|
 |
 |
 |

Országgyűlés - második nap (1. rész)
|

1989. május 31., szerda - Szűrös Mátyás elnökletével szerdán folytatta munkáját az Országgyűlés kedden megkezdődött ülésszaka. Az Országgyűlés elnöke bejelentette, hogy először a mezőgazdasági termelőszövetkezetekről szóló 1967. évi III. törvény módosításáról szóló; a földről szóló 1987. évi I. törvény módosításáról szóló, valamint az erdőkről és a vadgazdálkodásról szóló 1961. évi VII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslatot tárgyalja a Parlament. Mivel az előterjesztésekhez számos képviselői módosító javaslat érkezett, a vitában elhangzott további indítványokkal együtt ezeket külön-külön is megvitatja majd a plenáris ülés szünetében a szakbizottság. Az eddigi gyakorlattól eltérően azonban - az idővel való jobb gazdálkodás érdekében - egy óránál hosszabb szünetet nem tartanak. Amennyiben a bizottsági jelentés elkészítése ennél több időt vesz igénybe, a szünetet befejezve, a plenáris ülést folytatják, s míg a bizottság álláspontját nem ismerhetik meg a képviselők, interpellációkat tárgyalnak.
Szűrös Mátyás ezt követően bejelentette, hogy a vendégpáholyban foglal helyet Sztanko Todorov, a Bolgár Népköztársaság Nemzetgyűlésének elnöke és az általa vezetett küldöttség. Ebből az alkalomból külön köszöntötte a bolgár vendégeket. A továbbiakban elmondta, hogy a három törvényjavaslatot, a mezőgazdasági és élelmezésügyi, valamint az igazságügyminiszter együttesen terjesztette elő. Mindhárom törvényjavaslat összefügg a már elfogadott átalakulási törvénnyel, de számos más módosító rendelkezést is tartalmaz. A törvényjavaslatok több ponton egymáshoz is kapcsolódnak. Ezért az előterjesztőkkel egyetértésben javasolta, hogy az Országgyűlés együttesen tárgyalja a törvényjavaslatokat. A javaslatot az Országgyűlés egyhangúlag elfogadta. A három törvényjavaslathoz kapcsolódóan Hütter Csaba mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter tartott expozét. (folyt.köv.)
1989. május 31., szerda 10:19
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (2. rész)
|

A három törvény módosítását, korszerűsítését a társadalmi fejlődés, a gazdasági megújulás követelményei tették szükségessé - mondta expozéja bevezetőjében a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter, majd rámutatott: - A termelőszövetkezetekről, a földről és az erdőkről, valamint a vadgazdálkodásról szóló törvény szorosan összetartozik. Módosításukhoz abból indultak ki, hogy a föld csak a gazda-tudatú, földművelő emberrel együtt lehet igazi érték. Az előterjesztést megelőző viták tapasztalatait hasznosítva a javaslatainkban arra törekedtünk, hogy a jog sajátos eszközrendszerével is elősegítsük a piachoz igazodó, a valós tulajdonosi viszonyokra épülő mezőgazdaság kialakítását. Az egységes szövetkezeti törvényben foglaltakkal összhangban először a mezőgazdasági szövetkezetekről szóló törvény módosításának szükségességét méltatva a szövetkezeti szektorról elmondta: az 1250 termelőszövetkezet, a 60 szakszövetkezet, a 12 halászati termelőszövetkezet, és a hozzájuk ezernyi szállal kapcsolódó 1.5 millió kistermelő együtt a mezőgazdasági termelés négyötödét állítja elő. A termelőszövetkezetek - gazdasági tevékenységük mellett - meghatározó szerepet játszanak a falusi emberek foglalkoztatásában, a falu társadalmi, politikai, gazdasági és kulturális életének formálásában. Felelősséget viselnek a szövetkezetekhez kötődő csaknem egymillió család sorsáért, falujuk létéért, életük jobbításáért, amelyhez sajátos magyar vonások is kapcsolódnak, mint például a nyugdíjasokról való gondoskodás; a háztáji gazdálkodás eredményes szervezése; a tagok földtulajdonának legalább részarány formájában történő megőrzése; a kiegészítő tevékenység elismerése és növekvő szerepe. A mezőgazdasági szövetkezetekről szóló 1967. évi III. törvényt az elmúlt két évtized alatt többször módosították - mondta ezután, majd rövid történelmi áttekintést adott erről. (folyt.köv.)
1989. május 31., szerda 10:32
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (3. rész)
|

Utalt arra, hogy az 1980-as évek elejéig a szövetkezetek gazdasági fejlődése töretlen volt, erősödött a vállalkozási szellem. Dinamikusan nőtt az ipari tevékenység. Viszont 1983-tól napjainkig a termelőszövetkezetek fejlődésében több helyütt megtorpanás, jelentős visszaesés tapasztalható. Figyelmeztető, hogy egyre veszélyesebben növekszik az egyszerű újratermelésre sem képes üzemek száma. Érdemben nem tudott ezen segíteni a törvény 1988. évi módosítása sem, amely a tagsági viszony vállalkozói elemeinek erősítését és az önkormányzat érdemi bővítését célozta. A szövetkezeti mozgalom fejlődésének három évtizedes, sok társadalmi, politikai és gazdasági csatától kísért történelmi múltjának összességében kedvező tapasztalatait úgy summázta a miniszter, hogy azok jól érzékeltetik az önrendelkezésben, a vállalkozás lehetőségében, a szövetkezeti tagság élet- és munkakörülményeiben végbemenő változásokat. Hangsúlyozta ugyanakkor: az időközben bekövetkezett megtorpanás megakadályozásához már korábban is több előremutató reformra lett volna szükség. - A beterjesztett törvényjavaslat - mondotta ezután - minden eddigi módosítástól eltérő sajátossága, hogy a tulajdonlás alapkérdésében a magyar gazdasági reformhoz illeszkedő, reformszellemű változásokat tartalmaz. (folyt. köv.)
1989. május 31., szerda 10:43
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (4. rész)
|

A szövetkezetek, a szövetkezeti tagság számára létkérdéssé vált a tulajdonhoz és a szövetkezeti formaválasztás szabadságához fűződő jogok maradéktalan érvényesítése; hogy az alapvető jogok eredendően tegyék lehetővé a demokrácia tényleges érvényesülését. A törvénymódosítás valódi tartalmat ad a tagság és a szövetkezet vagyoni kapcsolatának, a jogokkal, a felelősséggel és a kockázattal együtt. Ugyanis ez a kapcsolat határozza meg a tag tulajdonosi minőségének tartalmát, és teszi lehetővé számára a tulajdon feletti rendelkezést. Ha ez igazából érvényesül, akkor az új típusú vállalkozó szellemű, kezdeményező - és persze ennek előnyeit élvező - szövetkezeti tag eszménye valóság lehet. A miniszter ezután a törvénymódosítás körülményeiről, részleteiről szólt. Elmondta: a tervezet kialakítását sok vita, egyeztető tárgyalás előzte meg. A vagyoni kapcsolatok kialakításával összefüggésben vissza-visszatérően felmerült, hogy a szövetkezeti vagyonnak 100 és nem az 50 százalékát kellene feloszthatóvá tenni. Az átmeneti és látszólagos korlátozás azonban két ok miatt tűnik szükségesnek. Az egyik, hogy ez az út még járatlan, magában hordozza a tapasztalat hiányával járó kockázat veszélyét is. Még jelentősebb, hogy a szövetkezetek jelenlegi vagyonát nemzedékek hozták össze, gyarapították, működtették. A vagyon megalapozói és gyarapítói közül sokan már nem élnek. S jöttek, jönnek utánuk az újabb nemzedékek, akiket tulajdonosként ugyancsak érdekeltté kell tenni. A törvénytervezetben javasolt változások hatását szemléltetve számokkal is illusztrálta a tagi érdekeltség fontosságát. Mint mondta: az egy aktív és nyugdíjas tagra jutó tiszta szövetkezeti vagyon átlagosan meghaladja a 260 ezer forintot. Ennek 50 százalékos felosztása esetén egy tagra átlagosan több mint 130 ezer forintnyi vagyonrész jut. Az átlagok - nyilván - nagy szóródást takarnak, ám az bizonyára érzékelhető, hogy a szövetkezetek és a tagság vagyoni kapcsolatában, a tagi érdekeltség növekedésében korszakos jelentőségű előrelépésről van szó. - Az oszthatatlanság és a tulajdonviszonyok kapcsán beszélni szeretnék a kötelező földbevitel, a földjáradék és a földmegváltás kérdéseiről. Ez a kérdéskör lényegében több évtizede sajátosan rendezett, igazodott az alacsony mezőgazdasági árakhoz, most azonban a változtatás igénye több helyütt markáns megfogalmazást kap. E valós probléma megoldásának tisztázásához önmagában magasabb jogszabályi előírás sem elegendő. (folyt. köv.)
1989. május 31., szerda 11:04
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (5. rész)
|

Tény, hogy a gyakorlati megoldásra hivatott döntéshozók - a termelőszövetkezetek közgyűlései - a gazdasági korlátok miatt dilemmák előtt állnak. A társadalmi igazságosság jegyében - elismerve az igények jogosságát - elő lehetne írni például a földjáradék kötelező emelését, a bevitt földek kiadását vagy akár azt is, hogy a megváltási ár mértékét a kisajátítási kártalanítás szerint határozzák meg. - Ám az a véleményünk, hogy a központi szabályozással csak korlátoznánk a szövetkezeti önkormányzatot. Azok jogait vennénk el, akik a döntések következményeit viselik. Íróasztal mellől nem lehet kiszámítani, hogy a kötelező előírások hatását miként élnék meg egyes termelőszövetkezetek, hol találkoznak és hol ellenkeznek a tulajdonossá váló tagság érdekeivel - mondotta Hütter Csaba. A továbbiakban arról beszélt, hogy az önkormányzatok ilyen széles körű és érdemi döntési joggal történő felruházása mellett a törvény az egyén, illetve a közösség érdekeit védő, két irányba ható biztosítékot tartalmaz. Az egyik az, hogy az említett kérdések szabályozásakor a jelenleginél kedvezőtlenebb helyzetbe senki nem hozható. Ezt a törekvést szolgálja például a földjáradék kötelező minimumának a fenntartása, ami jelenleg aranykoronánként 8 kilogramm búza árának felel meg. A másik kötelező előírás, hogy ezek az intézkedések csak a jelenlegi tagokra érvényesek, azok, akiknek a tagsági viszonya korábban szűnt meg és velük vagy örököseikkel az akkor hatályos előírások szerint a termelőszövetkezet elszámolt, kártalanításra a törvényjavaslat alapján nem tarthatnak igényt. Érthető, hogy ez keserű igazság, és sebezhető pontja is a törvénymódosítási javaslatnak - jegyezte meg a miniszter. Mégis arra kérte a vitában résztvevő képviselőket, hogy javaslataik megtételekor vegyék figyelembe: a tsz-ek működőképességének fennmaradása az aktív korú és a nyugdíjas tagság elemi érdeke, a falu jövőjének kulcsfontosságú kérdése. A miniszter ezután áttért a földről, illetve az erdőről és a vadgazdálkodásról szóló törvények módosításának indoklására. A történelmi visszapillantás után részletesebben szólt a tulajdonviszonyok kérdéséről. Elmondotta: a mezőgazdaság átszervezésének 1958-ban indult új szakasza lényegében 1961-re befejeződött. Két-három év alatt alakultak ki a mezőgazdasági szövetkezetek nagyüzemi földterületei. A tagok földjeiknek továbbra is tulajdonosai maradtak, ám egyéni földhasználatukat a közös földhasználat váltotta fel. A szövetkezeti tag elhalálozása után földjeik mind nagyobb részén lettek tulajdonosok a szövetkezeten kívüli örökösök. (folyt. köv.)
1989. május 31., szerda 11:27
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (6. rész)
|

Ilyen előzmények után 1967-ben módosították az első földtörvényt, amely a szövetkezetek használatában lévő, de nem szövetkezeti tagok által örökölt földek megváltás útján fokozatosan a tsz-ek tulajdonába kerültek. Ez a törvény a szövetkezeti tulajdon mellett a személyi tulajdont is létrehozta, így mai szemmel nézve is előremutatónak bizonyult. A reformfolyamatok az 1987-ben elfogadott földtörvény újabb jelentős módosítását sürgetik, mert a felesleges kötöttségek a különböző földek megszerezhetőségét és művelését, azok gazdaságos hasznosítását immár akadályozzák. - Az erdőkre vonatkozó előírások még kötöttebbek - mondotta a miniszter. - Erdőtulajdon szerzését az állami szervek részére is csak abban az esetben engedi meg, ha az erdő a feladataik ellátásához nélkülözhetetlen. Erdők létesítése magánszemélyek számára gyakorlatilag kizárt. Ezért arra teszünk javaslatot, hogy az állami és szövetkezeti tulajdonban lévő földek, ingatlanok elidegenítése - akár magánszemély részére is - teljesen szabad legyen. Egyúttal javasoljuk: a magánszemélyek telek-, lakás-, üdülő- és termőföld-tulajdonának szerzésénél meglévő jelenlegi korlátozások teljes megszüntetését azzal, hogy a jövőben magánszemélyek is korlátozás nélkül szerezhessenek ingatlant, a mezőgazdasági kis- és magántermelés lehetőségeit, biztonságát szándékozunk elősegíteni. Ezzel helyenként a gazdasági szerkezetváltás következtében átmenetileg felszabaduló munkaerő bekapcsolódhat a mezőgazdasági kistermelésbe. A spekulatív jellegű ingatlanvásárlásokat a személyi jövedelemadóval, tehát közgazdasági eszközökkel korlátozzuk. Azt azonban hangsúlyozta a miniszter, hogy az erdőgazdálkodásban meg kell tartani a hosszú távú, nemzeti érdekeinket garantáló tervszerűséget, ami a jövőben ebben az ágazatban is - szektorra való tekintet nélkül - követelmény marad. Ezt a mai erdőtörvény és az erdőgazdálkodás különféle intézményei biztosítják. - A törvényelőkészítő munka során felvetődött, hogy a földtörvényben és az erdőtörvényben is tegyünk kezdeményező kísérletet a tulajdonviszonyok rendezésére. Többen javasolták a kezelői jog kiiktatását, kérve, hogy azt alakítsuk át tulajdonjoggá. Ugyanakkor a viták során ezt igen sokan ellenezték. Ez a felvetésünk a tárcaközi egyeztetések alkalmával a külterületi földekre szűkült azzal, hogy csak a külterületen lévő ingatlan tulajdonjoga szálljon a jelenlegi kezelőre. (folyt. köv.)
1989. május 31., szerda 11:28
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (7. rész)
|

Ez a változat áll az előterjesztett törvényjavaslatban. Az ellenvélemények lényegében azt fogalmazzák meg, hogy a javaslat a nagyobb körültekintést, a tágabb összefüggés-vizsgálatot igénylő tulajdoni reformnak vág elébe. Olyan kényszerpályára terelné a jogalkotást - vélekedtek sokan -, amely a továbblépés lehetőségét korlátozná. A tulajdonreform végrehajtásánál is nyilván minden módosítási lehetőséget alaposan mérlegelni kell, szükséges annak vizsgálata, hogy egyes települések miként juthatnának - és kérdés, hogy jussanak-e - közösségi földtulajdonhoz. Át kell tekinteni az állami földtulajdon további sorsát. Figyelemmel kell lenni a vállalatok tulajdonosi helyzetének megteremtésére, erősítésére, és a társadalmi szervek kezelésében lévő ingatlanok jövőbeni sorsára. A mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter néhány, az előzetes vitában felmerült kisebb észrevételre is kitért. Eszerint többen felvetették, hogy ne lehessen végrehajtás alá vonni a termelőszövetkezeti földeket. E vélemény mögött - mondotta - nem nehéz felfedezni az 1930-as évek világválságának nyomasztó emlékét, az elszegényedett kisparaszt kisemmizését, földjének lefoglalását a banki kölcsönök kiegyenlítésére. Esztendők óta követelik, hogy tekintsük végre a földet értékkel rendelkező termelőeszköznek. Ha ezt tesszük, akkor a föld hitelfedezetül is szolgálhat, és ha a hitelt nem egyenlítjük ki, akkor a hitelező jogosult a meglévő javakból kiegészítést kapni. A mezőgazdasági termelők legjelentősebb termelőeszközének értékét becsülnénk le, ha az egyébként létező jelzálogrendszert továbbra is távol tartanánk a földtől. - Voltak, akik a vita során kifogásolták a termőföldek termőképességének fenntartási kötelezettségét. Azzal érveltek, hogy ez - termelési haszon nélkül - felesleges ráfordításokat róna a gazdaságokra. A mai művelési kötelezettség helyett javasolt talajvédelmi kötelezettség igazából csupán az ésszerű mértékű kultúrállapot fenntartását jelenti. A mai termelő, vagy a következő nemzedékek számára lehetővé teszi, hogy a piaci viszonyok megváltozása miatt az adott földön a mezőgazdasági termelést változatlan és nem lepusztult ökológiai feltételek közepette folytathassák. - Az Országgyűlés mezőgazdasági, illetve jogi bizottságának együttes ülésén a vadászati jog körül is heves vita alakult ki. Végül azt az álláspontot fogadták el - és ezt támogatom magam is -, hogy a vadászati jog szabályozását átfogóan, és ne csak a most lehetséges egyetlen paragrafus erejéig, még ebben az évben hozzuk az Országgyűlés elé. (folyt. köv.)
1989. május 31., szerda 11:41
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (8. rész)
|

Ehhez a Parlament hozzájárulását kérem. Hütter Csaba végül annak a véleményének adott hangot, hogy a törvénytervezetek elfogadásával további nagy lépést tesznek az igazán korszerű, vállalkozói mezőgazdaság felé, amelyben a nagyüzemek, a kistermelők, a magánvállalkozók jobb munkamegosztásban, együttműködve, versenyezve a mainál is eredményesebben dolgoznak az ország javára. (folyt. köv.)
1989. május 31., szerda 11:42
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (9. rész)
|

Az elnök bejelentette: a három törvényjavaslatot két olvasásban, általános és részletes vitában tárgyalja a Parlament. Solymosi József (Tolna m., 4.vk.), a mezőgazdasági bizottság ---------------- képviseletében szólt az előterjesztett három tervezethez. Mint mondta, a bizottság előzetesen konzultált a különböző érdekképviseleti szervekkel, mezőgazdasági intézményekkel és szerte az országban a termelőkkel. Az eddig tíz megyében alakult agrárreformkörök is megvitatták a törvényjavaslatokat, s más országgyűlési bizottságok is napirendjükre tűzték azokat. A kialakított vélemény tehát széles társadalmi bázisra támaszkodik. A viták során szinte mindenütt a mai falu helyzetével kapcsolatos aggodalmak is hangot kaptak, szenvedélyesen szóltak a paraszti munka leértékelődéséről, arról, hogy elviselhetetlen mértékben szétnyílt az agrárolló, a gazdaságok jövedelmezősége egyre alacsonyabb. A vitában hozzászólók hangot adtak annak is, hogy az agrárpolitika csakis a mezőgazdasági termelőkkel együtt formálható. Több helyütt végeláthatatlan viták bontakoztak ki, szélsőséges vélemények is elhangzottak, de az egyértelműen kirajzolódott, hogy mindenki reformokat akar a mezőgazdaságban. A bizottsági előadó ezután részletesen szólt az egyes törvényjavaslatokhoz kapcsolódó képviselői módosító indítványokról, amelyekből csakúgy, mint a törvénytervezetekből kitűnik: a termelőszövetkezetek, gazdaságok elindulnak a valódi tulajdonossá válás útján, még akkor is, ha ez egyelőre csak korlátozott mértékben valósulhat meg. A bizottság véleménye szerint szükség van egy teljesen új mezőgazdasági törvény megalkotására. Többségi vélemény alakult ki abban is, hogy rövidesen új vadászati törvényt kell előkészíteni, mégpedig szintén széles körű társadalmi vita alapján. A földtörvénnyel kapcsolatban megfogalmazódott, hogy annak módosítása valóban indokolt, de kerülni kell olyan paragrafusok törvénybe iktatását, amelyek visszafordíthatatlan hatással járnak. Ehhez a törvényjavaslathoz egyébként hat képviselő 30 módosító javaslatot nyújtott be. A legtöbben megegyezés született, sok esetben kompromisszumos megoldással. E javaslatok egyebek között érintik a földmegváltás kérdését, a kezelői jog gyakorlását, a szövetkezetek megszüntetésekor kialakuló tulajdonjogi helyzetet, továbbá a külföldiek termőföldvásárlási lehetőségeit. (folyt.köv.)
1989. május 31., szerda 11:44
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (10. rész)
|

A tsz-törvény módosításának vitájában elsőként Südi Bertalan (Bács-Kiskun m., 12. vk.), a Jánoshalmi Petőfi ------------- MGTSZ MSZMP-bizottságának titkára szólalt fel. A képviselő kifogásolta, hogy a törvényjavaslatokat nemhogy széles körű társadalmi vitára, de nyilvánosságra sem bocsátották. Hangot adott annak a véleményének, hogy a mezőgazdasági szövetkezeti mozgalom ellen tudatos hangulatkeltés folyik. Egyes fórumokon azt hangoztatják, hogy a parasztság közös gazdaságokba tömörítése elsietett, hibás lépés volt. E megítélésekkel szembehelyezkedve Südi Bertalan a szövetkezeti mozgalom nemzetközileg is elismert sikereire emlékeztetett, s rámutatott: a közös gazdaságok legsúlyosabb gondjait nem a gazdaságok idézték elő. Szerinte a pénzügyi politika okozta a gondokat, azzal, hogy kiszipolyozta a termelőszövetkezeteket, tönkretette, az egyenrangúság címkéjével államosította őket. Ehhez a mezőgazdasági és élelmezésügyi kormányzat maga is sikeresen asszisztált - tette hozzá. A képviselő hangoztatta: nem a szövetkezeti forma, hanem maga a központi agrár- és szövetkezetpolitika került válságba. A farmergazdaságok után áhítozók figyelmét felhívta arra, hogy az utóbbi években alkalmazott - büntetéssel felérő - pénzügyi szabályozás terheitől a farmergazdaságok már korábban tökrementek volna, ha tényleges támogatás nélkül nekik is háromszoros áron kellett volna megvásárolniuk a mezőgazdaságban használt termelőeszközöket, ipari anyagokat. Kifogásolta azt is, hogy a termelési feltételek eltorzításával, aránytalanul magas elvonásokkal kényszerítették térdre a fennmaradásukért küzdő, tartalékainak mind nagyobb hányadát felélni kényszerülő, a bővített újratermelésre képtelen közös gazdaságok többségét. Sajnálatos - mondta -, hogy a mezőgazdaság csak a kormányzat számára bizonyult sikerágazatnak. Szerinte mindenkivel fel kellene ismertetni, hogy a mezőgazdasági termelők számára aligha szükséges új termelési modelleket kitalálni. Ezt azokra kell bízni, akiknek sorsáról, életéről van szó. Végezetül figyelmeztetett: a mezőgazdasági szövetkezetek mértéktelen adóztatása és az agrárprés alkalmazásával történő szétzilálása előbb vagy utóbb élelmiszergondokhoz vezethet. Ennek következményeként pedig a falu megszokott csöndje könnyen megváltozhat. (folyt.köv.)
1989. május 31., szerda 11:46
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (11. rész)
|

Czaltig Zoltán (Fejér m., 11. vk.) a lajoskomáromi Győzelem -------------- Mezőgazdasági Termelőszövetkezet ágazatvezetője elmondotta, hogy a nyolcvanas években a mezőgazdaság is egyre inkább válságos helyzetbe került. Lényegesen csökkent a dolgozók érdekeltsége, a tagok egyre inkább bérmunkássá váltak. Ez kedvezőtlenül hatott a gazdálkodásra, a minőség javítására. Érdekellentét alakult ki a vezetők és vezetettek között. Éppen ezért fontos lépés a szövetkezeti vagyon részben vagy teljes egészében oszthatóvá tétele. Ez kedvező a tulajdonosi érdekeltség növelése szempontjából. Ám kételkedett abban, hogy a tagok tulajdonába került értékpapírok után fizetendő osztalék jelentős ösztönző hatást fog majd kifejteni. A szövetkezetek többségének jövedelmezősége a jelenlegi körülmények között igen alacsony. Így a legtöbb helyen csupán minimális osztalék kifizetésére nyílik majd lehetőség. Véleménye szerint az érdekeltséget a szövetkezetekben megszervezett belső vállalkozások bővítésével lehet növelni. Az ilyen vállalkozások hozzájárulhatnak a szövetkezetek termelésének felélénküléséhez, versengésük eredményeként javulhat a termékek minősége. Kedvező a lehetőség a vállalkozásokban keletkezett tőke termelésbe történő visszaforgatására is. Ezt pedig minden eszközzel támogatni kell. Ugyanakkor hangsúlyozta: továbbra is a nagyüzemnek kell biztosítani az alapvető termelési feltételeket. Hiba lenne azt hinni, hogy a farmergazdálkodás a jövő útja. A magángazdálkodás gyors és széles körű elterjedéséhez hiányoznak az eszközök és a feltételek egyaránt. Ezért a tulajdonviszonyok reformját csak fokozatosan lehet megvalósítani. (folyt. köv.)
1989. május 31., szerda 11:48
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (12. rész)
|

Németh Kálmán (Győr-Sopron m., 12. vk.), a kapuvári Lenin ------------- MGTSZ elnöke arról szólt, hogy az 1250 szövetkezet csaknem egymilliós tagsága különösen érdekelt a törvényi szintű szabályozás továbbfejlesztésében, a mostanra kialakult helyzet megváltoztatásában. Utalt arra, hogy 1988-ra az évtized legrosszabb pénzügyi helyzete alakult ki a termelőszövetkezeteknél, s ez rányomja bélyegét idei gazdálkodásukra is. Elviselhetetlen a kamatköltség növekedése, drasztikusan csökkennek a beruházások, erősen romlik a likviditás, ami fokozza az egyensúlyi gondokat. Jelentősen csökkent a jövedelmezőség, s így az üzemek még a szinten tartást sem képesek biztosítani, szándékuk ellenére vagyonuk felélésére kényszerülnek. Elfogadhatatlan ez a helyzet annál is inkább, mivel az élelmiszergazdaság ma 15 millió ember élelmiszerét termeli meg, ugyanakkor az itt szerzett jövedelmek nagysága jócskán elmarad a munkásokétól, alkalmazottakétól, a munkaidő pedig jóval meghaladja a társadalmi átlagot. Az eddigi szabályozás gátolta a személyi érdekeltség kialakítását, a szövetkezeti belső mozgás létrehozását. Ezért is vált mind formálisabbá a termelőszövetkezeti tagság tulajdonosi kötődése. Üdvözölhető tehát a törvénymódosító javaslat azon kitétele, amely szerint a tsz vagyonából szövetkezeti vagyonrészt juttathat tagjai részére. Ez egyetértésre talált a szövetkezeti közösségekben is - mondotta a képviselő -, ám felmerül a kérdés: sok szövetkezetnél kevés felosztható jövedelem marad, miből fizessenek hát osztalékot? Erre a kérdésre a pénzügyi szervektől, a kormánytól vár választ a termelőszövetkezetek tagsága. (folyt. köv.)
1989. május 31., szerda 12:25
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (13. rész)
|

Varga János (Tolna m., 6. vk.), az iregszemcsei Egyetértés MGTSZ ----------- elnöke hangsúlyozta: a társadalom jelenlegi állapotát nem tartja ideálisnak hosszú távú törvények megalkotásához. A gyors változások ugyanis megkérdőjelezik a törvények időtállóságát. Ugyanakkor szükséges az elavult törvények módosítása. A képviselő kiemelte: olyan szövetkezeti törvényre van szükség, amely lehetővé teszi mindenki számára a szabad belépést, de a kilépést is, minden hátrányos következmény nélkül. A továbbiakban arról szólt: a földtulajdon körül kibontakozott heves vita is igazolta, hogy ebben a kérdésben óriásiak a véleménykülönbségek. Azt a véleményét hangoztatta, hogy olyan földtörvényre van szükség, amely engedi a sokszínűséget, lehetőséget ad a szabad választásra. Rámutatott: a mostani törvénymódosítás nem a termelőszövetkezetek felosztását célozza, hanem a tulajdonviszonyok rendezését szolgálja. (folyt.köv.)
1989. május 31., szerda 12:26
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (14. rész)
|

Miklós Zoltán (Nógrád m., 3.vk.), a litkei Ipoly ------------- Termelőszövetkezet elnöke is szükségesnek ítélte a mezőgazdasági termelőszövetkezetekről szóló törvény módosítását, ugyanakkor hangsúlyozta: a közös gazdaságok jövője szempontjából a végleges megoldást csak az egységes szövetkezeti törvény adhat. Helyesnek ítélte azt a szándékot, hogy a tagság nagy részének erősítsék a vagyoni kötődését. Egyetértett azzal a céllal is, hogy fejlesszék a szövetkezetek önállóságát, véleménye szerint ez ugyanis jól szolgálja mind a gazdaság, mind a tagság érdekeit. A tagság kollektív akarata megtestesítőjének pedig az önkormányzatot tartotta. Egyetérett azzal a módosítással is, ezentúl a közgyűlés vagy küldöttgyűlés döntse el, hogy melyek azok a vezetői munkakörök, amelyek összeférhetetlenek. E véleményét azzal támasztotta alá Miklós Zoltán, hogy szerinte e fórumok részvevői jobban ismerik a helyi viszonyokat, mint a törvényességi felügyeletet gyakorló szervek. Hozzátette: kívánatos, hogy nemcsak ez utóbbi kérdésben, hanem minden más fontos témában a közgyűlés döntsön, erősítve ezzel a szövetkezeti demokráciát. A képviselő szorgalmazta: a törvényben a küldöttgyűlést nem tartó szövetkezeteknek garanciát kell adni arra, hogy fontos kérdésekben az alapszabály ne utalhassa a döntést a vezetőség hatáskörébe. Történelmi lépésnek minősítette a módosítás azon tételét, amely a szövetkezeti tulajdon oszthatatlanságának merevségét oldja fel. De figyelni kell arra, hogy az emiatt szükséges átrendeződések ne okozzanak visszaesést a termelőszövetkezetek gazdálkodásában - tette hozzá. (folyt.köv.)
1989. május 31., szerda 14:26
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (15. rész)
|

Kiss István (Bács-Kiskun m., 18. vk.), a tataházi Petőfi MGTSZ ----------- elnöke fontosnak tartotta, hogy a törvénytervezetek ténylegesen igazodnak a mindennapi gyakorlathoz, íly módon megteremthetik a termelőszövetkezeti tagok vagyoni érdekeltségét. Ugyanakkor mérlegelni kell: valóban szükséges-e korlátozni a felosztható szövetkezeti vagyon mértékét. Szerinte e kérdés részletes szabályozását a kötelező előírás helyett inkább a szövetkezetek önálló döntésére kellene bízni. A képviselő javasolta, hogy a vagyonrész utáni osztalékot ne terhelje adó, illetve járulék, hiszen annak kifizetésére már eleve adózott összegből kerül sor. A továbbiakban felhívta a figyelmet arra, hogy a törvénytervezetekben egyes pontok nincsenek összhangban egymással és néhány paragrafust illetően kifejezte egyet nem értését is. Kiegészítő javaslatokat tett a szövetkezetek tartozásait érintően, s ezzel kapcsolatban utalt a mezőgazdaság pénzügyi politikájára, a szövetkezetek amúgy is meglehetősen rossz anyagi helyzetére. Felszólalásában kitért az érték nélküli földek áruba bocsátására, a szövetkezeteknek a pénzintézetekkel való kapcsolatára is. Végül elfogadásra javasolta a törvénytervezeteket, amelyek - mint fogalmazott - a gyorsabb előrehaladást szolgálják, de nem helyettesíthetik a teljesen új szövetkezeti törvény megalkotását. Tornai Endre (Veszprém m., 11. vk.), a devecseri Virágzó ------------ Mezőgazdasági Termelőszövetkezet nyugalmazott elnökének véleménye szerint sem szabad olyan törvényt hozni, amely a szövetkezeti tulajdon szabad mozgásterét akadályozza. A tulajdonnal kapcsolatos döntéseket a szövetkezetek közgyűlésére kell bízni. A szövetkezeti tagok képesek arra, hogy saját sorsukról döntsenek, saját vagyonukkal rendelkezzenek. Ezt nem szükséges a törvényben szigorúan szabályozni. Ezért indokolatlan jogszabályok által a tulajdont reprezentáló részjegy, valamint a föld forgalmának korlátozása. Elegendő az, hogy a tulajdonostársak elővásárlási joggal rendelkezzenek - fejtette ki. A szövetkezeti tagság többsége - a képviselő szerint - továbbra is a közös gazdaságban fogja megtalálni megélhetését. Elengedhetetlen azonban, hogy a szövetkezeti érdekképviseleti munka erőteljesen fejlődjön. Ezzel kapcsolatban nem a szervezeti forma a lényeges, hanem az, hogy a képviselet mennyire hatékony, az ott dolgozók alkalmasak-e feladatuk ellátására. Semmiképpen sem fogadható el olyan vezető, aki jelenleg is abban a tudatban él, hogy a megyei tanács mezőgazdasági osztályának a dolgozója leválthatja a termelőszövetkezet elnökét. (folyt.köv.)
1989. május 31., szerda 14:36
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (16. rész)
|

Zahorecz József (Békés m., 10. vk.), a gádorosi November 7. --------------- MGTSZ elnöke szükségesnek tartotta új agrárpolitika kidolgozását, a gazdasági szabályozórendszerhez igazítását. Szólt arról, hogy a szövetkezeti jogszabály tervezett módosítása számos könnyítést tartalmaz, ennek ellenére - megítélése szerint - a gazdasági társaságokról szóló törvény hatályba lépésével a szövetkezeti mozgalom lépéshátrányba került. Ezért a jelenlegi módosítási javaslatot csak átmeneti megoldásként lehet elfogadni. A végleges, az alapvető változásokat, a szövetkezeti tulajdon mozgásterének szabadabbá tételét egy új koncepciójú szövetkezeti törvény jelentheti. Ez azonban a tulajdoni rendszer egészének reformját igényli, feltételezi, amelyre az új alkotmány megalkotásával kerülhet sor. A képviselő indokoltnak tartotta annak rögzítését, hogy a gazdasági társasággá való átalakulás lehetősége mellett a szövetkezetek az alapszabályaikban a szövetkezeti jellegű, de jogszabályban nem előírt együttműködési formákat is meghatározhassanak. Szerinte az új szövetkezeti törvénynek alapvetően keret jellegűnek kell lennie, hogy a helyi sajátosságokhoz igazodóan érvényesülhessenek az alapszabályi rendelkezések. Ehhez azonban szükséges a szövetkezeti önkormányzat életébe való mindenféle külső beavatkozás, bürokratikus előírás korlátozása, megszüntetése. Rámutatott: a mezőgazdasági művelésre alkalmas földterületek tulajdonszerzését a törvényben korlátozni kell, a maximális földterület megjelölésével. A képviselő nem kifogásolta, hogy a mezőgazdasági termeléssel élethivatásszerűen nem foglalkozó személyek is vásárolhassanak termőföldet, ezt azonban ne tehessék korlátlanul. (folyt.köv.)
1989. május 31., szerda 15:17
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (17. rész)
|

Tóth László (Csongrád m., 12.vk.), a szegvári Puskin Mgtsz ----------- elnökhelyettese szerint felhalmozódott gondjaink közül talán a legnagyobb, hogy a társadalmi tulajdonlás törvényben foglalt magasabbrendűsége nem igazolódott a gyakorlatban. A képviselő úgy vélekedett: mai formájában mindhárom törvény átmeneti. Azaz alapvetően arra szolgálnak, hogy ne gátolják meg a társasági törvény működését, s folyamatosan befogadják mindazokat a módosításokat, amelyek a mai tulajdonviszonyok alapján a nagyobb mozgástér, a cselekvési szabadság irányába mutatnak. Ezeket a módosításokat Csongrádban pozitívan fogadták a tulajdonszerzés szabadsága és az önkormányzati döntési jogosítványok bővülése miatt. Ugyanakkor a törvényelőkészítési vitákban a múlt gyakorlatának kritikájaként sokan adtak hangot azon véleményüknek, hogy a jövőben se agrártézisek, se törvénytervezetek ne születhessenek nélkülük és róluk. Ne fordulhasson elő, hogy a termelőkre csak a végrehajtó szerep háruljon. A képviselő a földtörvény módosítása kapcsán indokoltnak ítélte, hogy a közgyűlési döntéseken alapuló földeladásokra vonatkozóan rögzítsék a település lakosságának a földműveléshez fűződő elővásárlási jogát. Tóth László tolmácsolta megyéje tanyán élő tsz-tagjainak és gazdálkodóinak igényét arra, hogy méltányos vásárlásra nyíljon lehetőségük tanyatelkük területének kiegészítésére. Majd arról szólt, hogy a szövetkezeti vállalkozások jövője szempontjából alapvető a vagyonérdekeltség mellett a működőtőke-érdekeltség létrehozása. Ehhez ma jószerével hiányzik a vállalkozást élénkítő gazdaságpolitika számos eszköze - mutatott rá. (folyt.köv.)
1989. május 31., szerda 15:43
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (18. rész)
|

Ezután következtek a földtörvény módosításával kapcsolatos hozzászólások; elsőként Kiss István (Bács-Kiskun m., 18. vk.), ------------- a tataházi Petőfi Termelőszövetkezet elnöke kapott szót, aki már korábban a mezőgazdasági szövetkezeti törvény kapcsán is kifejtette véleményét. Hangoztatta: nem a régi törvény módosítására van szükség, hanem mihamarabb új földkódexet kellene alkotni. Addig is azonban élni kell a jelenleg érvényben lévő földtörvény módosításának lehetőségével, és alkalmassá kell tenni a kibontakozásra, a gazdasági élet megújítására. Meg kell szüntetni a cselekvési szabadságot gátló, régi, tervutasításos szellemben fogant szabályokat. A képviselő kifejtette, hogy több ponton egyetért az előterjesztett módosító javaslatokkal. Így például azzal, hogy megszűnik az ingatlanszerzési korlátozás, a szerzés állampolgári jogon megillet mindenkit. Egyetértett azzal is, hogy a termőföld elidegenítése esetén a haszonbérlőt és a bérlőt elővásárlási jog illeti meg. Mint mondotta, támogatja azt is, hogy a művelési ág megválasztása tovább egyszerűsödik. Azzal azonban nem lehet egyetérteni, hogy továbbra is fennmarad a mezőgazdasági szövetkezetekbe a tagsági jogviszony alapján bevitt földek megváltásának jogintézménye, ez ugyanis további igazságtalanságokra adhat lehetőséget, ellentétben áll a jogállamisággal. Üdvözölte azonban a képviselő, hogy ezt a kérdést az önkormányzat hatáskörébe fogják utalni. Azt a meggyőződését is kifejezte Kiss István, hogy a földvédelmi járulék összegét nem mérsékelni kell - ahogy az a törvényjavaslatban szerepel -, hanem teljesen eltörölni abban az esetben, ha a termőföldet lakásépítés céljára kívánják felhasználni. Ugyanakkor azonban indokolt a járulék fizetése, ha közterület céljára akarják a termőföldet igénybe venni. Ez ugyanis ösztönző lehet arra, hogy a földet a legracionálisabban használják fel, és csak a valóban szükséges méretű termőföldet vegyék igénybe. A felszólalást követően az elnöklő Jakab Róbertné a szokásosnál hosszabb ebédszünetet rendelt el. Ez alatt a megyei képviselőcsoportok jelölőgyűléseket tartottak, hogy előkészítsék az Interparlamentáris Unió magyar csoportja ideiglenes vezetőségének megválasztását. A választásra csütörtökön reggel kerül sor. (folyt.köv.)
1989. május 31., szerda 15:47
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (19. rész)
|

Szabó István (országos lista), a Termelőszövetkezetek Országos ------------ Tanácsának elnöke felszólalásának elején azt hangsúlyozta, hogy a földtulajdon hosszú távú rendezéséhez a politikai feltételek még nem teremtődtek meg. A vállalati, a társasági, a szövetkezeti működésre és gazdálkodásra megalkotott - egyébként reformszellemű - döntések gyakorlati megvalósításához a jelenlegi szabályozás több rendelkezése elavult, többségüket a gazdasági és a társadalmi mozgások máris túlhaladták. Mint mondotta: a földtulajdon alapvető kérdéseit az új alkotmányban kell szabályozni, és erre építve szükséges az új földtörvényt kidolgozni. A jelenlegi földtörvény módosítása természetesen elodázhatatlan, és ebben a helyzetben valóban az a legfontosabb, hogy a reformintézkedések érdekében a gazdaságok működését nehezítő rendelkezéseket feloldjuk. Ám tartózkodni kell minden olyan lépéstől, amely helyrehozhatatlan károkat okozna a hosszú távú földtulajdoni szabályozásban. A TOT elnöke ezután a termelőszövetkezeti gazdálkodók önállóságát és az önrendelkezést erősítő módosításról szólt. Véleménye szerint fel kell oldani az elidegenítési és tulajdonszerzési korlátokat. Minden szervezet és személy - persze ha kínálat van - vásárolhasson ingatlant, ideértve a mezőgazdasági rendeltetésű földet is. A tulajdonosi rendelkezési jog szabadságaként említette azt, hogy a földbeviteli kötelezettség törvényi szabályozása megszűnik, és erről a kérdésről a szövetkezetek alapszabálya, illetve a tagság dönthet. Egyetértett azzal is, hogy a földtulajdonos tsz-tag kérhesse - az alapszabályban meghatározott mértékig - földjének kiadását a tsz által kijelölt földrészből. Támogatta azt a törvényi kitételt is, amely ezután megengedi, hogy a földmegváltás és a földjáradék összege a szerződő felek közötti alku tárgya legyen. Szabó István ugyanakkor óvta a képviselőket olyan szabályozástól, hogy a földjét megváltással elidegenítő, azt a tsz-nek névleges ellenértékért átadó tagokat hátrányosabb helyzetbe hozzák azokkal szemben, akik eddig formális tulajdonukat fenntartották, és most élvezhetik a reálisabb, közös megegyezéssel alakítható megváltási árat. Az a lényeg - hangsúlyozta -, hogy ebben a kérdésben a két tagsági réteget nem szabad szembeállítani Ugyanezt az elvet kell érvényesíteni a földjáradék összegének megállapításánál, és a megszűnő szövetkezetek földjének kiadásánál is. (folyt. köv.)
1989. május 31., szerda 15:52
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (20. rész)
|

Ugyancsak meggondolandónak tartotta, hogy az állami tulajdonú ingatlanok, mezőgazdasági földek jelenlegi kezelőit most minden további feltétel nélkül, elhamarkodottan tulajdonossá nyilvánítsák. Ezt azzal indokolta, hogy az intézkedéssel nemcsak jót tennének, hanem egy sor ésszerűtlen, át nem gondolt döntést a jogállam eszközrendszerével szentesítenének hosszabb távra. Nem vonatkozik ez az ellenértékért megszerzett, korábban állami tulajdonban lévő földekre - tette hozzá. A földtulajdonnal összefüggő sérelmekről szólva lényegében támogatta a törvény módosítását. Szerinte - bármennyire fájdalmas - ma már nem lehet minden régebbi sérelmet orvosolni. ,,Akkor járunk el helyesen, ha csupán az 1959-61-es kollektivizálási kampány idején kialakított legfájóbb hátrányos helyzetek felszámolására vállalkozunk. Ennél többet jelenleg nem tehetünk,,. Felhívta a figyelmet arra, hogy a földtulajdon rendezésében jelentős állomáshoz érkeztünk, ám e szerteágazó kérdéskör vitája korántsem került nyugvópontra. Az elmúlt évek hibáinak helyrehozatala mellett maradnia kell elég figyelemnek a nehéz munkával, gyakran belső viaskodással létrehozott, alapvetően nagyüzemekre épülő mezőgazdaság lendületének visszaszerzésére; ezt jól segíti a mostani törvényi szabályozás. Kifejtette: ezzel nem a magánszektor ellen szól, és nem előnyöket kér a nagyüzemeknek. Annál is inkább, mivel a magángazdaság létrejötte a mezőgazdaságban a jelenleginél egészségesebb versenyhelyzethez vezet - mondotta befejezésül a TOT elnöke, aki a parlamentnek javasolta a mezőgazdasági szövetkezetekről szóló törvény elfogadását. (folyt. köv.)
1989. május 31., szerda 15:54
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (21. rész)
|

Dr. Tallóssy Frigyes (Budapest, 24. vk.), a budapesti 71. sz. -------------------- Jogtanácsosi Munkaközösség jogtanácsosa az állami tulajdonban lévő ingatlanok kezelési jogával kapcsolatban felhívta a figyelmet arra, hogy alapvetően mindenki mezőgazdasági földekre gondol, ám a jelenlegi földtörvény valójában ingatlantörvény, mert a nem mezőgazdasági rendeltetésű ingatlanokra is vonatkozik. Ezzel összefüggésben annak a véleményének adott hangot; meg kell vonni a társadalmi szervezetek azon jogát, hogy a kezelésükben lévő állami tulajdonú ingatlanokat száz forintos névleges értéken átjátsszák másoknak. Abból egyetlen társadalmi szervezet se csinálhasson magának tőkét - tette hozzá. A mezőgazdasági szövetkezetekbe bevitt földek elvételét, amit ma szemérmesen földmegváltásnak neveznek, tévedésnek minősítette. Mint mondta, a megváltás nem egyéb, mint a parasztok megfosztása tulajdonuktól. Olyan téves eljárási mód volt, amelyet másként nem lehet helyrehozni, csak ha visszaállítjuk az eredeti állapotot: a földet visszaadjuk tulajdonosának vagy örököseinek. Ha erre a tulajdonos igényt tart, ettől a lehetőségtől nem szabad elzárkózni. A szövetkezeti önkéntesség érvényesülésével kapcsolatban hangoztatta, hogy semmiféle kényszer nem erőltethető a tagságra. A földmegváltás viszont nem egyéb a szövetkezet egyoldalú lépésénél, következésképp szó sincs arról, hogy tagok bármilyen formában beleszólhatnak abba. Számukra az a lehetőség marad, hogy ne fogadják el azt a pénzt, amit felajánlanak. Ezt az összeget a tsz-tagok egyébiránt ,,bagónak,, nevezik. A képviselő a föld visszaadását ellenzők érveit azzal utasította el, hogy a ládafiákban, illetve az ingatlannyilvántartási hatóságoknál megvannak az eredeti okiratok, s az sem lehet rendező elv, hogy ha mindenkinek nem szolgáltathatnak igazságot, akkor abban senki se részesüljön. Hangoztatta, hogy a föld visszaadását nem lehet halogatni, ha az Országgyűlés vissza akarja nyerni méltóságát, ezt a lépést meg kell tennie a történelmi igazság érdekében. (folyt.köv.)
1989. május 31., szerda 16:13
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (22. rész)
|

Fodor Sándor (Fejér m., 5. vk.), a mezőszentgyörgyi Alkotmány Tsz ------------ elnöke azokkal értett egyet, akik a tulajdonviszony tisztázásának kérdéseiben a szövetkezet tagjaira, a községekben élőkre, ott dolgozókra bízzák a döntéseket. Óva intett attól, hogy a tulajdonosok keresése közben a szélsőséges véleményekre alapozva hibát kövessenek el. A tulajdon tisztázása azonban - szerinte - nem a legfontosabb kérdés. Emlékeztetett: annak idején sokan fondorlattal érték el, hogy kimaradjanak a tsz-ek szervezéséből. Volt olyan is, aki elhagyta azt a földet, amelynek karóját ő verte le 1945-ben, vagy éppen igazolást kért a tanácstól, hogy a földet ne kelljen bevinni, most meg az örököse sorba áll a föld tulajdonjogának megszerzéséért. Ez a példa is mutatja, hogy a tulajdonkeresést rendkívül óvatosan célszerű végrehajtani. Zarnóczi József (Budapest, 27.vk.), a Belügyminisztérium --------------- Mmenekültügyi Hivatalának vezetője szerint a törvénymódosító javaslat az egyeztetések során előnyére változott. Jól illeszkedik a reformfolyamatokhoz, s a földtulajdonviszonyok korszerűsítése révén elősegítheti a gazdaság és a gazdálkodás élénkítését. A képviselő azonban felhívta a figyelmet arra: szükséges, hogy a földvédelmi járulék fizetési kötelezettsége tovább oldódjon. Ez ugyanis jelentősen növeli a telekkialakítás és a lakásépítés költségeit. Indokolt tehát, hogy kiterjesszék a földvédelmi járulék alóli mentességet mindazokra, akik lakás vagy lakótelep céljára kívánják igénybe venni a mezőgazdasági hasznosítási területet. A magánszemélyek ingatlanszerzési korlátozásának feloldására vonatkozó javaslat - a képviselő szerint - összhangban áll a gazdaság dinamizálását szolgáló, a szektorsemlegességet célzó törekvésekkel. Ám ez a rendelkezés - mutatott rá - több következménnyel jár a településfejlesztés szempontjából. Elkerülhetetlen például, hogy az állami telkek használati és igénybevételi díjának rendszerét tovább korszerűsítsék. A mai rendszer ugyanis nem ösztönöz a racionális területgazdálkodásra. Olyan differenciált szabályozásra volna szükség, amely figyelembe veszi a terület tényleges értékét, az ott folyó tevékenység társadalmi hasznosságát. Fontolóra kellene venni azt is, hogy egységes ingatlan adórendszert vezessenek be, ugyanis ez alapot teremthetne a területgazdálkodás hatékonyságának javítására. (folyt.köv.)
1989. május 31., szerda 16:25
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (23. rész)
|

Dr. Balogh Károly (Győr-Sopron m., 11.vk.) rábapordányi ----------------- körzeti orvos, a helyi vadásztársaság vezetője a vadgazdálkodás szemszögéből ítélte meg a földtörvényt. Elmondta: a mezőgazdasági gondok és az erdei károk problémája, valamint a tévesen hatalmas hasznot hozónak kikiáltott vadgazdálkodás a mező- és az erdőgazdák figyelmét a vadászati jog és a vadtulajdon jogának megszerzésére irányította. Ezzel kapcsolatban rámutatott, hogy nemcsak a téeszek és erdőgazdaságok kerültek kritikus helyzetbe, hanem a vadásztársaságok is. Ennek fő oka, hogy a legveszélyeztetettebb helyzetbe a vadászat tárgya, a vad került környezetének erőteljes romlása miatt. A képviselő kifejtette: a jövő útja az lehet, hogy jogszabályi szinten megteremtsék az együttműködés lehetőségét és kötelezettségét a földtulajdonosok és a vadásztársaságok között. Ennek alapja pedig a gazdasági érdekeltség legyen, vagyis lehetőséget kell teremteni arra, hogy a földtulajdonosok is részesülhessenek a vadgazdálkodás eredményeiből. Végül javasolta, hogy a földtörvény ne tartalmazzon olyan kitételeket, amelyek a vad tulajdonjogára és a vadászati jogra vonatkoznak. Szerinte e kérdést a vadászatról és a vadgazdálkodásról szóló önálló törvény napirendre tűzésekor vitassák meg. (folyt.köv.)
1989. május 31., szerda 16:27
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (24. rész)
|

Tanaszi János (Hajdú-Bihar m., 17. vk.), a pocsaji Új Élet ------------- Termelőszövetkezet csoportvezetője kiemelte: a földtörvény módosítása nagyban befolyásolja több mint 2900 település, valamint az ország lakossága 42 százalékának sorsát, jövőjét. Fontosnak tartotta azt is, hogy a falut és a mezőgazdasági üzemeket egységes egésznek tekintsék, mert helyzetükről csak így lehet hű képet alkotni. E mellett azt sem szabad szem elől téveszteni - mondotta -, hogy a falvak és a mezőgazdasági üzemek között kölcsönösségi viszony van. A tsz-ek, állami gazdaságok anyagi segítsége nélkül ugyanis nagyon kevés pénz jutna e települések fejlesztésére. A gazdaságok továbblépése ugyanakkor megfelelő számú és felkészültségű szakember nélkül elképzelhetetlen - fejtegette a képviselő. A mezőgazdasági nagyüzemek sokszor emlegetett alacsony hatékonysága miatti bírálat jogosságát nem vitatta. Megemlítette viszont, hogy a hazai tsz-ek háromszor, négyszer annyi árat fizetnek egy modern kombájnért, mint egy osztrák gazdálkodó. Érthetetlennek s ugyanakkor a jelenlegi magyar árrendszerre jellemzőnek tartotta, hogy a kilónként 3 forint 60 fillérért felvásárolt búzából 26 forintos péksütemény lesz... Szükségesnek vélte, hogy a kormány ismerje el a jelentősen eltérő minőségű hazai termőföldek kezelési költségeit. Viola Károly (Pest m., 14. vk.) honvédségi műszaki előadó ------------ több módosító javaslatot is megfogalmazott. Véleménye szerint ha a termelőszövetkezet megszűnik, s a tagok a föld kiadására nem tartanak igényt, akkor a földet ne a megváltási ár ötszöröséért, hanem a mindenkori forgalmi értéken lehessen eladni. Fontos, hogy ez esetben is érvényesüljenek a piaci viszonyok. Nem értett egyet azzal a törvényjavaslatban megfogalmazott előírással sem, amely a termelőszövetkezet kezelői jogát tulajdonjoggá alakítja át. A nehéz pénzügyi helyzetben lévő termelőszövetkezetek így szinte ingyen jutnak földhöz, amelyet aztán jelentős összegekért értékesíthetnek. Ez semmiképpen sem indokolt. Végül pedig azt javasolta, hogy az idős, rokkant, munkaképtelen tagok természetbeni juttatásának pénzben megváltására is legyen mód. A képviselő szerint szakmai körökben a mezőgazdasági földterület megváltásának javasolt módja, mértéke váltja ki a legnagyobb vitát. Megalázó és felháborító az a pár száz forint, amely a komoly munkával megszerzett földterület megváltásáért jelenleg jár. Ezt az előírást úgy kell megváltoztatni, hogy érvényesüljenek a piaci viszonyok - szögezte le, kérve, hogy az új földtörvény rendezze majd korrekt és megnyugató módon ezt a kérdést. (folyt.köv.)
1989. május 31., szerda 17:08
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (25. rész)
|

Csipkó Sándor (Bács-Kiskun m., 20.vk.), a keceli Szőlőfürt ------------- Mezőgazdasági Szakszövetkezet elnöke feltette a kérdést: vajon ki fog földet vásárolni, hiszen a parasztság nagy részének nincs elegendő pénze és nincs megfelelő önálló gazdálkodási tapasztalata sem, legalábbis ez az általános vélemény. E gondolatot mintegy megcáfolva hozzátette, a magyar parasztokból nem veszett ki a tradició, s ha vállalkozásaikhoz kedvező feltételeket teremtenek, gyorsan megtanulnak újra jól és hatékonyan gazdálkodni. Szerinte a földdel kapcsolatos kérdésekben - legyen bérletről, kiosztásról vagy eladásról szó -, mindenkor a szövetkezeti tagság döntsön. Addig is több politikai és gazdasági kérdés még tisztázandó. Például a különböző alakuló pártok más-más véleményt képviselnek a birtok nagyságát illetően. Van olyan szervezet, amelyik csak nagyüzemekkel képzeli el a mezőgazdaságot, esetleg kisgazdaságokkal kiegészítve, mások teljes földosztást sürgetnek vagy a farmergazdálkodásban bíznak. A képviselő saját véleményének hangot adva kifejtette, hogy a jövő mezőgazdaságát termelő, értékesítő, beszerző és szolgáltató szövetkezetekkel képzeli el, s ehhez javasolta, hogy a szakemberek vizsgálják meg a nyugat-európai tapasztalatokat. Azt is tisztázni kellene mielőbb, hogy a sokáig sikerágazatként működő mezőgazdaság mitől vált válságos ágazattá, mert ha a jelenlegi gazdaságpolitika folytatódik, az újonnan létesülő kisgazdaságok is ugyanolyan súlyos helyzetbe kerülhetnek, mint a nagyüzemek. Ez pedig újfent bizalomvesztéshez vezet. A képviselő szólt arról is, hogy a vállalkozóknak tőkére lenne szükségük, de semmi esetre sem 20 százalékos kamatterhek mellett, továbbá új, korszerű eszközökre. Az sem közömbös, hogy a kisgazdaságokat milyen adófeltételek mellett kívánjuk működtetni. Át kellene gondolni a mezőgazdasági támogatáspolitikát is. Végül javasolta, hogy a kormány mielőbb dolgozza ki átfogó agrárkoncepcióját, s ezzel is segítse elő a magyar parasztság bizalmatlanságának felszámolását. (folyt.köv.)
1989. május 31., szerda 17:14
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (26. rész)
|

Bánffy György (Budapest, 4. vk.), a József Attila Színház ------------- színművésze arról szólt, hogy a most folyó hármas törvénymódosítási javaslat előkészítésekor felmerültek olyan elgondolások is, amelyek megvalósulása a hosszú távú erdő- és vadgazdálkodás szétaprózódásához vezetett volna. Ezért volt megnyugtató hallani a miniszteri expozéban azt az ígéretet, amely új vadászati törvény megalkotására vonatkozott. Bánffy György hangsúlyozta: az új törvény megalkotásakor gondolni kell arra, hogy a Polgári Törvénykönyv rendelkezései szerint a vad az állam tulajdona. Ennek következtében a vadászat joga is az államé. Magyarországon a vadászat eddig sikerágazat volt, s hazánkban a világ egyik legszervezettebb vadgazdálkodása folyik. A képviselő szerint a gondosan előkészített új vadászati törvényben helyet kell teremteni minden, értéket megtartani képes változtatásnak. Máris megindult egy olyan folyamat, amelynek során több kifogásolható, protokolláris vadászati lehetőséget megszüntettek, s bekapcsolták a valutát termelő vadászati ágazatba. Így nem illúzió, hogy az új vadászati törvény megteremti majd a biztonságos együttműködés kereteit a földtulajdonosok és a vadászatra jogosultak között. (folyt. köv.)
1989. május 31., szerda 17:15
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (27. rész)
|

Török Sándor (Szolnok m., 13. vk.), a Jászapáti Nagyközségi ------------ Közös Tanács elnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy elindult az országban egy káros folyamat, amelyet szükséges lenne megállítani. Mint mondotta, korábban számos termelőszövetkezet, áfész, vas-, faipari, ruházati, fémipari, cipőipari szövetkezet s más javító, szolgáltató tevékenységet ellátó szövetkezet állami tulajdonban lévő épületet kapott, hogy beindíthassák szolgáltatásaikat. A szövetkezetek összevonása azonban azt eredményezte, hogy több helyen elsorvasztották ezeket a szolgáltatásokat, az épületek pedig kihasználatlanul állnak, állaguk egyre romlik. A lakosság sok községben követeli a szolgáltatások biztosítását. Ám a helyi tanácsok tehetetlenek, nincs sem jogi, sem anyagi lehetőségük, hogy kötelezzék a szövetkezeteket e tevékenységek folytatására. A képviselő azt indítványozta: az elhagyott ingatlanok kerüljenek a helyi tanács tulajdonába, de ennek fejében a tanács oldja meg e szolgáltatások újbóli bevezetését. dr. Séra János (Komárom m., 10. vk.) kisbéri körzeti állatorvos -------------- elöljáróban hangsúlyozta: tudja, a szocialista piacgazdaság modellje és gyakorlata elképzelhetetlen radikális tulajdonreform nélkül. Ugyanakkor a tulajdonviszony új koncepciójában is indokoltnak tartja a törvényjavaslat 23. paragrafusának módosítását. Ez ugyanis azt mondja ki, hogy ,,magánszemély korlátlan mértékben szerezhet ingatlan tulajdont,,, azaz termőföldet is. A képviselő megjegyezte: ismeri a kincstár tőkeéhségét, mégis értetlenül áll a törvénymódosítás olyan értelmezése előtt, hogy a termőföld megvásárlásához korlátlan lehetőséget teremt külföldiek számára is. dr. Séra János elmondta, hogy a törvénynek ezzel a rendelkezésével lelkiismereti aggálya is van. Mégpedig azért, mert tudja: e termőföld volt ezer éven át a nemzet fenntartója, a létezés, a közjó előteremtésének bázisa. Ilyen és hasonló aggályok, illetve vélemények alapján javasolta a törvénytervezet módosítását úgy, hogy külföldi jogi vagy magánszemély csak termőföld kivételével és a Pénzügyminisztérium előzetes engedélye alapján szerezheti meg az ingatlan tulajdonjogát, adásvétel, csere vagy ajándékozás útján. (folyt.köv.)
1989. május 31., szerda 17:16
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (28. rész)
|

Az erdő- és vadgazdálkodási törvény módosításáról szóló törvényjavaslathoz először Weibl Elemér (Veszprém m., 8. vk.), a ------------ Balatonfelvidéki Erdő- és Fafeldolgozó Gazdaság ugodi erdészetének vezetője szólt hozzá. Kiemelte, hogy a mostani törvényjavaslat biztonságot ad az erdőtervezéshez, a hosszú távú állami és az éves vállalati tervek jobb összehangolásához. Közös óhajként fogalmazta meg, hogy megvalósuljon a kormány által meghatározott 150 ezer hektárnyi új erdőt létesítő elképzelés az ezredfordulóig. Ugyancsak üdvözölte a MÉM és az MTA által előterjesztett, s az akadémia elnöksége által elfogadott állásfoglalást, amely 2000-től 2050-ig további 700 ezer hektárnyi új erdő telepítésére tett javaslatot. Ezek a tervek a magyar mezőgazdaság szerkezetváltását is szolgálják - mutatott rá a képviselő. Weibl Elemér javasolta: a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter jövőre terjesszen a Parlament elé új erdőtörvényt az 1961. évi helyett. A továbbiakban hangsúlyozta, hogy az erdőgazdálkodást sajátos feltételei miatt nem szabad más ágazatokra vonatkozó általános feltételek közé szorítani. Balogh András (Borsod-Abaúj-Zemplén m., 22. vk.), a Tokaj és ------------- Vidéke Áfész autó-motorszerelője felszólalásában arra a levélre hivatkozott, amelyet az Országos Erdészeti Egyesület, valamint a Magyar Vadászok Országos Szövetsége megküldött a képviselőknek. Ebben leírták, hogy a jogszabály-módosítás előkészítése nem történt kellő szakmai megalapozottsággal. Állítólag a képviselők is részben csak a napi sajtóból értesültek, hogy ezt a tervezetet az Országgyűlésben tárgyalni fogják. Ugyanakkor a felszólalónak tudomása van arról, hogy több országos hatáskörű szerv is ellenezte a napirendre tűzését. Megengedhetetlennek tartotta, hogy a szakemberek véleményét előzőleg ne kérjék ki, észrevételeiket figyelmen kívül hagyták. A képviselő kérte a Parlamentet - hivatkozva a házszabályra -, hogy utasítsa el a törvénytervezetet, és egy későbbi időpontban, kellően átgondolva, szakemberekkel konzultálva újra tárgyalja meg azt az Országgyűlés. (folyt.köv.)
1989. május 31., szerda 17:38
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (29. rész)
|

Dr. Mezey Károly (Szabolcs-Szatmár m., 18.vk.), a Kisvárdai ---------------- Városi Tanács Kórház-Rendelőintézetének osztályvezető főorvosa csatlakozott azokhoz, akik új vadászati törvény megalkotását szorgalmazták. Szólt arról is: a mai jogszabály hiányossága, hogy nem biztosítja a földtulajdonosoknak a vadkár megtérítését. Változtatni kell a vadászatra jogosultak körén. Elmondta a Magyar Vadászok Országos Szövetségének álláspontját is, miszerint az nem akarja kizárni a téeszeket a vadászat jogából, de az ne a földtulajdonhoz kapcsolódó jog legyen. A képviselő kifogásolta a törvénytervezet indoklásában megfogalmazott kitételt, amely a vadtulajdon kérdésével foglalkozik. A vad, a képviselő véleménye szerint nemzeti érték, nemzeti kincs és ezért az állam tulajdona. A tulajdonforma megváltoztatása ellen szól az is: ha a vad azé lenne, akié a föld, ez a termelő számára ellentmondást szülne a mezőgazdasági és a vadgazdálkodási tevékenység között. Ha például a termelő a mezőgazdasági termelését akarja növelni, ehhez szükségképpen kemikáliákat, vegyianyagokat használ fel, ami a vad pusztulásához vezet. Ilyen sorsra jutott például a korábban igen elszaporodott fogoly. Az erdő- és a vadgazdálkodási törvény jelenlegi módosítása azért is nehézségekbe ütközik, mivel a földtörvény módosítása közepette sem világos, miként alakul a gazdaságok szervezete, hány termelőszövetkezet, kisbirtok, szakszövetkezet, netán családi farm lesz, és ezek kezelői hogyan viszonyulnak a vadgazdálkodáshoz. Mindezek - ismételte meg a képviselő - valóban indokolják az új vadászati törvény előkészítését. (folyt.köv.)
1989. május 31., szerda 17:59
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (30. rész)
|

Tóth János (Budapest, 37. vk.), a MTESZ főtitkára hozzászólásában ---------- a törvényjavaslatnak azzal a részével foglalkozott, amely a gazdaságok tulajdonába kívánja adni az erdőket, s lehetővé tenné az erdők szabad adás-vételét. Véleménye szerint ezeket a javaslatokat szakmai körökben jelentős ellenérzéssel fogadták. Mindkét paragrafus módosítására tett indítványt. Nem mindegy ugyanis, hogy állami vagy magánkézben vannak az erdők. Ha ugyanis csak a rövid távú jövedelmezőségi szempontok érvényesülnek, akkor ez rablógazdálkodáshoz, az erdők tönkretételéhez vezet. Éppen ezért javasolta, hogy ne kerüljenek az erdők a gazdálkodó szervezetek tulajdonába, s így azok szabad adás-vételére se kerülhessen sor. Kifogásolta azt is, hogy a törvényjavaslat előkészítése során nem került sor széles körű szakmai vitára. Éppen ezért szerinte szükség lenne arra, hogy a jövőben a képviselők elé kerülő minden törvényjavaslat tartalmazzon egy mellékletet, amely tömören minden ellenvéleményt ismertetne. Ez nagyban segítené a képviselőket abban, hogy kialakíthassák önálló véleményüket. Vass Józsefné (Békés m., 15. vk.), a sarkadi Lenin MGTSZ ------------- főkönyvelő-helyettese kétperces hozzászólásban kívánta kiegészíteni írásban benyújtott indítványát. Utalt arra, hogy a vadászati törvény megalkotását 12 éve szorgalmazzák. Hangoztatta: korrekt módon, kölcsönös megbékéléssel kell a törvényt kialakítani. Véleménye szerint december 31-ig el lehetne készíteni a törvényjavaslatot. Tornai Endre ugyancsak két percre kért szót, immár másodszor a -------------- szerdai vitában. Hangsúlyozta: indokolt, hogy a vadászati területeknek egy gazdája legyen, mégpedig a mezőgazdasági üzemek. Mivel többen nem jelentkeztek hozzászólásra Szűrös Mátyás javasolta az általános vita lezárását, majd szavazásra tette fel: bocsássák-e részletes vitára a három törvényjavaslatot. A mezőgazdasági szövetkezetekről, valamint a földről szóló törvény módosítása kapcsán a képviselők nagy többsége arra voksolt, hogy legyen részletes vita, az erdőkről és a vadgazdálkodásról szóló törvényjavaslat részletes vitáját azonban 175-en elutasították (87-en szavaztak mellette, 29-en pedig tartózkodtak), így az Országgyűlés úgy határozott, hogy e törvényjavaslat felett most nem nyitnak részletes vitát. (folyt.köv.)
1989. május 31., szerda 18:01
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (31. rész)
|

A termelőszövetkezetekről szóló törvény módosításáról folytatott részletes vitában elsőként Győrffy László (Vas m., 7. vk.), az -------------- ostffyasszonyfai Petőfi Termelőszövetkezet elnöke kért szót. Hangsúlyozta: a szövetkezetek nyugdíjas és aktív tagjai a föld tulajdonjogával még ma is rendelkeznek. Esetükben tehát nem került sor megváltásra. Ez csak azoknál történt meg, akik a területet elhagyták, a szántóföldről lemondtak, illetve felhagytak a föld művelésével. A képviselő azt taglalta a továbbiakban, hogy miként kell megváltani a földet azok esetében, akik kilépnek a közös gazdaságokból, illetve akik elhunytak. Ezzel kapcsolatosan fontosnak tartotta, hogy ne törvény szabályozza ezek módozatait, hanem bízzák ezt a kilépő, az örökös és a termelőszövetkezet közös megegyezésére. Véleménye szerint a megváltás miatti visszamenőleges gondokra csak később, kedvezőbb társadalompolitikai és közgazdasági feltételek mellett lehet majd visszatérni. E kiegészítésekkel a képviselő az előterjesztett törvénymódosítás elfogadását javasolta. Dr. Tallóssy Frigyes írásban is benyujtott módosító indítványát -------------------- igyekezett szóban is világosabbá tenni képviselőtársai előtt. Nyomatékosan hangsúlyozta a tulajdonjog és a fölhasználati jog közötti különbséget. Rámutatott: javaslata arra irányul, hogy akitől megváltással vették el a földet, annak vagy örököseinek vissza kell adni, ha ezt kéri. Ebben az esetben nincs szó a szövetkezetek vagy a nagyüzemek ,,szétcincálásáról,,, hiszen a változás csupán a telekkönyvben jelentkezik. Más kérdés viszont, hogy a közös földhasználat változatlanul megmarad. Ez azt jelenti, hogy a tagnak vagy a tulajdonosnak abban kell megegyeznie a szövetkezettel, hogy a szövetkezet mennyi haszonbért fizet a földért, ha ezt a tulajdonos kéri. Miután a tárgyalt törvényjavaslatok részletes vitájában új felszólaló nem jelentkezett, az elnöklő Szűrös Mátyás felkérte a mezőgazdasági, illetve a jogi, igazgatási és igazságügyi bizottság tagjait, hogy együttes ülésen vitassák meg a törvényjavaslatok vitájában elhangzott módosító indítványokat, s készítsék el jelentésüket. Ezzel az Országgyűlés ülésszakának második napja - amelyen Szűrös Mátyás, Jakab Róbertné és Horváth Lajos felváltva elnökölt - befejeződött. Az ülésszak csütörtökön Hütter Csaba mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter válaszával folytatódik. (folyt.köv.)
1989. május 31., szerda 18:05
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (32. rész) - Dió 1.
|

Az Országgyűlés második munkanapjának eseményei dióhéjban: Szűrös Mátyás elnökletével szerdán folytatta munkáját az Országgyűlés kedden megkezdődött ülésszaka. A mezőgazdasági termelőszövetkezetekről szóló 1967. évi III. törvény módosításáról szóló; a földről szóló 1987. évi I. törvény módosításáról szóló, valamint az erdőkről és a vadgazdálkodásról szóló 1961. évi VII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslatotkat tárgyalta a Parlament. A vendégpáholyban foglalt helyet Sztanko Todorov, a Bolgár Népköztársaság Nemzetgyűlésének elnöke és az általa vezetett küldöttség. Ebből az alkalomból Szűrös Mátyás külön köszöntötte a bolgár vendégeket. Mivel a törvényjavaslatok több ponton egymáshoz kapcsolódtak, ezért az Országgyűlés azokat együttesen tárgyalta. A három törvényjavaslathoz kapcsolódóan Hütter Csaba mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter tartott expozét. A vitában részt vettek: Solymosi József (Tolna m., 4. vk.), a mezőgazdasági bizottság előadója; Südi Bertalan (Bács-Kiskun m., 12. vk.); Czaltig Zoltán (Fejér m., 11. vk.); Németh Kálmán (Győr-Sopron m., 12. vk.); Varga János (Tolna m., 6. vk.); Miklós Zoltán (Nógrád m., 3. vk.); Kiss István (Bács-Kiskun m., 18. v.); Tornai Endre (Veszprém m., 11. vk.); Zahorecz József (Békés m., 10. vk.); Tóth László (Csongrád m., 12. vk.); Kiss István (Bács-Kiskun m., 18. vk.); Szabó István (országos lista); dr. Tallóssy Frigyes (Budapest, 24. vk.); Fodor Sándor (Fejér m., 5. vk.); Zarnóczi József (Budapest, 27. vk.); dr. Balogh Károly (Győr-Sopron m., 11. vk.); Tanaszi János (Hajdú-Bihar m., 17. vk.); Viola Károly (Pest m., 14. vk.); Csipkó Sándor (Bács-Kiskun m., 20.vk.); Bánffy György (Budapest, 4.vk.); Török Sándor (Szolnok m., 13. vk.); Dr. Séra János (Komárom m., 10. vk.); (folyt.köv.)
1989. május 31., szerda 18:17
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
 |

Országgyűlés - második nap (33. rész) - Dió 2.
|

Weibl Elemér (Veszprém m., 8. vk.); Balogh András (Borsod-Abaúj-Zemplén m., 22. vk.); Dr. Mezey Károly (Szabolcs-Szatmár m., 18. vk.); Tóth János (Budapest, 37. vk.); Vass Józsefné (Békés m., 15. vk.); Tornai Endre (Veszprém m., 11. vk.); Az általános vita lezárása után csak a mezőgazdasági szövetkezetekről, valamint a földről szóló törvény módosításáról kezdtek részletes vitát. Az erdőkről és a vadgazdálkodásról szóló törvényjavaslat részletes vitáját a képviselők többsége elutasította. A két törvényjavaslat feletti vitában részt vettek: Győrffy László (Vas m., 7. vk.), Tallóssy Frigyes (Bp., 24. vk.) A vita befejeztével Szűrös Mátyás felkérte a mezőgazdasági, illetve a jogi, igazgatási és igazságügyi bizottságot, hogy együttes ülésén vitassa meg a törvényjavaslatok vitájában elhangzott módosító indítványokat. Ezzel az Országgyűlés ülésszakának második napja - amelyen Szűrös Mátyás, Jakab Róbertné és Horváth Lajos felváltva elnökölt - befejeződött. Az ülésszak csütörtökön Hütter Csaba mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter válaszával folytatja munkáját. x x x Az ülésszakról tudósítottak: Bisztricsány Julianna, Baumann László, Csákvári János, Farkas Attila, Fehér István, Garajszki István, Pichler Ferenc, Pintér Lajos és Szőke László. (MTI)
1989. május 31., szerda 18:19
|

Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
 |
|
 |
 |
|
 |
 |
|
 |
 |
|
 |
 |
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:
"Telefonon megkeresett Antall József. Korábban laza volt vele a kapcsolatom, bár a Komor ég Alatt című film bemutatásakor odajött hozzám és gratulált szereplésemhez. Utána nem találkoztunk, ezért telefonja váratlanul ért. Kérte, hogy jöjjünk össze az általa kért időpontban egy beszélgetésre. Én ebbe örömmel beleegyeztem. Ami a beszélgetés érdemi részét illet, az rendkívül tárgyszerű volt, és tartalmazott egy igen lényeges elemek. Antall József kifejtette, miszerint perspektivikusan össze kell vonni a három pártot, a Magyar Demokrata Fórumot, a Kisgazdapártot és a kereszténydemokratákat."
SZER-hallgató telefonja:
"Egy kérdést szeretnék feltenni. Lesznek szívesek utána nézni és bemondani a rádióban és megkérdezni a magyarországi és romániai postán, hogy miért nem lehet egyáltalán telefonálni Romániába, innen Magyarorzságról. Sem reggel, sem éjszaka, sem délután, sem munkaidőben, miért van az, hogy a vonal foglaltat jelez állandóan. A város az jelentkezik, ahol úgymond Epix telefonszám van, de az is csak ugy, ha az ember ugy jelenti be, hogy dupla díjat fizet és kéri sürgősen a telefonbeszélgetést. De egy olyan helységhez, ahol esetleg nincs bekapcsolva az Epix hálózatba, azt egyszerűen nem lehet elérni. Kérném szépen és sokak nevében, tulajdonképpen én magyar vagyok, de miért nem lehet beszélgetni az ottani rokonokkal."
|
|
 |
 |
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
 |
|