|
|
|
|
Nyolcvan-száz hajó várakozik - a felső dunai gázlók és jövőjük (1. rész)
|
1989. február 9., csütörtök - Kevés a víz a Duna medrében, Budapestnél mindössze 172 centiméter a vízállás. Az apadás miatt elvékonyodott a meder aljának sóder- és sziklazátonyait takaró vízréteg. Így a folyó magyar szakaszán 14 helyen keletkezett gázló és hajóút-szűkület, ebből 13 akadály Rajka és Nagymaros között nehezíti a víziközlekedést. Különösen nagy gondot okoz a gázló Dunakilitinél, ahol mindössze 150 centiméter a hajózható vízmélység. Emiatt január utolsó napjaiban négy hajó, illetve uszály - az osztrák Karrera, a román Giurgiu, a csehszlovák Zsitva és a szovjet Jaroszláv hajó - fennakadt a sóderzátonyon, s az osztrák vízijárműből kiömlött olaj átmeneti vízszennyeződést okozott, amit gyorsan hatástalanítottak. A hajókat néhány napon belül levontatták, s a helyszínre küldött kotróhajó megkezdte a meder mélyítését.
Szappanos Zoltán, a Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Minisztérium árvízvédelmi és folyamszabályozási főosztályvezető-helyettese a gázlókkal legjobban veszélyeztetett Rajka és Nagymaros közötti folyószakasz nemzetközi hajóútjának fenntartásáról, fejlesztéséről tájékoztatta az MTI munkatársát. Elmondta, hogy Dunakilitinél addig hajózási zárlatot tartanak fenn, amíg a bajt okozó sóderzátonyos meder mélyítését be nem fejezik. Éjjel-nappal dolgozik a kotró, ezért teljes a hajózási zárlat - előreláthatóan a hét végéig. Utána csak az éjszakai órákra korlátozzák a tilalmat, s így a várakozásra kényszerült 80-100 hajó akkor folytathatja útját. Most sürgősen, mintegy ötmillió forint értékű munkával 50-60 ezer köbméter kavicsos homokot távolítanak el, majdnem annyit, mint amennyi kotrást évente végez a magyar fél a meder nemzetközi hajóútjának fenntartására. Rajka és Nagymaros között ugyanis kétszer olyan sebesen folyik a Duna, és jóval több hordalékot szállít, mint az alsó szakaszon, s ezért nagyon gyorsan változtatja medrét, zátonyait. A Duna Bizottság - amelyben hazánkkal együtt hét folyómenti ország képviselői vesznek részt - a magyar szakasz nemzetközi hajóútján legalább 25 deciméteres vízmélység biztosítását írta elő. A Duna kisvizű időszakában, elsősorban ősszel és télen nagyon gyakori a hajózási akadály, előfordul 25-30 gázló és hajóútszűkület is, s ennek kétharmada Nagymaros és Rajka között keletkezik. (folyt.köv.)
1989. február 8., szerda 21:06
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MTV2 nézői telefonok
"- Az "Álljunk meg egy szóra" műsor vonatkozásában két észrevételt szeretnék tenni. Az egyik az, hogy sérti a fülemet, hogy a legutóbbi két-három évben nagyon elharapózott a felvállalom kifejezés. Már senki sem mondja, hogy vállalom, vagy elvállalom, ezt a felvállalom szót, szinte divatként sokszor nem odaillő alkalmakkor használják. Kérjük erről Grétsi tanár úr véleményét. A másik téma egy rendkívül zavaró jelenség, ami a mai nyilvánosság előtt való beszédben sajnos vezető politikusok és képzett szónokok esetében is, hogy a beszéd közti szüneteket ő hanggal tölti ki, ezt lassan ma már mindenki átveszi...
- Azt szeretném megkérdezni a TV2 programjától, hogy a horgász műsor, vagyis nem tudom a pontos címét, mikor lesz, mikor fogják adni, és hogy mi lesz benne. Amúgy nekem nagyon tetszik a TV2 műsora, ha lehet akkor mindig csak azt nézem."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|