|
|
|
|
Pedagógiai tanácskozás a tehetséggondozásról (1. rész)
|
1989. május 6., szombat - Szombaton zárult az a kétnapos neveléselméleti tanácskozásn, amelyet a tehetséggondozás módszereiről és tapasztalatairól rendezett a Szolnok Megyei Pedagógiai Intézet a Törökszentmiklósi Városi Művelődési Központban. A tanácskozás apropóját az a közismert tény adta, hogy a hazai közoktatásban még mindig fehér foltnak számít a tehetséges gyerekek felkarolása és nevelése. A pszichológiai vizsgálatok szerint az átlagtól eltérő 7-14 éveseket az oktatás jelenlegi rendszerében ,,rendzavaróként,, tartják számon a tanárok, társaik pedig különcnek, strébernek titulálják őket. Emiatt nagy részük zárkozottá, befelé fordulóvá válik, s miután felfogóképességük gyorsasága eltér a többiekétől, az átlag ,,nehézkessége,, folytán kilógnak a sorból. Miután a tehetséges gyerekek személyiségének fejlesztése a hagyományos oktató-nevelőmunkában nem oldható meg, több kísérletet kezdtek e témakörben vállalkozó iskolák. Ezek között úttörő kezdeményezésnek számít a törökszentmiklósi Bethlen Úti Általános Iskolában indított pedagógiai program, amelyről a tanácskozás zárónapján számoltak be a résztvevőknek. Az úgynevezett tehetségggondozó osztályt 1987-ben szervezték meg húsz környékbeli hetedikes tanuló számára, akik előzetes válogatás alapján kerültek a közösségbe. A diákok tankönyvei megegyeznek az általános iskolai hetedik, illetve nyolcadik osztály könyveivel, azonban kötelező számukra a német nyelv tanulása, fakultatív tárgyként pedig az angol és olasz választható. A délelőtti tanítás után a tanulók tanórán kívüli foglalkozásokon vesznek részt, amelyeken bővítik, mélyítik anyanyelvi, számítástechnikai, természetttudományos ismereteiket, ének-zenei, rajz-esztétikai és testnevelési képességeiket. A délutáni foglalkozások egy részén már középiskolai tanárok oktatják a diákokat. A kísérlet célja, hogy miközben a gyerekek maximálisan eleget tesznek a tantervi követelményeknek, azokon a területeken, amelyeken kiemelkedő teljesítményt nyújtanak, kibontakozzon a tehetségük. A Debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem Pszichológiai Intézetének munkatársai rendszeresen vizsgálják, elemzik a diákok fejlődését, s összevetik a kontrollosztályok tanulóinak hasonló mutatóival. A törökszentmiklósi iskolát egyedülálló kísérlete miatt felvették az UNESCO Európai Tehetségkutató Társaság tagjai közé, s tapasztalataikra a nemzetközi intézet is igényt tart. (folyt.köv)
1989. május 6., szombat 15:02
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|