Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › március 22.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER:

Ceausescu-gyásznap - felhívás

"Felolvassuk a Románia Libera nyilatkozatát: "1965. március 23-a a román nemzet történelmének legfeketébb napjává lett. Ezen a napon választották Nicolae Ceausescut főtitkárrá, ekkor vette át a hatalmat.... Fivéreink és nővéreink, románok, magyarok, németek! Mindannyian, akik reszkettek, ha megláttok egy kék egyenruhát, egységesnek kell lennünk! Eljött a pillanat, hogy ne féljünk többé szomszédainktól. Senki nem tilthatja meg nekünk, hogy március 23-ikán gyászruhába öltözzünk. Szolidárisak vagyunk a Nicolae Ceausescuhoz, a Román Kommunista Párt hat egykori vezetője által intézett levél aláíróival. Kegyelettel fogunk adózni a brassó-pojániai politikai öngyilkosság áldozatának. Száműzetésbeli románok! Fölhívunk benneteket, hogy március 23-án küldjetek részvét-táviratot Románia Szocialista Köztársaság nagykövetségeinek és mindannyian viseljétek a gyász jeleit."
OS:

Tiltakozó kirándulás Nagymarosra

"A Bajcsi Zsilinszky Baráti Társaság Környezetvédő Csoportja, a Duna mozgalmak és független szervezetek részvételével tiltakozó kirándulást szervez a nagymarosi vízlépcső építéséhez 1989. április 3-án."

Kerekasztal

(Torday Vilmos)
London, 1989. március 11. (BBC) - A magyar Országgyűlésben szerdán
körvonalazta Kulcsár Kálmán igazságügyminiszter az új
alkotmánytervezetet. Milyen jellegű társadalmi és állami
berendezkedés az, amelyet az új alkotmány biztosítani fog
Magyarországon? Melyek a fő célkitűzései, mi az alkotmány fő
feladata és szerepe?
    
    Erről beszélget a mai kerekasztal-társaság. Magyarországról
telefonnál dr. Bihari Mihály alkotmányjogász és politológus, aki
közreműködött az alkotmánytervezet megszövegezésében, Krassó
György, a londoni Magyar Október Sajtószolgálat szerkesztője,
valamint munkatársunk, Siklós István.
    
    Induljunk ki talán abból a kérdésből, hogyan lehet elkerülni egy
22-es csapda jellegű helyzetet az új demokratikus alkotmány
törvényerőre emelkedésénél, hiszen az alkotmányt végsősoron az
Országgyűlésnek kell jóváhagynia, és az alkotmány egyik feladata:
demokratikussá formálni a jelenleg még nem demokratikus
Országgyűlést. Következésképp hogyan fogadhatja el az alkotmány
által meghatározott demokratikus testület az alkotmányt, mielőtt
még az Országgyűlés maga valóban demokratikus intézmény lenne?
    
    Hogyan lehet elkerülni az ebben rejlő belső ellentmondást? Bihari
Mihály.
    
    - Ha még tovább sarkítjuk a kérdést, akkor úgy is feltehető:
elképzelhető-e az, hogy egy nem demokratikus módon megválasztott
parlament egy demokratikus tartalmú jogszabályt, alkotmányt
elfogad? Ez a dilemma lényege. Én úgy gondolom, hogy természetesen
jobb lett' volna egy alkotmányozó nemzetgyűlést összehívni, és
ezzel az új alkotmányozó nemzetgyűléssel kellett volna elfogadtatni
az új alkotmányt. Ez az alkotmányozó nemzetgyűlés feltehetően
jobban reprezentálta volna a magyar társadalom politikai
tagoltságát, beleértve az új alternatív politikai szervezeteket is.
    
    Ez a parlament biztos, hogy szerintem szakszerűbb, politikailag
felelősségteljesebb és progresszívebb alapon vitázott volna,
illetve döntött volna az alkotmány szövegéről.
    
    Azonban - bár én magam például tavaly ősszel ennek híve voltam,
többször erről nyilatkoztam, leírtam, hogy egy alkotmányozó
nemzetgyűlést kellene ez év tavaszán, lényegében márciusban
létrehozni - én úgy gondolom, hogy efelett elment az idő. Most már
egy alkotmányozó nemzetgyűlést - figyelembe véve azt, hogy jövő
nyáron országgyűlési választások lesznek, ha minden jól megy -, már
nem lehet megszervezni, illetve összehívni. Hiszen az alkotmányozó.
    
    nemzetgyűlés megválasztását vagy forradalmi helyzetben képzelhető
el, és akkor nagyon gyorsan meg kell választani, vagy pedig
versengő pártok közötti szabad választás alapján. A pártok jelenleg
megítélésem szerint még nem alkalmasak arra, hogy választási
pártként önálló választási programmal és több tucat vagy száz
képviselőjelöltet állítva versengjenek.
    
    Ezért ebből a sajátos ellentmondásból, nevezetesen, hogy egy
demokratikus tartalmú és alapállású alkotmányt egy lényegileg az
ország politikai tagoltságát már nem képviselő, nem reprezentáló
országgyűléssel kell elfogadtatni, megítélésem szerint ezt ma már
csak úgy lehet feloldani, hogy igenis nyomást kell gyakorolni
minden demokratikus eszközzel erre a parlamentre, hogy ez a
parlament ez év végéig, feltehetően ez év decemberében, egy jól
induló alkotmányt, demokratikus tartalmú alkotmányt fogadjon el.
    
    Ezt a parlamentet már olyan sok esetben megerőszakolták rossz
döntések elfogadására kényszerítették - akár az elmúlt évben is,
gondoljunk a Bős-Nagymaros ügyében hozott szavazásra, vagy
gondoljunk a személyi jövedelemadóra vagy jó néhány személyi
kinevezési kérdésre -, hogy talán az adminisztratív és politikai
nyomást most jó cél érdekében lehet használni és hasznosítani ezzel
az Országgyűléssel szemben.
    
    Én úgy gondolom, hogy ez az Országgyűlés nem izolált sziget a
magyar politikai társadalomban, tehát - bár lényegesen a személyi
összetétele, a lemondások, visszahívások és a többik ellenére nem
változott ez a parlament 1985 óta és feltehetően nem is fog
lényegesen változni - olyan külső nyomás alá helyezhető a
közvélemény, a különböző protopártok és az alternatív politikai
mozgalmaknak a megjelenésével, véleménynyilvánításával, illetve
azzal, hogy egy nagyon jól felkészült szakmai bizottságok hálózata
segíti az Igazságügyi Minisztérium tevékenységét, hogy
elképzelhetően jó alkotmányt fog elfogadni ez az Országgyűlés.
    
    - Hogy látod ezt a kérdést, Krassó György?
    
    - Bihari Mihály minden érvével egyetértek, de a következtetésével
nem. Sőt úgy érzem, hogy azok ellentmondásban állnak az érveivel.
    
    Lényegében azt mondta el, amit én is elmondtam volna. Ez az
Országgyűlés nem a társadalmat, nem a magyar népet reprezentálja,
hanem az uralkodó pártot, az MSZMP-t, még akkor is, ha van néhány
tiszteletreméltó kivétel a képviselők között.
    
    Ez az Országgyűlés természetesen hozhat jó alkotmányt, de csak
hozhat, és egy ilyen nagy jelentőségű kérdésben - például a mostani
alkotmány már 40 éve van érvényben - nem hiszem, hogy
szerencsejátékosok lehetünk.
    
    Másrészt, ha valóban jó alkotmányt hoz, akkor is ezt az uralkodó
osztály vagy uralkodó párt kegyelméből fogja a magyar nép megkapni,
és én úgy gondolom, az emberek, a társadalom öntudatához nagyon
szükséges, hogy valami olyan jöjjön létre, amit ők maguk vagy az ő
maguk képviselői alkottak.
    
    Ezért én mindazokból az érvekből, melyeket nem ismétlek meg, két
következtetést tudnék levonni. Az egyik az, hogy mégis összehozni
egy alkotmányozó nemzetgyűlést. Bihari Mihály végig a "volna" szót
használta. Én nem tudom, hogy ez lefutott kérdés-e. Végül is
nemcsak pártok versenghetnek, hanem területenként lehetnek egyéni
jelöltek - függetlenül attól, hogy milyen pártállásúak -, és ez
talán az általa említett forradalmi helyzethez jobban hasonlítana,
ahol a helyi lakosok maguk döntenék el, hogy kiben bíznak meg. A
másik megoldás az lenne, hogy elhalasztani az alkotmány elfogadását
későbbre és egy valóban demokratikusan - remélem, valóban
demokratikusam - megválasztott parlament elé tárni. Nem hiszem,
hogy annyira kerget a tatár az alkotmánnyal, inkább más törvények
megalkotására lenne most szükség.
    
    - Siklós István?
    
    - Nagyon vonzó az, amit Bihari Mihály mondott, de én is úgy
gondolom, hogy - és itt csatlakozom tulajdonképpen Tamás Gáspár
Miklóshoz, aki a BBC-nek adott interjújában ezt kifejtette -, hogy
jobb lenne alkotmány nélkül tovább vinni a dolgokat, semmint egy
rossz alkotmányt vagy nem kielégítő alkotmányt elfogadtatni ezzel a
nem demokratikusan megválasztott parlamenttel.
    
    Tehát én is azt gondolom, hogy talán nagyobb hasznára lenne az
országnak, ha várakoznánk egy olyan időre, amikor olyan
országgyűlése van az országnak, amely elfogadhat egy alkotmányt. De
felmerül bennem az a kérdés is: egyáltalán szükség van-e arra, hogy
alkotmánya legyen az országnak, hogy demokratikus fejlődés legyen
Magyarországon. A demokratikus fejlődés elképzelhető alkotmány
nélkül is. Tehát tulajdonképpen meg kellene teremteni azt az
állapotot, amikor demokratikus intézmények léteznek, amikor
elválasztjuk a törvényhozó és a végrehajtó hatalmat, amikor
független bíróságok mondanak ítéletet vitás kérdésekben - mindehhez
nem kell alkotmány.
    
    - Hogy látja ezt Bihari Mihály?
    
    - Tulajdonképpen igazat adok Krassó Györgynek abban, hogy nem
kellene ennyire szorgalmazni az új alkotmányt. Mert nem a jelenleg
hatályos alkotmány az akadálya a demokratizálódásnak. Egy csomó
minden demokratikus lépést meg lehet lépni a jelenlegi alkotmány
keretein belül is, hiszen ez az alkotmány, amely valóban 1949-ben
született - 1972-ben történt jelentősebb módosítás rajta -, annyira
keretjellegű és annyira elvont, inkább ideológiai tételeknek a
sorozata, semmint jogi tilalmak vagy jogi garanciáknak a foganata,
hogy nem ez a fő akadálya a demokratizálódásnak. Például a
többpártrendszer, a demokratikus többpártrendszer megteremtése
megtörténhet a jelenleg hatályos alkotmány keretein belül az új
egyesülési törvény, illetve a nyárra elkészítendő párttörvény
alapján.
    
    Tulajdonképpen egy vonatkozásban kellene az alkotmányt módosítani:
az alkotmány 3. paragrafusából el kellene hagyni azt a tételt, hogy
a társadalom vezető ereje a munkásosztály marxista-leninista
pártja. Ezt a paragrafust, hogyha kihagynák az alkotmányból, akkor
például a demokratikus többpártrendszer megteremtésének semmiféle
jogi akadálya nem lenne.
    
    Vagy például az emberi szabadságjogok garantálása szempontjából,
amit én kétféleképpen tudok elképzelni: vagy úgy, hogy az alkotmány
önálló fejezetében első vagy második fejezetében felsorolják az
összes emberi szabadságjogot - nemcsak felsorolják, hanem jogi
garanciákkal övezik annak érvényesülését -, ez az egyik megoldás.
    
    Én ennek vagyok a híve, hogy ez az alkotmányban történjen meg.
    
    El tudok képzelni olyan megoldást is, hogy egy fennálló törvény
szülessen az emberi jogokról. Ezt az alkotmányt például vagy egy
ilyen alkotmányos erejű jogszabályt a jelenlegi alkotmány mellett
is meg lehetne csinálni, hiszen a jelenleg hatályos alkotmány azt
mondja ki, hogy a Magyar Népköztársaság tiszteletben tartja az
emberi jogokat. Többet sajnos nem mond az emberi jogokról. Tehát
például az emberi szabadságjogok kimerítő és garanciális
szabályozásának nem az alkotmány, nem a jelenleg hatályos alkotmány
az akadálya.
    
    Vagy például itt van a köztársasági elnök intézménye. A
Népköztársaság Elnöki Tanácsáról önálló fejezet szól az
alkotmányban. Ezt a fejezetet egyszerűen ki kell hagyni, és a
köztársasági elnöki intézményt, illetve az erről szóló szabályt
kell ennek a fejezetnek a helyébe tenni. Tehát még ilyen jelentős,
az államformát és egy ponton túl pedig az államhatalmi ágak
egymáshoz való viszonyát megváltoztató új intézmény bevezetéséhez
sem feltétlenül szükséges új alkotmány.
    
    Egyetértek azokkal a véleményekkel, Krassó Györgyével és Siklós
Istvánéval is, hogy tulajdonképpen nem a jelenleg hatályos
alkotmány a fő akadálya a demokratikus kibontakozásnak. Tehát
bizonyos értelemben én is elfogadom azt, ha el lehetne érni - és ez
most már pártközi tárgyalásokat jelent -, hogy pártközi
tárgyalásokon megegyezés születhetne abban, ne sürgesse annyira az
MSZMP az új alkotmány elfogadását, hanem a jövő évi választásokat
mondjuk június-júliusról hoznák előre márciusra. Az új választások
után összeülő Országgyűlés, amely nem feltétlenül kell, hogy egy
célra összejött Országgyűlés úgynevezett alkotmányozó Országgyűlés
legyen, hanem egy rendes, szabad választásokon versengő
többpártrendszer mellett megválasztott Országgyűlés legyen, és ez
az Országgyűlés hozza meg az új alkotmányt.
    
    Sajnos úgy tűnik, hogy a jelenlegi politikai vezetés politikai
kérdést csinál abból, hogy még ezzel az Országgyűléssel fogadtassa
el az alkotmányt. Nem tudom, hogy meg lehet-e győzni a jelenlegi
politikai vezetést arról, hogy ne a jelenlegi Országgyűlés fogadja
tel az új alkotmányt, hanem a választások után - egy pár hónappal
előrehozott választások után - az új Országgyűlés.
    
    Ez szerintem nyitott kérdés. Ez elsősorban attól függ, hogy az
MSZMP politikai vezetékét meg lehet-e győzni arról, hogy jobb
alkotmány születhet. Ne felejtsük el, hogy itt nemcsak egy
alkotmányról van szó, hanem az alkotmányhoz kapcsolódó legalább 8-
10 alkotmányos erejű jogszabály elfogadásáról is szó van, tehát
hogy jobb alkotmányt és jobb alkotmányos jogszabályokat lehet
elfogadtatni egy új parlamenttel, mint a jelenleg működővel.
    
    - Nem lehet felfüggeszteni például a jelenleg érvényben lévő
alkotmányt átmenetileg, mintegy szimbolizálva azt, hogy most
változások vannak, és egyszerűen alkotmány nélkül élni átmenetileg?
    
    - Jogtechnikailag megoldható, felfüggeszthető az alkotmány. En nem
tudok olyan esetről, hogy békeidőben - tehát nem rendkívüli
állapotban, mert rendkívüli állapotban, helyzetben fel szokták
függeszteni az alkotmányt, meg a többi jogszabályokat -, éppen egy
demokratikus átalakulás időszakában az alkotmányt felfüggesztenék.
    
    De hangsúlyozom mégegyszer, hogy szerintem azért nincs szükség az
alkotmány felfüggesztésére, mert nem az alkotmány akadályozza a
demokratikus kibontakozást - éppen az alkotmány jellege miatt -,
hogy nagyon elvont, általános és nem annyira jogszabály, mint
inkább ideológiai, politikai jellegű alkotmányunk van.
    
    (folyt.)
    


1989. március 11., szombat


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
SZER hallgatói telefonok:

"FÉRFIHANG/ Jónapot kivánok, itt Mádi István beszél. Szép Zoltán urnak feladtam 162-es feladási számon a schwechati postán a neki szóló csomagot, 9 óra 30 perckor. Viszonthallásra. NŐI HANG/ Jónapot kivánok, érdeklődni szeretnék, hogy mi az esélyem Ausztriába - édesanyám Ausztriában született tehát osztrák származású az egész család. Már nem birjuk elviselni Magyarországon az életet, szeretnénk Ausztriába menni férjemmel, édesanyámmal együtt. Hol kell jelentkezni és van-e ott úgynevezett németesités, szóval befogadnak-e bennünket, mert édesanyám nagyon beteg. Köszönöm szépen, a viszonthallásra. LEMEZKIVÁNSÁG."
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:

"Megalakult és megkezdte működését az Eötvös Lóránt Tudományegyetem büntetőjogi tanszékén az Ellenzéki Kerekasztal az EKA. A tagszervezetek az alábbiak voltak: Bajcsy-Zsilinszky Endre Baráti Társaság, Magyar Demokrata Fórum, FIDESZ, Független Jogász Fórum, Független Kisgazdapárt, Magyar Néppárt, Szabad Demokraták Szövetsége, Szociáldemokrata Párt, Szabad Szakszervezetek Demokratikus Ligája, megfigyelői státuszban. A március 22.-i alakuló ülésen az egyes pártokat, illetve szervezeteket az alábbi személyek képviselték: Bajcsy Zsilinszky Endre Baráti Társaság - Vígh Károly, FIDESZ: Kövér László, Orbán Viktor, Független Jogász Fórum: Bártfay Pál György, Kónya Imre, Sándorfi György, Független Kisgazdapárt: Boross Imre, Magyar Demokrata Fórum: Gergely Andor, Szabad György, Magyar Néppárt: Varga Csaba, Szabad Demokraták Szövetsége: Magyar Bálint, Szabad Szakszervezetek Demokratikus Ligája: Bruszt László, Vitézi László, Szociáldemokrata Párt: Révész T. Mihály."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD