Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › június 03.
1989  1990
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1989. június
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
BBC:

Vlaszov és a KGB

"A glasznoszty eddig csak felszínesen érintette a szovjet titkosrendőrség, a KGB félelmetes tevékenységét, amellyel elnyomja az ellenzékieket és szoros ellenőrzést gyakorol a társadalom felett. Jurij Vlaszov, volt olimpiai súlyemelő bajnok a Szovjetunió Népi Küldöttek Kongresszusának moszkvai küldötte azonban rátapintott a dologra, amikor olyan szervezetként jellemezte a KGB-ét, amely működésének története tele van kínzással és gyilkossággal. Ez azonban nemcsak történelmi kérdés - folytatta Vlaszov. A szovjet titkosrendőrség egészen a mai napig, azzal félemlíti meg azokat akik szembe mernek szállni az államhatalommal, hogy elmegyógyintézetbe zárják őket. A KGB állandó veszélyt jelent a demokráciára nézve és még a glasznoszty időszakában sem árulja el titkait."

Országgyűlés - második munkanap (26. rész)


A bizottság nem ért egyet azzal a kormányzati elképzeléssel,
hogy a vagyonügynökséget a Minisztertanács felügyelje, hanem azt az
Országgyűlésre javasolja bízni. Indokuk - mint mondta - nem a
kormány iránti bizalmatlanságból fakad, hanem abból a
meggondolásból, hogy a vagyonügynökség státusa így egyértelműen
kifejezné: a szervezet végképp nem közigazgatási tulajdonos.
Emellett szól az is, hogy az Országgyűlés felügyelete alatt a
vagyonügynökség semmiképpen sem válhatna a gazdasági kormányzat, s
azon belül a rövid távú költségvetési szempontokra hajlamos valamely
minisztérium részévé, ahol másféle funkciók és más szerepű
apparátusok törekvései akadályozhatnák fő feladatainak
gyakorlásában. A bizottság nem ért egyet azokkal az aggályokkal sem,
amelyek szerint az ügynökség parlamenti felügyelete vontatottá tenné
a társasággá alakulás folyamatát. A garantált nyilvánosság és a
Parlament felelőssége kétségtelenül időt igénylő alaposságot
kívánna, viszont hátrább szorulna az elhamarkodottság, a hibákhoz
vezető szubjektivizmus is. A törvényjavaslatokban foglalt korlátok
mellett a parlamentáris demokrácia nyilvánossága egyben
megkérdőjelezné annak a véleménynek az igazolhatóságát is, hogy a
vagyonügynökségnél a tőkevagyon feletti hatalom rendkívül nagy
centralizálása a mai monopóliumok új monopóliumokká való
alakulásához vezethetne.

    Kitért azokra a félelmekre is, miszerint a vagyonügynökség a
törvénytervezetben biztosítani kívánt jogkörénél fogva túltenghet,
például tetszés szerint kezdeményezhetné az önkormányzati irányítású
állami vállalatok államigazgatási felügyelet alá helyezését. Erre
gondolva javasolja a bizottság Nagyiványi András (Budapest, 19. vk.)
indítványának elfogadását, hogy addig is, amíg az államigazgatási
felügyelet alá vonás kezdeményezéseinek feltételei
megfogalmazódnának a vagyonpolitikai irányelvekben, azokkal
egészítsék ki a jogszabály ide vonatkozó paragrafusának indoklását.

    A bizottság határozott álláspontja, hogy a törvényjavaslatoknak
az eredetileg tervezett április 1-je helyett már március 1-jén
hatályba kellene lépniük, mert a feltételek meglétében ez nem
jelentene lényeges különbséget, viszont, ha az új Parlament, az új
kormányzat működésbe lépésére várnak, akkor hónapokig is tovább
folytatódhat a jelenlegi spontán privatizáció. A bizottság azt
indítványozza, hogy az Országgyűlés hozzon létre egy
jelölőbizottságot, amely már a februári ülésszakon javaslatokat
terjeszthetne elő az ügyvezető igazgató személyére, aki március 1-je
után azonnal hozzákezdhetne a vagyonügynökség felépítéséhez és
feladatának gyakorlásához. (folyt.köv.)



1990. január 24., szerda 19:20


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:

"Hangoztattam, hogy lehetnek véleménykülönbségek a pártban, de ezeket kultúráltan demokratikus keretek között kell rendezni. Abban valamennyien egyetértünk, hogy a Kisgazdapárt csak a listás választási rendet fogadhatná el, mert ez a legdemokratikusabb és itt egyetlen szavazat sem vész el, de tartani kell attól, hogy ez sem az MSZMP, sem az EKA szervezeteinek többsége sem támogatná. Ezért kompromisszumra lesz szükség."
SZER-hallgató telefonja:

"...nem beszélnek arról, hogy mi van azokkal az elcsatolt területekkel, amit a háború után igazságtalanul a nagyhatalmak tőlünk elvettek. Ugyanis ez a békés fejlődés ami most alakul ki Magyarországon és Európa más országaiban is, ez nem tartható fönn, amig ezek a területi problémák nem rendeződnek. Ez egy gyújtópontja lehet az egész európai helyzetnek, amit most mindenki szeretne stabilizálni és szeretné hogy ez végre nyugvópontra kerüljön. Most ezzel kapcsolatban szeretném, hogyha válaszolna a Szabad Európa Rádió."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD