Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › március 05.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
BBC, Panoráma:

Haraszti Miklós cikke

"Budapesten, Varsóban és Prágában végül kudarcot vallottak azok a rezsimek, melyek elfojtották a korábbi demokratizálási kísérleteket. Ezeknek az országoknak a társadalmai készek a demokráciára, és független politikai mozgalmak által nyugati típusú jogokat követelnek, ugyanakkor gazdaságilag erősen függnek a Nyugattól. A bejelentett szovjet csapatkivonások nem oldják meg a problémát. A lépést sokkal inkább a Nyugatnak szánták. A Vörös Hadsereg így támadóból megszálló jellegűvé válik. Moszkva azt reméli, hogy a megkönnyebbült nyugat-európai országok nem bánják majd, ha a szovjetek stabilizálják az engedetlen kelet-európai országokat. Ez a "területet békéért" elv gorbacsovi verziója és a Brezsnyev- doktrína legutóbbi kiadása. Ez azonban téves elgondolás, és a Nyugat rossz szolgálatot tesz Gorbacsovnak, ha ezt elhallgatja előle."

Veszélyessé váló utak - egyre kevesebb a pénz karbantartásra, fejlesztésre (1. rész)

1989. február 24., péntek - Egyre sötétebb kép festhető hazai útjaink állapotáról: a szükségesnél évről évre jóval kevesebb pénz jut az utak üzemeltetésére, fenntartására s fejlesztésére. Amint azt egy most elkészült kimutatás tanúsítja, az idén mindössze 5,2 milliárd forint jut a 30 ezer kilométernyi országos közúthálózat üzemeltetésére, fenntartására. Ez az összeg 1975 óta gyakorlatilag változatlan. A számítások szerint évente legalább 8 és fél milliárd forintra lenne szükség ahhoz, hogy az utak állapota legalább ne romoljék. Miután ezt az összeget nem sikerül biztosítani, a becslések szerint minden évben legalább 1-2 százalékkal romlik az utak állapota.

Ebből az alig több mint 5 milliárd forintból sokféle feladatra
kell hogy fussa. Így például az utak tisztítására, a forgalom
biztonságához nélkülözhetetlen jelzések, útburkolati jelek
festésére, karbantartására, a közlekedési csomópontok kisebb mértékű
átépítésére, jelzőlámpák, gyalogátkelőhelyek telepítésére,
autóbusz-megállóhelyek létesítésére. A keretből kell fedezni a
kisebb burkolatjavítások, az úgynevezett kátyúzások költségét is.
Évente legalább 1200 kilométeren kellene az utak burkolatát
megerősíteni, ezzel szemben mindössze 300 kilométernyi út javítására
kerülhet sor.

    Mindehhez azt is tudni kell, hogy a közúti forgalom évente 5
százalékkal növekszik. Egyre több út kénytelen elviselni az
eredetileg tervezettnél jóval nagyobb forgalmat. Ötszáz kilométerre
becsülik azoknak az utaknak a hosszát, amelyeken körülbelül kétszer
annyi jármű halad át naponta, mint amennyit a tervezésnél
optimálisnak tartottak. A forgalom növekedésével - valamint a
szükséges útjavítások elmaradásával - együtt jár, hogy mind több
úton alakulnak ki úgynevezett vályúk, amelyeknek a mélysége már sok
helyen elérte a balesetveszélyesnek minősített 2 centimétert. Nő
azoknak az utaknak a száma is, amelyeknek elégtelen a teherbírása, és
nem megfelelő az áteresztő képessége sem. A helyzetet nehezíti, hogy
a magyarországi hidaknak több mint 40 százaléka valamilyen
szempontból (így például szélesség vagy teherbírás) nem felel meg a
forgalom igényeinek. Az utóbbi öt év alatt százzal nőtt az elégtelen
teherbírású hidak száma. (folyt.köv.)


1989. február 23., csütörtök 23:01


Vissza »


Veszélyessé váló utak - egyre kevesebb a pénz karbantartásra, fejlesztésre (2. rész)

Fejlesztési forrásokkal nem bővelkedik a közlekedési tárca. Erre
az évre 3,3 milliárd forintot irányoztak elő különböző közlekedési
beruházások megkezdésére, illetve folytatására. Ezzel szemben
mindössze 0,5 milliárd forint jutott erre a költségvetésből. A tárca
pótlólagos forrásokért folyamodik, hiszen az ez évre tervezett, már
megkezdett munkák értéke 2,3 milliárd forint, s ebből csaknem 1
milliárd forintot kellene fordítani az M0-ás autópálya
továbbépítésére. Az idei tervek között szerepel egyébként még a
polgári Tisza-híd, a bajai Duna-híd konzoljának építése, a 82-es,
83-as főutak győri bevezető szakaszának folytatása, továbbá két
kisebb hídnak és tízegynéhány összekötőútnak a megépítése.

    Mivel a forráshiány következményeként gyorsult a közutak romlási
folyamata, nagy ütemben nőnek az ebből származó veszteségek. A
szakemberek úgy becsülik, hogy az a többletköltség, amelyet az utak,
hidak rossz állapota miatt fizetnünk kell, legalább 6-szorosa annak
a különbségnek, amely a szükségesnek tartott, illetve a tényleges
fejlesztési-fenntartási ráfordítás között mutatkozik. Mindent
egybevetve évente csaknem 40 milliárd forintnyi veszteséget kell a
,,takarékos,, útfejlesztési politika miatt a népgazdaságnak
elviselnie. (MTI)


1989. február 23., csütörtök 23:01


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
MTV2 nézői telefonok

"- Nagy Tamás 87o-lo6: A tegnap esti TV-müsorral kapcsolatban, a kézlátás témájáról szeretnék Déri Jánossal beszélni. - 362-551: Miért nem végeznek közvéleménykutatást, hogy kit szeretnénk látni a bemondó mellett, mint vendég. Ipper Pált és Rózsa Péter semmiképpen nem, de dr. Bőzsöny Ferencet, Havas Henriket, Forró Tamást, értelmes embereket szeretnénk látni és hallani. Bár az említett urakat a rádióban hallom nagy szeretettel, de akkor Aigner Szilárd hogyan kerül oda, ő meteorológus. Második észrevételem, nincs a TV-nek pénze, hogy herendi lámpát tegyenek ehelyett a borzalmas fekete lámpa helyett? Osztályon felüli temetésre emlékeztet. Harmadik észrevételem, 1987. Húsvét hétfőjén az Erkel Színházban a TV jelen volt a Placidó Domingó előadásában az Aida felvételén, melyet még ugyanazon a héten le is vetítettek a TV-ben. Lehetne újra látni ezt a szuperelőadást? Vagy Verdi Requiem-jét. Búcsúzóul köszönöm a csodálatos élményt, Puccini Manon Lescaut és a Rosszul őrzött lány vetítését. - 2o6-897: A Európa zenéjét szeretném hallani."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD