|
|
|
|
Szlovák KB-ülés - nemzetiségi iskolaügy (1. rész)
|
Láng Judit az MTI tudósítója jelenti:
Prága, 1989. május 11. csütörtök (MTI-tud) - Élesen támadta a Szlovák KP Központi Bizottságának csütörtöki ülésén Gejza Slapka KB-titkár a szlovákiai nemzetiségi iskolaügy hazai és magyarországi bírálóit. Slapka, aki a Központi Bizottság Elnökségének a beszámolóját terjesztette elő, azt hangoztatta, a szlovákiai nemzetiségi iskolaügy színvonala a nemzetközi összehasonlítást tekintve is megállja a helyét és nagyra értékelik. Csehszlovákiában - jelentette ki - a nemzetiségi óvodák, alap- és középiskolák hálózatát építették ki, amely fedezi a nemzetiségi kisebbségek gyermekeinek tanulási szükségleteit. A nemzetiségi iskolák a taneszközöket és az anyanyelvű tankönyveket tekintve nem maradnak el a cseh és a szlovák iskoláktól. A KB-titkár egyben szükségesnek nevezte, hogy főleg a nemzetiségek lakta területeken vizsgálják felül a kis iskolák korábbi megszüntetését és a konkrét körülmények mérlegelésével döntsenek azok újramegnyitásának a lehetőségéről.
A Szlovák KP Központi Bizottsága csütörtöki pozsonyi ülésén kizárólag a szlovákiai iskolaügy és oktatás helyzetével foglalkozott. Megvitatta, hogyan emelhetik magasabb szinvonalra és tehetik hatékonyabbá, korszerűbbé a nevelést és oktatást. A Központi Bizottság foglalkozott a pedagógusképzés problémáival, a gimnáziumok, a szakközépiskolák, a felsőoktatási intézmények helyzetével. A testület egyebek között állást foglalt amellett, hogy átdolgozzák a társadalomtudományi tárgyak tananyagát és struktúráját, fejlesszék az iskolán kívüli oktatást, az idegen nyelvi képzés rendszerét. A tanácskozáson Gejza Slapka KB-titkár a Központi Bizottság Elnökségének a beszámolóját előterjesztve élesen támadta azokat, akik Szlovákiában és Magyarországon bírálják a szlovákiai nemzetiségi iskolaügyet. Slapka azt hangoztatta, Csehszlovákiában rendszeres figyelmet fordítanak a nemzetiségi iskolák életére és munkájára. Mint mondotta, a marxizmus-leninizmus elveiből kiindulva, az egységes állami, gazdasági, szociális és kultúrpolitika alapján alakítják ki a feltételeket a magyar és az ukrán nemzetiségű állampolgárok kulturális életéhez és teszik lehetővé, hogy a nemzetiségi kisebbségek gyermekei anyanyelvükön tanulhassanak. (folyt.)
1989. május 11., csütörtök 20:57
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|