|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, Magyar híradó:
Fordulópont március 15-e?
"Igen, a budapesti és a vidéki megemlékezések nagyon impozánsak
voltak. De örömünkben talán nem szabad elfeledni, hogy a
Trabantsorszám-centrikus Kádár évek tespedtsége, tárgyközpontúsága,
az elsősorban a szerzésre irányított ösztönök nem adják át oly
egykönnyen helyüket a nemzet kategóriájában gondolkodásnak.
100 ezren voltak Budapest utcáin március 15-én, több mint 100 ezren
Burgenlandban és Bécsben tavaly november 7-ikén vásárolni.
Fordulópont volt-e tehát március 15-e? Mintha döntetlenre állna a
játék, x-re. Várni kell még egy kicsit, talán október 23-án majd
eldől, hogy a nagy x-ből, az ismeretlenből milyen képlet alakul ki.
Tudni fogjuk, ha megszámoltuk, hányan ünnepelnek akkor. Persze ez
is csak egy vélemény. Remélhetőleg kisebbségi, és március idusa
valóban a fordulat napja volt."
|
|
|
|
|
|
|
Brüsszel: magyarok és az európai Art Deco (2.rész)
|
Párizs, Berlin, és Bécs volt az Art Deco legfontosabb központja. Onnan is érkezett a legjelentősebb anyag, de mi érzékeltetni akartuk e mozgalom egész jelentőségét. Márpedig (Bécsen keresztül) ez az irányzat eljutott Budapestre, eljutott Prágába is, északra kisugárzott Svédország, Dánia, Anglia felé, természetesen megjelent Belgiumban, Hollandiában, Lengyelországban, délen átlépett Olaszországba is, hogy csak az itt képviselt országokról beszéljünk - mondja Martine Caeymaex, a kiállítás koordinátora, aki a lelkes brüsszeli gárda más tagjaival, Marc Lambrechts biztos irányítása mellett alig kilenc hónap alatt ,,hozta tető alá,, ezt a gazdag anyagot. Itt a míves tudás csúcspontjára jut, itt a biedermeier és a rokokó, a stilizált antik és a formajátékká szelidített primitív mind dekorációvá válik - üvegek, porcelánok, kerámiák, fémek, lakkok olvadnak össze burjánzó és öncélú díszítéssé, a polgárság, a háborút túlélő, vagy éppen azon meggazdagodott újgazdagok pazar luxusává. Világmegváltás, forradalom, erő nincs már ezekben a tárgyakban, de annál több a formai és testi játék, a keresett hatás, az elefántcsont-torony magábanvalósága: persze a gyönyörű, cizellált, elegáns tárgyaké, s így még a modern formakeresésnek is tér nyílik, akár a futurizmusig.... A 276 kiállítási tárgyból 16 érkezett Budapestről, az Iparművészeti Múzeumból és magángyűjteményekből. Miután a rendezők témák - és nem nemzetek - szerint csoportosították az anyagot, a magyar látogató hol itt, hol ott kapja fel a fejét egy Kozma-bútor, egy Gádor- vagy egy Zsolnay-kerámia, egy Gorka Géza vagy Vörös Béla készítette doboz, vagy mondjuk Léczfalvi Gyárfás Erzsébet által kötött könyv láttán: hát itt vagyunk. Fischer-Fiora Margit János Vitéz kupája, lám, európai áramlat része a maga mesevilágával éppúgy, mint Gádor István kedves kis kerámiája a vizilón lovagoló kutyáról és kisfiúról, vagy Kaeszné Lukáts Kató folklór-faliszőnyege, Gusztáv Miklós modernista nagy kapukilincsei. (folyt.)
1989. március 15., szerda 11:19
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SZER-hallgató telefonja:
"FÉRFIHANG/ Jóestét kívánok. Kéremszépen itt van a kezemben a Reform legfrissebb száma, amely foglalkozik a Szabad Európa Rádió belső ügyével és avval a levéllel, amelyet a Budapesten megjelenő Reform cimü hetilapnak küldtek. Én tudom azt, hogy a Szabad Európa Rádió munkatársai nem egy korosztály-béliek, egy kor szülöttei, és teljes mértékben természetesnek tartom azt, hogy vannak a mostani politikai helyzet megítélésében nagyon komoly nézeteitérések, sőt mi több: nézetkülönbségek is, annál is inkább, mert ugy érzem, hogy a rádió munkatársai nemcsak a fizetés miatt és a hivatásuk miatt, hanem az érzéseiket is beleteszik az adásba. De azt viszont nem tartom helyénvalónak, sőt mi több, csúnya dolognak tartom, hogy a Szabad Európa Rádió igazgatója, Ribánszky ur, Ribánszky László ur által kiadott belső szabályzatot elküldenek egy országba, egy idegen országba, egy ellenséges országba, aki önökkel szemben mindig ellenséges volt, mert nem birta elviselni az önök által hangoztatott igazságot, ilyen adatokhoz hozzájuttatják."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|