Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › május 24.
1989  1990
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Szabolcs megyei reformműhely tagjainak felhívása

"Az MSZMP Szabolcs-Szatmár megyei reformműhelyének legutóbbi, nyíregyházi tanácskozásán a jelenlévő párttagok javasolták: - a pártalapszervezetek tagjai foglaljanak állást egy, ez év őszén megtartandó pártkongresszus mellett; - a pártkongresszus feladata legyen az MSZMP helyzetének meghatározása, rövdtávú, választási politikai programjának elfogadása, ami kapcsolódjon egy tisztújításhoz; - a kongresszus küldöttei alulról indított kiválasztódással, a parttagság valódi képviselői legyenek."
SZER:

Mérlegen

"Tulajdonosi vagyon, tulajdonosi tőke. A tulajdonviszonyok átalakításának alapkérdése, hogy kinek, kiknek a kezébe kerül a felosztásra ítélt állami tulajdon: független, szuverén vagy pedig csak kvázi tulajdonosok kezébe. Az ezt érintő időszerű buktatókkal foglalkozott a múlt héten Vadász János, de indokolt megvizsgálni az átalakítás másik fontos feltételét is: tulajdonképpen mennyit ér az az állami vagyon, amely felosztásra került, illetve ennek megállapítása hogyan befolyásolja a vagyon felosztását és ezzel az új tulajdonviszonyokat."

Történelem-érettségi

München, 1989. április 13. (SZER, Hölgyválasz) - A Szovjetunióban
tavaly eltörölték a történelem-érettségit. A közoktatás illetékesei
azért határoztak így, mert a történelem tankönyvek hemzsegtek a
hazugságoktól. Legújabbkori magyar megfelelőikben is szép számmal
akadnak ferdítések. Elég csak az 1956-os forradalom körüli vitákra,
és a XX. századi politikusok átértékelésére gondolni. Mert igaz,
hogy jövőre új tankönyveket ígér a minisztérium, de miből
készüljenek fel az idén érettségizők? És elég csak a történelem
könyveket újraírni? E kérdésekre is kitér Szép Zoltán jegyzete,
amelyet felolvasunk:
- Ahogy az ember egyre bátrabb, vagy egyre kevésbé cenzúrázott,
visszaemlékezések olvasásába mélyed, mind szomorúbban állapíthatja
meg, mennyi a hazugság. No, nem az, amit a Képes 7, a Nők Lapja, az
Élet és Irodalom közöl itt és most 1989-ben, vagy a merészebbek már
1988-ban, hanem az, amit korábban írtak. S ha még csak a napi- vagy
hetilapok terjesztették volna a ködöt, de a kötelező nyolc osztály
általános iskolai tananyagai sem tettek egyebet.
    
    Legvádolhatóbb ezen a téren a történelemoktatás, s csak utána az
irodalmi. Mint azt már a rómaiak is hangoztatták: a történelem az
élet tanítómestere. Erre gondoltak nyilván a proletárdiktatúra
bölcsője körül sürgő-forgó mágusok is, amikor a cél érdekében
hozzákezdtek mindennek meghamisításához, ami szerintük elősegíti
majd az oly kívánatos feledést, és az új végtermék előmozdíthatja
az oly szükséges tudatformálást.
    
    A szomorú és a megbocsáthatatlan ebben az, hogy ezek a bizonyos
mágusok, vezérükkel: Rákosival együtt egyáltalán nem voltak
műveletlen, képzetlen vagy tapasztalatlan emberek. Kitűnően
iskolázott, több nyelven beszélő, széles körű ismeretanyaggal
rendelkező politikacsinálók voltak, akik tudván-tudták: miért, és
hogyan kell eltorzítani a történelmet, átrendezni az irodalmat.
    
    Az egész hadművelet tehát, amit végbe vittek, ahhoz az eléggé el
nem ítélhető magatartáshoz hasonlít, mint amikor egy orvos
vállalkoznék emberek megkínzására.
    
    Most már nem tabu a romániai történelemferdítés -, de hát nem az
folyt-e Magyarországon is? Nem a marxi osztályharc-szemlélet
visszaigazolása történt és történik ma is minden múltunkat elemző
tanügyi szövegben? Ezredévre visszamenőleg állíttatott elő a
katolikus egyház, mint a kizsákmányoló osztály elnyomó ideológiai
háttere. Évszázadokon át szűnni nem akaró rémuralomként lett elénk
idézve a feudalizmus és mindazok a nép ellenségeiként, akik
nagybirtokkal, magas méltóságokkal rendelkeztek. Az ostobán bal- és
jobboldalra történő leegyszerűsítésre szinte mindenütt a lényeget
sikerült kiölni, és azt állították a megismerendő tudás előterébe,
amit a legszürkébbnek, legjellegtelenebbnek láthatott a tanuló.
    
    De nem riadtak meg az irodalom tetszésük szerinti átcímkézésétől
sem. Írók, költők sora tűnt el a magyar marxista oktatás
süllyesztőjében, és a felszínen hagyottakon is helyrehozhatatlan
csonkításokat végeztek. Így aztán az úgynevezett forradalmiság
túlhangsúlyozásával unalmassá - sokhelyütt egyenesen
kiállhatatlanná tették Adyt, József Attilát, de még a szelíd
lelkületű és félénk Tóth Árpádot is, míg olyan világnagyságok, mint
Faludy György, Márai Sándor - említésre sem kerültek.
    
    Szózuhatagok hömpölyögtek viszont kommunista alkotókról, hősökről,
világmegváltókról, akiknek sokszor alig kimondható a nevét - mint
például Ordzsonikidze, vagy Anatolij Nefotarionovics, Csizma
Groncsiovszkij - a tankönyveken kívül még utcanév-táblákon is
olvasnunk kellett. A tudván-tudott elhallgatások, önkényes
tényátcsoportosítások, a politika szolgálatában elkövetett
torzítások máig fertőzik a magyar tanulóifjúságot.
    
    Ha a Szovjetunióban tavaly szükségét érezték, Magyarországon is
illendő volna úgy határozni: az új tankönyvek megírásáig
felfüggesztik a történelem-érettségit, és a történelemtanítást a
tanárok jó lelkiismeretére bízzák.
    
    Megláthatja bárki, akinek iskolás gyermeke eddig csak úgy tessék-
lássék foglalkozott a történelem tantárggyal, hogy az egyébként
erre okkal méltó tudomány - minden kötelezés nélkül - magasabb
rangra emelkedik, és tanítómesterévé válik a tanulni vágyó új
generációknak. +++
    
    


1989. április 13., csütörtök


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
MTV2 nézői telefonok:

"- 671-989: Választ szeretnék kapni arra, hogy a TV2-n okkult információk,buddhizmus, grafológia, tarokk-kártya stb. adások milyen címen lesznek a jövőben és mikor? - név nélkül: Romwalter Kriszta szókincse nagyon szegényes. Tanulnia kellene még egy kicsit. - Tóth Ferenc 34/81-771: A fiam a május 22-i ominózus biológia érettségit megírta. A genetikai példát megoldotta, észrevette a hibát. Meglepetéssel vette tudomásul, hogy e példa kihagyásával akarják értékelni, a kérésem az, hogy azok a gyerekek, akik a hibát észrevették és megoldották a feladatot, ne kerüljenek hátrányba, plusz pontként a 9o pont fölött 2o pontos elismerést kapjanak teljesítményükért, - ne érje hátrány őket, mert más emberek tévedtek."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD