Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › március 17.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER, Magyar híradó:

Fordulópont március 15-e?

"Igen, a budapesti és a vidéki megemlékezések nagyon impozánsak voltak. De örömünkben talán nem szabad elfeledni, hogy a Trabantsorszám-centrikus Kádár évek tespedtsége, tárgyközpontúsága, az elsősorban a szerzésre irányított ösztönök nem adják át oly egykönnyen helyüket a nemzet kategóriájában gondolkodásnak. 100 ezren voltak Budapest utcáin március 15-én, több mint 100 ezren Burgenlandban és Bécsben tavaly november 7-ikén vásárolni. Fordulópont volt-e tehát március 15-e? Mintha döntetlenre állna a játék, x-re. Várni kell még egy kicsit, talán október 23-án majd eldől, hogy a nagy x-ből, az ismeretlenből milyen képlet alakul ki. Tudni fogjuk, ha megszámoltuk, hányan ünnepelnek akkor. Persze ez is csak egy vélemény. Remélhetőleg kisebbségi, és március idusa valóban a fordulat napja volt."

Választás a Szovjetunióban (1. rész)

Moszkva, 1989. március 17. péntek (MTI-Panoráma) - A törvényhozó testület megválasztása nagy esemény egy ország életében, ha a választók valóban választhatnak. A Szovjetunióban március 26-án választják meg a Népi Küldöttek Kongresszusának tagjait. Hosszú idő után először valódi választásról van szó. Kimenetele jócskán befolyásolhatja az átalakítás ütemét. A tavaly decemberben elfogadott új választójogi törvény alapján zajló választás a politikai reform első - kiemelkedő jelentőségű - lépése. Azt kell szavatolnia, hogy a népképviseleti testületek valóban a népet képviseljék.

A nagyrészt már lezajlott választási előkészületek során látható
volt, hogy az új törvény a népakarat előtt tágra nyitotta a kapukat,
ám az is, hogy a hozzájuk való összes kulcsot még nem vette el a
hatalmi apparátustól. A helyi hatalmasságok többhelyütt most is csak
a kiskaput hagyták nyitva - saját embereik számára. A peresztrojka
élharcosai előtt olykor döngve becsapódtak e kapuk.

    A jelöltállításokat a választók rendkívüli aktivitása
jellemezte. A lakosság minden rétege tömegesen részt vett a
választási előkészületekben. A jelölőgyűléseken heves, időnként
személyeskedésbe, sértegetésekbe is átcsapó viták folytak.

    A mostani választáson a korábbiaknál jóval több képviselőt
választhatnak területi alapon, kevesebbet a hivatalos politikai és
társadalmi szervezetek listáján. (1500 képviselőt választanak meg
területi alapon, 750-et a hivatalos szervezetek listáján.) A
területi elven történő jelölésnél teljesen új vonás, hogy míg
korábban csak a munkahelyi kollektívák kezdeményezhették a
jelöltállítást, addig most lakóhelyi gyűlések is megtehették ezt. A
dolog jelentősége nyilvánvaló: a munkahelyen az alá-fölérendeltségi
viszonyok miatt könnyen megeshet, hogy a kollektíva nem szíve
szerint jelöl, hanem a rangsorolásnak hódolva.

    Most először nem korlátozták a küldöttnek jelölhető személyek
számát, és első ízben volt lehetséges az önjelölés. Ez az első
alkalom, hogy a jelöltek választási ügynököket bízhatnak meg
választási kampányuk szervezésével és a szavazatszámlálás
ellenőrzésével.

    Az új választójogi törvény elveit, demokratikus vonásaik miatt,
igen kedvezően fogadta a szovjet társadalom. (folyt.)


1989. március 17., péntek 14:24


Vissza »


Választás a Szovjetunióban (2. rész)

Ám mint a történelemben annyiszor, most a szovjet választáson is
megtörtént, hogy az elvi magaslatok felé tekintő ember bukdácsolt a
gyakorlat göröngyös terepén. Az első nagy lelkesedés után most
erősödik a meggyőződés, hogy a lényeg a részletekben van, a
részletek pedig - mint kiderült - sok tekintetben kidolgozatlanok.

    A legszembetűnőbb fogyatékosság: a törvényalkotók két olyan
szűrőt építettek be a jelölési mechnizmusba, amely a gyakorlatban
sokszor antidemokratikusnak bizonyult. A körzeti választási
bizottságokról és a körzeti előválasztó gyűlésekről - amolyan
elektori gyűlésekről - van szó. A széles jogkörrel felruházott
körzeti választási bizottságoknak jogában állt minősíteni, hogy ez
vagy az a jelölőgyűlés szabályszerűen zajlott-e le, az ott állított
jelöltek neve felvehető-e a szavazócédulákra. A legtöbb felzúdulást
éppen az váltotta ki, hogy ezek a bizottságok eljárási
szabálytalanságokra hivatkozva nem egyszer semmissé nyilvánították a
helyi hatalmi apparátus számára kellemetlen emberek jelölését. Ha
jogilag talán megalapozott volt is egyik-másik döntés, kilógott a
lóláb: a körzeti választási bizottságokat a helyi tanácsi szervek
állították össze, függésük így valószínűsíthető. E testületek
döntése ellen a felsőbb instanciához, a Központi Választási
Bizottsághoz lehetett fellebbezni.

    A Központi Választási Bizottság elnökhelyettese
sajtóértekezleten elmondta, hogy a hozzájuk befutott hétezer
fellebbezés esetében túlnyomórészt a választóknak adtak igazat,
gyakran még akkor is, ha csakugyan volt valami formai hiba a
jelölésben. Az eljárási szabályokat - mondta - még ráérnek tanulni a
választók, most a hangsúly a politikai célon, a demokratizmuson, a
népi kezdeményezés érvényesülésén van. Ha a panasztevők zöme
elégtételt is kapott, aligha tekinthető megoldottnak a kérdés. A
választók jó része bizonyára nem vállalta a panasztétellel járó
további harcot, amikor kezdeményezésüket jogi csűrés-csavarással
elfojtották.

    A területi elv alapján jelölt személyek névsorát tanulmányozva
az a benyomás alakulhat ki, mintha a választók fukarkodtak volna a
jelölésekkel: a törvény által megengedett 1500 mandátumért csak 2895
jelölt versenghet. Nem jön ki tehát átlagosan még a két jelölt sem
egy-egy választási körzetre. Minden negyedik választási körzetben
csak egy jelölt van, s csodák-csodájára az rendszerint apparátusi
tisztségviselő. (folyt.)


1989. március 17., péntek 14:35


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Választás a Szovjetunióban (3. rész)

Nos, a látszat csal. Nem a választók fukarkodtak a jelölésekkel.
Ellenkezőleg, ők nagyon is bőven találtak méltó jelölteket. Ez az
eredmény a lebonyolítási rendszer egyik működési zavarának a
következménye.

    Hogyan született a közel négyszáz ,,választási egyke,,? A
törvény egyik rendelkezése szerint a körzeti választási bizottság
körzeti előválasztó gyűlést hívhat össze, ha túl nagy az adott
körzetben a jelöltek száma. (Ezen elektori testület összetételének
befolyásolására, kulisszák mögötti machinációkra tág lehetősége
nyílt a hatalmi apparátusnak, az előírások homályossága miatt.) A
választójogi törvény szerint a körzeti előválasztó gyűlésnek az a
feladata, hogy túl sok jelölt esetén ésszerű mértékűre csökkentse a
jelöltek számát, és ezáltal megkönnyítse a választók számára a
jelöltek áttekintését. Ezt a passzust a választási bizottság -
gyaníthatólag súgásra - sokhelyütt úgy értelmezte, hogy már a három
jelölt is áttekinthetetlen, igazán könnyen csak egyet lehet
áttekinteni.

    Az egyes jelölés a választójogi törvény szellemével
nyilvánvalóan ellentétes, hiszen az alapelvként rögzíti, hogy valódi
választási lehetőséget kell biztosítani. Arról most nagy vita
folyik, hogy betűjével is ellentétes-e. A törvény idevágó cikkelye
szerint ugyanis ,,tetszőleges számú,, jelölt állítható. Ezt
bizonyára úgy értették a törvényalkotók, hogy nincs felső határ, ám
több körzeti választási bizottság úgy értelmezte, hogy az egy is
,,tetszőleges szám,,. Tagadhatatlan. Viszont az is, hogy egyből nem
lehet választani.

    Sok hiba helyrehozható még március 26-án, a szavazáson. Sok
múlik a választók felelősségérzetén, komolyságán. A mostani
választásokon már senki nem fogja - tüntető lojalitással - kikerülni
a lefüggönyözött fülkét, hogy nyilvánosság előtt adja le szavazatát
a hivatalos jelöltre. Nem csak azért, mert ezt a - korábban ,,nemes
gesztusnak,, minősülő - magatartást most kifejezetten tiltja a
választási törvény, hanem mert az emberek átérzik az ügy
jelentőségét. Erre vallanak a sajtót ezrével elárasztó olvasói
levelek is, amelyekben a választási rendszer hibáinak kiigazítására
tesznek javaslatokat. A leggyakrabban visszatérő gondolat az, hogy a
jövőben a választást szervező testüleket is demokratikus választás
eredményeképpen alakítsák meg, tevékenységük ellen pedig, szükség
esetén, független választási bíróságnál emelhessenek panaszt. +++

Barta György (Moszkva), MTI-Panoráma


1989. március 17., péntek 14:40


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"FÉRFIHANG/ Jóestét kívánok. Kéremszépen itt van a kezemben a Reform legfrissebb száma, amely foglalkozik a Szabad Európa Rádió belső ügyével és avval a levéllel, amelyet a Budapesten megjelenő Reform cimü hetilapnak küldtek. Én tudom azt, hogy a Szabad Európa Rádió munkatársai nem egy korosztály-béliek, egy kor szülöttei, és teljes mértékben természetesnek tartom azt, hogy vannak a mostani politikai helyzet megítélésében nagyon komoly nézeteitérések, sőt mi több: nézetkülönbségek is, annál is inkább, mert ugy érzem, hogy a rádió munkatársai nemcsak a fizetés miatt és a hivatásuk miatt, hanem az érzéseiket is beleteszik az adásba. De azt viszont nem tartom helyénvalónak, sőt mi több, csúnya dolognak tartom, hogy a Szabad Európa Rádió igazgatója, Ribánszky ur, Ribánszky László ur által kiadott belső szabályzatot elküldenek egy országba, egy idegen országba, egy ellenséges országba, aki önökkel szemben mindig ellenséges volt, mert nem birta elviselni az önök által hangoztatott igazságot, ilyen adatokhoz hozzájuttatják."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD