Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › május 30.
1989  1990
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Állásfoglalás az MSZMP birtokában levő ingatlanok elidegenítéséről

"Meg kell tehát akadályozni, hogy a csődöt mondott pártállam idején így megszerzett anyagi vagyont az új történelmi szakaszban az MSZMP mobil tőkévé átalakítva, azt saját céljaira használja fel. A fentiek vonatkoznak az elmúlt időszak más hatalmi szerveinek (HNF, Munkásőrség, KISZ, illetve jogutódja a DEMISZ) vagyonára is. Követeljük: 1. a vagyonok azonnali elidegenítési tilalmát..."
Deutschlandfunk:

Párthatározat Nagy Imréről

"A magyar kommunista párt vezetősége ma törvénytelennek nevezte Nagy Imre kivégzését. Major, a párt szóvivője a Központi Bizottság ülése után közölte: már most megállapítható, hogy Nagy Imrét hamis vádak alapján ítélték halálra. Ezért kivégzése törvénytelen volt. Nagy Imre és négy társa földi maradványait június 16-ikán - kivégzésének évfordulóján - teljes tiszteletadással temetik el újra. Eddig az időpontig Nyers Rezső politikai bizottsági tag vezetésével egy bizottság nyilatkozatot dolgoz ki a Nagy Imre-ügyről."

Megkezdődött az Országgyűlés ülésszaka (11. rész)

Ezután - az elfogadott napirendnek megfelelően - dr. Kulcsár
Kálmán igazságügyminiszter terjesztette elő az Alkotmány
szabályozási elveit. Bevezetőben vázolta a hazai alkotmányozás sok
évszázados történeti hátterét, társadalmi, politikai körülményeit,
az alaptörvény megalkotásának erkölcsi, szokásjogbeli indíttatásait.
Majd rámutatott: az országban a társadalom történetileg kialakult
politikai kultúrájának összetevői, sajátos vonásai különösen
jelentősek, s írott, kifejezetten jogi dokumentumként megfogalmazott
alkotmány készítésénél annál is inkább figyelni kell rájuk, mert
később az alkotmány megvalósulását befolyásoló társadalmi környezet
részeként az alkotmány működésére amúgy is hatással vannak.

    - Nagy körültekintéssel kell tehát elemezni a lehetséges célokat
és megoldásokat - folytatta. Van már történeti példánk arra, mik a
következményei az ország múltjától, viszonyaitól idegen struktúrák
és megoldások átvételének. Ez nem ismételhető meg még egyszer. Meg
kell találni azokat az eszközöket, amelyek lehetetlenné teszik a
magyar társadalomfejlődés múltjától és jövőbe mutató tendenciáitól
idegen, mesterséges, éppen ezért működése során sok diszfunkcionális
következménnyel járó jogi konstrukció kialakítását, úgy azonban,
hogy ez a munka és terméke ne ragadjon le az adott helyzet konkrét
problémáihoz, s napi megoldásokhoz.

    Ez a veszély valóságos, s hadd tegyem hozzá, minden időben
történt alkotmányozás esetében is az volt. Szembe kellett nézni vele
a legidőtállóbbnak bizonyult alkotmány, az amerikai alkotmány
készítése során is.

    Amidőn az amerikai alkotmányt előkészítő delegátusok
Philadelphiában összeültek, a problémát úgy vélték megoldani, hogy
gondoskodtak róla, a viták szigorú titokban folyjanak. Ha nem
szivárog ki, hogy az egyes delegátusok mit mondanak, akkor talán
elkerülhető - vélték - a delegátusok otthoni viszonyaihoz,
környezetéhez kapcsolódó, napi érdekek hatása az alkotmányra. Ennek
ellenére mégis azt mondotta az egyik résztvevő a vitákról, hogy
,,alig kelt ki a csibe a tojásból, máris mindenki le akart fosztani
róla egy tollat.,, A mi esetünkben fordított folyamat is észlelhető:
nem csak kopasztjuk a ,,csirkét,,, hanem egyúttal ,,öltöztetjük,,
is. Sok szép elvet, külhonból ismert megoldást kívánnánk rá, nem
ritkán egymáshoz nem illőeket, a koherenciára a tekintet nélkül.
Ezek a kívánságok nálunk is többnyire a napi politikai törekvésekhez
kapcsolódnak, éspedig nem ritkán gyanakvástól, félelemtől
indíttatva. Tettenérhető ez a félelem és társadalmi összefüggései
is. (folyt. köv.)


1989. március 8., szerda 15:31


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
III/III melléklet FKgP Pártalkotmányról 1. oldal


III/III. melléklet FKgP Pártalkotmányról 2. oldal


III/III. melléklet FKgP Pártalkotmányról 3. oldal


III/III jelentés FKgP jelölésekről 1. oldal


III/III jelentés FKgP jelölésekről 2. oldal


SZER hallgatói telefonok:

"Kérem szeretném ha küldenének címemre a Mentsétek meg a kék Dunát című programból egy példányt, vagy ha lehet hangszalagot a következő címre: Petes András, Budapest I. Halász u. l. loll. Köszönöm szépen. - Itt Kotál Magdolna Csehszlovákiából. Ha lehet hívjanak fel holnap este, azaz június elsején csehszlovák irányítószámra továbbá o8194145. Köszönöm, Kotál Magdolna 4208104145 kérem, ha lehet hívják ezt a számot május 31-én este 19 órakor, köszönöm"
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD