Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › április 07.
1989  1990
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Magyar Autóklub közleménye

"A Magyar Autóklub ügyvezető elnöksége határozottan tiltakozik az autópálya használati díj bevezetése ellen. Semmilyen elfogadható ok nem indokolja a költségnövelő és elsősorban a bürokráciát gyarapító intézkedést."
SZER, Hírek

"Berecz János, az MSZMP Politikai Bizottságának tagja kijelentette: nem lehetetlen, hogy visszaveszik a pártba Király Zoltánt, Bíró Zoltánt, Bihari Mihályt és Lengyel Lászlót. Berecz hozzáfűzte azonban, hogy Lengyel és Bihari már korábban közölte: nem tart többé igényt a párttagságra."

A szovjet csapatok kivonásának kilátásai

(Zsille Zoltán)
München, 1989. április 7. (SZER, Magyar kérdés - Április 4-e
elsőrendűen egy katonai eseményt idéz fel, s jelentése a magyarok
számára a megszálló szovjet csapatok jelenléte. Március 15-e
egyik transzparensére a tüntetők ezt írták: - Iván, nincs
honvágyad?
    
    Bizonyos, hogy a szovjet megszállás sem fog örökké tartani, de a
döntést erre vonatkozóan feltehetően kevésbé fogják Iván érzelmei
befolyásolni.
    
    Katonai szakértőnket, Istvánfi Józsefet arról kérdem, hogy a
Szovjetunió esetleges védelmi jellegű katonai stratégiára való
áttérése hogyan befolyásolja a szovjet csapatok kivonásának
kilátásait.
    
    - Ha a szovjet katonai doktrína és az ebből származtatott stratégia
Moszkvában beígért megváltoztatásának várható magyarországi
következményeit akarjuk mérlegelni, akkor először tisztában kell
lennünk az eddigi szovjet stratégiával és azon belül Magyarország
szerepével.
    
    A szovjet katonai doktrínát és stratégiát a II. világháborús
tapasztalatok alapján alakították ki. Kezdettől fogva hangoztatták,
hogy a stratégia kizárólag védelmi jellegű. Moszkva állandóan
ismételgette, hogy nincsen támadási szándéka és csak akkor kezd
hadműveleteket Európában, ha megtámadják őt, vagy a Varsói
Szerződés valamelyik tagállamát.
    
    Ennek a politikai szándéknak az állandó hangoztatása azonban
korántsem nyugtatta meg a NATO tagállamokat. A NATO katonai és
politikai vezetői ugyanis nem építhették fel országaik védelmét a
kétes értékű szovjet szándékokra, ez a szovjet politikai magatartás
ismeretében és az agresszív szovjet külpolitika fényében egy
kiszámíthatatlan kockázat vállalását jelentette volna. A NATO-nak
a szovjet fegyverkezés által teremtett tényeket kellett figyelembe
vennie, ezekre alapítva kellett berendeznie védelmét.
    
    Ezek a tények pedig egyértelműen bizonyították, hogy a Szovjetunió
magáévá tette azt a közmondásba sűrített katonai bölcsességet, hogy
a legjobb védekezés a támadás. Kétségtelen, hogy ennek a
stratégiának vannak előnyei a megtámadott fél szempontjából. A
támadással - amelyet ebben az esetben ellentámadásnak lehet
minősíteni - igyekszik minél gyorsabban áttenni a hadszínteret az
ellenfél területére, megkímélve ezzel saját országát a
pusztítástól.
    
    Azt, hogy ez a gyakorlatban mit jelent, a szovjet katonai és
politikai vezetők a II. világháborúban tapasztalhatták, amikor a
német csapatok - mint tudjuk - Moszkváig, Sztálingrádig és a Volga
vonaláig törtek előre és négy éven keresztül szovjet területen
folytak a harcok.
    
    A támadás azonban csak akkor lehet sikeres, ha a támadó fél
erőfölényben van. Szükségessé válik tehát egy nagyarányú
fegyverkezés, amely a Szovjetunió esetében különös túlzásokat
eredményezett mind a mai napig. A szovjet fegyverkezés alapja a
mennyiség lett, élő erőben - tehát a katonák számában - éppúgy,
minta harci eszközök mennyiségében. Ez a mennyiségi fegyverkezés
még napjainkban is érezteti hatását, amely a következő adatokkal
érzékeltethető:
A Varsói Szerződés több mint 50 ezer harckocsit képes csatasorba
állítani. Ennek a mennyiségnek jó kétharmad része azonban T-54-es,
55-ös és T-62-es típusokból áll, vagyis olyan alap harckocsikból
amelyeknek az üzemben tartása ma már jóval többe kerül tényleges
harci értéküknél. Nem is beszélve a harcérték emelésére irányuló
korszerűsítések költségeiről.
    
    A szovjet hadsereg létszámát is állandóan emelték a II. világháború
óta eltelt évtizedekben. A Hruscsov-féle csökkentés csak átmeneti
volt. A hárommilliós szovjet haderő napjainkra közel öt és
félmilliósra duzzadt fel.
    
    A támadás sikerének - az erőfölényen kívül - a haderő
elhelyezésének mikéntje a második fontos előfeltétele. Ezen a
ponton keresendő a Szovjetunióval szövetséges kelet-európai
kommunista rendszerű országok stratégiai szerepe.
    
    Kelet-Németország, Lengyelország és Csehszlovákia az előretolt
helyőrség szerepét kapta. Ezekben az országokban rendezte be a
szovjet hadvezetőség az első és második támadó vonalat, a
stratégiai tartalékot képviselő harmadikat pedig a három nyugati
szovjet katonai körzetben: a Baltikumban, Fehér-Oroszországban és
Kárpátalján.
    
    Magyarországnak földrajzi helyzeténél fogva nem teljesen ugyanez a
szerep jutott. Az ország nem határos egyetlen NATO állammal sem,
tehát szovjet szemszögből nézve nem fenyegeti közvetlen katonai
támadás, de területéről sem indítható támadó hadművelet. Ez a
védett terület viszont kiválóan alkalmas a stratégiai forgózsámoly
szerepének a betöltésére. Hadműveletek kezdhetők innen dél-
délnyugati irányban, részben Jugoszlávia ellen, részben a Földközi-
tengeri térség elérésére. Nyugat felé a két semleges alpesi
köztársaság - Svájc és Ausztria - tölt be fontos szerepet
Magyarország stratégiai jelentőségének meghatározásában. Elég egy
pillantást vetni a térképre ahhoz, hogy megállapíthassuk: ez a két
semleges állam nemcsak a NATO középső területét vágja el a déli
szárnytól, hanem kiváló berepülési lehetőséget biztosít a szovjet
légierőnek Nyugat-Európába.
    
    Számottevő légvédelemmel egyik ország sem rendelkezik, a hegyes
terep és a modern repülők számára csekély távolságok egyaránt a
berepülőknek kedveznek. A Szovjetunió nem hiába tiltakozik makacsul
egy osztrák légierő, vagy egy rakéta-légvédelem kiépítése ellen.
    
    Még a modern harci gépeknek sem mindegy azonban, hogy honnan
indulnak és adott esetben hova tudnak visszatérni bevetésükről. A
közvetlen szárazföldi támadástól védett Magyarország területe
kiválóan alkalmas volt egy nagy légitámaszpont és anyagraktár
kiépítésére. A szovjet katonai repülőterek feltűnően nagy száma
mindennél ékesebben bizonyítja ezt.
    
    Egy villámháborús támadásra készülő katonai szövetségnek azonban
nagy veszteségekkel is számolnia kell. Fontos a vezető beosztású
sebesültek nyugodt és viszonylag biztos elhelyezése, ezért épültek
óriási katonai kórházak az országban, például Győrött. Az esetleges
ellenséges légitámadások elhárítására sűrű légvédelmet építettek ki
és az ország északkeleti hegyes vidékén szinte ugyanott rendezték
be a légvédelmi központot, ahol a II. világháborúban a német
hadsereg építette ki a keleti front hasonló intézményeit.
    
    Mennyiben változhat meg Magyarországnak ez a csak nagy vonalakban
vázolt stratégiai szerepe, ha a Szovjetunió 180 fokos fordulattal
kizárólagos védelemre rendezkedik be úgy, ahogy ezt Moszkvában
ígérik? Továbbra is fennáll az a szükségesség, hogy megkímélje a
harci cselekmények pusztításától saját területét?
    
    - Míg korábban abból indulhatott ki, hogy a harcok kizárólag
Nyugat-Németországban folynak, addig most számításba kell vennie,
hogy a kelet-európai országok, mindenekelőtt Kelet-Németország,
Lengyelország, és Csehszlovákia válik a harci cselekmények
színhelyéül.
    
    Ismét felmerül a biztonsági övezet, a már az évszázad elejéről
ismert cordon sanitaire fogalma. Magyarország földrajzi
elhelyezkedése nem változik, viszonylagos védettsége a közvetlen
hadműveletektől megmarad. Ha feltételezzük, hogy harcok folynak az
országtól északra fekvő három államban, és ezek már közvetlenül .
    
    veszélyeztetik a Szovjetunió határát, akkor feltételezhető az is,
hogy Magyarország területe egy délről indított felmentő támadás
kiindulópontjaként kaphat szerepet a kialakítás alatt álló új
szovjet védelmi stratégiában. Ez pedig a magyar katonai bázis
szovjet részről történő még nagyobb kiépítését vonná maga után. +++


1989. április 7., péntek


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"(NŐI HANG) A Mai Nap most végetért adásában, pénteken, aztj mondták, a magyar kormány tervezi, hogy a továbbiakban vagy későbbiekben nem szól bele a római katolikus főpapok véleményezésébe, tehát nem szükséges az előzetes hozzájárulása. Én pedig tegnap este néztem a Hírháttér című műsort, amelyben Sarkani Nagy Barna, az Állami Egyházügyi Hivatal elnökhelyettese éppen azt nyilatkozta, hogy az állam szuverenitásának védelmében ezt az intézményt, mint beleszólást, továbbra is fenntartják, mert az államnak érdeke, hogy olyan legyen a főpap, aki nem fenyegeti az állami szuverenitást. Úgyhogy jó lenne, hogyha ezt az Önök kijelentése és az ő beszéde közti ellentmondást valahogy ellenőriznék. Mert éppen úgy néz ki, hogy továbbra is ellenőrizni akarják a főpapokat."
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:

Az MSZMP április 8-ra több – egyebek közt több ellenzéki szervezetnek is meghívót küldött – egy a Magyar Tudományos Akadémia székházában tartott rendezvényére. A meghívás elfogadásáról az EKA-ba tömörült ellenzéki pártok április 7.-én éjfélig tartó vitát folytattak. Ebben a Kisgazdapárt részéről rajtam kívül Prepeliczay István és Böröcz István vettek részt. Jellemző az elnyúló megbeszélésre, hogy az emlékeztető több mint 15 oldalas.
D9, az EKA nyilatkozata MSZP-vel való tárgyalási hajlandóságról

890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD