Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › március 31.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Pályázati felhívás

"Kövi Pál, több gasztronómiai mű (így: az ,,Erdélyi lakoma,,) szerzője, a New York-i ,,Four Seasons,, étterem társtulajdonosa KRUDY GYULA EMLÉKALAPÍTVÁNY-t hozott létre, amelyet a Művelődési Minisztérium jóváhagyott. Az Alapítvány célja: a gasztronómiai kultúra támogatása."
SZER, Világhíradó:

KB-ülés - a függetlenítettek

"Ha összeadható lenne a teljes stáb, bizonyosan jóval meghaladná a 200 ezret, és hol van akkor még a munkavégzés költsége? És a pártérdekből igénybe vett épületek, hivatali szobák, egyéb helyiségek fenntartási, működtetési kiadásai, a pártrendezvények anyagi fedezete, a párt védelmét ellátó fegyveres testületek költségtényezői?"

A kivándorlásról

(Szép Zoltán)
München, 1989. március 31. (SZER, A hallgatóé a szó) - Boros
József vagyok Aschauból. Egy kérdést szeretnék feltenni.
    
    - Igen.
    
    - Hallgatom az adását két éve - még annyit szeretnék elmondani,
hogy két éve élek itt. Feleségemmel, kisfiámmal vagyunk itt, és
feltettem egy kérdést két hallgatónak is. Az egyik egy hölgy, a
másik egy férfi, hogy ha a magyar állam garantálná azt, hogyha
sértetlenül, tehát nem lenne semmi bántódása annak, aki
visszamenne Magyarországra, hogy vissza mennének-e?
    
    - Igen. Mind a kettő azt mondta, hogy nem.
    
    - Igen. Mind a kettő. Azt mondta, hogy a villamos alá ugrana.
    
    - Igen. Az úr azt mondta, hogy a villamos alá ugrana, a hölgy
pedig szintén azt mondta, öt gyerekkel van kint. Na most én csak
ezt tovább szeretném folytatni ezt a kérdést. Tehát, hogy ha
valaki azt mondta volna, hogy igen. Mert én "azilos"
(menekült)vagyok, de hogyha Magyarországon itt a helyzet úgy
változik, hogy lehet már hinni, így fogalmazok, hogy lehetne már
hinni, akkor azt hiszem, hogy én például visszamennék, a
feleségem is, mert... Mert úgy érzem, ezt az országot újjá lehet
építeni és akkor szüksége van arra, tehát - szüksége van az
emberekre, akik úgy érzik, hogy ott van a helyük. Na most én csak
azt szeretném kérdezni, Önnek van-e olyan információja esetleg,
vagy hallott-e olyat, hogy akik "azilisok" és esetleg hazatérnek,
hogy lesz-e bántódásuk?
    
    - Nézze, én ezt a műsort azért csinálom, hogy lehetőleg a
leghitelesebb információkat tudjam a műsor segítségével az emberek
között terjeszteni. Például ennek a kérdésnek tisztázása
érdekében szándékomban áll illetékes magyar szervek, illetékes
vezetőit felhívni. Ugyanúgy rögzíteni a velük folytatott
beszélgetést, mint rögzítettem az előbbi emberekkel, akiket már
idéztünk a műsorban, és le fogom játszani.
    
    Szeretnék nagyon hiteles információkat beszerezni úgy, hogy a
Belügyminisztérium, a különböző kivándorlásügyi szervek esetleg
maga a Minisztertanács illetékesét megkérdezem; mondja meg a
hallgatóknak, a Szabad Európa Rádió segítségével, mire
számíthatnak ha visszatértek.
    
    - Mert ugye az a megdöbbentő, hogy ott a munkásemberek vesztették
el a hitüket, ha szabad így fogalmaznom, az értelmiség is
gondolom, de a munkásosztály, akire a Magyar Kommunista Párt
támaszkodott, akinek szólt ez a 40 év alatt eltelt szép, sok
zengzetes akármi- Nem tudom, hogy a jelenlévő hölgy, vagy úr
munkásosztályba tartozott-e vagy az értelmiségbe, de engem
megdöbbentett a nyilatkozatuk. Hogy ennyire hitét és hazát
vesztett emberek,ez borzalmas. Ez borzalmas. Én azilos vagyok, itt
tehát tulajdonképpen így fogalmazhatunk, ahogy mondja a nagy
tömeg, nekem már nem járhat a szám itt. De én úgy érzem, nekem
hazám csak egy lehet, az Magyarország. És én szeretnék is
visszamenni oda, tehát visszatérni oda és ha csak csavar is
lehetnék, de az új rendszerbe, akinek már hihetünk. Igen, hát
akkor szeretnék egy csavar lenni.
    
    A hallgatóé a szó.
    
    - Szeretnék név nélkül kérdezni öntől valamit.
    
    - Tessék.
    
    - Itt élek az NSZK-ban már lassan négy éve. A HVG március 18-iki
számában olvastam, hogy a Szűrös Mátyás, a parlament elnöke
sajtótájékoztatót tartott, ahol egy kérdésre válaszolva elmondta,
hogy várható, egy úgynevezett magyarság törvény alkotása, amely
kimondaná az ország szabad elhagyásának jogát és ez a jogszabály
szól a visszatérés lehetőségéről is. Tudnak-e önök erről valamit?
    
    Hogy ez valóban várható-e, és ha igen mikor?
    
    - Általánosabb szabályzás is várható, hiszen meg fog jelenni a
közigazgatási törvény, létrehozzák a közigazgatási bíróságot,
amelyik egyértelműen állampolgári ügyekkel kíván foglalkozni.
    
    Jelenleg az az elv érvényes Magyarországon, hivatalos elvként,
hogy aki nem követett el bűncselekményt az elhagyni is jogosult
az országot és visszatérni is, de ez nincs még egy összefoglaló
törvényben, hanem különböző törvények foglalkoznak ezzel a
dologgal.
    
    - Részletesebben többet mi se tudunk még róla, hiszen a
bejelentést mi is ugyanúgy ismerjük mint ön. Most foglalkozom a
Belügyminisztérium segítségével ezekkel a kérdésekkel, amennyiben
hallgatja műsorainkat fog még találkozni a problémának sokoldalú
megközelítésével továbbra is.
    
    - Ha én most haza akarok térni akkor nekem most ezt kérvényezni
kell jelen pillanatban még.
    
    - Megvan az állampolgársága?
    
    - Nincs .
    
    - Bár a magyar megvan, de a német nincs.
    
    - A magyar megvan?
    
    - Igen.
    
    - Nézze, ebben az esetben, ha a Belügyminisztériumtól kapott
tájékoztatást - amiről ma hallható lesz - másak;, is komolyan
veszik,akkor Önnek minden további nélkül haza lehet mennie. De én
azért azt javaslom, hogy mielőtt ezt megtenné, írjon a magyar
Belügyminisztériumnak egy levelet, jelentse be ezt a szándékot és
kérdezze meg, hogy számíthat-e arra, hogy Magyarországra való
visszatértekor valamilyen büntetésben részesítik-e? Ha azt
válaszolják, hogy nem, azért az már egy dokumentum.
    
    - Igen. Tehát Magyarországra írjak, ne az itteni követségre.
    
    - Írhat a követségre is párhuzamosan, mind a kettőhöz.
    
    - Igen. Nagyon szépen köszönöm.
    
    A hallgatóé a szó.
    
    - Halló Belügyminisztérium?
    
    - Igen.
    
    - Csókolom kezeit! Kivándorlási ügyben szeretnék érdeklődni. Az
illetékest, ha kapcsolná.
    
    - Jó, tessék várni, akkor adom!
    
    - Halló kezét csókolom! Kivándorlási ügyben illetékes?
    
    - Az vagyok. Tessék mondani.
    
    - Szép Zoltán vagyok a Szabad Európa Rádióból hívom önt. Nagyon
sok kérdés érkezett kivándorlási üggyel kapcsolatban. A kérdezők
egy része magyar állampolgár, aki külföldön él jelenleg.
    
    - Igen.
    
    - A kérdezők más része magyar állampolgár, aki Magyarországon él. A
kérdések között nagyon sok a hasonló elem.
    
    - Közölnöm kell önnel, hogy a Belügyminisztérium sajtófőosztályát
keresse meg a kérésével.
    
    - Tehát akkor kérem a sajtóközpontot.
    
    - Halló! Sajtóosztály?
    
    - Igen.
    
    - Csókolom kezeit! Szép Zoltán vagyok a Szabad Európa Rádiótól.
    
    - Parancsoljon!
    
    - Van egy műsorunk az a címe, hogy: A hallgatóé a szó, és nagyon
sok kivándorlással kapcsolatos kérdést kaptunk mind külföldön élő
magyaroktól, mind magyarországiaktól. Remélem, hogy a
Belügyminisztérium segítségünkre lesz abban, hogy ezekre a
válaszokra autentikus feleletet sikerüljön nekünk szerezni. Ezért
keresnék valakit, akinek feltenném a hallgatóktól érkezett
kérdéseket, és esetleg egy megbeszélt következő időpontban
folytatnánk ezzel kapcsolatban a beszélgetést, tehát válaszokat
kapnék.
    
    - Ebben az osztályvezetőnk tudna segíteni, de ő most lement
ebédelni. Na most nem tudom, hogy tudna-e esetleg egy kicsit
később telefonálni.
    
    - Őt hogy hívják különben?
    
    - Horváth János.
    
    - A központon keresztül hívjam őt?
    
    - Mondok egy városi számot.
    
    - Jó.
    
    - Horváth János urat keresem.
    
    - Jó napot kívánok én beszélek, tessék.
    
    - Üdvözlöm! Kivándorlási ügyekkel kapcsolatban vállalná-e azt,
hogy én feltenném, nem szükséges, hogy most kapásból, de én
feltennék kérdéseket, és erre autentikus válaszokat kapnánk, amit
mi a rádióban leadnánk és ezzel eleget teszünk annak a hallgatói
igénynek, hogy pontos válaszokat kapjanak, és ennek megfelelően
tudjanak tovább cselekedni.
    
    - Nézze én a következőt tudom mondani, mint ahogy én is újságíró
vagyok, mint ön. Itt a jogi dolgoknak egyrészt utána kell nézzem,
másrészt meg azt hiszem, sokkal jobb lenne, hogy ha valaki olyan
beszélne erről a dologról, aki ezzel a területtel foglalkozik.
    
    Mindenképpen vállalni fogom azt, hogy a kérdéseket vagy
közvetítem, vagy ha úgy döntenek itt a Belügyminisztérium vezetői
akkor én megválaszolom.
    
    - Most mit tart jobb módszernek? Elég sok a kérdés. Sajnos -
mondom -, hogy elég sok. Az emberek mozgásban vannak.
    
    - Hát nézze a leggyorsabb az lenne, hogy ha most azokat, amik
tényleg a legjellemzőbbek, és a legnagyobb érdeklődést keltenek
önök szerint, azokat elmondanám most és akkor...
    
    - Mondanék akkor néhány jellemző kérdést most, és azt kérném öntől
az egyszerűség kedvéért, hogy mondja azt, hogy most itt álljunk
meg. Tehát akkor mondom ahogy a kérdéseket én megpróbáltam
megfogalmazni.
    
    - Jó napot kívánok Horváth János vagyok.
    
    - Üdvözlöm Szép Zoltán vagyok, hát jelentkeztem.
    
    - Nézze a helyzetem az egyáltalán nem könnyű. Kénytelen velem
megelégedni.
    
    - Térjünk rá akkor a lehetséges válaszokra?
    
    - És ha lehet abba a sorrendbe menni, ahogy.
    
    - Abba vagyok.
    
    - Akkor jó.
    
    - Éri-e hátrány azokat, akik Magyarországról hivatalosan
szeretnének kivándorolni. így volt a kérdésem.
    
    - Igen. Mindenekelőtt tisztázni kellene egy fogalmi meghatározást,
a kivándorlás és a külföldi letelepedés kérdését, ugyanis a kettő
nem ugyanaz. Mert az én legjobb ismereteim szerint kivándorlást
kérő az ugye, nem kéri a magyar állampolgárságból való
elbocsátását, a külföldi letelepedést kérő pedig magyar
állampolgár marad. Na most a konkrét kérdésre válaszolva pedig
semmiféle jogkövetkezménye nincsen, sem az egyik, sem a másik
kérésnek. Annál is inkább, mert ezt a magyar állampolgárok nagyon
jól tudják, hiszen nagyon széleskörű tájékoztatást folytattunk az
útlevélrendelet vonatkozó törvényerejű rendelet bevezetésekor,
hogy ma már az útlevélkérő lapon nem is kérik még a munkáltató
véleményét sem. Tehát semmiféle ilyen hátrányt nem szenvednek.
    
    - Mennyi időt vesz, igénybe általában az ügyintézés?
    
    - Az államigazgatási munkában 30 nap a határidő. Tehát 30 napon
belül mindenképpen mindenkinek választ kell kapni. Most az esetek
döntő többségében ez a válasz mindig érdemi, akkor van lehetőség
meghosszabbítani az államigazgatási időszakot, amikor valami adat
pontosítási vagy egyéb hasonló dolog merül fel, de mondom az
esetek döntő többségében 30 napon belül megkapják az érdemi
választ.
    
    - Következő: milyen esetekben utasítják vissza a kérelmet, és
visszautasításkor melyik szervhez lehet fellebbezni, ide vettük
azt, hogy melyik a leglegfelsőbb a sor végén.
    
    - Igen. Hát az útlevélről szóló törvényerejű rendeletet tudom
idézni. Ez egyébként megjelent a Magyar Közlöny 87/61-es
számában.
    
    - Tehát a Magyar Közlöny 1987 év 61-es számában. A hallgatók
kedvéért ismétlem meg.
    
    - Igen. Itt az alapvető rendezőelv az, hogy olyan esetben van
elutasítás, amikor olyan bűncselekmény miatt van folyamatban
bűntető eljárás, amelynél a törvény 3 évi szabadságvesztésnél
súlyosabb büntetést rendel el, vagy akit végrehajtandó,
szabadságvesztésre ítéltek, szigorított őrizetét rendelték el. Én
azt hiszem, hogy ezek, amennyire én ismerem minden országban mint
érvényes alapelvek, ezek az alapvető kizáró okok. Na most, ami
pedig az esetleges elutasításra vonatkozó fellebbezést illeti,
itt azt tudom mondani, hogy ez a mostani ez egy régi állapotnak
az utolsó időszaka, fejezete. Hiszen bizonyára ön is ismeri, a
magyarországi hallgatóink pedig még jobban kell, hogy ismerjék.
    
    Tényleg nagyon erőteljes folyamat van az igazi jogállam
kialakítására, hogy így fogalmazzak és hát ez itt különböző
törvények, jogszabályok, intézmények létrehozását jelzi. Jelenleg
ez egy kifogásolt, jogosan kifogásolt pont. Jelenleg a legfelső
fórum a belügyminiszter, ahová fellebbezni lehet. De az
előkészítés alatt lévő közigazgatási bíróság fogja majd a
létrehozása után ezeket a dolgokat elbírálni, tehát egy teljes
normális polgári jogorvoslatnak lesz helye.
    
    - Az a kérdésem, hogy fordulhat-e bírósághoz?
    
    - A magyar joggyakorlat szerint ebben a pillanatban még nem.
    
    - Még nem. De miután ez egy előkészület alatt álló, rendezés alatt
álló dolog. Tehát azt jelenti, amint a közigazgatási bíróság is
működni kezd és a...
    
    - Akkor ő fogja átvenni ezeket a feladatokat.
    
    - A fellebbezési fórumban ő is beépül, akkor ő nála lehet
fellebbezni. Tehát bírósági döntés is születhet adott esetben az
elutasítás megszüntetéséről.
    
    - Erről folynak most az előkészületek.
    
    - Ezt inkább kuriózumként kérdeztem, hogy van-e tudomása, hogy
egyáltalán eddig valaki fordult-e bírósághoz?
    
    - Nem. Nekem nincsen, miután elképzelhető, hogy fordul, de hát
amennyire én ismerem a magyar főjoggyakorlatot nem is tudnak vele
foglalkozni.
    
    - No, tehát nyilván nem járt volna eredménnyel, ha valaki
bírósághoz fordult volna. Még visszautalnék egy kérdésemre.
    
    A letelepülés és a kivándorlás, amit nagyon helyesen külön
választottunk. Abban az esetben ha valaki külföldi letelepedési
célból menne ki, arra más nyomtatványt kell kérnie, mint aki
kivándorolni szándékozik?
    
    - Külföldi letelepedés céljából olyan útlevelet adnak, ami régi
értelmezésbe vett konzuli útlevél. Ez a pontos.
    
    - No és Magyarországon magyar állampolgár kérhet.
    
    - Ezt minden olyan állampolgár kérheti, aki nem kérte ezt
korábban, vagy akit nem bocsátottak el a magyar állampolgárság
kötelékéből. Tehát teljesen mindegy, hogy New Yorkban él vagy
Budapesten.
    
    - Igen. Tehát bármely magyar állampolgár, aki magyar
állampolgársággal rendelkezik és az útlevéltörvényben kifogásolt
büntetőjogi aktus alatt nem áll, kérhet.
    
    - Így van.
    
    - Nem gondolja azt, hogy Magyarországon, nagyon sokan
pontosították magukban, ezt a két fogalmat, miután elég sok
hallgató fordul hozzánk. Gyakran úgy gondolom, hogy aki
kivándorlásról, vagy kivándorlási igényről beszél, az valójában
csak letelepedni szeretne külföldön.
    
    - Így van, valószínűleg ez az ok az emberek körében elterjedt
szóhasználatnak az oka. Holott itt jogilag egész más dolgokról van
szó.
    
    - Igen és nem tudom, nem volna-e helyes önöknek is ezt jobb. Én
propagálni, ha már a kérdés végül is létezik, és azzal, hogy
hallottunk róla, nem tudjuk megkerülni. En is sokáig tűnődtem,
hogy ebbe a kérdésbe belemenjünk-e mert, sokan fognak nyilván
majd reflektálni. De szerintem kell róla beszélni, hogy az
emberek megtudják például azt a különbségtételt.
    
    - Nézze, itt egy picit vitatkoznék önnel, mert végül is erről mi
nem hallgatunk, hát semmi okunk nincs, hogy hallgassunk róla.
    
    - Nem azt mondtam.. Csak mondom, hogy kellene róla beszélni.
    
    - Megmondom őszintén. Ide hozzánk sem a Magyarországon megjelenő
lapoktól, sem közvetlenül a lakosságtól ilyen jellegű kérés nem
érkezett, holott különösen az útlevélről szóló törvényerejű
rendelet megjelenése után rengeteg kérdést kaptunk, amit
igyekeztünk is megválaszolni. De ebben a vonatkozásban ilyen
konkrét különbségtételre nem érkezett. Én azt hiszem, hogy azért,
mert jól lehet azt a szót használtuk "kivándorló", de alapelvében
tisztában vannak azzal, hogy ők nem a magyar állampolgárság alóli
elbocsátásukat kérik.
    
    - Igen. Bár nekem az a. benyomásom, mert sokat, legalább 10-12
hallgatóval beszélgettem ilyen kérdésekről. 0 keresett és mikor
befejezték úgy a beszélgetést, az volt az érzésem, hogy ezek
majdnem mindegyike letelepedni szeretne külföldön, szeretné a maga
gazdasági helyzetét rendezni és legtöbbjük azt követően vissza is
szeretne térni Magyarországra.
    
    - Persze. Tulajdonképpen erről van szó. De én nem hiszem, hogy itt
a konkrét ügyintézés során ez problémaként merül fel, ezzel
együtt hát nincs semmi akadálya, hogy erről beszéljünk.
    
    - Tudom, én tulajdonképpen azt akarom csak, hogy ne nagyon sok
magyar állampolgár fogja magát és minden előkészület nélkül,
kiváltképpen jogi tájékozottság nélkül nekivág a világnak arra
gondolva, hogy ő otthonról úgyse kezdeményezhet egy ilyen
megoldást. Tehát én most mondhatnám, hogy a Belügyminisztérium jó
hírének javítása érdekében is beszélek pont önnel, illetve hát
ENSZ segítségén keresztül azokkal akik erről tudnak. Mert azt
szeretném, hogy a magyar állampolgár hallja éppen ebben a
tónusban, ebben a megfogalmazásban, hogy a magyar
Belügyminisztérium a partnerré válás viszonyát megkezdte az
állampolgárokkal.
    
    - Igen. Hát én azt hiszem, hogy így minden további nélkül meg
lehet fogalmazni, ezzel teljesen egyetértek. - Jó. Akkor a
következő kérdést tenném fel. Hogyan egyeztetik össze a
kivándorlásügyi gyakorlatot, azokkal a nemzetközi egyezményekkel,
amelyekhez Magyarország is csatlakozott?
    
    - Nézze, itt három dolgot kell alapvetően megemlíteni, mert
egyrészt van az emigrációs kérdésekre vonatkozó felfogás,
másrészt Helsinki záróokmány idevágó fejezetei, és harmadrészt
pedig azok a kétoldalú egyezmények, amelyeket a Magyar
Népköztársaság különböző országokkal megkötött. Én azt hiszem,
hogy az első kettő vonatkozásában a most érvényben lévő
szabályozás minden vonatkozásban megfelel azoknak az elveknek,
amik a Helsinki záróokmányban például megfogalmazódtak. Ami pedig
a kétoldalú egyezményeket illeti, ott pedig kötelesek vagyunk
ahhoz tartani magunkat, amiben korábban az illető országokkal
megállapodtunk.
    
    - Tehát megkérdezhetem azt, hogy az ön tudomása szerint ez idő
szerint nemzetközi oldalról, tehát valamelyik Magyarországon
kívüli ország, vagy szerv részéről nem érkezett se tiltakozás, se
kifogás mostanában.
    
    - Nem. Nem érkezett ilyen jellegű.
    
    - Tehát talán ez bizonyítja, hogy az egyezmények funkcionálnak.
    
    - Ezt inkább megint csak az érdekesség kedvéért kérdezem. Hová
egyszerűbb letelepedni szocialista vagy nyugati országba
ügyintézési szempontból?
    
    - Az ügyintézési szempontból teljesen mindegy.
    
    - És van rá gyakorlat?
    
    - Már letelepedésre. . .
    
    - Igen, hogy szocialista országba való letelepedésre?
    
    - Van gyakorlat, mert nagyon sokan mennek férjhez olyan országba,
ami közel van hozzánk Csehszlovákiába, aztán Lengyelországba,
Szovjetunióba, NDK-ba vagy nősülnek oda. Tehát van ilyen
gyakorlat. De a Belügyminisztérium ügyintézése szempontjából ez
teljesen indifferens. Ezt azért egy félmondattal mindenképpen meg
kell jegyezni, hogy a külföldre való letelepedésnél nem egyedül a
magyar Belügyminisztérium, aki mondjuk meghatározza, vagy eldönti
az engedély megadását. Ugyanis bármennyire is jó szívvel mondunk
mi igent bárkinek, hogy hozzájárulunk a külföldi letelepedéshez,
ha az illető ország nem hajlandó befogadni.
    
    - Az illető országnak a befogadása, azokra vonatkozóan is érdekes,
akik konzuli útlevéllel szeretnék a...
    
    - Természetesen persze.
    
    - Ott vízumra van szükség, vagy...
    
    - Egy elővízumra van szükség.
    
    - Tehát nem olyanra,mint amit a turista kér.
    
    - Igen. Egy elővízumra van szükség, amivel igazolja, hogy az
illető ország, a mellékelt feltételek szerint engedélyezi az
illető magyar állampolgár letelepedését. Azért is van ezekben az
elvekben megfogalmazva, hogy a döntés, az alapvető szempont a
családegyesítés egyenes ági rokonhoz történő letelepedés, mert az
esetek más vonatkozásaiban nem engedélyezik a külföldi országok
döntően az ilyen külföldi letelepedést.
    
    - Vagyis egy példával éljünk, mondjuk, vegyünk egy fiktív nevet,
Tihanyi Elek azt mondja Ózdról, hogy ő szeretne kitelepedni
Svédországban. Néki ott nem él senkije, még a nyelvet se beszéli,
esetleg tud egy gyárost, aki neki munkát biztosítana. Hol romolhat
el ennek a külföldön letelepedni akaró embernek az esélye?
    
    Magyarországon vagy Svédországban?
    
    - Nézze. Alapvetően Svédországban. Ez a döntő. Most a magyar
jogszabályban van egy olyan passzus, ami úgy fogalmaz valahogy,
hogy egyéb esetekben a családegyesítésen egyenes ági rokonhoz
való letelepedésen kívül is lehet engedélyezni. Tehát mondjuk ebbe
a kategóriába ez a Tihanyi Elek beleférne Magyarországon. De
hiába fér bele, ha egyszer a svéd hatóságok azt mondják, hogy ezt
külföldi munkavállalónak tekinti, mint inkább odatelepülőnek és
ők erre nem tartanak igényt.
    
    - Igen és itt próbáljunk meg különbséget is tenni azért, hogy a
hallgató jobban értsen minket. A külföldön letelepedni szándékozó
és a külföldön munkát vállalni óhajtó emberek között megint van
jogi differencia. Próbáljuk meg ezt úgy érthetően definiálni,
hogy mi a különbség.
    
    - Hát ez egy teljesen más kategória. Külföldön bárki vállalhat
munkát, de ennek az ügyintézése nem a Belügyminisztériumban
kezdődik.
    
    - Igen. És a/külföldi munkavállaló ma már lehet egyén is. Tehát
nincs rá szükség, hogy bármely...
    
    - Hát épp a közelmúltban volt itt egy nagyon érdekes vita pont
Svédországban, ha jól emlékszem.
    
    - Igen, igen.
    
    - Ahol a svéd szakszervezet harcolta ki, hogy az ott munkát
vállaló magyar építőmunkások ugyanolyan bért kapjanak mint a svéd
kollégáik.
    
    - Ami viszont állítólag veszélyeztette a későbbi
foglalkoztatásukat, nyilván a svéd vállalkozónak az volt az
érdekes, hogy olcsóbb a magyar munkaerő. Hát akkor maradjunk a
kettőnél, a kivándorló és települő. Most a kivándorlót kérdezem.
    
    - Ha kivándorol, akkor elveszti a magyar állampolgárságát nyilván
úgy, hogy ő maga lemond róla, mert az elbocsátását kéri. Ha pedig
letelepedni akaró, akkor magyar állampolgársága megmarad. Mi
marad meg a magyar állampolgársága mellett? Illetve milyen jogot
vészit mégis, például egy külföldön telepedő személy elveszíti-e
a magyarországi nyugdíj jogosultságát?
    
    - Na ez az a kérdés, amire én magának nem tudok válaszolni. Mert
ezek egyrészt az Értékforgalmi Banknál, másrészt a
társadalombiztosítási intézménynél csapódnak le. Én tudnék
magának mondani saját ismereteim szerint valamit, de véletlenül se
akarok félrevezetni egyetlen hallgatót se.
    
    - Folytathat-e jogvitát magyar bíróság előtt egy külföldön
letelepedett személy?
    
    - Ez sem a mi kompetenciánk, de úgy tudom, hogy igen.
    
    - Igen, ez azt hiszem az Igazságügy Minisztériumhoz tartozik.
    
    Fogadhat-e hivatalosan magyar ügyvédet? És azt hiszem eddig
jutottunk el múltkor a kérdésekben ugye?
    
    - Igen.
    
    - Még akkor megterhelném a türelmét egy felvetéssel. Szintén
konkrét eset csak a nevet nem mondom hozzá. Négy gyermekes
magyarországi család él Ausztriában. Ók szépen átlépték turista
útlevéllel a határt és Ausztriában menedékjogért folyamodtak.
    
    Természetesen a menedékjog-igényük az osztrák hatóságokat nem
győzte meg arról, hogy ő nekik menedéket kell adni, most az, hogy
"természetesen" ezt azért használtam, mert már ez igen gyakori,
és következik az ő jelentkezése melyben előadja, hogy - itt
vagyok négy gyerekkel, illegálisan vagyok Ausztriában, magyar
turista- útlevéllel jöttem. Na most mit csináljak? - En nekem az
volt a válaszom, hogy ha ilyen kilátástalan a helyzete akkor
menjen vissza Magyarországra. De hogy őt akkor lecsukják,
megtorolják stb. Ezért is kérdeztem nyomatékosan az elején, hogy
mi történik azokkal, akik valamely szándékból külföldre mennek.
    
    - Kérdezem, ha a gyerekes család visszamegy Magyarországra, akkor
mi az a törvényes dolog, ami vár rá?
    
    - Én a következőt tudom erre mondani. Úgy tudom, hogy
szabálysértési eljárás. Tehát maximum pénzbüntetés. De azt tudnám
tanácsolni, hogy hívja fel a konzult Ausztriába, ők ezeket
pontosabban meg tudják mondani. i - Na most még, ennél a családnál
csak azért, mert ilyen kérdés vagy öt darab bejött. Ha ezek
visszamennének Magyarországra, de gazdasági meggondolásból, vágy
más okból mégis szeretnének végül is külföldre kerülni, attól
függetlenül, hogy megkísérelték ezt a módját a helyváltoztatásnak,
beadhatnak-e kivándorlási vagy letelepedési igényt a jogszabályok
meghatározta módon és céllal?
    
    - Természetesen semmiféle ilyen megkötöttség nincs. Mondtam, hogy
csak arra vonatkozik a megkötöttség, akire három évnél hosszabb
szabadságvesztést szabott ki a bíróság,.
    
    - A Magyarországra átment romániai állampolgárok - azért
fogalmazok így, mert most nemcsak a magyarokra gondolok. Ha akár
letelepedési, akár kivándorlási céllal Magyarországról tovább
akarnak menni kapnak-e segítséget ehhez az illetékes szervektől?
    
    - Mi különösebb Segítséget mi nem tudunk adni, mert mi annyi
segítséget tudunk adni...
    
    - Jogira gondolok.
    
    - Én azt hiszem, hogy ez nem jogi kérdés. Mert amennyiben
igazolják, hogy őket befogadja "X" ország akkor, innen minden
további nélkül továbbmehet.
    
    - Tehát a befogadó ügynevezett, elővízum kell akkor nekik. Értem.
    
    Horváth úr! Én nagyon elégedett vagyok beszélgetésünkkel, még
megkérdezem, mert mindenkitől megkérdezem akivel beszélek, hogy
felhasználhatom-e a beszélgetésünket adásban ezzel a céllal, hogy
felvilágosítsuk a hallgatókat.
    
    - Nézze ennek különösebb akadálya nincsen. De viszont "ha
visszajátszana nekem a megvágott anyagot azt megköszönném.
    
    - Nagyon köszönöm, hogy vállalkozott a beszélgetésre.
    
    - Kérem szépen. Most már lehet azt mondani, hogy természetesen. +++
    


1989. március 31., péntek


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:

"Az újonnan megválasztott Intéző Bizottság már ülést tartott és lényeges határozatokat hozott, amelyről tájékoztatta az MSZMP-t, a kormányfőt, a Hazafias Népfront elnökét és az MTI-t. Létrehozott egy nyolctagú operatív bizottságot is jelentős hatáskörrel. Kiküszöbölte azt a hibát is, hogy a korábban négy kizárt és kellő politikai tapasztalattal rendelkező személy háttérbe szoruljon, mert megengedte, hogy az OB munkájába esetenként más párttagokat is bevonhasson."
III/III jelentés FKgP Nagyválasztmányról 1. oldal


III/III jelentés FKgP Nagyválasztmányról 2. oldal


MTV2 nézői telefonok:

"- Ányos Katalin 341-836: - nézte a reflexológiáról szóló műsort. Szeretné tudni, hogy Sára Gáborral hogy lehetne kapcsolatot teremteni, mert pl. ebbeli képzésről szeretne éredklődni. Nagyon megköszönném ha visszahívnának. - Dr. Udvardi Katalin Miskolc 84-499: - visszahivást kérnék. Köszönöm. - 682-189: - szeretném ha visszahívnának és megmondanák Rózsa György cimét vagy telefonszámát, mert szeretnék a Leg...leg..-be szerepelni. Nagyon Köszönöm. - 56o-o77 Szabó Lászlóné: - javaslatot szeretnék tenni, hogy a tegnap későn leadott romániai ügyekkel kapcsolatos beszélgetést, melynek műsorvezetője Déri János volt, egy előbbi időpontban, amikor nagyobb réteg nézi még a TV-t, meg kellenne ismételni. Hozzáteszem, nekem nincs semmilyen rokonom vagy ismerősöm Romániában."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD