Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › március 03.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
BBC, Panoráma:

KGST-tanácskozás

"A júliusi KGST-ülésen megegyezés született az egységes szocialista piac megteremtésére vonatkozó tervről. Románia azonnal ellenezte az elképzelést. Kelet- Németország formálisan támogatásáról biztosította a tervet, de a diplomaták szerint Kelet-Berlinnek is fenntartásai vannak. A KGST tehát— úgy tűnik - megosztottá vált. A Szovjetunió, Magyarország és Lengyelország nyíltan támogatja a KGST megreformálását, Románia és Kelet-Németország ragaszkodik a bilaterális egyezményeken alapuló kereskedelemhez, Csehszlovákia és Bulgária pedig látszólag a reform mellett áll, de a gyakorlatban nem sokat tesz az ügyben. A KGST-nek azonban e megosztottságon kívül jóval nagyobb problémái is vannak. Az egységes szocialista piac kialakítása két tényező miatt válhatott szükségessé. Az egyik a központi tervezés kudarca, a másik pedig az európai közösség egyre növekvő ereje és presztízse. A KGST jelenlegi működése nem egyeztethető össze a piacgazdasággal. A gazdasági és technológiai fejlesztési programot például még mindig a Szovjetunióban határozzák meg. "

A bécsi leszerelési tárgyalások

München, 1989. március 8. (SZER, A mai nap) - Bécsben amerikai-
szovjet külügyminiszteri megbeszélések kezdődtek. Bakernek és
Sevardnadzének ez az első hivatalos tárgyalása. Egy amerikai
szóvivő közlése szerint a találkozótól azt várják, hogy egy új
szuperhatalmi kapcsolathoz megadja az alaphangot.
    
    A kétórásra tervezett találkozó napirendjén szerepel a Közel-Kelet,
Afganisztán és a leszerelés kérdése. Az amerikai szóvivő közölte
továbbá, hogy Baker bizonyos emberi jogi témaköröket is fel kíván
vetni a mai megbeszélésen.
    
    - A bécsi konferencián Howe brit külügyminiszter adta elő a NATO-
nak a hagyományos fegyverzet csökkentésére vonatkozó tervét, a
Varsói Paktum nevében Sevardnadze szovjet külügyminiszter tette meg
ugyanezt.
    
    Következő hírmagyarázatunkban arra a kérdésre keresünk választ,
hogy mi a közös a javaslatokban, és mi választja el a két katonai
szövetség nézeteit.
    
    - A NATO javaslatok már a tegnapi ülés előtt többé-kevésbé
ismeretesek voltak, Sevardnadze szovjet külügyminiszter
bejelentései azonban nem. Összehasonlításuknál mindenekelőtt azt
kell figyelembe vennünk, hogy külügyminiszterek természetesen nem
bocsátkoztak részletekbe, ezeknek a kidolgozása a csütörtökön
kezdődő szakértői tárgyalások feladata lesz.
    
    Az alapelveket tekintve több pontban hasonlóság mutatkozik a NATO
és a Varsói Szerződés elgondolásai között. Az egyik ilyen
hasonlóság, amely talán a legfontosabbnak tekinthető a hagyományos
fegyverzetű erők tényleges csökkentése szempontjából, a közös felső
határ kimondása.
    
    A Varsói Szerződés ezzel lényegében elfogadta a NATO már évekkel
ezelőtt bejelentett tervét, amelyet 15 éven keresztül
visszautasított, holtpontra juttatva ezzel a magatartásával a
korábbi tárgyalásokat.
    
    A NATO-ban ugyanis abból indultak ki, hogy nem abban kell
megállapodni, hogy melyik fél hány katonát, és milyen fegyverzetet
von ki a tárgyalás alatt álló térségből, mert a kölcsönös biztonság
garantálása szempontjából azoknak az erőknek van jelentőségük,
amelyek a térségben maradnak. Más szóval, a térségben megmaradt
katonai erőt kell pontosan meghatározni.
    
    Ezt az elvet a jelek szerint a Szovjetunió és szövetségesei
elfogadták ugyan, de ennek a fennmaradó erőnek a nagyságrendje
szempontjából még eltérőek a vélemények.
    
    A szovjet külügyminiszter szerint ezt az erőt 10-15 százalékkal
alacsonyabbra kellene szabni annál a szintnél, amely jelenleg a
legalacsonyabb a két katonai tömbben.
    
    Sevardnadze nem mondta ki ugyan, de gyakorlatilag a NATO szintjéről
van szó, ezt a Szovjetunió is elismerte.
A NATO 5-10 százalékos csökkentést javasol egyszerűen azért, mert a
frontvonalban álló NATO-erők már ma is olyan ritkák, hogy alig
képesek ellátni a NATO tagországok védelmét. Ezenkívül ellenőrzési
nehézségek adódnának abból, ha a Szovjetunió által javasolt
mértékben ritkítanák ki a szárazföldi csapatok számát.
    
    A NATO-alakulatok viszony léig csekély számából származik a szovjet
részről a kelet-nyugati határ mindkét oldalán javasolt különleges
zónákkal kapcsolatos elutasító NATO álláspont is.
    
    A NATO-nak nincsen úgynevezett mélységi védelme, ezt a fegyverben
tartott alakulatok létszáma és a földrajzi viszonyok nem teszik
lehetővé. A NATO-védelem az első harcvonalra, közvetlenül a határ
mellé összpontosul, a szovjet javaslat ezt gyengítené, mert a határ
menti zónákban előírna, hogy ott mennyi katonaságot és fegyvert
tarthatnának.
    
    A leglényegesebb különbség azonban a taktikai nukleáris fegyverek
és a légierő csökkentése terén mutatkozik. A NATO-ban úgy látják,
hogy a harctéri atomfegyverekről egyelőre nem mondhatnak le, mert
ezek nemcsak a Varsói Szerződés számszerű fölényét, hanem a NATO
több stratégiai hátrányát is hivatottak kiegyenlíteni. Ezen
hátrányok pedig fennmaradnak akkor is, ha a tárgyalások
eredményeként sikerül leépíteni a Varsói Szerződés számszerű
fölényét.
    
    Mint Sevardnadze javaslatából kitűnik, a Varsói Szerződés államai
továbbra is ragaszkodnak a flották erejének csökkentéséhez, és a
tárgyalásokba ezenkívül a légierőt is be akarják vonni.
    
    Geostratégiai meggondolásokból a NATO nem engedhet meg magának
lényeges flottacsökkentést, mert védenie kell az Amerikából
Európába vezető tengeri utakat csakúgy, mint a két semleges alpesi
köztársaság, Ausztria és Svájc földrajzi beékelődésével egymástól
elvágott két NATO-szárny utánpótlását, különösen a Földközi-tenger
térségében. A légierő esetében pedig a nemrégen nyilvánosságra
hozott szovjet számadatok adnak okot a NATO idegenkedésére.
    
    A Szovjetunió a NATO oldalán óriási fölényt mutatott ki azzal, hogy
beleszámította az Amerikában és Kanadában állomásozó harci gépeket
a NATO erejébe. Ezenkívül a támadó és elhárító feladattal
rendelkező repülőgépeket, harci feladatuk figyelembe vétele nélkül.
    
    Saját légierejét ezzel szemben csak a saját nyugati katonai
körzeteiben és a kelet-európai szövetséges államok területén
állomásoztatott bizonyos típusú repülőgépek összeszámolásával
határozta meg.
    
    A repülőgépek könnyen mozgathatók, és nem kell sok fantázia ahhoz,
hogy a térképre tekintve világossá váljék: egy repülőgépnek
könnyebb eljutnia az Urai-hegységtől Berlinig, mint Amerikából vagy
Kanadából Bonnig. A repülőgépek mozgékonyak, és éppen ezért
hollétük ellenőrzése is rendkívül nehéz feladat lenne.
    
    A Varsói Szerződésnek valószínűleg nincsen ínyére az a NATO
javaslat, hogy a jövőben meghatározandó, egymással szemben álló
erőket egy előre megállapított kvótarendszer szerint
állomásoztathassák az idegen országok területén.
    
    A NATO javaslata többek között azt jelentené, hogy a Szovjetunió
csak 3200 alappáncélost tarthatna a szövetségesei országaiban, a
jelenlegi 10-11 ezer helyett.
    
    A hagyományos fegyverzetű erők csökkentését 15 éven keresztül
akadályozó ellenőrzés kérdése a tegnap mindkét részről elhangzottak
alapján nem fog komoly problémát okozni.
    
    Még egy nem lényegtelen probléma vár megoldásra a csütörtökön
kezdődő tárgyalásokon, és ez a csökkentés ütemének meghatározása. A
NATO erről nem nyilatkozott.
    
    Sevardnadze szovjet külügyminiszter 3, egyenként két-három éves
fázist javasolt. +++


1989. március 8., szerda


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
MTV2 nézői telefonok

"-Mezei Ildikó: a Klinikákat a keddi napon adják, a Pumuklival együtt. Kérem tegyék át valamelyik másik napra, az unokám miatt. Nagyon köszönöm. - Csak azt tudnám, hogy miért hülyitik az embert ezekkel a játkokkal, amikor nem is lehet hivni a számot. - Szeretném ha egy közleményt bemondanánal: a XI. ker. Bikszádi út 43. sz. alatt holnap nyilik egy disco. A legolcsóbb disco lesz, mert csak 25,- Ft. lesz a belépő. Mindenkit szeretettel várunk a Kelenföldi Ifjúsági Ház vezetősége nevében. -Hát kedves Kudlik Juli néni, csináltasson egy bifokális szemüveget magának, mert ezzel a letolt szemüveggel nagyon öreg. Ezt egy 64 éves fiatalasszony üzeni magának. - 686-37o: Bálint gazdától szeretném megkérdezni, hogy a tavalyról megmaradt veteményeket, az idén el lehet-e még ültetni. Ha lehet még ma választ szeretnék kapni. Nagyon köszönöm."
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:

"Március 3-ára Dragon Pál a kisgazdapárt főtitkárhelyettese összehívta a területi szervezetek vezetőit, akik egyértelműen elutasították, a kizárásokat és jogtalannak tartották azt. Sok helyről érkezett igény egy nagyválasztmány összehívására..."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD