Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › április 04.
1989  1990
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER, Panoráma

"Magyarországon a független közvéleménykutatók által végzett felmérés azt mutatta ki, hogy az emberek 35 százaléka szavazna továbbra is az MSZMP-re, 51 százalékát a szavazatoknak a függetlenek kapnák. Szenté Péter pontosan azt hangsúlyozta ebben, hogy ez az 51 százalék erősen megoszlana a különböző új szerveződések között, és ha például Magyarországon egy angol típusú választási rendszer lenne érvényben, akkor az MSZMP változatlanul kormányt alakíthatna."

Ha hétfő, akkor Ausztria (1.rész)

Bécs, 1989. április 4. (MTI-Panoráma) - A magyar világútlevél bevezetése óta az osztrákok meglehetősen hozzászoktak a szomszédok ,,bevásárló rohamaihoz,,. Lassanként már jobban számontartják az ausztriai hétköznapokkal egybeeső magyarországi munkaszüneti napokat, mint mi magunk, mert tudják: ilyenkor újabb ,,magyar invázió,, lesz az ország keleti részében. A kereskedők minden jóra, a többiek, a közlekedő és vásárló polgárok pedig minden rosszra - tolongásra, forgalmi dugókra - felkészülhetnek.

A hétfői ausztriai forgatag még a legszárnyalóbb képzeletet is
felülmúlta. Bevásárló turistáink számáról Bécsben igencsak eltérőek
a becslések. A legmértéktartóbbak is 150 ezerre teszik, mások ennek
kétszeresét emlegetik, sőt, az egyik bécsi napilap - a magyar
járművek számából kiindulva - megkockáztatja a félmilliós számot is.
Az mindenesetre bizonyos, hogy a magyarok özöne e napon jócskán
megdöntötte az Ausztriában ,,legendásnak,, tartott tavaly november
7-iki százezres csúcsot. Ha pedig a közepes, 300 ezer körüli
turistaszámot fogadjuk el reálisként, az is csaknem annyi, mint
ahány magyar néhány éve Ausztriába egy egész év alatt beutazott.

    E rekord-hétfő következményei Ausztria érintett területein csak
felsőfokú jelzőkkel minősíthetőek, sőt szinte nincsenek is megfelelő
kifejezések az állapotok jellemzésére. Mindent felülmúltak a
határállomások előtt mindkét oldalon álló, araszolgató autósorok, s
az eddigi leghosszabb volt a várakozás az átkelésre: 40 kilométeres
autóoszlopok (amint az osztrákok mondják: bádoglavinák) és
hat-nyolcórás határátkelési idők azelőtt ismeretlenek voltak a két
ország közötti idegenforgalomban. A Burgenlandban és Bécs
kereskedelmi negyedeiben kialakult forgalmi helyzetre a ,,káosz,, ,
az országúti állapotokra pedig a ,,torlódás,, szót az osztrák
szakemberek elégtelen, túlságosan enyhe meghatározásnak tartják.

    Nem csoda, hogy az ,,invázió,, az osztrák lakosság számára is
alig elviselhető körülményekkel járt. A magyarok kedvelt
bevásárlóhelyein a helyiek autójának a parkolókban, nekik maguknak
az üzletekben alig jutott hely, vagy ha igen, a tolongás, a
sorbaállás elvette kedvüket a beszerzéstől. A határmenti osztrák
települések lakosainak már éjszaka sokat kellett ,,nyelniük,, a
motorjaikat járató, a kocsiaajtókat csapkodó, az üzletek környékén
,,letáborozó,, magyar autós turisták miatt. Napközben azután a
helybelieknek nemcsak az okozott gondot, ha saját kocsijaikkal
akartak közlekedni, hanem még a falujukon-városukon áthaladó
Bécs-Hegyeshalom országút egyik oldaláról a másikra is bajos volt
átkelni a magyar autósok áradatában. (folyt)


1989. április 4., kedd 16:31


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Ha hétfő, akkor Ausztria (2. rész)

Zurndorfban iskolai és óvodai szünnapot rendeltek el, és a
községbeliek jelképesen egy időre el is torlaszolták az átmenő
forgalom útját, tiltakozva a közlekedési ártalmak ellen, és
követelve a lakott helyeket elkerülő autópálya kiépítését.

    A hatóságok szinte emberfeletti erőfeszítésekkel szervezték a
forgalmat. Sok rendőr úgy nyilatkozott, hogy ilyen nehéz helyzetet
még soha nem élt át. Egyikük közölte: hétfői szolgálata folyamán
élete legalább tízszer forgott közvetlenül veszélyben. A
határátkelőhelyeken az osztrák személyzet tagjai félóránként
váltották egymást, mert - mint mondták - az autóáradat - különösen a
magyar kétütemű autók - kipufogó gázai könnyezést, fejfájást és
légzési nehézségeket okoztak.

    A,,rohamnak,, persze a magyar turisták is szenvedő alanyai
voltak, a közlekedési balesetek közül az az egyiknek magyar halálos
áldozata is volt. A rendkívül zsúfolt forgalom gyötrelmeitől, a
sokórás toporgástól és az egyéb kellemetlenségektől pedig senki sem
menekülhetett. Délutánra a Bécs-Hegyeshalom országút úgyszólván
egyetlen váróteremmé változott, Bécsből a határig hat-nyolc óra volt
az út, amit sokak egészsége megsínylett. Az osztrák egészségügyi
szolgálat igyekezett helytállni, amikor pedig már nem bírta egymaga
a rászorulók ellátását, magyar oldalról kért orvosi ,,erősítést,,.

    Mindamellett az osztrák lapok a hétfői tapasztalatokról írva
mellőztek minden gunyoros vagy lenéző hangnemet, tárgyilagosan
meggállapítva, hogy a ,,rohamrekord,, az egymást követő munkaszüneti
napok és a hétvégén életbelépő magyar vám-szigorítások következménye
volt. E türelem azzal is magyarázható, hogy az osztrákok szivesen
látják a magyar látogatókat, még akkor is, ha ,,csak,, vásárolni
kirándulnak országukba, s aránylag jól viselik el a hullámszerű
idegenforgalommal járó viszontagságokat is. Tudják, hogy ez
Ausztriának - és nem csupán a magyar vevőkből közvetlenül hasznot
húzó élelmes kereskedőknek - gazdaságilag igen hasznos már most is,
továbbá, hogy a mai vásárló turistából holnapra könnyen lehet
,,valódi,, minden iránt érdeklődő turista.

    Keddre már mérséklődött a magyarok áradata,. konszolidálódott a
forgalmi és a határátkelési helyzet. Talán mert az érdeklődés már
előző nap ,,kiadta erejét,,, vagy mert mások hétfői viszontagságai
sokakat visszatartottak az átruccanástól. Mindenesetre - csupán
emberi szemszögből nézve is - közös magyar-osztrák érdek, hogy az
április 3-iki forgalmi csúcs maradjon megdönthetetlen, s lehetőleg
ne is ismétlődjék meg. +++

Sebestyén Tibor (Bécs) MTI-Panoráma


1989. április 4., kedd 16:32


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
MTV2 nézői telefonok

" - Erdélyiné, Gyula, 62-514: Szeretném, amennyiben más néző kérésével ís egyezne kérésem, a Ki fizeti a révészt c. TV-sorozatot szíveskedjenek megismételni. - 848-441: Nem birom már ki az adás végéig, köszönteni szeretném a Törőcsik művésznőt, akinek hódolója vagyok. Én egy idősebb nagymama vagyok de csodálom őt, még ebben a régi filmjében is. hogy szólnia sem kell, csak a nézésével. Csodálatos. Szeretném Őt köszönteni. - A folyton folyvást c. műsort ne részletekben adják le, hanem egész filmeket adják le. Pl. úgy mint a Gregory Peck sorozatot. Miért éjjelre kerülnek a jó filmek. Aki reggel kel, az nem tudja megnézni."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD