Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › március 11.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER, Gondolatforgató:

Mit miért március 15-én?

"- A TV épületénél Csengey Dénes a Magyar Demokrata Fórum képviseletében mond beszédet, majd itt Cserhalmi György felolvassa a független szervezetek tizenkét pontját: Mit kíván a magyar nemzet címet viselő tízenkét pontját. Ezután megtörténik a TV jelképes elfoglalása. Ezekután a Kossuth térre vonulunk, természetesen csak akkor, ha az ez évi 3. törvény 4. paragrafusát, nevezetesen azt, amelyik tiltja, hogy a Kossuth téren gyülekezésre kerüljön sor, az országgyűlés feloldja. Közben a Batthyányi-Nagy Imre örökmécsesnél, aki hozza a megemlékezés virágait az ott elhelyezheti. A Kossuth téren terveink szerint Orbán Viktor fog beszélni a Fidesz nevében. Szilágyi Júlia, Szilágyi József leánya, gondolom a Történelmi Igazságtétel Bizottsága nevében, valamint Kiss János a Szabad Demokraták Szövetségének a nevében mondja el beszédét. Most mondom, hogy nagyon rövid beszédekre kértük fel a szónokokat, maximum 5 perces terjedelemben. Szerintem az a jó szónok, aki minél rövidebben el tudja mondani a mondanivalóját."

Kerekasztal - 1. folyt.

- Feltehető az, hogy még itt komoly változások lesznek az
alkotmánytervezet kidolgozásában, hiszen máris megváltozott az, ami
eredetileg volt. Na most. még őszig óriási változások történhetnek.
    
    Mert tulajdonképpen az alkotmánytervezet hallatlanul folyékony
állapotban van. Most mire lehet számítani, vagy mire kellene
számítani a változások során, és milyen tekintetben határozottan
jobb a jelenlegi megszövegezés, mint amilyen volt régebben? Hogy
látjátok ezt?
    
    - Az első kérdésre azt mondanám, teljesen így van, ahogy mondod:
olyan átmeneti időszak van és annyira gyorsan változó időszak van,
hogy magának az alkotmánynak a koncepciója is rohamos ütemben
változott. Ha jól vagyok értesülve, akkor az Igazságügyi
Minisztérium első koncepciótervezete november 30-iki dátumot visel
és ez még az egypártrendszerből indult ki.
    
    Mármost ehhez képest jelentős eltéréseket és nemcsak az
egypártrendszer tekintetében, hanem például a tulajdonformák
taxatíve felsorolása tekintetében is nagy változásokat jelentett az
alig két hónappal később, január 30-iki dátummal - nem
megjelentetett, mert nem tették közzé, hanem megszületett - második
koncepció.
    
    Most az a sajátos dolog történt, ami úgy érzem, hogy groteszk
ellentmondásban van, éppen az új alkotmánynak az igen rokonszenves
elveivel, amely leszögezi, hogy nincs vezető párt az országban. Bár
valamit azért tartalmaz, hogy a marxista-leninista párt milyen
módszerrel tud vezető szerephez jutni, ami szerintem egyébként
egyáltalán nem való az alkotmányba, de ennek ellenére groteszk
dolog, mert mielőtt ezt a közönség elé tárták volna, előtte az
MSZMP Központi Bizottságának jóvá kellett hagynia és nem tudom, de
lehetséges, hogy változásokat is eszközölt rajta.
    
    így végül február 25-ikén került az újságokba ez a január 30-iki
változat, amely már a bevezető részben kimondja saját magáról, hogy
alig két hét alatt vagy három hét alatt elavult, amennyiben azt
javasolja, hogy a saját javaslattal szemben az első fejezetben
szerepeljenek az emberi jogok és még más tekintetben is bizonyos
változásokat javasol.
    
    Valóban ebből csak azt következtethetjük - némi kivetítéssel -,
hogy, a következő hetek, hónapok újabb változásokat okoznának a
koncepcióba, mindenekelőtt a többpártrendszer tekintetében,
amelyről még a legutolsó változat is nagyon-nagyon határozatlanul
nyilatkozik. Voltaképp nem is beszél pártokról, hanem csak
érdekvédelmi szervezetekről, amely külön problémakör, hogy igaz-e.
    
    Most, hogy ne tartsam milyen sokáig magamnál a szót, a másik
kérdésre, hogy mennyivel jobb, nem szólok most hozzá.
    
    Én inkább azt szeretném megemlíteni, hogy mi a sietségnek az oka,
vagy mi lehet az oka. Valóban a kommunista párt a hatalmat át
akarja menteni ily módon, ezzel az új alkotmánnyal, vagy pedig
külföldről nehezedik rá a nyomás? Én azt hiszem, hogy ez az utóbbi
a valóság és ez a külföldi nyomás készteti erre a sietségre a
pártot és a kormányt, mert a gazdasági helyzet érdekében igyekszik
a demokratikus átalakításnak a látszatát kelteni minél előbb, minél
gyorsabban. Mert máskülönben nem juthatna az életbevágóan életmentő
jellegű hitelekhez, kölcsönökhöz hozzá. Nekem ez az érzem, hogy
ezért ez a sietség. Ennek ellenére úgy gondolom, hogy kár ez a
sietség.
    
    - Hogy látja ezt Bihari Mihály?
    
    - Én elég jól ismerem belülről is mindkét koncepciót és nemcsak a
két koncepciót, tehát a november 30-ikait és a január 30-ikait,
hanem az Igazságügyi Minisztérium bizottságaiban készült különböző
anyagokat is. Én is úgy gondolom, hogy a november 30-iki
változathoz képest a január 30-iki lényeges előrelépést jelent, sőt
mondhatjuk azt, hogy a Kulcsár Kálmán igazságügy-miniszter által
előterjesztett expozéval megalapozott változat mintegy harmadik
változatnak tekinthető. Ezek a változások, helyesebben a változások
folyamata biztos, hogy tovább fog tartani és jóhéhány kérdésben -
olyan kérdésekben is, amelyek most az országgyűlési vitában is
felmerültek - biztos, hogy változásokra számíthatunk.
    
    Melyek a kulcskérdések, melyek a legfontosabb vitapontok az
alkotmányozással kapcsolatban?
    
    Az egyik az, hogy az alkotmány jogszabály legyen, a szó szigorú
értelmében vagy pedig ideológiai és programelemeket is tartalmazó
alaptörvény.
    
    Ebben a kérdésben én azt tapasztalom, hogy a szakértők egyértelműen
úgy foglaltak állást - ez jelent körülbelül 80-100, az
előkészületekben részt vevő jogászt, politológust, szakértőt -,
hogy ennek a jogszabálynak garanciákat biztosító jogszabálynak kell
lennie. Például a preambulumot leszámítva, ahol vissza kell térni
az ezeréves magyar államiság és jogfolytonosság elismerésére, és
nem lehet az 1945 előtti magyar államiságot egyszerűen negatívan
megítélni, hanem annak pozitív elemeire is utalni kell, tehát ebben
a kérdésben konszenzus van. Konszenzus van - úgy tűnik - abban a
kérdésben is, hogy az alkotmánynak jogszabálynak, garanciális
jogszabálynak kell lenni, amelyik az emberi jogokat taxatíve
sorolja fel és biztosítékokat is ad.
    
    Nincs konszenzus, hanem vita van a szocializmus kérdésében.
    
    Nevezetesen abban, hogy egyáltalán ez a kifejezés egy társadalmi
berendezkedésre utalás, bekerüljön-e az alkotmányba vagy sem.
    
    A szakemberek álláspontja és az igazságügyi minisztériumi tervezet
álláspontja ebben a kérdésben egyértelmű: nem szabad, hogy
bekerüljön a szocializmus, mint társadalmi formáció vagy erre
utalás, jelzős szerkezet formájában sem. Tehát például, mint
demokratikus szocializmus nem kerülhet bele, mert jogilag
definiálhatatlan, jogilag megfoghatatlan a szocializmus, azonkívül
a társadalmi formáció deklarálására nem alkotmányozási probléma,
hanem ideológiai és politikai kérdés. Ennek ellenére néhány
hozzászóló szorgalmazta természetesen a szocializmus szó és mint
formációra utalás bevételét az alkotmányba. Ebben a kérdésben
tovább fog folytatódni a vita, de nekem az a meggyőződésem, hogy
végül is nem fog bekerülni a szocializmus kifejezés az alkotmányba.
    
    A harmadik kérdés az államforma, hogy milyen legyen az államforma
minősítése. Népköztársaság, köztársaság, demokratikus köztársaság
vagy egyéb. Erről szerintem a vita lényegileg a népszavazásig fog
tartani. A jogász szakemberek túlnyomó többsége amellett foglal
állást, hogy a lehető legegyszerűbben kell az államformát
megfogalmazni, vagyis magyar köztársaságot kell elfogadni,
mindenféle jelzős szerkezet nélkül.
    
    A második tervezet egyértelmű a pártokat illetően.
    
    Többpártrendszeres modellben gondolkodik, és ezért nem tartalmaz
külön rendelkezéseket a pártokról, nincsen benne semmiféle utalás a
marxista-leninista pártra vagy semmilyen más konkrét politikai
intézményre, tehát sem Hazafias Népfrontra, sem szakszervezetekre,
sem egyebekre. Ez abból adódik, hogy az egyesülési törvény és az
elkészítendő párttörvény tulajdonképpen biztosítja a pártoknak a
megalakulását. Az alkotmány szerintem a pártokat illetően egyetlen
egy paragrafust, illetve kettőt kellene, hogy tartalmazzon.
    
    Az egyik: deklarálnia kell az alkotmánynak - bár ez benne van az
egyesülési törvényben, de alkotmányos szinten meg kellene erősíteni
- a pártalapítás szabadságát.
    
    A másik egy tiltó rendelkezés kellene, hogy legyen: tiltani kell a
kizárólagos hatalomra törekvő pártok működését, alkotmányellenesnek
kell minősíteni a kizárólagos hatalomra törekvő pártokat.
    
    Ez nagyon sajátos helyzetet idézhet elő, ha például az alkotmánynak
egy ilyen paragrafusa hatályba lépne, mert például másnap az MSZMP
ellen azonnal az alkotmánybírósághoz lehetne fordulni azon a címen,
hogy az MSZMP, mint a hatalmat kizárólagosan birtokló párt - az új
alkotmány alapján, hangsúlyozom - alkotmányellenes.
    
    A következő kérdés a vitakérdésben az alkotmányszerűség. Ez azért
jelentős, mert az alkotmánybíróság fogja eldönteni azt, hogy az új
pártok vagy az alakuló pártok közül melyek működhetnek és melyek
nem, és az egyik kritérium az, hogy alkotmányszerű-e a programjuk
és a szervezeti működési szabályzatuk.
    
    Éppen azért, mivel az alkotmány mindig tartalmaz politikai,
ideológiai elemeket is, nemcsak jogi elemeket, másrészről az
alkotmány elfogadása és az alkotmány kritikája egymással
ellentétben áll, a véleménynyilvánítás szabadságát is biztosítani
kell, nem lehet megkövetelni egyetlen egy párttól sem azt, hogy az
alkotmány minden paragrafusát magáénak vallja és ne kritizálja,
hanem lényegileg az NSZK alkotmányához hasonlóan az
alkotmányszerűség kritériumait külön paragrafusba kellene
összefoglalni és szabályozni. Ami lényegileg abból kellene, hogy
álljon, hogy a pártoknak el kell ismernie az emberi szabadságjogok
érvényesülését és azok teljességét, a népszuverenitást, és hogy a
kizárólagos hatalomra törekvés alkotmányellenes. És csak ezt a
három elemet kellene az alkotmányszerűség kritériumaként
megtartani, s mindazok a pártok, amelyek e három kritériumnak
megfelelnek, alkotmányszerűek, vagyis szabadon működhető pártok.
    
    - Hogy látod ezt Krassó György, van valami megjegyzésed erről?
    
    - Mindennel egyetértek, amit Bihari Mihály mondott. Azzal
egészíteném azért ki, hogy nemcsak néhány hozzászóló javasolta a
szocializmus szó bevételét és az államforma esetén a népköztársaság
megtartását, nemcsak Hámori Csaba ez például, aki ezt tette, hanem
a Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottsága a
nyilvánosságra hozott közleményében mind a kettő mellett állást
foglal.
    
    A másik kiegészítésem: azt találtam ebben a második tervezetben,
hogy a párt szót állandóan kerüli a tervezet, viszont más szavakat
használ. Bihari Mihály azt mondta, minthogy a többpártrendszerből
indul ki, ezért nem is említ szakszervezetet és más hasonló
szervezeteket. Ellenben a 4/2. pontja a szabadságjogok alfejezetben
a d. alpontban azt mondja, hogy az alkotmány a szabadságjog körében
ismerje el minden ember jogát az egymással való szabad társuláshoz
(egyesüléshez, szakszervezet alakításához). Mármost egyesülés
természetesen értelmezhető úgy, hogy a párt is benne van, de amikor
az annyira sarkalatos kérdés a mai magyar politikai életben, akkor
feltűnő ennek a hiánya.
    
    Még annyit tennék hozzá, hogy sok más vonatkozásban is érezhető,
hogy ez a valójában nagyon jónak tűnő alkotmánytervezet azért
igyekszik itt-ott átmenteni a párt valamiféle vezető szerepét, és
valamiféle biztosítékot akar kapni annak fenntartásához. Így
például a kétkamarás rendszer javaslatával.
    
    - Annyi kérdés van még, amit nem tárgyaltunk meg, de valószínűleg
visszatérünk még az alkotmánynak a megbeszélésére egy ilyen
kerekasztal-beszélgetésben, úgyhogy sajnos időnk lejártával
búcsúzunk is hallgatóinktól, dr. Bihari Mihály, Krassó György és
Siklós István nevében. +++
    


1989. március 11., szombat


Vissza » Folytatásokkal »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"Sándor Gábor beszélek, jónapot kivánok... adalék ahhoz,hogy miért nem bízunk, miért nem bízhatunk a Magyar Szocialista Munkáspártban. Beszámoló egy nyilvános vitáról. 89 február 25-ére az MSZMP árpádföldi szervezete meghívta az alternativ szervezeteket a nyilvános pártnapjukon rendezendő nyilvános vitára. Jelen volt az MSZMP 40 tagja, Kardosné helyi párttitkár, Mészáros kerületi elsőtitkár, Kis János Magyar Demokrata Fórum megbizott, Berényi Gábor Szabad Demokrata Szövetség megbízottja. Előjáták: Kis János MDT tag felkereste az SZDSZ megbízottját,hogy a helyi pártszervezet megbízottjai nála jártak és meghivták az alternativ szervezetek képviselőit egy nyilvános vitára. A vita Kardosné beszédével kezdődött, felkérte Mészáros első titkárt tartsa meg beszédét. Az első titkár elmondta, hogy a párt mit tett a kerületért az országért. Ezt az Árpádföldet, mint ő mondta a XVI.ker. Rózsadombjának is nevezik. Elmondta még, hogy szerinte a fiataloknak nem az utcákon kellene hőzöngeni, hanem értelmes mozgalmi munkát végezni, feladatokat keresni a maguk számára. Elmondta még, hogy szerinte a kommunisták nagyon sokat tetteK a kerület iparáért, igy például az Ikarusz Gyárért, amely gyárat csodálatosan modernizálták. Hosszú és lapos beszédéből nem idézek többet, mert nem érdemes..."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD