|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, Magyar híradó:
Fordulópont március 15-e?
"Igen, a budapesti és a vidéki megemlékezések nagyon impozánsak
voltak. De örömünkben talán nem szabad elfeledni, hogy a
Trabantsorszám-centrikus Kádár évek tespedtsége, tárgyközpontúsága,
az elsősorban a szerzésre irányított ösztönök nem adják át oly
egykönnyen helyüket a nemzet kategóriájában gondolkodásnak.
100 ezren voltak Budapest utcáin március 15-én, több mint 100 ezren
Burgenlandban és Bécsben tavaly november 7-ikén vásárolni.
Fordulópont volt-e tehát március 15-e? Mintha döntetlenre állna a
játék, x-re. Várni kell még egy kicsit, talán október 23-án majd
eldől, hogy a nagy x-ből, az ismeretlenből milyen képlet alakul ki.
Tudni fogjuk, ha megszámoltuk, hányan ünnepelnek akkor. Persze ez
is csak egy vélemény. Remélhetőleg kisebbségi, és március idusa
valóban a fordulat napja volt."
|
|
|
|
|
|
|
Kelet-Európa jövője - 1. folyt.
|
- Szerintem Délen a legnagyobbak a lehetőségek és leginkább Magyarországon. Adott a belföldi pluralizmus esélye csakúgy, mint a külpolitikai semlegességé, de ha lehet, ez utóbbiról most nem beszélnék, mert a kialakulása szerintem még évekig eltarthat. A belföldi pluralizmus viszont nagyon is lehetséges és szerintem szovjet érdek is. Úgy gondolom, ha Magyarországon egy-két éven belül létrejön a többpártrendszer, akkor azt Nyugaton Gorbacsov elsöprő győzelmeként könyvelik el. Ily módon a gorbacsovi korszak külpolitikai célkitűzéseinek csak használna a magyarországi pluralizmus. - Gorbacsov számára alighanem a kelet-európai népfelkelések elhárítása a legfontosabb. Ha olyan krízishelyzet áll elő, amely fegyveres szovjet beavatkozást igényel, akkor ennek katasztrofális hatása lehet a gorbacsovi peresztrojka hazai mozgalmára. Miután Kelet-Európában ég a változási vágy, Moszkvának csak előnyére válik a reformfolyamat elősegítése, - mondotta Zbigniew Brzezinski. - Kelet-Európa a gazdasági zűrzavar és a környezeti katasztrófa megtestesülése. Politikailag pedig nagyon közel áll a forradalomhoz. Ha a status-quot nem váltja fel valami elfogadhatóbb, akkor bekövetkezik a robbanás. Igen sokba1 kerülne a szovjeteknek a nyugalom megőrzése, de katonailag még többe a robbanás leverése. Ezzel szemben Kelet- Európa fokozatos haladása a bizonyos mértékű, elfogadható és csaknem semleges államforma felé, mind a kelet-nyugati kapcsolatoknak, mind a kelet-európai gazdasági helyzetnek, de közvetve még a Szovjetuniónak is csak előnyére válhat. - A szovjet sajtó úgy tűnik csak egyes kelet-európai rezsimeket támogat. A magyar eseményeket pozitívan értékeli. Elítéli azonban a csehszlovákiai fejleményeket, beleértve az elnyomó rendszer elleni tüntetéseket is. Gorbacsov tavalyi belgrádi deklarációjában mintha elvetette volna a testvéri szocialista államok elleni jövőbeni szovjet katonai intervenció lehetőségét. Azt azonban csak ő tudná megmondani, milyen esélyei lennének ma a Dubcek-féle prágai tavasznak. Gorszkij, aki nemrég tért vissza egyhónapos szovjetunióbeli útjáról, úgy érzi Gorbacsovnak fontosabb a kelet-európai reformok sikere, mint azt bárki gondolná. - Ha egy, vagy két, vagy esetleg három állam is képes az eddigi szovjet mintától eltérő nyíltabb társadalom, méghozzá gazdaságilag működő társadalom kialakítására, akkor a Szovjetunió maga is reménykedhet a változásban. Ebben a pillanatban sok a kétség a Szovjetunióban. Sokan nem hisznek a sikerben, és abban sem, hogy ilyen körülmények között a peresztrojka életképes lehet. Lehet átszervezni egy teljesen szétrohadt társadalmat, amelynek az alapeszméje az életképes gazdasági élet antitézise? Ha lenne, akárcsak egy sikeres eset, akkor a szovjetek is erőre kapnának. - Megoszlanak a vélemények a békés kelet-európai változások leghathatósabb támogatásának módjait illetően. Adjunk gazdasági segélyt és kölcsönöket? Élesszük fel a Marshall-tervet? A reformpárti Magyarország és Lengyelország gyenge gazdasági lábakon áll, és óriási adósságokkal küszködik. A változások is csak akkor számíthatnak népszerűségre, ha megnyílnak a határok a nyugati áruk előtt, amelyek egyébként a fokozott helyi termelékenységet is serkenthetnék. Az erősebb gazdasággal és kevesebb adóssággal rendelkező NDK és Csehszlovákia kedvezőbb körülmények között indulhatna. Sajnálatos módon azonban az ottani pártvezetők félnek a változástól és semmi jel nem mutat arra, hogy akárcsak egy kicsit is kiengednék a kezükből a hatalmat. A Gazdasági Tervező Hivatal kutatási igazgatója szerint a Nyugatnak nem szabad nagyszabású és pazarló terveket finanszíroznia, de Lengyelországban és Magyarországon egyaránt befektetéseket eszközölhet a piacgazdálkodás most kialakuló infrastruktúrájának létrehozásához. - Befektethetünk a gazdasági oktatásba, a tőzsdébe, a belső bankrendszerbe, hogy a lengyelek és a magyarok képesek legyenek a piacgazdálkodás működtetésére. Nem szabad alábecsülnünk ezeknek az intézményeknek a kifejlesztését, mert óriási erőforrást igényelnek. Minden ilyesmi roppant értékes befektetésnek bizonyulhat. - Ha a politikai és a gazdasági felszabadulás békésen folytatódik Kelet-Európában - mondotta Zbigniew Brzezinski -, akkor az Egyesült Államoknak gazdasági támogatást és előnyös kereskedelmi szerződéseket kellene biztosítania. - Szerintem legyünk készek a közbelépésre, de csak az alapvető változásokat biztosító szilárd és intézményesített elkötelezettségek ellenével. Ha erőfeszítések történnek az árazási rendszer megváltoztatására. Ha lépéseket látunk a szabad politikai döntések felé, akkor segítőkésznek kell mutatkoznunk. Ha nem így járunk el, nagyon megbánhatjuk. Ezen a ponton egyébként is ellene vagyok a Kelet nyakló nélküli financiális tömésének, mert ezzel csak a hetvenes évek megismétlődését segítjük elő. Akkor óriási összegek mentek oda, és nagy része pénzkidobásnak bizonyult. - Kelet-Európában most néhány dolog teljesen egyértelmű. Moszkva gazdaságilag többé már nem tud segíteni, mert nincs abban a helyzetben, nincs ereje a roskadozó rendszerek megtámogatására. A státus-szolgálati reformok tovább már nem mehetnek, a gulyás- kommunizmus ideje lejárt. A sikeres gazdasági változás politikai háttere pluralizmust igényel. Mindazoknak jogot kell kapniok a gazdasági beleszólásra, akiknek most össze kell húzni a nadrágszíjat. Mindez pedig azt jelenti, hogy a kelet-európai kormányok pillanatnyilag nem sok jót ígérhetnek az életszínvonalat illetően, legfeljebb jövőbeli jobb reményekkel kecsegtethetnek. Ugyanakkor pedig a politikai ellenzék elnyomása nem sok támogatásra számíthat Moszkvától, de annál nagyobb felháborodást kelthet Nyugaton. Az amerikai külpolitika Kelet-Európát illetően egyelőre aligha változik. A reformokat támogatja továbbra is, az emberi jogokkal, a politikai pluralizmussal és a piacgazdálkodással együtt. Zbigniew Brzezinski szerint az amerikai kormánynak továbbra is kapcsolatban kell maradnia a körzet egyes államaival, miközben folytatnia kell a dialógust Moszkvával a biztonsági problémákról. - Átfogó tárgyalásokba kell bocsátkoznunk a szovjetekkel, különösen az európai biztonságot illetően. Ezen felül minden a semlegesebb Kelet-Európa elősegítésére kell történjék, mert a körzet nem egyformán halad. Némelyek nagyobb ütemben, némelyek lassabban, egyesek pedig inkább visszalépnek. - Gáti professzor azonban a közvetlenebb tárgyalásokat sürgeti Moszkvával a kelet-európai államok sorsáról. - Csak azt mondhatom, hogy Washingtonnak be kellene kopogtatnia a moszkvai külügyminisztériumba és megkérdezni: - Akartok velünk Kelet-Európáról tárgyalni, vagy biztosak vagytok abban, hogy egyedül is megbirkóztok a kilencvenes években elkerülhetetlenül bekövetkező tézissel? Roppant egyszerű kérdés. Akar-e Moszkva megint egy olyan helyzetet, amely katonai beavatkozásra, tehát a glasznoszty és a peresztrojka megsemmisítésére kényszeríti? Vitáról, eszmecseréről beszélek, nem alkudozásokról. Puhatolódzásokat szeretnék látni, nem egyezményeket. Aztán majd meglátjuk, mi lesz. - A kelet-európaiak azonban alighanem igen kényelmetlenül éreznék magukat, ha két szuperhatalom döntene a sorsukról. A körzet szovjet megszállását szentesítő jaltai egyezmény keserű emléke nagyon is eleven. Ami azonban az átfogó problémák felvetését illeti, az más kérdés. Gorszkij szerint ez ellen nem lenne kifogás. - Ezt igen, ezt szeretnék, ha a Nyugat felvetné, éspedig olyan módon, ami senkit sem sodorna kényelmetlen helyzetbe. A kelet- európaiak nem akarnak egy újabb szovjet-amerikai egyezményt, ami aztán rajtuk csattan. Ha beszélünk a jaltai egyezményről, akkor most, hogy nevén neveztük a sztálini időket, mondjuk ki nyíltan, ez volt az egyik legnagyobb hiba. És most kell ezt helyrehoznunk. - Reflektorfényben Kelet-Európa politikai jövője. +++
1989. március 17., péntek
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SZER-hallgató telefonja:
"FÉRFIHANG/ Jóestét kívánok. Kéremszépen itt van a kezemben a Reform legfrissebb száma, amely foglalkozik a Szabad Európa Rádió belső ügyével és avval a levéllel, amelyet a Budapesten megjelenő Reform cimü hetilapnak küldtek. Én tudom azt, hogy a Szabad Európa Rádió munkatársai nem egy korosztály-béliek, egy kor szülöttei, és teljes mértékben természetesnek tartom azt, hogy vannak a mostani politikai helyzet megítélésében nagyon komoly nézeteitérések, sőt mi több: nézetkülönbségek is, annál is inkább, mert ugy érzem, hogy a rádió munkatársai nemcsak a fizetés miatt és a hivatásuk miatt, hanem az érzéseiket is beleteszik az adásba. De azt viszont nem tartom helyénvalónak, sőt mi több, csúnya dolognak tartom, hogy a Szabad Európa Rádió igazgatója, Ribánszky ur, Ribánszky László ur által kiadott belső szabályzatot elküldenek egy országba, egy idegen országba, egy ellenséges országba, aki önökkel szemben mindig ellenséges volt, mert nem birta elviselni az önök által hangoztatott igazságot, ilyen adatokhoz hozzájuttatják."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|