|
|
|
|
A TDDSZ Környezetvédő csoportjának állásfoglalása az NOx egyezménnyel kapcsolatban (1. rész) (OS)
|
Budapest, l989. április 5., szerda - A Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Minisztérium felkérte csoportunkat arra, hogy mondjunk véleményt Magyarország csatlakozásáról a nemzetközi NOx egyezményhez. Ez az egyezmény kötelezi az aláíró országokat, hogy 1995-ig az NOx kibocsátását az 1987-es szinten tartják, és közben kidolgozzák a csökkentés feltételeit. A nitrogénoxidok a levegőszennyeződés egyik okozói. Részben a fosszilis fűtőanyagot használó erőművek, részben a közlekedés révén jutnak a légtérbe. Kisebb mennyiségben a talaj műtrágyázása révén dinitrogénoxidok is feljutnak a felső légtérbe, ahol az ózonköpeny bontását segítik elő. A nitrogénoxidok a kéndioxiddal együtt alkotóelemei a savas esőknek, amelyek az utóbbi években jelentős erdőpusztulást okoztak azzal, hogy a növényi kórokozók megtelepedését elősegítik. A savas esőknek köszönhető részben a talaj és a talajvizek túlnitrátosodása is. A nitrogénoxidok más légszennyező anyagokkal együtt okozzák a fotokémiai szmogot, amely egészségkárosító hatású. Ezeknek közvetlen szerepe van a felső légúti megbetegedések növekedésében, és valószínű, hogy az utóbbi években elszaporodó allergiás betegségekkel és a keringési betegségekkel is kapcsolatban vannak. Az említett okok miatt nagyon fontosnak tartjuk a nitrogénoxid szennyeződés csökkentését. A KVM tájékoztató anyaga szerint ezt a csökkentést az erőművekbe szerelt NOx-szegény égőkkel meg lehet oldani. Ugyanakkor nagyon kevés reális lehetősége van a közelekedési emisszió csökkentésének. Így a legszennyezettebb légterű városok, városrészek levegője érdemben nem fog javulni a jelenlegi járműpark kicseréléséig. A TDDSZ Környezetvédő csoportja - információ hiányában - nem foglalkozott az NOx emisszió csökkentésének anyagi oldalával és technikai lehetőségeivel, elfogadta a KVM ilyen irányú adatait. Ugyanakkor szükségesnek tartjuk a közlekedési emisszió csökkentésére alternatív megoldások kidolgozását. Ezért javasoljuk, hogy: 1. A levegőt legjobban szennyező személy- és tehergépkocsik importját már most meg kell szüntetni, erre tárgyalásokat kell kezdeményezni. 2. Olyan gépkocsik importját kell elősegíteni, amelyek környezetkímélő üzemanyaggal (ólommentes benzin, földgáz stb.) működtethetők. (folyt. köv.)
1989. április 5., szerda 16:17
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SZER-hallgató telefonja:
"Gyors jelentés a hullámhosszak állapotáról, abban a reményben,hogy valami történik is ennek a lehetetlen helyzetnek a megszüntetésére, ami most már napok, vagy hetek óta igy van, de legalább is mióta a nyári időszámítást bevezették.Tehát 6 és 7 között a kizárólag a 4l-es hullámhosszon lehet hallani, tehát sem a 49, sem a 31, sem a 25 méteres hullámhossz nem működik. Egyszerűen nem hallani sem jól, sem rosszul. Azután 7 óra előtt nem 5 perccel, hanem 10 perccel kikapcsolják a 41-est, addigra már a 31-es annyira felerősödik, hogy valamennyire lehetett hallani. Most kizárólag az működik. Ugyanis visszacsavarva 7 óra után a 41-és hullámhosszra azt kell tapasztalni, hogy egyáltalán nem szól."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|