Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › március 29.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Megkezdődött Nagy Imre és társai kihantolása

"A Történelmi Igazságtétel Bizottság az alábbi információ nyilvánosságra hozatalára kérte az Országos Sajtószolgálatot. Szerdán délelőtt a Rákoskeresztúri Köztemető 301-es parcellájában kezdetét vette Nagy Imre és mártírtársai: Maléter Pál, Gimes Miklós, Losonczy Géza és Szilágyi József holttestének - kegyeleti okokból nem nyilvános - kihantolása."
SZER, Világhíradó:

Exhumálás

"A budapesti exhumálás megkezdésével egy időben a párizsi Pere Lachaise temetőben tavaly, a kivégzés 30. évfordulóján felállított emlékműnél és jelképes sírnál az emberi jogok franciaországi magyar ligája és a Szabadságharcos Szövetség képviselői lerótták kegyeletüket a kivégzett magyar miniszterelnök és a forradalom minden mártírja előtt."

Az ideológiai szintézis

Az ideológiai szintézis SZER
----------------------- München, 1989. május 20.
(Hanák Tibor) Leírva: 1989. május 21.
     Nyitott szemmel


    A konvergencia-elmélettel kapcsolatban nem tudtam minden
szempontot felvetni -, a felvetetteket kellőmód megforgatni. Ez a
rádiós műfaj velejárója. Legutóbb csak arra az egy megállapításra
korlátoztam fejtegetéseimet, hogy a világrendszerek között nem olyan
közeledés, nem olyan konvergenica jött létre, mint a hatvanas
években a közgazdászok és szociológusok képzelték: vagyis nem
kölcsönös egybehajlás történt, főképp pedig nem az következett be,
amit a marxista ideológusok vártak, hogy majd a nyugati liberális
kapitalista rendszert lehengerlik a szovjet szocializmus vívmányai.

    A mai folyamatok - épp ellenkezőleg - arra vallanak, hogy a
marxista ideológia alapján létesített rendszer csődöt mondott, és
ezért kénytelen közelíteni a piacgazdaságra és az önálló
vállalkozásokra építő nyugati társadalmi rendszerekhez.

    Valójában persze nemcsak a gazdasági életben kényszerülnek a
marxista elképzelések feladására, de maga a marxista ideológia sem
bizonyult életképesnek. Nem jött létre gazdasági egybeolvadás,
ötvöződés, de nem alakult ki ideológiai konvergencia sem, nem
történt olyan egybehajlás, melyet a marxista és nem marxista
ideológiák találkozásának lehetne nevezni. A marxizmus nem volt
eladható a nyugati világban - de nem volt az tulajdonképp a
kommunista országokban sem. (folyt.)


1989. május 20., szombat


Vissza »


Az ideológiai szintézis - 1. folyt.

Kádár János 1972-ben kijelentette hogy: "ideológiában szintézist
nem csinálunk". - Nem csináltak. Inkább tönkretették a marxista
ideológiát. 1956-57-től kezdve nemcsak hogy szintézist nem engedtek
megkísérelni, de Lukács Györgynek még azt is felrótták, hogy az
ideológiában a békés egymás mellett élés lehetőségét hirdeti -
vagyis az ideológiai koegzisztenciát.

    Hogy a koegzisztencia, a szintézis és a konvergencia elutasítása
illúzió volt - nyilvánvaló. Minden ideológia eleve számos gondolati
elem összekapcsolása, esetleg össze nem férő eszmék együtt létezése.
Lenin a marxizmust úgy jellemezte, mint a francia felvilágosodás
eszméinek, az angol polgári közgazdaságtanok és a német idealista
filozófia tanításainak összekapcsolását.

    Nem az történt tehát a marxista ideológiában, hogy megvolt
szintézis nélkül -, hanem hatalmi szóval kimondták, hogy a
szintézist nem tűrik, ami egyértelmű volt az ideológiafejlődés és a
szellemi élet megtiltásával. Ezt jelezte meglehetősen drasztikus
módon a neomarxizmus száműzése, a Budapesti Iskola, a jugoszláv
Praxis-csoport és a lengyel Kolakowski körének felszámolása.

    A lukácsisták 1973-ban történt kiiktatását mindmáig nem heverte
ki a magyar filozófiai élet, mint a Magyar Filozófiai Intézet
jelenlegi állásfoglalásaiból láthatjuk. A filozófusok kedve elment a
marxizmustól. (folyt.)


1989. május 20., szombat


Vissza »


Az ideológiai szintézis - 2. folyt.

A nyugati világban keletkezett néhány olyan bölcseleti kísérlet,
melyet joggal nevezhetünk bizonyos fajta szintézisnek, vagy egy-két
irányzat konvergenciájának. Ezeknek azonban nem volt hatásuk a
kommunista országokra, és ma már meglehetősen visszaszorultak
Nyugaton is.

    A nyugati szintézisek között gondolhattunk Erich Fromm
Amerikában élő szociálfilozófusra, aki megkísérelte a marxizmus és a
freudi mélylélektan - tehát a kollektív és az individuális híd
összekapcsolását.

    Theodor Adornó A negatív dialektika című könyvében mutatta meg,
miként lehet továbbfejlelszteni a marxi dialektikát a hatalom
dialektikájává, kritikájává. Szerinte a filozófia egyik fő feladata
tudatosítani, hogy ne azonosítsuk magunkat a fennállóval, ne
kötelezzük el magunkat semmilyen állításnak és általánosításnak,
küzdjünk minden kizárólagosítás ellen. Mivel ez nem álláspont
kérdése, Adornó a negativ dialektikát - vagyis a filozófiát is -
folyamatnak, a tagadások egymásutánjának fogta fel.

    Utalhatunk itt Max Horcheimer kritikai elméletére is, mely ugyan
szintén Marxra nyúlt vissza, de belőle kiindulva igen figyelemre
méltó vallásfilozófiát épített ki, és - az Adornóval együtt írt -, A
felvilágosodás dialektikája című könyvben szembefordult a
racionalizálás és matematizálás túlhajtásaival, az élet
túlszervezésére irányuló törekvésekkel. (folyt.)


1989. május 20., szombat


Vissza »


Az ideológiai szintézis - 3. folyt.

A nyugati világ szabad légköre kellett a marxizmus továbbfejlesztéséhez. Ezt bizonyítja a két jóbarát Ernst Bloch és Takács György életpályájának összehasonlítása is. A század tizes éveiben a szellemi élet bioszkurjainak számítottak Heidelbergben. Vallásalapító szándékukkal a pünkösdi tűz megszállottságával próbálták új korszakba átvezetni Európát.

Mikor Lukács csatlakozott a kommunistákhoz és a Szovjetunióba
került, kicsinyes szektaharcokba keverett, lapos dogmákhoz
igazodott. Ezzel szemben a Nyugaton maradt Ernst Bloch Az utópia
szellemét - mint egy korai könyvének címe hangzik - kiépítette a
remény princípiumává, megalkotta a marxista filozófia mindmáig
legbarátságosabb, ötletes és élvezhető változatát, melyben minden
létet még nem levőnek, jövőre irányulónak fogott fel, a próféták
biblikus hitével. Később aztán Ernst Blochnak is meg kellett
tanulnia Kelet-Németországban, hogy mit jelent a hatalommá vált
marxizmus: - a filozófia megbénulását. 1961-ben, mikor felhúzták a
berlini falat, nyugati előadó-körútjáról nem tért vissza az NDK-ba,
ahol addig katedrája volt.

    Nem véletlen, hogy a fiatalabb marxista filozófusnemzedék egy
része nem is kívánja átmenteni a marxista filozófiát. Nem akarja
ötvözni új eszmékkel, vagyis szintézissel megújítani, reformálni.
Inkább új utakon indulnak el.

    Jellemző, hogy az egykori marxista filozófusok a szabad világba
kerülve rendszerint nem folytatják marxizmusukat, hanem szegre
akasztják. Némelyik ugyan megőrzi a témát. Ez érthető, hiszen
filozófiai műveltségük ehhez kapcsolódik. Műveltségük - de általán
nem meggyőződésük. (folyt.)


1989. május 20., szombat


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Az ideológiai szintézis - 4. folyt.

Érdekes példa erre Leszek Kolakowski, aki ugyan megírta
háromkötetes könyvét a marxista filozófia történetéről, de ez
voltaképp leszámolás a marxizmus filozófiájával. A lengyel filozófus
Oxfordban elfordult ifjusága szellemi talajától, és megtalálta amit
hiába keresett benne: egyrészt a filozófálás örömét, másrészt az
általános embei problémákat.

    Foglalkozott a mítoszok jelentőségével és jelenlétével, a
keresztény hit erejével, a pozitívista filozófia filozófiaellenes
hatásával. Legutóbbi könyvében a Horror metafizikusban hitet tesz a
filozófia ősi feladata mellett: küszködni az örök problémákkal,
azokkal a kérdésekkel, melyek a maguk megoldhatatlanságában akkor is
mozgatják az embereket, ha egyes irányzatok - mint a marxizmus -
erről nem vesznek tudomást, vagy ha mások - mint a pozitívisták -
tárgytalannak, logikai tekintetben hibásnak minősítik e kérdéseket.

    Ami a marxista országok filozófia- és ideológiafejlődését
illeti, elmulasztották azt a lélektani pillanatot, amikor még lett
volna hitele a szintézisnek.

    A hatvanas évek végén, a hetvenesek elején Magyarországon is
kísérletekbe fogtak a neomarxista irányzat képviselői, megpróbáltak
lemondani a világmagyarázati igényekről, a természetfilozófiáról -
és a fiatal Marx szándékaira támaszkodva - a társadalom-átalakítás,
ha tetszik: a reform elméletét helyezték a törekvések központjába.
Akkoriban még Lukás György társadalom-antológiájának is lett volna
esélye mű értékeihez méltó vitára -, de amikor megjelent
gondoskodtak róla, hogy érdektelenséget váltson ki, és már csupán a
hatalmi ideológia válfajának tekintsék potenciális olvasói. (folyt.)


1989. május 20., szombat


Vissza »


Az ideológiai szintézis - 5. folyt.

Most látjuk csak igazán, mennyire felkészületlenül érte a
marxista filozófiát a politikai eresztékek meglazulása, a dogmatikus
és adminisztratív határok felszámolása. A kaput kinyitották, de
senki nem jött ki rajta. A marxista filozófia nem tudott mit kezdeni
a szabadsággal. Annyira kompromittálódott a hatalommal, illetőleg
olyan hivalkodó módon lett a korábbi hatalom jelvénye, hogy az
emberek jobban megutálták, mint magát a politikai hatalmat.

    A politikai rendszer továbbél, vállalta a kihívást, de
ideológiája erkölcsileg, szellemileg belepusztult a hatalom
szolgálatába - s azt hiszem a hatalom mai birtokosai, a megújulási
folyamatban lavírozó kommunista politikusok lennének a
legboldogtalanabbak, ha egyszerre csak segítő szándékkal mellettük
támadnának a múlt árnyékait felidéző marxista-leninista ideológusok.
+++


1989. május 20., szombat


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"FÉRFIHANG/ Az újonnan alakult pártok legelső nyilatkozatai mindenki számára világossá teszik, hogy e pártok vezetőségei mennyi mindenben elhatárolják magukat az 1945, az 1948-49 vagy akár az 1956 utáni honi eseményektől. A hazai magyar sajtó tele van a múlt birálatával, leleplezéseivel. Lassan kiderül mi mindent tett tönkre az egypárt-rendszer s maga az egész nemzetközi konstelláció, melybe az beleépült. A tabu-témák fokozatos megszűnésével a különféle irányzatokat képviselő politikusok nyilatkozataival az ország közvéleménye, beleértve az MSZMP egykori 800 ezres párttagságát is."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD