|
|
|
|
Nyilatkozat a minisztériumok kutató- és fejlesztő intézményeinek helyzetéről (2. rész) (OS)
|
A ,,vevő,, oldalon monopol helyzetű főhatóságok gyakorta úgy értelmezik a piacszerű működést, hogy a korábbinál jóval kisebb ,,megrendelésekkel,, elsorvasztják az intézeteket. Demagógia a jelszó: ,,piacra dobni a kutatás-fejlesztést,, olyan gazdaságban, amelyben a piac még csak kivételesen, szűk körben és tökéletlenül működik, s ahol a potenciális vevők, a vállalatok körében alig funkcionál a tudományos eredményeket igénylő versenykényszer. A tárcaszintű kutatás-fejlesztés még a fejlett piacgazdaságokban is jórészt központi kormányzati feladat. Amikor a kormányzat magára veszi a kutatásra és fejlesztésre fordított költségek csökkentésének a felelősségét, azzal is tisztában kell lennie, hogy a holnap termelő gazdaságát fosztja meg azoktól a fölhalmozódott tudományos eredményektől, magasan kvalifikált szakemberektől, amelyek, illetve akik e szellemi műhelyekben központosultak. Azt is látni kell, hogy ezzel a tudományos élet szerves és fontos részét számolják föl, hiszen ezek az intézmények biztosítják a kapcsolatot az elmélet, az alapkutatások és a gyakorlat között. A nemzetközi színvonalhoz viszonyított lemaradásunk történelmi méretűvé válik, ha az egyetlen felzárkózási lehetőség - a tudomány gyakorlattá válása - előtt zárjuk be az ajtót. A kibontakozó reformok szellemével ellenkeznék, ha a túlbürokratizált állami-közigazgatási hivatalrendszer racionalizálása helyett az egyébként indokolt létszámcsökkentés jegyében épp a kutatóintézetek magasan képzett, tudományos kvalifikációval rendelkező szakembereit ,,építenék le,,. Működtetésük hatékonysági feltételei között első helyen tartjuk számon főhatóságaink megújuló, kérdezni tudó szemléletét, az ágazati kutatási és fejlesztési költségek csökkentésének leállítását. Perspektívában - ami azonban esetünkben sürgető közeljövőt jelent - a háttérintézményi kutatás-fejlesztés felső szintű irányítását alapítványszerű szervezetnek kellene ellátnia - esetleg a Magyar Tudományos Akadémia szakmai felügyelete mellett. A kuratóriumnak a szakma által történő demokratikus megválasztása, a döntések nyilvánossága és ellenőrizhetősége lehet csak a hatékony tudományos igényű működés végső biztosítéka. A TDDSZ Műszaki és Háttérintézményi Választmánya (OS)
1989. április 5., szerda 16:46
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SZER-hallgató telefonja:
"Gyors jelentés a hullámhosszak állapotáról, abban a reményben,hogy valami történik is ennek a lehetetlen helyzetnek a megszüntetésére, ami most már napok, vagy hetek óta igy van, de legalább is mióta a nyári időszámítást bevezették.Tehát 6 és 7 között a kizárólag a 4l-es hullámhosszon lehet hallani, tehát sem a 49, sem a 31, sem a 25 méteres hullámhossz nem működik. Egyszerűen nem hallani sem jól, sem rosszul. Azután 7 óra előtt nem 5 perccel, hanem 10 perccel kikapcsolják a 41-est, addigra már a 31-es annyira felerősödik, hogy valamennyire lehetett hallani. Most kizárólag az működik. Ugyanis visszacsavarva 7 óra után a 41-és hullámhosszra azt kell tapasztalni, hogy egyáltalán nem szól."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|