Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › április 16.
1989  1990
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Az SZDSZ közgyűlésének három nyilatkozata

"1. Az SZDSZ közgyűlésének nyilatkozata egy szakértői kormány létrehozásáról. Az SZDSZ szerint nincsenek meg az előrehozott választások és a választók bizalmát élvező bármilyen összetételű koalíciós kormány létrehozásának feltételei. Ugyanakkor ha további egy-másfél évig az MSZMP által megbízott kormány viszi tovább az ország ügyeit, akkor aligha kerülhető el a gazdasági összeomlás."
BBC, Késő esti panoráma:

Az MSZMP vergődése

"Kérdés, mitől rémült meg a párt, mi idézte elő ezt a traumatikus válságot? Talán minden más előtt a nemzetgazdaság siralmas tespedése, melyért legeslegelsősorban a párt ideológiai kötődése, mondhatnám babonás gazdaságpolitikája okolható."

A Katolikus Koordinációs Tanács programjavaslata

München, 1989. április 16. (SZER, Zene, szó) - Ismertetjük a
Katolikus Koordinációs Tanács második tájékoztatójában megjelent Az
oktatás reformja című tárgyalási programjavaslatot:
- A Katolikus Koordinációs Tanács egyfajta ifjúsági szervezet.
    
    Ahogy nevében is benne van, katolikus keresztény világnézeti
alapokon áll. Megállapításaikkal, javaslataikkal biztosan lehet
vitatkozni, sőt a programjavaslat szerzői ezt el is várják. Az
oktatás reformja című javaslat bevezető szövegében kijelentik -
idézem:
"Az oktatás helyett a nevelésnek kell prioritást adni. Fontosabb az
elsőrendű kötelesség, mint a másodfokú egyenlet. Csak jellemes.
    
    erköcsileg tiszta célok mellett elkötelezett, határozott szellemű
és világlátású, önismerettel rendelkező, közösségi-, szolidáris,
megfontolt, lelkesedni tudó ifjúság képes a növekvő információ és
tudástömeg befogadására, rendszerezésére és alkalmazására. A jellem
és a szellem együttes alakításával találja meg helyét a világban".
    
    Általános egyetértésre számottartó és a keresztény szempontok
szerint javaslatokat külön pontokba szedték.
    
    Az átfogó javaslatok első pontja szerint:
"A képzésben, nevelésben a szülők elsődleges jogait és
kötelezettségeit kell hangsúlyozni. A család egységéből következően
döntő jelentősége van belső akaratának. Ezen akarat megvalósítása
érdekében joga van a nevelést saját kezébe venni, vagy (és) tanítót
igénybe venni. A tanítói vagy iskolahálózat működtetésének
biztosítását, a szülői akarat megvalósulását az állami
intézményeknek kell szavatolni. A határozott elképzelésekkel bíró
szülők rétege valóban szűk, de a lehetőséget biztosítani kell
számukra."
A második pont így szól:
"A szabad iskolaalapítást, szervezést, választást, az oktatási
szabadságot, az autonóm iskolák tanítóinak autonómiáját lehetővé
kell tenni. A valódi választás szabadságának hiányában maximálisan
a szülők akaratának kell érvényesülnie, például működő iskolaszékek
felállításával. A közvetlen ellenőrzést a szabadság felett őrködő
állami felügyelet váltja fel. A tanítói testület a szülői akarat
segítője és végrehajtója, és a módszerekben, valamint egyes
részletkérdésekben választási szabadságot élvez."
A harmadik pont:
"Az iskolában is meg kell szüntetni minden kultúr- és ideológiai
monopóliumot. Az ideológiák sokféleségének terjesztéséhez
minőségnek és erkölcsi, etikai ismeretek oktatásának kell
csatlakoznia - egy iskola, egy tanulóközösség keretein belül az
igények szerint többfélének is - megvalósítva ezzel a világnézeti
oktatás fakultációját. Minden tudományosan megalapozott tanítás
oktatható."
Negyedik pont:
"A szabadon alakított és működtetett iskolát is - a diákok számától
függően - állami támogatás illeti meg. A műszaki, tervezési,
működtetési, fenntartási programok kidolgozásánál alacsony
létszámú, tehát működőképes tanulóközösséget kell tervezni."
Az ötödik pont szerint:
"A tanító, aki akár a szülő is lehet, időszakonkénti vizsgákon méri
fel munkája eredményességét. Közbenső oktatási programot,
tantervet, sorrendiséget belátása szerint szabadon alkalmazhat.
    
    Kizárólag hosszú távra tervezett, minimál-követelményeket
megfogalmazó programot kell rögzíteni."
A hatodik pont:
"Csak az önmagát és munkáját megbecsülő tanító számíthat társadalmi
megbecsülésre, Csak valódi, nagy egyéniségek képesek értékeket
képviselni és továbbadni, és csak abból adhatnak tovább, amiből
feleslegük van. Az oktatás és a nevelés valamennyi résztvevője
számára biztosítani kell az egyenletesen magasfokú működés anyagi
és technikai feltételeit."
A hetedik pontban ez áll:
"Az oktatást a felvételi rendszer zsákutcájából kivezetve nyitottá
kell tenni. Közbenső célok: emelni a közép- és felsőfokú
végzettségűek számát, mert a tényleges tudásnak valódi vonzereje
van."
És végül a nyolcadik pont:
"Az ifjúság szabad szerveződésének az iskola is adjon terepet!
    
    Valamennyi működő és életképes szervezet kapjon teret és anyagi
támogatást!"
Azt hiszem, ez az utolsó pont sokak figyelmére számot tarthat és
heves viták kiindulópontja lehet. Szép számmal vannak ugyanis
ellenzői is ennek a szemléletnek. Főleg azok között, akik még
mindig nem vették tudomásul, hogy a demokrácia nem zárt ajtók
mögött születik, hanem a társadalmi élet összes elképzelhető
színhelyén, így az iskolákban is.
    
    A demokráciában nincs nagykorú és kiskörű, csak felelősen és
felelőtlenül gondolkodó polgár, a leélt évek számától teljesen
függetlenül. De nézzük, mit mond a Katolikus Koordinációs Tanács
oktatási programjavaslata a második részben, amelyben a keresztény
szempontok szerinti javaslatokat vették számba!
    
    Az első pont:
"A keresztény szülők lelkiismereti kötelessége - a közismereti,
evilági képzéssel együtt - a keresztény szellemű nevelés
biztosítása. Minden képzési szinten szükség van keresztény
iskolákra."
A második pont:
"A szabad iskolaalapításhoz, működtetéshez központi költségvetési
támogatásra van szükség. A keresztény szülő is adófizető polgár."
A harmadik pont szerint:
"Az állami iskolában, különösen ott, ahol más jellegű iskola nincs,
keresztény szellemű erkölcsi, etikai oktatásban is kell részesíteni
a tanulókat, Nem hittanról, hanem a világnézetnek megfelelő
oktatási fakultációról van szó."
A negyedik pont:
"Az iskolán kívüli szabadidős tevékenységek gazdasági és egyesületi
alapon, keresztény szellemben is szervezhetők és működtethetők."
Az ötödik pont:
"Mindenféle nyomás és szankció megszüntetése a hívő, hitét vállaló
szülők, gyerekek, tanítók irányában. Senki sem kötelezhető
világnézetével ellenkezőleg oktatni, ilyen oktatáson részt venni."
A hatodik pont szerint:
"A keresztény hit és hívők morális lejáratásának kísérletét a
tudományos, de a választást biztosító eszmék, nézetek oktatása
váltsa fel!"
A hetedik pont:
"Az iskolai hitoktatás és a hitoktatók körüli diszkriminációs
szabályozásokat az egyenjogúság váltsa fel!"
A nyolcadik pontban így fogalmaznak:
"A szerzetes gimnáziumokkal kapcsolatos korlátozások, beavatkozások
felülvizsgálata és megszüntetése. A rendi élet az iskolákkal együtt
a rend és az egyház belső ügyeként kezelendő."
És végül a kilencedik pontban:
"Igény szerint szabad hitoktatást az állami nevelőintézetekben és a
börtönökben!"
Aláíró: Várnai Péter +++
    


1989. április 16., vasárnap


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
MTV2 nézői telefonok

"- Balogh Tibor Szolnok 56, 4o-163: Felvette tegnap az Európa-Európa közvetítést. Amennyiben Ipacs Laura szülei nem tudták rögzíteni, szívesen áll rendelkezésükre. Más: Sokszor néhány perccel előbb vagy később kezdik a filmeket. Ez előre beprogramozott videók esetén nagyon bosszantó, mert vagy az eleje vagy a vége lemarad. Ügyeljenek a pontos kezdésre! Sok a politika, kevés a jó film. Legyen több krimi, akkor többen fogják nézni a műsort. - Meggyes Lászlóné 6o4-522: Tegnap bemondták, hogy Gazdagréten kedvezményesen lehet muskátlit és virágládát venni. Kimentek, de nem találták. Kéri hívják vissza, hogy lehet-e még kapni és hol."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD