|
|
|
|
Kisértethajó - SZU
|
Moszkva, 1989. március 9. csütörtök (TASZSZ/MTI) - A szovjet környezetvédelmi állami bizottság is közreműködik abban, hogy véget érjen a nyugatnémet Petersberg teherszállítóhajó több hónapja tartó kálváriája - jelentette csütörtökön a TASZSZ. A szovjet közreműködés azért vált szükségessé, mert a hajó immár több hónapja a szovjet partok közelében, a Fekete-tengeren cirkál. Előzőleg ugyanis a török hatóságok megakadályozták áthaladását a Boszporuszon, Románia pedig megtiltotta a sulinai Duna-ágon való áthajózását.
Az 1176 tonna építkezési törmelékkel megrakott Petersberg tavaly májusban Bécsből indult útnak meg nem nevezett uticélja felé. Végighajózott a Dunán - át Magyarországon, Jugoszlávián és a román-bolgár határon . Eközben a környezetvédő pártok felhívták az érintett országok figyelmét arra, hogy a hajón veszélyes - esetleg rádióaktiv - szállítmány van. Ekkor határoztak úgy a török és a román hatóságok, hogy megakadályozzák a hajó továbbhaladását. A török, majd a szovjet kikötőkben lehetővé tették a csapdába került Petersbergnek, hogy élelmiszert, ivóvízet és fűtőanyagot vegyen fel, vihar esetén pedig menedéket adtak a négyfőnyi legénységnek. Később szovjet szakemberek átvizsgálták a hajó szállítmányát is. Megállapították, hogy a rakomány nem radióaktiv, valóban építési törmelékről van szó, de az nehézfémeket is tartalmaz. A szakértők szerint ezért a törmeléket építkezési célokra nem lehet felhasználni, ipari hulladéktemetőben viszont elásható. A kételyeket azonban nem sikerült eloszlatni. Sokan felteszik ugyanis a kérdést: miért kellett normális építési hulladékot ilyen messzi útra elindítani? Vannak olyan vélemények, hogy a sitt egy lerombolt vegyiüzemből származik, de az a gyanu is felmerült, hogy a hajón ma már nem is az eredeti rakomány van, azt időközben valahol már kirakták... E kérdések tisztázása céljából januárban egy osztrák cég mintákat vett a rakományból, de a vizsgálati eredményeket még nem hozták nyilvánosságra. A hajó sorsa egyelőre bizonytalan, a döntéshozók azonban mindenképpen kénytelenek lesznek számolni az ügyben érintett országok lakosságának aggodalmával. Az ukrajnai Vilnovo dokkmunkásai például táviratban közölték a környezetvédelemért felelős illetékes állami bizottsággal: nem hajlandóak résztvenni a teher átrakodásában, ha olyan döntés születik, hogy a Duna alacsony vízállása miatt kisebb uszályokon szállítsák vissza a törmeléket Ausztriába. +++
1989. március 9., csütörtök 14:12
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SZER-hallgató telefonja:
"(VALLTÖMŐ RICHÁRD) Jó napot! Csütörtök délelőtt, 10 óra 20 van, hallgatom a Kommentár Nélkül-t és nagyon ismerősnek tűnik. Ezt maximum egy vagy két héttel ezelőtt szóról-szóra ugyanígy leadták anélkül, hogy a műsor előtt akár csak egy szóval is utaltak volna arra, hogy ez ismétlés. Ez a hallgató becsapása, jó magyarul megmondva. Nagyon jellemző sajnos önökre a teljesen tekintet nélkül levés a hallgató kívánságaira, érdekeire. Hogyan lehet egy műsort változatlanul leközölni, azzal a látszattal, mintha új műsor lenne? Ez majdnem hogy csalásnak nevezhető. Amiről pedig most szólok, az nagyon dühített, amikor hallgattam, de nem akartam róla beszélni. Most bosszúból, mert így viselkedtek a Kommentár Nélkül-lel kapcsolatban, elmondom: Két héttel ezelőtt Dorogi Judit a trieszti, valamilyen politológiai vagy filozófiai kongresszuson interjút csinált Kende Péterrel, Molnár Miklóssal, stb. stb. Ilyen rossz minőségű felvételt még életemben nem hallottam. Még maguknál is ritkaság, pedig ez már akar valamit mondani. Mintha egy pályaudvar, vagy pedig egy nyilvános uszoda halljában vették volna fel, mellékzajok, szinte az érthetetlenségig. Minden második mondatot legalább nem lehetett megérteni, és mindehhez egy szó magyarázat, egy szó bocsánatkérés, semmi és ...(MEGSZAKAD)"
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|