|
|
|
|
Vasutas sztrájk Párizsban
|
László Balázs, az MTI tudósítója jelenti:
Párizs, 1989. május 23. kedd (MTI-TUD) - A tízmillió lakosú párizsi körzet keleti térségében üzemkezdettől nem közlekedtek kedden a vonatok, az ingázók nem tudtak beutazni munkahelyükre. A vasutasok egynapos figyelmeztető sztrájkkal tiltakoztak a rohamosan szaporodó vandalizmus és a személyi agressziók ellen és követelték az államvasutak (SNCF) igazgatóságától, hogy emelje a létszámot.
A vasúti személyzet elleni támadások és a kocsikban okozott károk rohamos fokozódása megállítással fenyegeti az SNCF egész létszámleépítési stratégiáját. A francia államvasutak ugyanis a vonatközlekedés nyereségességének növelésére évtizedek óta tervszerűen csökkenti a vasutasok létszámát. A felszabaduláskor még félmillió, tavaly már csak 210 ezer vasutasa volt Franciaországnak. Mivel még mindig az ő bértömeguk teszi ki az SNCF költségeinek kétharmadát, az igazgatóság évente ötezerrel csökkenti létszámukat. Megszüntették a módszeres jegykezelést a vonatokon, kalauzok helyett csak ellenőrcsoportok járják a vonatokat szúrópróbaszerűen. A párizsi körzet kis állomásain este 9 után már nincs jegyeladás, a pénztárosra nincs szükség, véli a vasútigazgatóság. A gazdátlanul hagyott állomásokon és vonatokon viszont gyorsan elszaporodtak a garázdaságok, a vandalizmus. A kocsikban tett kár tavaly már elérte a 70 millió frankot. Az SNCF megpróbál további technikai fejlesztéssel előre menekülni és folytatni létszámcsökkentő politikáját. A vonatvezetők fülkéit rádiótelefonnal szerelik fel, hogy bármikor értesíthessék a legközelebbi rendőrőrsöt, ha vonatukon vandalizmust észlelnek. Egyre több vonatot szerelnek fel olyan zártláncú ipari kamerákkal, amelyeken át a mozdonyvezető figyelemmel kísérheti a kocsik belsejét. Más kérdés, hogy mindez mennyire osztja meg a vezető figyelmét és csökkenti a biztonságos vonatirányítást. Már a tavalyi év súlyos vonatszerencsétlenségei nyomán követelni kezdték a szakszervezetek, hogy az SNCF sürgősen emelje fel a nagyon leapasztott létszámot, mert a szerelvények karbantartása, a fokozódó feladatok egyre elviselhetetlenebb megterhelés alá helyezik a vonatvezetőket. Az SNCF-nek sok megfigyelő szerint ebben a helyzetben mérlegelnie kell, nem kerül-e többe a leves mint a hús, vagyis a létszámleépítés megtakarításait nem viszik-e el a növekvő károkozások és a vasúti közlekedés biztonságának leromlása. Egyébként hasonló gondokkal küszködik a párizsi metró is. Itt ősztől amerikai mintára egyenruhás biztonsági örök, fegyveres rendészek bevetésével próbálkoznak. +++
1989. május 23., kedd 11:13
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)
Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
|
|
|
|
|