|
|
|
|
Kerékpáros főpolgármester avagy a kalandozó,,velomobil,,(1.rész)
|
Bonn, 1989. március 29. szerda (MTI-Panoráma) - Június végétől szeptember végéig nyugat felől különleges járművek gördülnek majd át államhatárainkon: az NSZK-beli ,,Általános német kerékpáregylet,, (ADFC) autóbuszai, Győr és Budapest környéki uticéllal. Azért különlegesek, mert nem szokványos turistákat, hanem lelkes kerékpárosokat szállítanak - biciklijükkel együtt. A pedálos alkalmatosságokat az autóbuszok utánfutóiban helyezik el. Az ADFC, minthogy nem a gazdasági haszon elvére épülő egyesület, az utazások támogatására üzleti vállalkozást hozott létre, a Velomobil kerékpárközlekedési és szolgáltató társaságot (GMBH), amely most tette közzé ezévi, teljesen újszerű kerékpár-autóbuszos útiterveit.
Magyarországot idén első ízben tüntették fel a csábító, vadregényes úticélok között. Az NSZK minden részéből jelentkező kerékpárrajongók biciklis kalandozásokra készülnek a szerintük kerekezésre igen alkalmas magyar honban. Az enyhén lankás dombvidékeken, a gémeskútas pusztákon, az autóforgalomtól mentesebb útakon. Karl-Ludwig Kerber újságíró, aki két és fél éve az ADFC országos elnöke, az egyesület fővárosi tagozatát pedig már tíz éve vezeti, e sorok íróját fogadva összehasonlítással kezdi: az NSZK-ban mintegy 42 millió kerékpár és 28 millió autó van. A tíz éve Brémában megalakult ADFC országosan 25 ezer tagot számlál, húsz bejegyzett kerületi és tartományi egylettel, száz helyi és városi csoporttal rendelkezik, s a taglétszám egyedül tavaly 26 százalékkal emelkedett. Bonnban hatszáz a tagok száma. - Nálunk is az erősebb - vagyis a gépkocsizó - joga érvényesül a társadalom gyengébb tagjaival, gyermekekkel, öregekkel, gyalogosokkal és kerékpárosokkal szemben. Az autósok rendszeresen túllépik a megengedett sebességet, tehát védekeznünk kell. A nyugatnémet városokban az emberek 60 százaléka kevesebb, mint 4 kilométeres utat tesz meg, ezért a gépkocsiközlekedés magas százalékos arányban helyettesíthető kerékpárközlekedéssel. Három-négy kilométeres távra autót használni értelmetlenség, ostobaság, környezetszennyezés és energiapazarlás. Mi tehát nemcsak közlekedéspolitikai, hanem környezetvédelmi, a nem motoros közlekedés humanizálásáért fellépő érdekvédelmi szervezet is vagyunk. A kormányzati szinteken ,,lobbizó,, érdekcsoportként szorgalmazzuk a kerékpáros közlekedés elterjesztését és biztonságossá tételét, a cégeket pedig minél jobb kerékpárok gyártására ösztönözzük. (folyt.)
1989. március 29., szerda 15:55
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|