|
|
|
|
felcím: Egyedül az országban cím: Állattenyésztő mérnököket képeznek Kaposváron
|
Szeptemberben megkezdik az állatenyésztő agrármérnökök képzését Kaposváron. Az Agrártudományi Egyetem kaposvári állattenyésztési karán folyik majd a képzés, az országban egyetlen helyen. - Olyan fordulónak tekintjük ezt, mint az 1970-71-es tanévet, amikor az addigi felsőfokú technikum főiskolai rangot kapott. - mondta dr. Széles Gyula egyetemi tanár, a kaposvári állattenyésztési kar dékánja. - A döntést szervezeti integráció előzte meg: a Dunántúlon megalakult agrártudományi egyetemen egyetemi rangú karként foglalkozunk állattenyésztő üzemmérnökképzéssel. Valamely egyetem rangját alapvetően két tényező határozza meg. Az egyik az, hogy ott egyetemi szintű szakemberképzés folyik, másfelől tudományos kutatással és ahhoz kapcsolódó innovációs tevékenységgel lehet megalapozni az egyetemi rangot, és szakmai berkekben elfogadhatóvá tenni azt. alc. Alternatívák a képzésre - Tehát öt év múlva hagyják el az első állattenyésztő-mérnökök a kart? - Az egyik alternatíva szerint igen. Most dolgozunk azonban a tanterveken, s a kaposvári újító és kezdeményező szemlélethez ragszkodva a magyar felsőoktatás fejlesztésében mi egy kicsit modell értékűt szeretnénk alkotni. Több lehetőségen gondolkodunk jelenleg. Az egyik szerint lesz egy négyéves alapképzés, amely mezőgazdasági állattenyésztő-mérnöki oklevelet ad, és megteremti a feltételét annak, hogy a későbbiekben erre még kétéves szakirányú képzés épüljön. A négyéves általános állattenyésztő egyetemi szintű mérnökképzés után a hallgatók többsége a vállalati szférába megy dolgozni, 15-20 százalékuknak pedig - azoknak, akik különleges érdeklődést tanusítanak például a szarvasmarha tenyésztés iránt - a kutatás, a biotechnológia vagy éppen a számítástechnika állattenyésztési felhasználhatóságát illetően egy szervezett továbbképzéssel biztosítanánk lehetőséget speciális mérnöki ismeretek elsajátítására. Itt már nagyon kevés volna a kötelező óraszám: a hallgató a tanszéki kutatásokban, az ott folyó munkában venne részt. A másik elképzelésünk pedig az, hogy az alapozás együttt indul az állattenyésztő mérnökök és üzemmérnökök részére. (folyt.)
1989. május 11., csütörtök 13:52
|
Vissza »
|
|
Állattenyésztő mérnököket 2.
|
A negyedik vagy ötödik - esetleg már a harmadik - félév után válik szét az oktatás, és az üzemmérnökök három, a mérnökök pedig öt év alatt fejezik be tanulmányaikat. alc. A falu társadalmában - A falu társadalmában egyre meghatározóbb az agrárértelmiség szerepe. Erre a feladatra miként tudja és akarja felkészíteni hallgatóit az egyetem? - A mezőgazdsági vállalatok - elsősorban a termelőszövetkezetek - nem csupán új értéket előállító közösségek, hanem olyan emberi közösségek is, amelyekben szemléletet formálnak. Úgy véljük: az agrárértelmiségnek azon túl, hogy irányít bizonyos új értéket előállító folyamatokat, jelentős a szerepe a társadalmi tudatformálásban, alakításban. Az új képzési rendszerünkben nagyon fontos szerepet szánunk a szakmai tárgyak mellett a társadalomtudományoknak. Az újkori történelmünk, a filozófia értékeinek megismertetése mellett a társadalomtudományi oktatásban olyan elemek is helyet kapnak, mint például a szociológia, azért, hogy megismertessük a hallgatókat leendő környezetük összetevőivel. A jövő szempontjából az értelmiség számára alapvetőnek kell tekinteni, hogy nyelvet tudjon beszélni. Nemcsak az idegen nyelvre, hanem a magyar nyelv jobb elsajátítására is gondolunk. Szerepel a terveink között, hogy retorikát is tanítunk, hiszen volt hallgatóink a közélet különböző fórumain szerepelnek, s a szép magyar beszéddel saját magukat, gondolataikat is elfogadhatóbbá teszik. alc. Nyelv és számítástechnika - Napjainkban a hallgatók hány százaléka kapja meg diplomájához a nyelvvizsgáról szóló bizonyítványt? - Sajnos nagyon kicsi az arány: évente 10-12 hallgató szerez nyelvtudást igazoló bizonyítványt. Ezért dékáni tanácsülésen foglalkoztunk új ösztönzőrendszer bevezetésével: az egyetemi szintű képzésben a diploma átvételének feltételeként jelöltük meg az idegennyelv tudását. Utalnék még arra is, hogy korunkban a számítástechnika óriási lehetőségeket tár fel. Néhány éve egy számítógépet telepítettünk a kollégiumba, a hallgatók ezen gyakorolnak, de nyitva vannak a gyakorlótermek is, ahol önállóan oldanak meg bizonyos szakmai feladatokat, és ez rendkívüli módon neveli és alakítja, formálja az ismereteket. (folyt.)
1989. május 11., csütörtök 13:56
|
Vissza »
|
|
Állattenyésztő mérnököket 3.
|
alc. Nyitott egyetem - A dékán milyennek szeretné látni az ezredfordulón az egyetemi kart? A külföldi kapcsolataink fejlesztésében tovább kell menni azon az úton, amelyet most megkezdtünk. Legyen módja a mi hallgatóinknak félévet valamelyik szocialista országbeli vagy nyugat-európai egyetemen eltölteni, tudjunk mi is fogadni külföldi hallgatókat. Szeretnénk mi is foglalkozni német, angol vagy esetleg orosz nyelvű képzéssel. Végső soron tehát az ezredfordulón európai szintű nyitottságot képzelek el. (MTI-Press)
1989. május 11., csütörtök 13:56
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|