Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › május 11.
1989  1990
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Állásfoglalás az 1990. évi népszámlálásról

"A Központi Statisztikai Hivatal takarékossági okokból le kíván mondani az 1990. évi teljes körű népszámlálásról, és mindössze egy 10 százalékos országos mintán akar adatokat begyűjteni a lakosságtól. A társadalomtudományok képviselőit és művelőit nyugtalanítja ez a megoldás."
SZER:

Magyarországi közvéleménykutatás

"A Társadalomtudományi és a Szociológiai Intézetben Bruszt László irányításával készült közvéleménykutatás szerint 66 százalékról 24-re csökkent azoknak az aránya, akik bíznak az MSZMP-ben. Éppen Münchenben van egy ugyancsak közvéleménykutatással foglalkozó szakember Hann Endre. Megkérdeztem tőle: az arányoknak ez a jelentős változása nem egyszerűen csak azt fejezi ki, hogy a felmérésben megkérdezettek ma már ki merik mondani, hogy nem bíznak az MSZMP-ben? - Én ezt tekinteném csaknak, hiszen ez is egy nagyon fontos eredménye a vizsgálatnak, hogy ma már az emberek nyíltabban hajlandók kényesnek tartott politikai kérdésekről is beszélni. Ezzel együtt ma már elkezdenek látni alternatívákat."

Szlovák KB-ülés - nemzetiségi iskolaügy (1. rész)

Láng Judit az MTI tudósítója jelenti:
Prága, 1989. május 11. csütörtök (MTI-tud) - Élesen támadta a Szlovák KP Központi Bizottságának csütörtöki ülésén Gejza Slapka KB-titkár a szlovákiai nemzetiségi iskolaügy hazai és magyarországi bírálóit. Slapka, aki a Központi Bizottság Elnökségének a beszámolóját terjesztette elő, azt hangoztatta, a szlovákiai nemzetiségi iskolaügy színvonala a nemzetközi összehasonlítást tekintve is megállja a helyét és nagyra értékelik. Csehszlovákiában - jelentette ki - a nemzetiségi óvodák, alap- és középiskolák hálózatát építették ki, amely fedezi a nemzetiségi kisebbségek gyermekeinek tanulási szükségleteit. A nemzetiségi iskolák a taneszközöket és az anyanyelvű tankönyveket tekintve nem maradnak el a cseh és a szlovák iskoláktól. A KB-titkár egyben szükségesnek nevezte, hogy főleg a nemzetiségek lakta területeken vizsgálják felül a kis iskolák korábbi megszüntetését és a konkrét körülmények mérlegelésével döntsenek azok újramegnyitásának a lehetőségéről.

A Szlovák KP Központi Bizottsága csütörtöki pozsonyi ülésén
kizárólag a szlovákiai iskolaügy és oktatás helyzetével
foglalkozott. Megvitatta, hogyan emelhetik magasabb szinvonalra és
tehetik hatékonyabbá, korszerűbbé a nevelést és oktatást. A Központi
Bizottság foglalkozott a pedagógusképzés problémáival, a
gimnáziumok, a szakközépiskolák, a felsőoktatási intézmények
helyzetével. A testület egyebek között állást foglalt amellett, hogy
átdolgozzák a társadalomtudományi tárgyak tananyagát és
struktúráját, fejlesszék az iskolán kívüli oktatást, az idegen
nyelvi képzés rendszerét. A tanácskozáson Gejza Slapka KB-titkár a
Központi Bizottság Elnökségének a beszámolóját előterjesztve élesen
támadta azokat, akik Szlovákiában és Magyarországon bírálják a
szlovákiai nemzetiségi iskolaügyet. Slapka azt hangoztatta,
Csehszlovákiában rendszeres figyelmet fordítanak a nemzetiségi
iskolák életére és munkájára. Mint mondotta, a marxizmus-leninizmus
elveiből kiindulva, az egységes állami, gazdasági, szociális és
kultúrpolitika alapján alakítják ki a feltételeket a magyar és az
ukrán nemzetiségű állampolgárok kulturális életéhez és teszik
lehetővé, hogy a nemzetiségi kisebbségek gyermekei anyanyelvükön
tanulhassanak. (folyt.)


1989. május 11., csütörtök 20:57


Vissza »


Szlovák KB-ülés - nemzetiségi iskolaügy (2. rész)

A nemzetiségi iskolák a taneszközöket és az anyanyelvű
tankönyveket tekintve nem maradnak el a cseh és a szlovák iskoláktól
- hangsúlyozta. A KB-titkár érthetetlennek nevezte, hogy a meggyőző
eredmények ellenére - mint mondotta - ,,vannak Csehszlovákiában és a
szomszédos Magyarországon egyének, akik tendenciózusan és
felelőtlenül kiforgatják a tényeket és befeketítik a párt és a
szocialista állam nemzetiségi politikáját,,.

    Slapka egyébként szükségesnek nevezte, hogy a nemzetiségi
iskolákban emeljék ,,a csehszlovák hazafiságra és a szocialista
internacionalizmusra,, való nevelés szinvonalát, ,,beleértve a
viszony formálását a szocialista nemzetiségi hovatartozáshoz,,. A
KB-titkár kifejtette, a nemzetiségi iskolákban tartós probléma a
kétnyelvű tanítás hatékonysága. Mint mondotta, a szlovák nyelv nem
megfelelő elsajátítása sok esetben akadályozza a továbbtanulást és
az érvényesülést. Szükségesnek nevezte, hogy nagyobb figyelmet
fordítsanak a nemzetiségi pedagógusok képzésére, illetve
továbbképzésére. Ezzel összefüggésben megemlítette, hogy még az idén
Komáromban és Dunaszerdahelyen létrehozzák a nyitrai Pedagógiai
Főiskola konzultációs központjait a nemzetiségi iskolákban tanító
pedagógusok számára. A KB-titkár beszédében kitért arra, hogy a
70-es évektől 526 kislétszámú iskolát szüntettek meg, főleg
adminisztratív eszközökkel, ,,a pedagógiai, a kulturális, a
népművelési és a politikai vonatkozások figyelembe vétele nélkül,,.
Elmondotta, Szlovákiában jelenleg 905 kislétszámú iskola működik 14
088 diákkal. Slapka szükségesnek nevezte, hogy főleg a nemzetiségek
lakta területeken vizsgálják felül az ilyen iskolák korábbi
megszüntetését, a konkrét, a demográfiai, a gazdasági és a
káderfeltételek mérlegelésével döntsenek újra megnyitásuk
lehetőségéről.

    A tanácskozáson határozatot fogadtak el, amelyben szintén szó
van a nemzetiségi iskolaügyről. Mint olvasható, ,,kiemelt figyelmet
kell fordítani a szlovákiai iskolaügy sajátos problémáinak, főleg a
nemzetiségi iskolaügy fejlesztésének,,. A KB-határozat szerint a
kétnyelvű oktatás következetes érvényesítésével, az anyanyelv és a
szlovák nyelv tanításának magasabb színvonalra emelésével növelni
kell diákok felkészültségi szintjét az összes típusú nemzetiségi
iskolában.

    A Szlovák KP Központi Bizottságának ülésén részt vett Jan
Fojtík, a CSKP ideológiai kérdésekben illetékes KB-titkára, az CSKP
KB ideológiai, valamint iskolaügyi bizottságának az elnöke. +++


1989. május 11., csütörtök 21:06


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"FÉRFIHANG/ . . . "Bárci Benőt én meg nem öltem, tanúm az ég és minden szentjei..."jutnak eszembe Arany János csodaszép sorai, mikor a hajnali Kossuth Rádió hireit hallgatva hallom Kádár János fogadkozását. Lám, lám, megszólalt, megszólalt és újra tagad...Ha festő lennék, megfesteném amint Kádár János lóháton igyekszik a tetemeket visszataposni a 301-es parcellába. És kérdezzük meg azt a százezernyi magyart, akinek igenis sok-sok fájdalma fűződik ahhoz, amit Kádár János elkövetett. /LETESZI/"
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD