|
|
|
|
Kimono és autó
|
Tokió, 1989. március 5. vasárnap (MTI-Panoráma)
Minél több az autó, annál kevesebb a kimonó a japán városok, falvak utcáin. Erőltetettnek tűnhet ez a párhuzam, de mindkettő tény, még ha talán semmi összefüggés sincs köztük. A távol-keleti szigetországban a nőknek ma már csak alig 10 százaléka jár ebben a hagyományos népviseletben, az egybeszabott, szűkre összefogott, bokáig érő ruhában, amelynek az obi - egy 3-4 méter hosszú, 20-25 centiméter széles öv - a legfontosabb, és sokszor a legdrágább tartozéka. Egy igazán szép, ősi mintás, szőtt selyem obi többezer dollárba is belekerül. Annyiba, mint egy autó. Hátul széles, puttony-szerű masniban kötik meg. Hátradőléssel vétek összegyűrni. Régen ez nem volt gond, mert a nők álltak vagy térdeltek. Így hát nem esik messze a valóságtól az a magyarázat, hogy a kimonó viseletnek elsősorban a mai közlekedés nem kedvez. A japán nőknek pedig ma már a több, mint az egyharmada dolgozik. Járni - pontosabban tipegni - persze lehet kimonóban, nagyon kecsesen, kissé befelé fordított lábfejjel, de autót vezetni szinte lehetetlen. Márpedig az autó a modern Japán egyik szimbóluma, s bármily hihetetlenül hangzik, az 51 millió japán gépkocsivezető 35 százaléka a gyengébb nemhez tartozik. Még meglepőbb, hogy a hatvan millió japán nő 38 százalékának van jogosítványa. Arányuk tíz év alatt megkétszereződött; évente 1 millió japán nő teszi le a járművezetési vizsgát, felerészt 18-19 évesek. Az emancipáció legszembetűnőbb jele az utakon figyelhető meg. Napközben, amikor a férfiak mind dolgoznak, a volán mögött több a hölgy, mint a férfi. A gépkocsi negyed százada kezdte meg káprázatos pályafutását Japánban. Ma már a háztaartások 70 százalékának van autója, 1964-ben még csak a 4,4 százalékának volt. A modern életforma a nők életét is megváltoztatta. Amellet, hogy aktívabbak lettek a közéletben, a gépkocsivezetés egyre kedveltebb hobbyjukká vált. Ötven millió jármű fut az utakon, pedig a szigetország lakott területe mindössze akkora mint a Dunántúl. S bizonyára az elképesztő forgalomnak tulajdonítható, hogy hétvégén és ünnepnapokon a legritkább esetben ülnek kocsiba a családok. Inkább sétálnak, elmennek a legközelebbi szentélybe vagy parkba. Ilyenkor előkerülnek a szekrényből a szebbnél szebb kimonók is. Kicsit megelevenedik a múlt, a modern japán nők egy-két napig még eljátsszák hagyományos szerepüket.+++ Trom András (Tokió), MTI-Panoráma
1989. március 5., vasárnap 11:14
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MTV2 nézői telefonok
"- Nagy Tamás 87o-lo6: A tegnap esti TV-müsorral kapcsolatban, a kézlátás témájáról szeretnék Déri Jánossal beszélni.
- 362-551: Miért nem végeznek közvéleménykutatást, hogy kit szeretnénk látni a bemondó mellett, mint vendég. Ipper Pált és Rózsa Péter semmiképpen nem, de dr. Bőzsöny Ferencet, Havas Henriket, Forró Tamást, értelmes embereket szeretnénk látni és hallani. Bár az említett urakat a rádióban hallom nagy szeretettel, de akkor Aigner Szilárd hogyan kerül oda, ő meteorológus. Második észrevételem, nincs a TV-nek pénze, hogy herendi lámpát tegyenek ehelyett a borzalmas fekete lámpa helyett? Osztályon felüli temetésre emlékeztet. Harmadik észrevételem, 1987. Húsvét hétfőjén az Erkel Színházban a TV jelen volt a Placidó Domingó előadásában az Aida felvételén, melyet még ugyanazon a héten le is vetítettek a TV-ben. Lehetne újra látni ezt a szuperelőadást? Vagy Verdi Requiem-jét. Búcsúzóul köszönöm a csodálatos élményt, Puccini Manon Lescaut és a Rosszul őrzött lány vetítését.
- 2o6-897: A Európa zenéjét szeretném hallani."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|