Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › június 04.
1989  1990
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1989. június
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Balassagyarmat csatlakozik

"A kialakult helyzetért a pártállam vezetése a felelős. A balassagyarmati reformkör ezért struktúra- és modellváltást akar radikális és összehangolt politikai és gazdasági reformok útján, az európai ,,közös ház,, és a Duna menti népek összefogása keretében."
SZER, Földközelben:

A megyei lapok helyzete

"Idén változni látszik a helyzet. Különösen örvendetes, hogy indul a tájékoztatási verseny, szűnőben a megyei pártújságok egyeduralma. Vidéken is alakulnak a magukat függetlennek nevező lapok, mint például májusban a Fejér, Komárom és Veszprém megyében megjelenő Aréna vagy a viharsarki Dél-Kelet, illetve a Bácskapocs. Ezek tovább színesítik a hazai sajtó palettáját, és helyt adnak az ellenzéki szervezeteknek is, amelyek többsége még mindig nem rendelkezik önálló szócsővel."

Állásfoglalás az újításokra és a szolgálati találmányok díjazására vonatkozó kormányrendeletek tervezeteiről (1. rész) (OS)

1989. június 4., vasárnap - Az innováció hiánya egyszerre oka és
tünete a létező szocializmus országaiban tapasztalható válságnak.
Kevés a kutatási és fejlesztési eredmény, színvonaluk ritkán éri el
a világszínvonalat. Az újítások és találmányok megvalósulása,
értékesülése még riasztóbb képet mutat.

    Az elégtelen innovációs teljesítmény legfontosabb okának azt
tartjuk, hogy a vállalatokat körülvevő gazdasági környezet nem
jutalmazza elegendő mértékben a tartós gazdasági sikert, és nem
sújtja kellően az elmaradókat. A műszaki-gazdasági vezetés nem
érdekelt az innováció rögös útjának vállalásában, léte nem függ a
sikeres innovációtól.

    A személyi jövedelemadó bevezetésekor az újítási díjak
adókedvezményét a költségvetési egyensúly megteremtését célzó
kampány keretében megszüntették. Döntően ezen intézkedés
következtében 1988-ban az újítások száma az előző évi érték
kétharmadára csökkent.

    Az újítások és találmányok alkotóinak listája igen gyakran a
pillanatnyi hatalmi viszonyokat tükrözi. Az újításokkal és
találmányokkal kapcsolatos összefonódásokat, korrupciós jelenségeket
a Tudományos Dolgozók Demokratikus Szakszervezete határozottan
elítéli. A kutatási és fejlesztési forrásokhoz való hozzáférés
demokratizálása, az alkotók pozíciójának erősítése lehet a korrupció
elleni küzdelem hatásos eszköze.

    A válságból való kilábaláshoz az innovációnak a
kutatás-fejlesztés-termelés-értékesítés centrumába kell kerülnie.

    A vállalatok belső megújításának szükségességét hangsúlyozta
Németh Miklós miniszterelnök május 10-i parlamenti beszédében. Ezen
kívánsággal egyetértünk. A vitára bocsátott rendelettervezetek
azonban inkább csak egy összetett társadalmi-gazdasági kór tüneti
kezelésére tesznek kísérletet.

    A jelenlegi merev szabályozás oldásához elegendő lenne a
hatályos rendeletek módosítása a szocialista munkaversenyre
vonatkozó előírások és néhány további elavult szabály
kigyomlálásával.

    A társadalmi vitára bocsátott két rendelettervezet a
jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 5. paragrafusa (f), 4.
paragrafusa (a) és (e) bekezdései értelmében a Minisztertanács
hatáskörét meghaladja, ugyanis a rendeletek szellemi alkotásokhoz
fűződő jogokat és kötelességeket, magánszemélyek és jogi személyek
vagyoni viszonyait, továbbá a munkaviszony alapvető kérdéseit
szabályoznák. (folyt.)


1989. június 4., vasárnap 18:31


Vissza »


Állásfoglalás az újításokra és a szolgálati találmányok díjazására vonatkozó kormányrendeletek tervezeteiről (2. rész) (OS)

A külföldi többségű, illetve magántulajdonú vállalatok kivételét
a magyar jog hatálya alól nem fogadhatjuk el. A külföldi tőkét nem
az alkotók díjazásának kötelezettsége riasztja vissza a jelentősebb
hazai befektetésektől.

    Az innovációt súlyponti kérdésnek kezelő bérreform híján nem
fogadhatjuk el annak lehetőségét, hogy a helyzeti fölényben lévő
vállalatok szűk látókörűen elzárkózhassanak az újítások és a
szolgálati találmányok díjazásától.

    A bérreform végső célja az legyen, hogy a jövedelmek elsősorban
a felkészültség és a szellemi teljesítmények szerint szóródjanak. Az
iparjogvédelem célja viszont a nemzetközi versenyben a pozícióink
erősítése, emellett annak biztosítása, hogy az alkotók ösztönözve
legyenek a piaci siker elérésében, eredményéből méltányos
részesedéshez jussanak.

    Sürgető kormányzati feladatnak látjuk egy ,,innovációs
intézkedéscsomag,, kidolgozását és megvalósítását. Ennek az
intézkedéscsomagnak nem csupán az újításokkal és a találmányokkal,
hanem a know-how-val, az ismeretekhez való hozzáférés kérdéseivel,
az új ismeretek árúvá válásával, fogalmával, a kooperáció és a
verseny tisztaságát elősegítő szabályokkal, az alkotók
javadalmazásával, az innovációs folyamat szereplőinek jogaival és
kötelességeivel, a K plusz F forrásokhoz való hozzáférés
szabályaival, a források hasznosításával, a javaslatok
elbírálásával, a különféle kutatóhelyek (akadémiai intézetek,
egyetemek, ipari kutatóintézetek) és a vállalatok kapcsolatával, az
innováció serkentése céljából alkalmazandó hitel-, értékcsökkenési
leírás és adókedvezményekkel stb. kellene foglalkozni.

    Az innováció különböző összefüggéseinek rendszerként való
kezelése a gazdaság számára hasonló jelentőségű, mint a demokrácia
csomagterv a társadalom egésze számára. A széles körű demokrácia
megvalósítása átgondolt szabályozás híján nem vezet el automatikusan
a társadalmi méretű innovációhoz.

    Az újításokra és a szolgálati találmányokra vonatkozó jelenlegi
szabályok tervezett megszüntetése helyett tisztességes eljárási,
magatartási és díjazási szabályok ajánlások formájában történő
kidolgozása lenne méltó egy korszerű kormányzathoz. Az innováció
elősegítését célzó részletes szabályok kidolgozását egy, a
Pénzügyminisztériumtól független szervezetre, például a Magyar
Iparjogvédelmi Egyesületre kellene bízni. (folyt.)


1989. június 4., vasárnap 18:34


Vissza »


Állásfoglalás az újításokra és a szolgálati találmányok díjazására vonatkozó kormányrendeletek tervezeteiről (3. rész) (OS)

A szellemi alkotásokkal kapcsolatos jogviszonyok törvényi
szabályozását szükségesnek tartjuk. A törvényalkotás során az alábbi
elvek jogszabállyá formálását javasoljuk.

    Találmányi szintű megoldás kidolgozása nem lehet munkaköri
kötelezettség. A dolgozó motívációját ösztönzéssel kell
megteremteni. Ha az újítás, illetve találmány beletartozik a
vállalat tevékenységi körébe, akkor a dolgozónak kötelessége legyen
az alkotást először a vállalata részére felajánlani, ennek
ellentételezéseként joga legyen viszont méltányos díjazásra. Azon
körülményeket, hogy a dolgozó főmunkaidejében koncentrálhatott-e az
alkotásra, bármely ok folytán különösen előnyös lehetőségekkel
rendelkezett-e, az adott vállalatnál mások által létrehozott K plusz
F eredmények milyen mértékben alapozták meg a feltalálói
tevékenységet, a feladat megoldása saját kezdeményezésre avagy
megbízás keretében történt, a vállalat a megvalósításért milyen
anyagi áldozatokat és kockázatokat vállal stb. az úgynevezett
alkotói hozzájárulás és a díjkulcs mérlegelésénél kell figyelembe
venni.

    Annak elkerülése végett, hogy a vállalati önállóságra hivatkozva
ne kaphasson a vállalat valamely vagyoni értékkel bíró szellemi
termék felett korlátlan és ellenőrizhetetlen jogot, szükségesnek
látjuk, hogy a megvalósítás és értékesítés folyamatában az
alkotóknak is legyenek jogaik.

    Felhívunk minden pártot, társadalmi és érdekképviseleti
szervezetet, hogy fejtse ki a rendeletek tervezeteiről és az
innovációval kapcsolatos kérdésekről a maga elképzeléseit. Címünk:
Bp. 114. Pf. 526 1538.

     A TDDSZ Műszaki és Háttérintézményi
     Választmánya

(OS)


1989. június 4., vasárnap 18:37


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:

1989. június 4. Ekkor jelentkezett az EKA ülésén a Keresztény Demokrata Néppárt nevében (KDNP) Szakolczay György kérte az EKÁ-ba való felvételüket. Hosszas vita után döntés nem született.
MTV2 nézői telefon:

"Békés, Munkácsy M. u. 35. 1/51: Kedves TV2! Miért hasonlitják össze a zsidókat a cigányokkal?!A zsidóság müveit, intelligens és becsültesen dolgozik. Csak a vallásuk más. Nincs antiszemitizmus. Ezzel akarják most a figyelmünket a gazdasági helyzetről és egyéb másról a fugyelmünket elterelni. Cigánykérdés van, volt és lesz. Bizonyos uricigányokkal nincs baj. A többi rétegnek esetleg 2o h-a dolgozik. De a többi sefttel, és lop, 8o%-a a nyakunkon él. Akik kitalálták, hogy velünk lakjanak, azok valószinüleg nagyjövedelmű vezető emberek Kivánok nekik egy-két cigány családot.Mi a létminimum alatt élünk, ők szines tv-t néznek, videóznak, szórakoznak, a tanácsra mennek segélyért és kapnak is. A 3 szobás lakást elcseréli egy két szobásra, majd ha elfogyott a pénz, egy mégkisebbre költöznek. Ezekben a lakásokban a lakók félnek tőlük, a ház nyugalmát zavar¬ják, teljesen kihasználják a rendszertől kapott segitséget. Nem a cigányok ellen van kifogásom, hanem a viselkedésük ellen. Azt szeretném ha a vezető emberek is olyan házakban élnének, ahol lakik egy-két cigány család, akkor megismernék a magyarok istenét."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD