ebből
a forrásból tervezik továbbépíteni az M5-ös autópályát; az út a
nyári szezonra elkészül Kecskemétig. Folytatják az M0-ás autóút
építését is, ennek első, 15 kilométeres szakaszát a jövő évben
helyezik forgalomba. A szakemberek szerint az autópálya-használati
díj megteremti a feltételeket a külföldi működőtőke bevonásához a
magyar autópálya-hálózat fejlesztésébe. Az M1-es autópálya
továbbépítését Hegyeshalom és Győr között, valamint bővítését
Tatabánya és Győr között külföldi vállalkozók végzik majd. Ez a 15
milliárd forintos beruházás várhatóan 1995-ben fejeződik be. A
miniszterhelyettes bejelentette: a kormány vállalt garanciát arra,
hogy az autópálya-használati díjból származó bevétel csak közúti
beruházásokra, illetve autópálya-építésre használható fel.
(folyt.köv.)


1989. április 6., csütörtök 15:08


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Részletes tájékoztató az autópálya-használati díjról és az útalapról (2. rész)

A tájékoztatón felvetődött a kérdés: vajon mi lesz azokkal az
autósokkal, akik a magas használati díj miatt leszorulnak az
autópályákról. A válasz: az autópályákkal párhuzamos utakon ingyen
lehet autózni. Igaz, legalább 10 százalékkal több üzemanyag fogy,
lassabban lehet haladni, kevésbé biztonságos a közlekedés, mint az
autópályákon. A miniszterhelyettes ígéretet tett arra, hogy az
autópályán utazók kényelmét növelni fogják: például telefonokat
szerelnek fel a parkolókban, üzleteket nyitnak a pihenőhelyeken.

    A cimkéket egyébként a Magyar Autóklub értékesíti majd, több
mint négyszáz helyen, egyebek között határátkelőhelyeken,
benzinkutaknál, sőt az országhatárokon kívül is.

    A sajtótájékoztatón az is elhangzott: a május, júniusi csonka
negyedévre 400 forintos díjat kell fizetni. Aki az idén már májusban
megvásárolja az egész évre, azaz a július 1-jétől 1990. június 30-ig
szóló bérletet, az 14 hónapra fizeti az 1500 forintos évi átalányt.

    Az úgynevezett útalap létrehozásáról is döntött legutóbbi ülésén
a kormány. Ez a pénzalap szolgál majd a közutak fejlesztésére és
fenntartására. Az útalap része lesz az autópálya-használati díj, de
tervezik azt is, hogy az üzemanyageladás növekedéséből származó
árbevétel-többlet egy részét ugyancsak az útalapba teszik. A
tapasztalatok szerint évente 50-80 ezer tonnával nő a benzineladás,
ebből tetemes bevételnövekedésre lehet számítani. Az útalap végleges
konstrukciójáról ez év június 30-áig döntenek, s várhatóan jövő év
január 1-jén vezetik be. Az útalap egyébként arra is hivatott, hogy
pótolja azokat a veszteségeket, amelyek az utak elégtelen
fejlesztése, hiányos karbantartása miatt keletkeznek. Ez a veszteség
évente mintegy 40 milliárd forintra tehető. A minisztérium
szakemberei bíznak abban, hogy az útalap megbízható feltételt teremt
majd a hosszú távú tervezéshez, és kizárja a hosszadalmas és
szubjektív tervalkut, ahogy eddig történt az úthálózat
fejlesztéséhez szükséges források biztosítása. (MTI)


1989. április 6., csütörtök 15:13


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"Botond Károlyné, Editke útján, illetékeseknek! A meggyilkolt kapitány sírjánál, Szentesen, felejthetetlenül emlékeztek a tisztelők és máskéntgondolkodók. A szentesi harangok zúgása mellett, a trópusi hőségben is nagy számú tisztelők és máskéntgondolkodók gyűltek egybe július 8-án, a szentesi temetőben, a mártírhalált halt egykori rendőrkapitány sírjánál, annak koszorúzási ünnepségén. Emlékeztek és koszorúztak, a hatalommal szemben bátran kiálló, és ezért életével fizető Lakkos József sírjánál. Emlékeztek a meghurcolt édesapára, az öreg tanítóra, demokratára, tragikus sorsú, üldö¬ött családjára. Emlékeztek a gyilkosság eltussolására, a család likvidálását kimondó Révaira és Péter Gáborra. A nagynevű elődökről való gondolatok után a szónok a magyarok szicíliai szigetének nevezte Szentest. A 43 évvel ezelőtti szertartást végző Nyíri Sándor lelkész megismételte korabeli búcsúztatását: "Véred az ég felé kiált!" Emlékezett a lakosság, koszorúztak a máskéntgondolkodók. Szívbemarkoló!"
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD