Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › április 01.
1989  1990
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A világkiállítás térségek elszegényedését okozhatja - A Szociáldemokrata Ifjúsági Kör felhívása a választópolgárokhoz

"A költségek messze fölülmúlják a vízlépcső építésének kiadásait, de itt sem ismeretes még megközelítően sem az összeg. A döntések előkészítését ugyancsak egy szűk csoport végzi, mely érdekelt a világkiállítás megrendezésében."
SZER, Világhíradó:

Ki a gátra!

"Ki a gátra! Nézzük meg Nagymarost közös szemmel a rombolás helyén!" - így kezdődik a Bajcsy-Zsilinszky Baráti Társaság környezetvédő csoportjának, a Duna-mozgalmaknak és más független szervezeteknek a közös felhívása békés, tiltakozó kirándulásra hétfőn, április 3-ikán. Akik idejében megváltották a jegyüket, azok számára különvonatok indulnak Zebegénybe reggel 8 és 9 óra között, Nagymarosra pedig 10 és 11 óra között. A kirándulni vágyók ugyanis Zebegényben találkoznak 10 órakor a Duna-parton, onnan teszik meg együtt a 8 kilométeres gyalogutat Nagymarosig, ahol délben 12 órakor találkoznak mindazokkal, akik egyenesen a nagymarosi építkezéshez mentek."

A párt és az ellenzék

(Hanák Tibor)
München, 1989. április 1. (SZER, Nyitott szemmel) - Érdekes
összehasonlítani, az MSZMP politikai programját a magyar ellenzék
követeléseivel, egybevetni a Jövőnkért című kiáltványt - mely a
Népszabadság március 11-iki számában jelent meg - az ellenzék 12
pontjával. Ez annál inkább is indokolt, mert hiszen a Központi
Bizottság illetékes szervei még a párt-oktatást is annak a témának
kívánják szentelni, hogy mire törekszik az MSZMP. A Népszabadság
említett száma épp ezt foglalja pontokba.
    
    Az MSZMP demokráciát akar, jogállamot, független bíróságokat,
önkormányzatot az alárendelt szerveknek, független fegyveres
erőket, szabad választásokat, alkotmányban szavatolt állampolgári
és személyes szabadságjogokat, törvényességet, a reálbérek
emelését, tiszta közéletet és így tovább. - Csupa olyan követelés,
melyet minden állampolgár aláírhat, kormánypárti és ellenzéki
egyaránt. Bizonyára ez is a célja: az általános fogalmazásokkal
megnyerni a lakosság nagy többségét, elkerülni mindazt, ami
megosztásra, nézeteltérésre, előfordulásra adna okot.
    
    A szöveg bevezetője nyíltan meg is mondja, hogy az MSZMP közvetlen
célja: leküzdeni a válságot. A válságot leküzdeni meg csak a néppel
lehet, tehát úgy kell beszélni, hogy megnyerjék a többséget. S ez
az első, amin fennakadhatunk.
    
    A párt eszköznek tekinti saját szavait, követeléseit, az önmagáról
kialakított képet, melyet odatart az embereknek, hogy megnyerje
őket. Máskor más arcot mutatott, máskor más eszközöket talált jónak
a válság leküzdésére, a hatalom megtartására. 1957-ben a
kivégzéseket, a börtönt, az üldözést alkalmazta, később mindazok
megnyerésére törekedett, akik nincsenek ellenük. 1964-ig f
revizionizmussal vádolták Lukács Györgyöt, 1965-től elkezdtek
büszkélkedni vele, de tanítványait halála után elűzték az
országból. Egyszer a reformot szorgalmazták, máskor elgáncsolták.
    
    Szent az eszköz és szent a cél. Nem szemforgatás ez?
    
    Az a párt követeli a demokráciát, mely eddig meggátolta a
demokráciát. Az a párt beszél törvényességről, mely eddig a -
törvénytelenségek forrása volt. Az a párt követeli a szabad
választásokat, mely eddig még minden választást meghamisított és
komédiává tett.
    
    Tiszta közéletet, jogállamot népszuverenitást követel? Ugyan kitől?
    
    Önmagától?!
    
    Még mondja valaki, hogy nem történt fordulat. Magyarországon az
elnyomók is a szabadságot akarók oldalán menetelnek, az utcalányok
hirdetik a szüzességet, az ateisták istenről prédikálnak. -
Metamorfózis hungarica: az átlényegült rendszer. Első látásra ugyan
nem ötlik szembe, de a párt önmagával szemben állított
követeléseinek egyik legjellemzőbb sajátossága: ami hiányzik
belőlük.
    
    Nézzük csak meg a párt 15 pontját, egyetlen szó sincs benne a
marxizmusról. Sem a gazdaságpolitikában, sem a szociálpolitikára
vonatkozó részekben, sem a "Szabad szellemi alkotómunkát" felirat
alatt álló követelésekben, sem az oktatás gyökeres megújulásáért
síkra szálló pontokban.
    
    Dehogyis sírjuk vissza a marxista ideológiát! Nem fáj senkinek,
hogy csöndesen kimúlt, megszűnt szellemi hatalma, zsarnoksága.
    
    Mégsem mondhatjuk, hogy megnyugtató, ha egy hatalmon levő párt
máról-holnapra szegre akasztja hitét és múltját, ha a marxisták úgy
tesznek, mintha nem lennének többé marxisták. Annyira tetszeni akar
a pártvezetés a közvéleménynek, annyira megnyerő akar lenni, hogy
elhallgatja saját ideológiáját, elveit, érzületét. Félelmetes, ha
egy párt ennyire akarja a hatalmat!
    
    Ha tovább vizsgálgatjuk, mi is hiányzik a párt követeléseiből,
cselekvési programjának nevezett összeállításból, észrevehetjük,
hogy alig van benne konkrétum. Ez főképp akkor tűnik ki, ha
egybevetjük az ellenzék 12 pontjával.
    
    Ami az ellenzéknél konkrét, az általános a hatalomnál. Az ellenzék
szűkíti, a párt tágítja, vagy nyitva hagyja, többértelművé teszi a
fogalmakat. A párt azt válaszolja arra az önmaga által feltett
kérdésre, hogy "Mit akarunk?" - A népakarat érvényesítését! Ez az
általánosság azonban nem mondja meg, hogy mit értsünk népakaraton.
    
    Rákosi alatt is, Kádár alatt is a népakaratra hivatkoztak. Akkor
is, amikor a nép úgy látszik, börtönbe akarta zárni magát, és nem
akart elég bért adni magának.
    
    Látszólag ugyan a konkretizálás útját választja a párt kiáltványa,
de csak a külső forma szerint. Megmondja, hogy mit ért a népakarat
érvényesítésén, de ez további általánosság. Jogállamot kíván,
demokratikus, szocialista kormányt, képviseleti demokráciát.
    
    Mindegyik kifejezés további értelmezést igényel, s épp ezen az
értelmezésen, a gyakorlati megvalósításon múlik, hogy a jogállam, a
demokrácia és a szocializmus mit is jelent.
    
    Semmi okom nincs védeni sem Rákosi, sem Kádár rendszerét, de hát
egyik sem azt hirdette magáról, hogy most majd megvalósítja a
jogtipró államot, az antidemokráciát és az antiszocialista
kapitalizmust. Önmagában véve ezeknek a szavaknak a lobogtatása, a
demokrácia és a jog követelése nem kritériuma annak, hogy
megvalósul a jog és a demokrácia.
    
    Hogy a párt általánosságokban marad, annak egyik legfőbb logikai
oka, hogy kerüli a tagadást. Követeléseit - minden látszólagos
hasonlóság ellenére - ez alapvetően elválasztja az ellenzék
követeléseitől. Hiányzik programjából az, amit nem akar, s épp
ezért válik üressé, tetszőleges tartalommal megtölthető formula-
halmazzá.
    
    Az ellenzék viszont azáltal konkrét, hogy tagad és elutasít. A 12
pontból tízben szerepelnek a konkrét negatívumok: az amit elvetnek.
    
    Csak az első és utolsó követelés marad pozitív jellegű. Az első így
szól: "Valódi népképviseletet és többpártrendszert! Biztosítsák a
választások szabadságát és tisztaságát!" De még ebben a
fogalmazásban is ott érezzük a konkretizálási törekvést, melyet a
nyomatékot adó "valódi" jelző érzékeltet. A valódi népképviselet
követelése arra utal, hogy eddig nem volt valódi népképviselet, és
hogy álmegoldásokkal nem elégszenek meg.
    
    A további tíz pontban ott szerepel a világos értelmet, a
konkrétságot biztosító tagadás, az, ami nem kell, ami eddig rossz
volt, mint a második pontban említett rendőrállam, a harmadik
pontban a hírközlés állami monopóliuma és az állami ellenőrzés. A
negyedik pont követeli, hogy ne korlátozzák az érdekvédelem és
szolidaritás szabadságát, az ötödik az egyéni és csoportos
kiváltságok ellen szól, a hatodik pont elutasítja - többek között -
a pénzemésztő és környezetpusztító nagyberuházásokat. A hetedikben
az erőszak-apparátus leépítéséről, a munkásőrség feloszlatásáról
van szó, a nyolcadikban az európai kettéosztás megszüntetéséről, a
kilencedikben a szovjet csapatok kivonásáról, a tizedikben a
rendőri szemlélet megszüntetéséről, a tizenegyedik pont követeli,
hogy vessenek véget a történelemhamisításnak, és csak a
tizenkettedikben lesz újra állító, azaz pozitív jellegű a
fogalmazás: "Igazságot 1956-nak, tisztességet a forradalom
mártírjainak, nyilvánítsák nemzeti ünneppé október 23-ikát!"
Feltűnő, hogy a hatalmon levő párt semmit nem utasít el, nem
tagadja meg sem a múltat, sem a fennállót, nem nevezi meg a
negatívumokat, nem alkalmazza a tiltakozást. Épp ezért válik
általánossá, és marad a nem sokra kötelező pozitív fogalmaknál és
tételeknél. Az "igen" mindig általános, a "nem" mindig konkrét.
    
    Hogy mi a demokrácia, mi a szocializmus, mi a népakarat? Láthattuk,
igen különbözőt jelenthet. Akár az elnyomást is meg lehet
valósítani a jól hangzó szavak nevében. De hogy mi az, ami baj, ami
fáj, amit elutasítunk, az mindig konkrét és csalhatatlan. Ha szorít
a cipő, rá tudunk mutatni, hol szárít. Ha belénk vágtak, ha sebhez
kapunk, érezzük mi fáj, mit okozott a másik.
    
    Az újat akarás tapasztalati forrása az eddigi rossz, a megélt
elnyomás. Pontosan érezzük, melyik oldalról ér bennünket
korlátozás, és hogy mi a kellemetlen számunkra. Az egyiknek az
alacsony bér, a másiknak a hatalmaskodó packázás, a
megkülönböztetés, lekezelés, az egyöntetűség, a
történelemhamisítás.
    
    A konkrét bajok megélése biztosít gondolati fölényt a többségnek, a
hatalmon levő kisebbséggel szemben. A párt elvontságokkal és
többértelműséggel dolgozik, az ellenzék konkrétumokkal és a megélt
tapasztalatokkal. +++
    


1989. április 1., szombat


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"FÉRFIHANG/ Kérem szépen, röviden annyit szeretnék mondani innen, Bajorországból, hogy a budapesti pártházza] szemben állva, a jobboldalon lévő kis házba 8 évvel ezelőtjt megtalálták azokat az embereket befalazva, akik kopogtak. De tekintettel arra, hogy akik kirendelték az egészségügyieket, és a karhatalom rögtön eltávolította őket, nem tudom, hogy azóta tudnak-e róla. Kötelességemnek tartottam, hogy ezt az információt közöljem önökkel."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD