Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › június 04.
1989  1990
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1989. június
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Balassagyarmat csatlakozik

"A kialakult helyzetért a pártállam vezetése a felelős. A balassagyarmati reformkör ezért struktúra- és modellváltást akar radikális és összehangolt politikai és gazdasági reformok útján, az európai ,,közös ház,, és a Duna menti népek összefogása keretében."
SZER, Földközelben:

A megyei lapok helyzete

"Idén változni látszik a helyzet. Különösen örvendetes, hogy indul a tájékoztatási verseny, szűnőben a megyei pártújságok egyeduralma. Vidéken is alakulnak a magukat függetlennek nevező lapok, mint például májusban a Fejér, Komárom és Veszprém megyében megjelenő Aréna vagy a viharsarki Dél-Kelet, illetve a Bácskapocs. Ezek tovább színesítik a hazai sajtó palettáját, és helyt adnak az ellenzéki szervezeteknek is, amelyek többsége még mindig nem rendelkezik önálló szócsővel."

Nyilatkozat a nevelőotthonban élők érdekeinek védelmében (1. rész) (OS)

1989. június 4., vasárnap - A Hitel című folyóirat 1989. évi 11.
számában jelent meg a Fővárosi Tanács Művelődési Főosztálya és a
BRFK Ifjúságvédelmi Osztálya együttműködési megállapodás-tervezete.

    Alulírottak határozottan tiltakozunk ennek az együttműködési
megállapodásnak ilyen formában történő megkötése ellen, a tervezet
szelleme, tartalma és formája miatt.

    1. Tiltakozunk a megállapodás-tervezet szelleme ellen. Tudomásul
kellene venni, hogy a nevelőotthon a gyermekek érdekeinek védelmére
hivatott intézmény, a gyermeki jogok - hazánkban ma még nem eléggé
méltányolt - elismertetésének egyik színtere, nem engedhet teret a
rendőri módszereknek.

    A nevelőotthonokban élő gyermekek és fiatalkorúak
személyiségfejlődése támogatásra szorul, hátrányos helyzetükért nem
ők a felelősek, ha nehezen nevelhetők, annak megoldása pedagógiai és
nem rendőri feladat.

    A megállapodás azt hozná vissza, amit éppen meg akarunk
szüntetni. A nevelőotthonok totális intézmény jellegének
fölszámolására a nyolcvanas évek közepén megindult családiasítási
törekvéseket, humanizációs tendenciákat alapjaiban veszélyezteti a
rendőrség megjelenése az otthonokban.

    A ,,nevelőotthonosság,, ma még szomorú társadalmi bélyeg,
amelynek eltüntetése a gyermekvédelem minden munkatársának
kötelessége. Növendékeink stigmája nemcsak a külső megítélők, de a
gyerekek és fiatalok számára is megjelenik, és a mostaninál
mélyebben épül személyiségükbe, ha a családjuk pótlására törekvő
intézményben rendőr is foglalkozik velük.

    2. Tiltakozunk a tervezet tartalma ellen. A szöveget gondolati
csúsztatások és ,,nagyvonalú,, tárgyi tévedések jellemzik. Ezek
közül alapvetőnek tartjuk a következőket:

    a/ A szöveg egy sorba állítja a hátrányos helyzetűeket, az
antiszociális családi háttérrel rendelkezőket, a ,,súlyos morális
károsodást szenvedetteket,, , a ,,bűncselekmény törvényi tényállását
megvalósítókat,, , a nehezen nevelhetőket, a deviáns életvitelre
hajlamosakat. A fölsorolás azt sugallja, hogy ezekkel a
növendékekkel szemben elkerülhetetlen a fokozott rendőri éberség.
Ennek a vélelemnek ellentmondanak a statisztikai adatok. 1988-ban, a
fővárosban állami gondoskodás alatt állt 3798 kiskorúból 223-at
vontak rendőri eljárás alá, bírói szakba 200 ügy jutott. (Az
adatokban a nevelőszülőknél élő állami gondoskodás alatt állók is
szerepelnek.) (folyt.)


1989. június 4., vasárnap 20:06


Vissza »


Nyilatkozat a nevelőotthonban élők érdekeinek védelmében (2. rész) (OS)

Eszerint az elmúlt évben a fővárosban állami gondoskodás alatt állók
5,9 százaléka került kapcsolatba a rendőrséggel, ez az arány nem
indokolja a tervezetben kidolgozott mértékű rendőri jelenlétet a
gyermekvédelmi intézményekben.

    Vitatjuk, hogy a nevelőotthoni növendékekre általában jellemzők
lennének a felsorolt kategóriák és azt is, hogy ezek egyenként
ugyanazt a jelenséget közelítenék meg más-más oldalról.

    A felsoroltak többsége nem a nevelőotthonok, hanem az
úgynevezett szigorúbb rezsimű bentlakásos intézmények (a
javító-nevelőintézetek) növendékeit jellemzik.

    Mindegyik tulajdonság eltérő értékelést és differenciált segítő
foglalkozást igényel.

    Elutasítjuk azt a sommás megállapítást, hogy a nevelőotthonokban
élők ,,összességükben nehezen nevelhetők, hajlamosak a deviáns
életvitelre,,.

    b/ Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a 48 nevelőotthon között
óvodásotthonok, gyógypedagógiai intézmények és hetes elhelyezést
biztosító otthonok is vannak. Az ezekben élő gyerekekről laikus sem
föltételezheti a tervezet súlyos megállapításait, mi pedig tudjuk,
hogy összességükre sehogy sem terjeszthetők ki.

    c/ A kiemelt társadalmi érdek fogalmának használata a
gyermekvédelemben pontosításra szorul. Társadalmunk érdektagolt, a
kiemelt társadalmi érdek szóhasználat az össztársadalmi érdek
túlhaladott, különbségeket felfedő, olykor elnyomó technikájára
utal. Alkalmazása az amúgy is rossz helyzetben élőket marginális
helyzetükben megerősíti. Nem lehet kiemelt társadalmi érdek az, hogy
egy családpótló intézmény fenntartás nélkül együttműködjön egy
kényszerítő intézkedések alkalmazására felhatalmazott szervezettel.

    d/ Az együttműködési megállapodás szövegében a nevelőintézetek
megnevezés szerepel. Ez nem azonos a nevelőotthonnal, annál valóban
zártabb, szigorúbb rendszerű nevelőintézmény. A kettő funkciója nem
azonos, viszont a szövegben keveredik. Megjegyezzük, hogy a főváros
48 otthona között nincs nevelőintézet, mert ezek közvetlenül a
Szociális és Egészségügyi Minisztérium irányítása alatt állnak.

    e/ A nevelőotthoni hálózatban vannak olyan intézmények, melyek
növendékeik előélete, kapcsolatai és személyiség-alakulása miatt a
rendőrséggel szorosabb kapcsolatot kénytelen kiépíteni. Ez csak
akkor lehet kölcsönösen eredményes, ha a nevelési érdeknek rendelik
alá és a kapcsolat tartalmát, módszerét, gyakoriságát esetenként
állapítják meg. (folyt.)


1989. június 4., vasárnap 20:09


Vissza »


Nyilatkozat a nevelőotthonban élők érdekeinek védelmében (3. rész) (OS)

3. Tiltakozunk a tervezetben foglalt együttműködés formája
ellen. A megállapodás szövege kizárólag rendőri oldalról közelíti
meg a feladatokat, ez nem ,,kölcsönös támogatás,, , hanem a
nevelőmunka alárendelése a rendőri szempontoknak.

    A rendőri összekötő ténykedése nemcsak a növendékekre, hanem az
intézmény minden dolgozójára kiterjed, feladatrendszere és módszerei
a nevelőotthoni pedagógusok emberi, nevelői önérzetét is sértik.

    A tervezet azt implikálja, hogy a növendékek potenciális
bűnelkövetők, a nevelőotthon dolgozói pedig potenciális rendőrök.

    Végül meg kell mondanunk, hogy a tervezetnek érdeme is van,
felhívja a figyelmet arra, hogy a készülő gyermek- és ifjúságvédelmi
törvényben szabályozni kell a gyermekvédelmi intézmények és a
bűnüldöző szervek együttműködésének kereteit. Emellett arra is
rávilágít, hogy alaposabban meg kellene ismerkedniük egymás
tevékenységével. Ebből kiindulva a rendőrséget már csak azért sem
bíráljuk, mert az ő foglalkozási szempontjaikat csak állampolgárként
ismerjük. Megállapítjuk viszont, hogy ez a tervezet a gyermekvédelem
legalapvetőbb szakmai normáit is figyelmen kívül hagyja.

    A Fővárosi Tanácsnál dolgozó kollégáinktól kérdezzük, miért?


     Szociális Munkások Magyarországi Egyesülete,
     Szociális és Egészségügyi Minisztérium Gyermek-
     és Ifjúságvédelmi Főosztálya,
     Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola
     Pszichopedagógiai Tanszéke,
     OIK Gyermek- és Ifjúságvédelmi Felügyeleti és
     Továbbképzési Önálló Osztálya,
     a volt állami gondozottak - szervezés alatt álló -
     Sztehlo Gábor Egyesülete



(OS)


1989. június 4., vasárnap 20:10


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:

1989. június 4. Ekkor jelentkezett az EKA ülésén a Keresztény Demokrata Néppárt nevében (KDNP) Szakolczay György kérte az EKÁ-ba való felvételüket. Hosszas vita után döntés nem született.
MTV2 nézői telefon:

"Békés, Munkácsy M. u. 35. 1/51: Kedves TV2! Miért hasonlitják össze a zsidókat a cigányokkal?!A zsidóság müveit, intelligens és becsültesen dolgozik. Csak a vallásuk más. Nincs antiszemitizmus. Ezzel akarják most a figyelmünket a gazdasági helyzetről és egyéb másról a fugyelmünket elterelni. Cigánykérdés van, volt és lesz. Bizonyos uricigányokkal nincs baj. A többi rétegnek esetleg 2o h-a dolgozik. De a többi sefttel, és lop, 8o%-a a nyakunkon él. Akik kitalálták, hogy velünk lakjanak, azok valószinüleg nagyjövedelmű vezető emberek Kivánok nekik egy-két cigány családot.Mi a létminimum alatt élünk, ők szines tv-t néznek, videóznak, szórakoznak, a tanácsra mennek segélyért és kapnak is. A 3 szobás lakást elcseréli egy két szobásra, majd ha elfogyott a pénz, egy mégkisebbre költöznek. Ezekben a lakásokban a lakók félnek tőlük, a ház nyugalmát zavar¬ják, teljesen kihasználják a rendszertől kapott segitséget. Nem a cigányok ellen van kifogásom, hanem a viselkedésük ellen. Azt szeretném ha a vezető emberek is olyan házakban élnének, ahol lakik egy-két cigány család, akkor megismernék a magyarok istenét."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD