|
|
|
|
MIG-29
|
Visszadták a dezertált Amerika Hangja MIG-29-es harcigépet Washington, 1989. május 23. ---------------------- Leírva: 1989. május 24. A török hatóságok bejelentették, hogy visszaadták a Szovjetuniónak azt a MIG-29-es vadászgépet, amely a szovjet légierő legújabb gépe, és amellyel a napokban egy sebesült szovjet pilóta Törökországba menekült. A gép visszaadása előtt a fedélzeten lévő levegő-levegő rakétákat és a gépágyú lőszerét egy szovjet Iljusin-76 típusú szállítógépre rakták, amely nem sokkal ezután elhagyta Trabzon repülőterét. Az Iljusin gép technikusokkal és egy tartalék pilótával a fedélzetén érkezett a török repülőtérre. A török hatóságok csak azután engedték a szovjeteket a géphez, miután a nyugati hírszerző szervek átvizsgálták a szovjet vadászgépet. A MIG-29-es vadászgép és az Iljusin szállítógép vasárnap 4 óra 25 perckor szállt fel a trabzoni repülőtérről. A félhivatalos Anatólia hírügynökség jelentette, hogy a szovjet gépeket két török vadászgép kísérte a török határig. A menekült pilóta, Alexander Zugyev a szovjet légierő kapitánya szombaton hajnalban golyó ütötte sebbel a jobb karján szállt le a Fekete-tengerhez közeli Trabzonban. Török illetékesek elmondották, hogy a 2300 kilométeres sebességgel repülő harcigép szárnyain golyónyomok voltak láthatók, és a repülőgép törzsének burkolata felszakadt, míg a bal szárny feltehetően összeütközésből eredő károsodást szenvedett. (folyt.)
1989. május 23., kedd
|
Vissza »
|
|
A MIG-29-es - 1. folyt.
|
Zujev kapitány - aki a Szovjetunióból a 240 kilométeres út nagy részét mélyrepülésben tette meg - Egyesült Államokhoz fordult politikai menedékjogért. Nyugati diplomaták elmondották, hogy a Törökországban tartózkodó amerikai katonai szakértőknek a török hatóságok nem engedélyezték, hogy megvizsgálják a repülőgépet. A két hajtóműves MIG-29 - nyugati nevén Fulcrum vadászgép, amelyet 1985 elejétől állítottak szolgálatba - képezi a szovjet légierő gerincét a 630 kilométer hosszú szovjet-török határon. Zujev kapitányt, akinek kötés volt az arcán és jobb keze fel volt kötve egy trabzoni kórházban - 160 kilométerre a szovjet határtól - bemutatták a sajtó képviselőinek. A pilóta nem adott nyilatkozatot, a kórház orvosa elmondotta, hogy Zujev a leszállás óta állandóan sokk hatása alatt áll. 1970 óta Zujev a harmadik szovjet pilóta, aki Törökországba menekült. A török hatóságok kijelentették, hogy politikai menedékjogért való kérelmét továbbítják az Egyesült Államokba, hacsak Moszva úgy nem nyilatkozik, hogy a pilóta közbűntényt követett el. A TASZSZ, a hivatalos szovjet hírügynökség közölte, hogy Zujev kapitányt a grúziai Csakaja város repülőterének közelében egy őrségen álló katona sebesítette meg, mielőtt birtokába kerítette a gépet. A pilótát egy találat érte, de a lövedék nem ért csontot. (folyt.)
1989. május 23., kedd
|
Vissza »
|
|
A MIG-29-es harcigép - 2. folyt.
|
A török külügyminisztérium szóvivője közölte: a MIG-29 a Szovjetunió egyik legfejlettebb géptípusa, és Zujev kapitány gépe a Mitatacsaja egységhez tartozott. Az amerikai hírszerzési szakértők elmondották, hogy valószínűleg először került egy élvonalbeli szovjet harci repülőgép - egy MIG-29-es Fulcrum - nem baráti állam kezébe. Geoffrey Richardson, az amerikai hírszerzés egyik szakértője megjegyezte: rendkívül ritka eset, hogy ilyen gyorsan visszajuttatnak egy harcigépet a Szovjetunióba. A szakértő emlékeztetett, hogy az 1970-ben Japánba menekült MIG-25-ös esetében az amerikai légierő szakértői hetekig tanulmányozták a gépet, szétszerelték, majd újra összerakták, és csak azután adták vissza a szovjeteknek. George E. Charver, a CIA volt helyettes igazgatója elmondotta: még elképzelni is rossz, mit veszített az Egyesült Államok, amikor a gépet ilyen rövid időn belül visszaadták anélkül, hogy tudták volna, megszerezte-e az amerikai hírszerzés az információt, avagy sem. +++
1989. május 23., kedd
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|